Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2015

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Fullmakt

Motiveringen till momentet ändras så att Trafikverket får fullmakt att ingå nya avtal

1) i anslutning till projektet för Ringbanan så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 514 000 000 euro. Trafikverket ges rätt att ingå nya avtal inom ramen för den återkallade fullmakten på 890 000 euro som ingår i det nämnda beloppet

2) för projektet Rovaniemi—Kemijärvi i fråga om den återkallade fullmakten på 740 000 euro för elektrifiering

3) i anslutning till projektet för havsfarleden till Raumo så att projektet inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 28 000 000 euro.

Förklaring:Justering av fullmakterna för projekt enligt tidigare beslut:

Ringbanan

Fullmakten för projektet Ringbanan justeras med 5 miljoner euro från 509 miljoner euro till 514 miljoner euro. Justeringen av fullmakten föranleds av den förskjutna tidsplanen och tekniska problem. Justeringen av fullmakten förutsätter inte något tilläggsanslag.

Dessutom förnyas en tidigare beviljad fullmakt för projektet på 890 000 euro. De avtal som tidigare ingåtts inom projektet kommer inte att föranleda utgifter som motsvarar användningen av fullmakten. Det är däremot nödvändigt att ingå nya avtal för vissa delar av projektet vars slutliga behov av anslag har ökat jämfört med den ursprungliga planen. Förnyandet av fullmakten föranleder inte något behov av tilläggsanslag.

Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering

En tidigare beviljad fullmakt för projektet på 740 000 euro förnyas. De avtal som tidigare ingåtts inom projektet kommer inte att föranleda utgifter som motsvarar användningen av fullmakten. Det är däremot nödvändigt att ingå nya avtal för vissa delar av projektet vars slutgiltiga behov av anslag har ökat jämfört med den ursprungliga planen. Förnyandet av fullmakten föranleder inte något behov av tilläggsanslag.

Havsfarleden till Raumo

Fullmakten för projektet havfarleden till Raumo justeras med 8 miljoner euro från 20 miljoner euro till 28 miljoner euro. Vattentillståndet för projektet vann laga kraft i januari 2015. Justeringen av fullmakten föranleds i huvudsak av den synnerligen dyra lösning för deponering av muddermassor som krävs enligt villkoren för vattentillståndet. Detta hade inte noterats i kostnadsutredningen i det skede när utredningsplanen gjordes upp. Justeringen av fullmakten förutsätter inte något tilläggsanslag. Förhållandet nytta/kostnad för ett farledsdjup på 12 meter är 1,5.

Justering av projektbeskrivningen för projekt enligt tidigare beslut:

Trafikarrangemang för Äänekoski bioproduktfabrik

Den nya bioproduktfabriken i Äänekoski ökar transporterna på ban- och vägnätet i närområdet i betydande utsträckning. Trafiknätet är ställvis i dåligt skick och underdimensionerat med tanke på de ökande transporterna och kräver omfattande reparationer. Inom ramen för projektet elektrifieras bannätet på avsnittet Jyväskylä—Äänekoski. Dessutom byggs banavsnittet delvis om, särskilt överbyggnaden, och tunnelavsnittet i Kangasvuori repareras. På avsnittet mellan Tammerfors och Jyväskylä repareras t.ex. tunnlar och säkerhetsanordningar. Trafikarrangemangen för den tid arbetet pågår kan föranleda vissa mindre åtgärder också på banavsnittet Orivesi—Haapamäki—Jyväskylä. Förbättrandet av riksväg 4 på avsnittet mellan Saarijärventie och Äänekoski avser både smidighet och trafiksäkerhet. Riksvägen på den nuvarande sträckningen förbättras efter omkörningsfilen vid Hirvaskangas och förses med mitträcke. Anslutningarna till Huutomäki och Äänekoski blir planskilda anslutningar. Riksvägen mellan Hirvaskangas och Äänekoski blir därmed ett sammanhängande avsnitt, medan lokaltrafiken och den långsamma trafiken omdirigeras till parallella vägavsnitt. I Äänekoski centrum införs rondeller och andra vägarrangemang. Den ökande tunga trafiken på det lägre vägnätet förutsätter också förbättrings- och iståndsättningsåtgärder och vägarrangemang vid anslutningarna på den viktigaste lederna för virkestransporter.

Med anledning av det som anförts ovan föreslås det inte något tilläggsanslag under momentet.


2015 IV tilläggsb.
2015 I tilläggsb. 18 716 000
2015 budget 340 141 000
2014 bokslut 472 252 000
2013 bokslut 369 303 000