Statsbudgeten 2015
Förklaring:Försvarsmaktens viktigaste uppgift är det militära försvaret av Finland. Uppgiften genomförs så att en uppdaterad och till säkerhetsmiljön relaterad försvarsförmåga upprätthålls i enlighet med verksamhetslinjerna i statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse 2012 (SRR 6/2012). De resurser som har anvisats försvarsmakten kanaliseras så att prioriterade uppgifter kan fullgöras i alla situationer. Viktningen mellan den materiella beredskapen, nivån på verksamheten och utvecklandet av kapaciteterna granskas årligen.
Verksamhetens tyngdpunkter ligger på att genomföra försvarsmaktsreformen, svara mot långsiktiga utmaningar som gäller försvaret samt fördjupa och utvidga försvarssamarbetet.
Vid reformen av försvarsmakten tas en ny truppstruktur för undantagstillstånd i bruk. I truppstrukturen ingår operativa, territoriella och lokala trupper. Tyngdpunkten för utvecklandet av försvarsmaktens kapacitet ligger på att utveckla de territoriella trupperna och den militära fjärrpåverkan.
Utbildnings- och övningsverksamheten vid försvarsmakten ska återställas till en nivå som motsvarar utbildningskraven för krigstida trupper. En välfungerande allmän värnplikt främjas genom att verksamhetsmöjligheterna för de utbildande enheterna säkerställs.
För verksamheten inom det militära försvaret ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som ger en tillfredsställande förvarning.
- — Försvarsmakten har övervakat den territoriella integriteten och förebyggt och vid behov avvärjt territoriekränkningar.
- — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel.
- — Försvarsmakten deltar i enlighet med försvarsministeriets anvisning i beredningen och genomförandet av de spetsprojekt som ingår i regeringens strategiska verkställighetsplan.
- — Försvarsmakten har 2015 genomfört de strukturella och operativa reformerna och övergått till en sådan organisation och en sådan handlingsmodell som reformen förutsätter.
- — Verksamhetsnivån har återställts till den nivå som krävs för uppgifterna och för att ta fram handlingskraftiga trupper (i enlighet med kriterierna i resultatavtalet mellan försvarsministern och försvarsmaktens kommendör).
- — Försvarsmakten slutför personalförändringarna som ingår i den strukturella reformen i enlighet med god arbetsgivarsed.
- — Försvarsmakten fortsätter att utveckla värnplikten och det frivilliga försvaret i samarbete med försvarsministeriet och övriga förvaltningsområden.
- — Det internationella försvarssamarbetet fördjupas och utvidgas till att stödja upprätthållandet och utvecklandet av försvarsförmågan. Samarbetet som gäller en sjö- och luftlägesbild fördjupas och fortsätter att utvecklas. Försvarsmakten utnyttjar inom ramen för resurserna de möjligheter som det multinationella övningssamarbetet erbjuder och utvecklar sitt deltagande i övningsverksamheten.
- — Försvarsmakten riktar fastighets- och miljöinvesteringarna kostnadseffektivt, med tonvikten lagd på hälsa, säkerhet och på de krav som undantagsförhållanden ställer.
- — Försvarsmakten vidtar de åtgärder som avses i försvarsministeriets beslut om att utveckla lagringen av sprängämnen (FI.PLM.2013-4162).
- — Försvarsmakten deltar i utvecklandet av de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt för säkerhetsmyndigheterna, och överför de icke-branschspecifika IKT-uppgifterna till statsförvaltningens gemensamma servicecenter.
- — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter.
- — Försvarsmakten utvecklar samarbetsförmågan och tillvägagångssätten vid samarbete med andra myndigheter, bl.a. när det gäller den riksomfattande säkerhetstillsynen. Försvarsmakten utvecklar dessutom säkerhetstillsynen genom att koncentrera funktioner och förenhetliga säkerhetstekniken, med beaktande av samarbetet med andra myndigheter.
- — Försvarsmakten deltar i genomförandet och utvecklandet av den nationella cyberstrategin i enlighet med verkställighetsprogrammet för förvaltningsområdet.
01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 842 710 000 euro.
Anslaget får även användas till
1) betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för försvarsmaktens övriga internationella samarbete
2) betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 4 000 000 euro
3) sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro
4) medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling
5) utgifter för Frihetskorsets Orden
6) betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering
7) betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov
1) År 2015 får det ingås långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter så att de åren 2015—2016, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 81 653 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2015).
2) År 2015 får långtidsavtal med Millog Oy ingås för anskaffning av underhållstjänster som gäller materiel för armén och marinen, så att avtalen under åren 2015—2020 får föranleda staten utgifter på högst 581 003 000 euro (beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll, Millog).
Betalningar enligt maximibeloppet för den beställningsfullmakt för partnerskap som gäller underhåll (Millog) kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2015.
3) År 2015 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de åren 2015—2018, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 45 000 000 euro (Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningsprogram för primär flygutbildning och grundläggande flygutbildning).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningsprogram för primär flygutbildning och grundläggande flygutbildning kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2015.
4) År 2015 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
5) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för försvarsmaktens omkostnader.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.
Förklaring:
Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet | 2013 utfall |
2014 prognos |
2015 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Pris per dag i beväringstjänst (euro) | 46 | 53 | 58 |
Pris per dag i reservisttjänst (euro) | 235 | 238 | 166 |
Pris per flygtimme, HN (euro) | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
Pris per flygtimme, NH-90 (euro) | 4 500 | 6 000 | 6 000 |
Pris per beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (euro) | 7 565 | 9 900 | 10 600 |
Produktivitet | |||
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna för militärlänen/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) | 11 | 11 | 10 |
Antal utbildare/utbildningspluton | 2,4 | 2,4 | 2,5 |
Lönsamhet | |||
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst | 106 | 105 | 105 |
Produktion och kvalitetsledning | 2013 utfall |
2014 prognos |
2015 uppskattning |
Antal utbildade beväringar | 21 904 | 21 300 | 21 300 |
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar | 26 | 25 | 35 |
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar | 4 863 | 6 000 | 18 000 |
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/antal som placerats i krigstida trupper (%) | 1,4 | 1,7 | 7,8 |
Flygtimmar, HN (st) | 7 919 | 8 000 | 8 900 |
Flygtimmar, NH-90 (st) | 1 323 | 1 250 | 1 650 |
Beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (st) | 1 161 | 1 300 | 1 400 |
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 | |
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för grundläggande flygutbildning med VN-materiel | 4 581 | 4 581 | 3 502 | 2 424 | 15 088 | |
Beställningsfullmakten för omkostnader 2012 | 7 000 | 7 000 | ||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2013 | 18 034 | 14 373 | 32 407 | |||
Beställningsfullmakten för försvarsmaktens logistik 2013 (PVLOG 2013) | 26 780 | 30 520 | 9 750 | 67 050 | ||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2014 | 66 400 | 22 400 | 88 800 | |||
Beställningsfullmakten för underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid (KASI) |
3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 6 000 | 18 000 |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 125 795 | 74 874 | 16 252 | 5 424 | 6 000 | 228 345 |
Nya beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2015 | 515 | 60 138 | 21 000 | 81 653 | ||
Beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) | 99 948 | 99 254 | 97 214 | 95 559 | 189 028 | 581 003 |
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för primär flygutbildning och grundläggande flygutbildning | 6 000 | 2 000 | 22 000 | 15 000 | 45 000 | |
Nya beställningsfullmakter sammanlagt | 106 463 | 161 392 | 140 214 | 110 559 | 189 028 | 707 656 |
Fullmakter sammanlagt | 232 258 | 236 266 | 156 466 | 115 983 | 195 028 | 936 001 |
Det antal anställda som avlönas med anslag från momentet minskar med 1 700 årsverken. Minskningen föranleds av försvarsmaktsreformen, överföringen av underhållet av arméns och marinens materiel till Millog Oy samt överföringen av säkerhetsnätsverksamheten till Suomen Turvallisuusverkko Oy.
Avsikten är att man med beställningsfullmakten för omkostnader år 2015 ska skaffa reservdelar och underhållstjänster för arméns materiel till armén, marinen och flygvapnet.
Den nya beställningsfullmakten jämte alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 789 786 | 1 880 208 | 1 870 364 |
Bruttoinkomster | 30 186 | 22 782 | 27 654 |
Nettoutgifter | 1 759 600 | 1 857 426 | 1 842 710 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 98 279 | ||
— överförts till följande år | 122 872 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 3 410 | 4 771 | 3 336 |
— övriga intäkter | 13 319 | 11 597 | 13 032 |
Intäkter sammanlagt | 16 729 | 16 368 | 16 368 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 14 075 | 13 664 | 13 577 |
— andel av samkostnaderna | 1 698 | 1 950 | 1 937 |
Kostnader sammanlagt | 15 773 | 15 614 | 15 514 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 956 | 754 | 854 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 106 | 105 | 106 |
Prisstöd | 113 | 200 | 200 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 1 069 | 954 | 1 054 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (regeringsprogr.) (överföring till moment 31.20.01) | -10 |
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5 %) | 15 962 |
Konsekvenser av i förtid avslutade hyresavtal | 3 716 |
Reform av lokalhantering och underhåll i samband med försvarsförvaltningens byggverk (PHRAKL) | -7 000 |
Tekniska överföringar och strukturella korrigeringar | -4 307 |
Tilläggsfinansiering för TUVE | 1 500 |
Utgiftsbesparing för förvaltningsområdet (regeringsprogr.) | -48 287 |
Överföring från moment 27.10.18 | 17 178 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -2 559 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 1 949 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | -10 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.50.50) | -125 |
Löneglidningsinbesparing | -1 953 |
Lönejusteringar | 5 810 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | 3 420 |
Sammanlagt | -14 716 |
2015 budget | 1 842 710 000 |
2014 I tilläggsb. | 293 000 |
2014 budget | 1 857 426 000 |
2013 bokslut | 1 784 193 000 |
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 446 810 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 47 057 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2015 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2015—2019, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 155 600 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2015, PVKEH 2015).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2015 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2015.
2) År 2015 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) | 9 214 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 47 914 | |
Beställningsfullmakten för utvecklande av service- och flygbasbaserade system för helikoptrar (HTH) | 580 | 580 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) | 15 128 | 24 107 | 39 235 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) | 48 710 | 22 042 | 15 000 | 85 752 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2010) | 4 280 | 4 280 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) | 45 000 | 38 680 | 10 000 | 93 680 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) | 129 421 | 132 250 | 29 900 | 291 571 | ||
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) | 9 980 | 8 160 | 18 140 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) | 100 700 | 97 600 | 71 300 | 58 000 | 75 000 | 402 600 |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 363 013 | 332 639 | 136 000 | 77 100 | 75 000 | 983 752 |
Nya beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) | 27 400 | 43 750 | 50 050 | 16 700 | 17 700 | 155 600 |
Nya beställningsfullmakter sammanlagt | 27 400 | 43 750 | 50 050 | 16 700 | 17 700 | 155 600 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fullmakter sammanlagt | 390 413 | 376 389 | 186 050 | 93 800 | 92 700 | 1 139 352 |
Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.
- — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
- — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
- — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
- — informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas. Personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
- — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
- — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
- — utvecklandet av ett cyberförsvar inleds.
Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.
- — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
- — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
- — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
- — informationssystemet för spaning förvaltas
- — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
- — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Den kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.
- — markmålskapaciteten byggs upp
- — skjutförnödenheter för fjärrverkan skaffas
- — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper fortsätter.
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.
- — man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
- — transportförmågan utvecklas genom fortsatta helikopteranskaffningar och genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
- — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materialanskaffningarna för territoriella trupper.
De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.
- — de territoriella trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform
- — de operativa trupperna kompletteras och upprätthålls
- — skyddsförmågan utvecklas och närpansarvärnet förnyas
- — anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.
- — nya minröjningsfartyg tas i bruk
- — minvapnet upprätthålls
- — kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
- — anskaffningen av skjutförnödenheter inleds.
luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.
- — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
- — anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd inleds
- — projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.
Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.
- — anskaffningen av simulatorer för stridsutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem främjar man hanteringen av helheter som omfattar beslutsfattande och genomförande samt övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet.
— forskningsdata produceras för i första hand försvarsmaktens strategiska planering.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2015 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning byggs ett accessnät och ett stridsledningsnät för markförsvaret och skaffas utrustning för ledningsinstanserna inom markförsvaret. Därtill fortsätter anskaffningen av systemet Link 16 för flygvapnet.
Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning görs en livscykeluppdatering av markförsvarets underrättelsesystem.
Inom programmet för utveckling av markförsvarets stridssystem görs en livscykeluppdatering av BMP2–stridsfordon samt skaffas tunga närpansarvärnsrobotar och lätta närpansarvapen.
Inom ramen för programmet för utveckling av sjöförsvarets stridssystem genomgår minfärjorna av Pansio-klass en totalrenovering.
Det beräknas att det behövs 9 340 000 euro för de utgifter som beror på index- och valutakursförändringar till följd av beställningsfullmakterna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kostnadsnivåjustering i efterhand i enlighet med den faktiska indexutvecklingen 2013 | 601 |
Utgiftsbesparing för förvaltningsområdet (regeringsprogr.) | -11 710 |
Överföring av betalningar | 4 740 |
Överföring till moment 27.10.01 | -17 178 |
Sammanlagt | -23 547 |
2015 budget | 446 810 000 |
2014 I tilläggsb. | -7 750 000 |
2014 budget | 470 357 000 |
2013 bokslut | 656 871 000 |
50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 878 000 euro.
Anslaget får användas till
1) stödjande av försvarsorganisationers verksamhet
2) statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen (MPK) för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta
3) utgifter för vårdande av de stupades minne.
Förklaring:
Funktionell effektivitet | 2013 utfall |
2014 prognos |
2015 mål |
Resurshushållning | |||
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (euro) | 40 | 53 | 53 |
Produktivitet | |||
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antal årsverken för Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) | 1 783 | 1 360 | 1 360 |
Produktion och kvalitetsledning | 2013 utfall |
2014 prognos |
2015 mål |
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) | 50 800 | 45 000 | 45 000 |
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar | 6 700 | 3 000 | 3 000 |
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 | 4,27 | 4,00 | 4,00 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -200 |
Sammanlagt | -200 |
2015 budget | 1 878 000 |
2014 budget | 2 078 000 |
2013 bokslut | 2 078 000 |