Statsbudgeten 2015
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är en samarbetsvillig och internationellt erkänd expert inom gränssäkerhet och sjöräddning. Gränsbevakningsväsendet har som mål att upprätthålla säkerheten vid gränsen, säkerställa en smidig gränstrafik, öka säkerheten till havs, delta i det militära försvaret och tillhandahålla myndighetshjälp i glesbygderna inom gränsområdena och vid kusten. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften, säkert i alla förhållanden.
Gränsbevakningsväsendets verksamhet påverkas i högsta grad situationen i Ryssland och inom Östersjöområdet, gränstrafikens utveckling och regeringens åtgärder för att stabilisera den offentliga ekonomin. För Gränsbevakningsväsendet är det viktigt att påverka utvecklingen av EU:s integrerade gränssäkerhetssystem och havspolitiken. Finland bereder sig för tillväxt i östtrafiken genom att utveckla genomflödeskapaciteten vid gränsövergångsställena.
Tyngdpunkten för Gränsbevakningsväsendets verksamhet är vid östgränsen, där en trovärdig och självständig funktionsförmåga upprätthålls. Krisberedskapen och det militära försvarets skyldigheter sköts fullt ut.
Att hålla Östersjön säker är viktigt för Finland. Den växande fartygstrafiken ökar risken för olyckor till havs som kan ha sektorsövergripande konsekvenser. Gränsbevakningsväsendets fortgående ledningsberedskap, heltäckande övervakningssystem och förnyade fartygs- och luftfarkostflotta ger större beredskap att förebygga och hantera olyckor. Man arbetar för att främja Östersjöländernas gemensamma ansvar för riskhantering.
Inbesparingarna inom den offentliga förvaltningen tillsammans med höjningen av kostnadsnivån minskar i betydande grad Gränsbevakningsväsendets ekonomiska svängrum. Gränsbevakningsväsendets resurser tryggas vid sydostgränsen, i huvudstadsregionen, i Finska viken och på norra Östersjön. Genom målmedvetna åtgärder och framförhållning säkerställs Gränsbevakningsväsendets funktionsförmåga och strategiska utveckling.
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 228 186 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av ersättningar enligt 21 § 3 mom. i sjöräddningslagen (1145/2001) samt till betalning av ersättningar till Finavia för kostnader för alarmerings- och ledningsverksamhet som föranleds av flygtrafiktjänster som beror på gränssäkerhetsuppdrag (inkl. sjöräddning) utförda av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg och på flygräddningsuppdrag som hänför sig till sjöräddningstjänsten
2) till betalning av utgifter för om- och nybyggnad av sådana byggnader och konstruktioner som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, och av sådana övriga byggnader och konstruktioner i Gränsbevakningsväsendets besittning som används för gränsövervakning och utbildning och som befinner sig utanför de byggda fastigheterna
3) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
4) projekt som godkänts och finansierats av EU
5) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet
6) till stödjande av Sjöräddningssällskapets verksamhet.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
Genom gränsövervakning förebyggs och upptäcks illegal inresa vid de yttre gränserna. På de kärnområden som baserar sig på riskanalys bör olovliga gränsöverskridningar observeras omedelbart och personer som olovligt skrider över gränsen tas fast på gränsområdet. Återkommande illegal verksamhet upptäcks också på andra gränsområden. Olovliga gränsöverskridningar utreds på ett tillförlitligt sätt så att man utan dröjsmål kan fatta beslut om alla behövliga fortsatta åtgärder.
Gränsövervakning | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Patrullering (h) | 238 015 | 234 000 | 225 000 |
— varav vid östgränsen | 171 680 | 167 500 | 159 500 |
Teknisk övervakning | 884 967 | 907 500 | 907 500 |
Inspektioner | 31 803 | 31 800 | 31 700 |
Gränszonstillstånd | 10 250 | 8 800 | 8 800 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) | 576 | 615 | 595 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 113,6 | 107,6 | 101,7 |
Årsverken | 1 232 | 1 170 | 1 119 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 132 | 134 | 140 |
Resurshushållning (ind.) | 123 | 128 | 137 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,6 | 4,5 | 4,5 |
Förhindrande av gränsincidenter (%) | 88 | 99 | 99 |
Upptäckta gränsincidenter (%) | 73 | 93 | 93 |
Lägesbildens kvalitet | 3,6 | 3,9 | 3,9 |
Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Då det gäller medborgare från EU/EES görs en minimikontroll och i fråga om övriga en grundlig kontroll. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att temporärt återinföra gränsövervakning. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas för att trygga en smidig gränsövergångstrafik. Vid gränskontrollerna och de undersökningar som utförs och förvaltningsbeslut som fattas i samband med dem ser man till att personernas rättsskydd tryggas.
Gränskontroller | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Gränskontroller (mn pers.) | 17,8 | 19,2 | 20,8 |
Tullkontroller (pers.) | 5 073 | 6 560 | 6 610 |
Beslut om avvisning | 1 673 | 1 620 | 1 770 |
Beviljade visum | 1 268 | 1 377 | 1 489 |
Beslut i ansökningar om tillstånd att passera gränsen | 6 | 4 | 4 |
Asylansökningar som tagits emot | 328 | 313 | 325 |
Mottagna kvotflyktingar | 490 | 600 | 650 |
Verkställighet av andra myndigheters beslut | 604 | 550 | 555 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 103,1 | 106,5 | 110,2 |
Årsverken | 1 119 | 1 158 | 1 213 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 153 | 158 | 165 |
Resurshushållning (ind.) | 143 | 151 | 161 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,3 | 4,4 |
Gränskontrollernas täckningsgrad (%) | 100 | 100 | 100 |
Gränskontrollernas kvalitet (%) | 96,3 | 93,2 | 96,1 |
Gränskontrollernas smidighet (min) | 10 | 9 | 10 |
Gränskontrollernas kundservice (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Rättsskydd (%) | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Gränsbevakningsväsendet är verksamt som en yrkesskicklig, samarbetsvillig och effektiv brottsbekämpningsmyndighet i syfte att upprätthålla gränssäkerheten och särskilt för bekämpande av brottslighet som överskrider Schengenområdets yttre gräns. I Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning koncentreras arbetet på bekämpning av olaglig inresa och människohandel.
Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Polisanmälan | 1 177 | 1 135 | 1 180 |
Riksgränsbrott (st.) | 250 | 269 | 299 |
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) | 115 | 102 | 113 |
Övriga brott (st.) | 7 173 | 7 600 | 7 800 |
Ordningsbot | 818 | 935 | 915 |
Meddelande om straffanspråk | 4 173 | 4 400 | 4 440 |
Tvångsmedel | 3 991 | 3 960 | 3 940 |
Anmärkning | 686 | 820 | 800 |
Beslut i ärenden som gäller fartygsutsläpp | 4 | 7 | 7 |
Beslut i påföljdsavgift för transportör | 162 | 150 | 160 |
Säkerhetsåtgärd | 2 933 | 3 220 | 3 230 |
Annan anmälan | 3 097 | 2 420 | 2 370 |
Kontrollanmälan | 386 | 385 | 390 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 18,3 | 18,1 | 18,1 |
Årsverken | 198 | 197 | 199 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 121 | 127 | 127 |
Resurshushållning (ind.) | 113 | 120 | 124 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) | 81 | 87 | 87 |
Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (%) | 43 | 65 | 68 |
Utredningsnivå för fartygsutsläpp (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Andelen strafflagsbrott (%) som utretts inom utsatt tid (60 dygn) | 75 | 84 | 85 |
Andelen fall av organiserad illegal inresa och människohandel (%) som utretts inom utsatt tid (180 dygn) | 83 | 67 | 71 |
Rättsskydd (%) | 100,0 | 99,9 | 99,9 |
Alla som hamnat i nödsituationer som kräver sjöräddning anvisas hjälp omedelbart. För att upptäcka och förebygga sjöräddningsincidenter och för att avhjälpa tillbud ser man i samband med gränsövervakningen till att övervakningen av havsområdena är tillräcklig. Räddningsväsendet och flygräddningen stöds enligt behov med Gränsbevakningsväsendets materiel och personal.
Sjöräddning och annan räddningsverksamhet | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Resultatmått | |||
Produktion | |||
Efterspaningar (st.) | 389 | 217 | 213 |
havsområde (st.) | 57 | 60 | 60 |
landområde (st.) | 332 | 157 | 153 |
Räddningsuppdrag (st.) | 1 658 | 1 250 | 1 250 |
havsområde (st.) | 1 170 | 1 100 | 1 100 |
landområde (st.) | 488 | 150 | 150 |
Sjuktransport (st.) | 1 104 | 434 | 434 |
havsområde (st.) | 31 | 50 | 50 |
landområde (st.) | 1 073 | 384 | 384 |
Assistans (st.) | 421 | 463 | 463 |
havsområde (st.) | 383 | 420 | 420 |
landområde (st.) | 38 | 43 | 43 |
Övriga räddningsprestationer (st.) | 559 | 547 | 557 |
havsområde (st.) | 251 | 250 | 260 |
landområde (st.) | 308 | 297 | 297 |
Jourtjänst samt sjöräddningens arbetstid (timmar) | 315 602 | 401 000 | 401 000 |
Personer som räddats (st.) | 5 664 | 3 705 | 3 705 |
Förhindrade olyckor (st.) | 21 | 16 | 16 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 7,7 | 6,5 | 6,5 |
Årsverken | 83 | 70 | 72 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 166 | 122 | 119 |
Resurshushållning (ind.) | 155 | 116 | 116 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,5 | 4,2 | 4,2 |
Kvaliteten på ledningen (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Enheternas beredskap (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
Sjölägesbild (1—5) | 3,5 | 3,8 | 3,8 |
Försvarsplaner, sådan lednings- och aktionsberedskap som situationen kräver samt beredskapen att bilda styrkor upprätthålls. Man ansvarar för tillkomsten av gränstrupper genom att utbilda beväringar och ordna reservövningar.
Militärt försvar | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Produktion | |||
Utbildningsdygn | 78 549 | 82 100 | 85 500 |
Insatser | |||
Kostnader (mn euro) | 10,6 | 10,8 | 10,5 |
Årsverken | 115 | 118 | 116 |
Effektivitet | |||
Produktivitet (ind.) | 124 | 126 | 134 |
Resurshushållning (ind.) | 115 | 120 | 130 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | 3,7 | 3,9 | 4,0 |
Planeringsberedskap (1—5) | 3,5 | 3,7 | 3,8 |
Placerbarhet (%) | 73 | 82 | 83 |
Utbildningsbarhet (%) | 84 | 93 | 93 |
Placeringsläge (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Utbildning (1—5) | 3,6 | 3,7 | 4,0 |
Materielberedskap (1—5) | 3,7 | 3,6 | 3,7 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur, antal anställda och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 mål |
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) | 13 | 10 | 11 |
Personalomsättning (%) | 0,3 | 0,6 | 0,6 |
Fältduglighet (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Fysisk kondition (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,3 |
Sjukdomsfrekvens (sjukdagar/årsv.) | 8,6 | 8,6 | 8,2 |
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Personalens genomsnittsålder (år) | 40 | 40 | 40 |
Index för utbildningsnivån | 4,2 | 4,2 | 4,1 |
Könsfördelning (% kvinnor) | 13 | 12 | 12 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 235 116 | 237 439 | 235 686 |
Bruttoinkomster | 7 072 | 7 500 | 7 500 |
Nettoutgifter | 228 044 | 229 939 | 228 186 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 28 078 | ||
— överförts till följande år | 28 904 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 438 | 3 375 | 2 580 |
— övriga intäkter | 21 | 25 | 20 |
Intäkter sammanlagt | 2 459 | 3 400 | 2 600 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 2 499 | 3 420 | 2 600 |
— andel av samkostnaderna | 1 711 | 2 280 | 1 800 |
Kostnader sammanlagt | 4 210 | 5 700 | 4 400 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -1 751 | -2 300 | -1 800 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 58 | 60 | 59 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -135 |
Förbättring av Imatra och Vaalimaa gränsstationer | -1 296 |
Fördelning av besparingar (andel av 10 mn euro) | -1 500 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 201 |
Utökande av antalet gränsbevakare | 1 200 |
Verksamhet som tidigare finansierats genom lästavgifter (överföring från moment 31.30.(50)) | 241 |
Överföring av tjänst (överföring från moment 26.01.01) | 93 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -321 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 259 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.50.50) | -18 |
Löneglidningsinbesparing | -375 |
Lönejusteringar | 1 297 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -1 148 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -147 |
Nivåförändring | -104 |
Sammanlagt | -1 753 |
2015 budget | 228 186 000 |
2014 budget | 229 939 000 |
2013 bokslut | 228 870 000 |
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 7 710 000 euro.
Anslaget får användas
1) till anskaffning av nya AB/B 412-helikoptrar till Gränsbevakningsväsendet
2) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna
3) för förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager
4) till anskaffning för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och eventuella andra funktionella ändringsbehov
5) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar.
De tilläggsbehov som föranleds av höjda index och valutakurser föranledda av beställningsfullmakterna samt de avdrag som föranleds av sänkta index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Under momentet får också intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.
Förklaring:Under moment 26.01.22 beräknas bokförings- och bruksrätt för ca 2 800 000 euro av årsprogrammet för 2013 inom ramen för fonden för de yttre gränserna anvisas för anskaffning av tvåmotoriga helikoptrar år 2015.
I budgeten för 2011 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för ersättande av AB/B 412-helikopterflottan. Fullmakten förnyades i budgeten för 2012. Anskaffningen infaller åren 2012—2015 och totalkostnadsförslaget är 62 000 000 euro. För projektet har ansökts om sammanlagt 12 000 000 euro från årsprogrammen för 2012 och 2013 inom ramen för EU:s fond för de yttre gränserna. I samband med konkurrensutsättningen av projektet konstaterades det att det mest ekonomiska alternativet är att skaffa två nya Super Puma-helikoptrar och att förenhetliga de två nyaste AB/B 412-helikoptrarna. Ett avtal om anskaffning av två nya Super Puma-helikoptrar ingicks i slutet av 2012. Av det planerade anslaget i beställningsfullmakten blir 4 600 000 euro oanvända och de anvisas till förenhetligandet av de två AB/B 412-helikoptrarna som blir över och deras lager av reservdelar antingen genom byteshandel eller genom att förnya helikoptrarnas utrustning och system samt reservdelar.
I den andra tilläggsbudgeten för 2012 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för modifiering och G-underhåll av AS 322 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna. Med stöd av fullmakten ingicks år 2013 ett modifikations- och underhållsavtal. Projektet infaller åren 2013—2019 och totalkostnadsförslaget är 33 710 000 euro.
Av det anslag för anskaffning av ett utsjöbevakningsfartyg för Gränsbevakningsväsendet som beviljades i 2013 års budget återtogs 3 000 000 euro. Samtidigt beviljades en fullmakt för 2014 utifrån vilken Gränsbevakningsväsendet berättigades att ingå avtal för anskaffning av utrustning för ett utsjöbevakningsfartyg och eventuella andra funktionella ändringsbehov till ett värde av högst 3 000 000 euro. Enligt förslaget budgeteras därför ett anslag på 3 miljoner euro.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019— | Sammanlagt fr.o.m. 2015 |
|
Modifiering och G-underhåll av Super Puma | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2015 | 4 600 | - | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 22 800 |
Utgifter sammanlagt | 4 600 | - | 7 000 | 6 700 | 4 500 | 22 800 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten, finansiering från EU | 3 000 | 5 800 | 2 800 |
Totala kostnader för projekten | 3 000 | 22 923 | 14 000 |
---|---|---|---|
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | - | -17 123 | -11 200 |
Självfinansieringsandel, % | 0 | 75 | 80 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anskaffning av utrustning för ett utsjöbevakningsfartyg | 3 000 |
Modifiering och G-underhåll av Super Puma | 4 710 |
Sammanlagt | 7 710 |
2015 budget | 7 710 000 |
2014 I tilläggsb. | 750 000 |
2014 budget | — |
2013 bokslut | 96 500 000 |