Statsbudgeten 2015
Förklaring:Finland deltar i krishanteringsuppgifter på olika håll i världen med tyngdpunkten på Libanon, Afghanistan, Kosovo, Georgien, Libyen och Ukraina. Den personal som är anställd för uppgifter inom militär och civil krishantering beräknas år 2015 uppgå till ca 660 personer.
När det gäller deltagandet i militär krishantering ligger de regionala tyngdpunkterna på Libanon och Afghanistan, men också på andra områden i Mellanöstern samt i Afrika. Enligt de riktlinjer som dragits upp 2011—2013 kommer den mest omfattande insatsen att göras inom ramen för Förenta nationernas insats i Libanon (UNIFIL) och Resolute Support (RS)-insatsen i Afghanistan. I Finlands verksamhet betonas också stödjandet av krisområdenas egna säkerhetsstrukturer och rättsstatsutvecklingen samt utbildningen av säkerhetsaktörer. Vid sidan av deltagandet i olika insatser försöker man i ökande grad satsa på att exportera kunnandet när det gäller utbildning inom krishantering. Målet är att stärka utvecklingsländernas egen krishanteringsförmåga, i synnerhet i Afrika.
När det gäller deltagandet i civil krishantering ligger de regionala tyngdpunkterna på Kosovo, Afghanistan, Georgien, Libyen och Ukraina. Deltagandet koncentreras till de insatser som har störst betydelse med tanke på de utrikes- och säkerhetspolitiska målen och där man genom Finlands insats kan uppnå särskilt mervärde och verkningsfullhet. Största delen av Finlands medverkan i civil krishantering riktas till Europeiska unionens insatser.
20. Utgifter för underhåll av Finlands krishanteringsstyrkor (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 37 172 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg, utbildning och statens pensionsavgift för krishanteringspersonal enligt lagen om militär krishantering (211/2006), till betalning av kostnaderna för personförsäkring som tecknas för krishanteringspersonalen för tjänstgöringstiden, samt till betalning av förmåner som motsvarar gruppolycksfallsförsäkring för militär krishanteringspersonal och av de administrativa kostnaderna för dem
2) till utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och för materialkostnader i anslutning till den
3) till sådant understöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt till stabiliseringsuppdrag efter konflikter
4) till ekonomiskt stöd för sådana internationella krishanteringsinsatser till vilka Finland inte sänder personal eller i vilka Finland annars inte deltar.
Dispositionsplan (euro)
01. | Utgifter för utbildnings- och beredskapstiden för EU:s stridsgrupper | 1 020 000 |
03. | Utgifter för krishanteringsinsatsen i Liberia (UNMIL-insatsen) | 489 000 |
04. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) | 2 177 000 |
05. | Gemensamma utgifter | 3 140 000 |
06. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Bosnien och Hercegovina (EUFOR/ALTHEA-insatsen) | 970 000 |
08. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Afghanistan (ISAF-insatsen) | 11 562 000 |
09. | I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering | 400 000 |
10. | Utgifter för Atalanta-insatsen | 711 000 |
11. | Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia | 1 313 000 |
14. | Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon | 13 455 000 |
15. | Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Mali | 1 145 000 |
16. | Utgifter för FN-insatsen i Mali (MINUSMA) | 790 000 |
Sammanlagt | 37 172 000 |
---|
Förklaring:Anslagen för insatserna har dimensionerats enligt numerären av och de krav som uppgifterna ställer inom de finländska krishanteringsstyrkorna med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i år 2015. Personalen i dessa insatser beräknas uppgå till ca 530 soldater år 2015.
Huvuddelen av anslagen under momentet överförs till försvarsmakten. Materiel- och förvaltningsutgifterna för den militära krishanteringen budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.
FN:s ersättningar för löneutgifter har budgeterats under moment 12.24.99.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Preciserade grunder för planering av insatserna | 2 570 |
Sparbeslut | -3 000 |
Nivåförändring | -18 700 |
Sammanlagt | -19 130 |
2015 budget | 37 172 000 |
2014 I tilläggsb. | 2 800 000 |
2014 budget | 56 302 000 |
2013 bokslut | 43 502 995 |
21. Civilpersonalens deltagande i krishantering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 15 360 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av specialutgifter för finländsk civilpersonal som deltar i krishanteringsverksamhet utomlands och till betalning av andra utgifter för Finlands civila krishanteringsverksamhet
2) till betalning av utgifter som föranleds av valobservatörer
3) till betalning av kostnaderna för personförsäkring för personalen inom den civila krishanteringen
4) till projekt och utbildning i anslutning till civil krishantering
5) till utgifterna för stärkande av sådan fredsförmedlingsverksamhet och därtill ansluten kapacitet i vilken Finland deltar.
Under momentet får statsunderstöd beviljas.
Dispositionsplan (euro)
01. | Civil krishantering | 14 660 000 |
02. | Valobservatörer | 300 000 |
03. | Fredsförmedling | 400 000 |
Sammanlagt | 15 360 000 |
Förklaring:Finland har under de senaste åren deltagit i civil krishantering med 100—150 sakkunniga varje år. Med den nuvarande anslagsnivån är målet att befästa antalet sakkunniga inom civil krishantering som Finland sänder ut vid i genomsnitt 115—120 personer.
Inkomsterna från organisationerna har budgeterats under moment 12.24.99.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Sparbeslut | -2 000 |
Sammanlagt | -2 000 |
2015 budget | 15 360 000 |
2014 budget | 17 360 000 |
2013 bokslut | 13 576 709 |