Talousarvioesitys 2014
40. Viestintäpalvelut ja -verkot sekä viestinnän tukeminen
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Selvitysosa:Viestintäpalvelut ja -verkot ovat olennainen osa tietoyhteiskunnan kehittymistä, koska merkittävä osa yhteiskunnan palveluista tuotetaan ja kulutetaan viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödyntäen. Suomen talouskehityksen ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä pystyä muuttamaan vahva viestintäinfrastruktuuri- ja palveluosaaminen vahvuuksiksi digitaalisten palvelujen tuotannossa ja laajassa hyväksikäytössä. Uutta teknologiaa ja uusia viestintäpalveluita kehitetään ja pyritään ottamaan käyttöön kaikilla elämänaloilla siten, että kansalaisten arki helpottuu.
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 045 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Digitaalista tekniikkaa ja palveluita hyödynnetään laajasti yhteiskunnan eri osa-alueilla. Viestinnän ja tietoyhteiskunnan peruspalvelut ja niiden turvallisuus varmistetaan. Koko maassa on saatavilla monipuolisia, korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia viestintä- ja tietoyhteiskuntapalveluita. Tieto- ja viestintäteknologian ja digitaalisten palveluiden täysimääräinen käyttö edistää yhteiskunnan toimivuutta, kansalaisten hyvinvointia ja yritysten kilpailukykyä.
Viestintäviraston tavoitteena on viestintäpalvelujen tarjonnan monipuolistuminen, viestinnän peruspalveluiden saatavuuden paraneminen sekä viestintäverkkojen ja -palvelujen toimintavarmuuden ja turvallisuuden kehittyminen. Vuoden 2014 toiminnan painopisteiden mukaisesti Viestintävirasto puuttuu viestintämarkkinoiden epäkohtiin, tarjoaa taajuudet uusille käyttötarkoituksille, edistää nopeiden laajakaistaverkkojen rakentamista ja huolehtii posti-, puhelin-, tv- ja laajakaistapalvelujen vähimmäistasosta. Lisäksi Viestintävirasto vahvistaa kansallista tietoturvaa ja terävöittää teknistä ohjausta ja valvontaa.
Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallintoa.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2014 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa viestinnän toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Radiotaajuuksien huutokauppa toteutetaan, ajankohta | - | 1—6/2013 | - |
Elinkeinoelämän sekä harrastuskäyttöön osoitettujen luvanvaraisten radiolaitteiden käyttöön osoitetun taajuusmäärän kasvu, %/vuosi | - | 1 (elinkeino), 4 (harrastus) | 1 (elinkeino), 4 (harrastus) |
Radioluvista vapautettujen sovellusten määrä, kpl/vuosi | - | 3 | 3 |
Virasto tuottaa ajantasaista tilannekuvaa viestintäverkoista sekä niiden vika- ja häiriötilanteista Viestintäviraston sivustolla. Karttamuotoinen, ajantasainen helppokäyttöinen informaatio viestintäverkkojen tilanteesta käytössä vaiheittain: | |||
1. vaihe: lämpötilakartta vakavista häiriöistä | - | toteutuu | - |
2. vaihe: tarkennettu häiriökartta ja laatu | - | - | toteutuu |
Laajakaistapalveluja tarjoaville operaattoreille on tarjolla kohtuuhintaisia valokuidulla toteutettuja tilaajayhteyksiä. Kilpailijoille vuokrattujen kuitutilaajayhteyksien määrän kehitys, %/vuosi | - | 5 | 5 |
Nopeiden (yli 30 Mb) laajakaistayhteyksien saatavuus paranee. Laajakaistaliittymien saatavuus kasvaa, %/v | - | 5 | 5 |
Laajakaistatukihakemusten joutuisa käsittely. Vireille tulleista hakemuksista käsitelty kolmen kuukauden kuluessa riittävien selvitysten saamisesta, osuus % | - | 80 | 80 |
Taajuussuunnittelu on laadukasta. Taajuussuunnittelusta johtuvat haitalliset häiriöt enintään, kpl/vuosi | - | 10 | 8 |
Varmistetaan postin yleispalvelun saatavuus. Kansalaisten tyytyväisyys postin yleispalveluihin, asiakaskysely (asteikko 1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Viestintäverkkojen ja -palvelujen käytettävyys on hyvällä tasolla. Pitkäkestoisten vakavien vikojen (A-luokka) määrä enintään, kpl/vuosi | - | 6 | 6 |
Asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Virasto edistää internetpalvelujen käyttöä kehittämällä kansallista tietoturvallisuutta. Asiakas- ja sidosryhmäkysely (asteikko 1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Virasto edistää internetpalvelujen kehittymistä takaamalla toimivan verkkoympäristön. Nimipalvelimien käytettävyys, % | - | 100 | 100 |
Tehdään lupa- ja taajuuspäätökset noudattaen palveluaikatavoitteita. Palveluaikatavoite 28 päivää, osuus %/vuosi | - | 95 | 95 |
Tehokas radiohäiriöiden selvittäminen. Hätä- ja turvallisuusliikenteen sekä viranomaisverkkojen radiohäiriöiden selvitykseen enintään kuluva aika, tuntia virka-aikana | - | 16 | 16 |
Sidosryhmien tyytyväisyys Viestintäviraston toimintaan (asteikko 1—5) | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Teletoiminnan ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä (sisältää perinteiset liittymät ja laajakaistaliittymät) | - | 0,40 | 0,40 |
Tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/yleisen televerkon liittymä (sisältää perinteiset liittymät ja laajakaistaliittymät) | - | 0,30 | 0,30 |
Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/postinsaajatalous | 0,42 | 0,48 | 0,48 |
Mediapalvelujen valvonnan kustannukset, euroa/tv-katsojatalous | 0,28 | 0,34 | 0,34 |
Taajuushallinnon kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja, euroa/voimassa olevien radiolupien ja kelpoisuustodistusten sekä lupa- ja todistushakemusten ja pidettyjen tutkintojen yhteenlaskettu lukumäärä | - | 125 | 125 |
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 5,81 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 9,56 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 106 | 95 | 95 |
Veronluonteisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 104 | 91 | 91 |
Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen taajuusmaksuista ja Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista (1222/2010), liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (865/2012) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003).
Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein, teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein, postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postilaissa (415/2011) säädetyin perustein, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua televisio- ja radiotoimintalaissa (744/1998) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista (617/2009) säädetyin perustein. Viestintämarkkinamaksu 3 400 000 euroa, tietoturvamaksu 480 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 488 000 euroa, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 1 069 000 euroa sekä varmennemaksu 196 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 35 444 | 32 035 | 31 357 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 27 149 | 22 140 | 20 312 |
Nettomenot | 8 295 | 9 895 | 11 045 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 206 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 516 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 10 165 | 10 189 | 10 816 |
Verkkotunnusmaksut | 3 445 | 3 600 | 3 600 |
Numerointimaksut | 2 643 | 2 780 | 2 860 |
Muu maksullinen toiminta | 10 825 | 5 531 | 2 996 |
Tuotot yhteensä | 27 078 | 22 100 | 20 272 |
Kustannukset | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 8 854 | 11 663 | 11 783 |
Verkkotunnusmaksut | 3 325 | 3 296 | 3 515 |
Numerointimaksut | 2 503 | 2 974 | 3 025 |
Muu maksullinen toiminta | 10 866 | 5 740 | 3 070 |
Kustannukset yhteensä | 25 548 | 23 673 | 21 393 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 1 131 | -1 474 | -967 |
Verkkotunnusmaksut | 120 | 304 | 85 |
Numerointimaksut | 140 | -194 | -165 |
Muu maksullinen toiminta | -41 | -209 | -74 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 1 350 | -1 573 | -1 121 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 115 | 88 | 92 |
Verkkotunnusmaksut | 104 | 109 | 102 |
Numerointimaksut | 106 | 93 | 95 |
Muu maksullinen toiminta | 100 | 96 | 98 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 106 | 93 | 95 |
Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Tuotot | |||
---|---|---|---|
Eräät viestinnän maksut | 6 168 | 6 621 | 6 633 |
Tuotot yhteensä | 6 168 | 6 621 | 6 633 |
Kustannukset | |||
Eräät viestinnän maksut | 5 909 | 6 971 | 7 127 |
Kustannukset yhteensä | 5 909 | 6 971 | 7 127 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Eräät viestinnän maksut | 259 | -350 | -494 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 259 | -350 | -494 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Eräät viestinnän maksut | 104 | 95 | 93 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 104 | 95 | 93 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kyberturvallisuuskeskus | 1 000 |
NCSA-tehtävien hoito | 150 |
Yhteensä | 1 150 |
2014 talousarvio | 11 045 000 |
2013 talousarvio | 9 895 000 |
2012 tilinpäätös | 9 605 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Viestintävirastoon perustettavan Kyberturvallisuuskeskuksen perustamiseen varataan ensi vuodelle 1 milj. euroa, mikä perustuu valtioneuvoston hyväksymään kyberturvallisuusstrategiaan. Valiokunta pitää tätä erittäin hyvänä ja toteaa, että kyberturvallisuuskeskuksen toiminnalla on keskeinen tehtävä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen kannalta.
Valiokunta pitää myös hyvänä, että matkaviestimien kuuluvuutta junissa parannetaan. Saadun selvityksen mukaan 3G-verkkojen kuuluvuutta on jo parannettu kaikissa kaukojunissa ja myös lähijuniin tullaan vähitellen asentamaan kuuluvuutta parantavia laitteita. Valiokunta pitää tärkeänä, että matkapuhelinten kuuluvuutta ja junaliikenteen turvallisuutta koskevat toimenpiteet yhteen sovitetaan tarkoituksenmukaisella tavalla.
Valiokunta pitää tärkeänä, että matkaviestimien kuuluvuutta parannetaan energiatehokkaissa rakennuksissa ja että matkaviestimien kuuluvuusongelmia pyritään muutoinkin poistamaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 045 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
42. Sanomalehdistön tuki (kiinteä määräraha)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnallisilla vähemmistökielillä ruotsin, saamen, romanin tai karjalan kielellä julkaistavien sanomalehtien ja niitä vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen, viittomakielisten vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen sekä ruotsinkielisten uutispalvelujen tuottamisen tukemiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten saamen- tai karjalankielisten sisältöjen tuottamiseen, jotka liittyvät suomen tai ruotsin kielellä julkaistaviin sanomalehtiin.
Selvitysosa:Määrärahalla on tarkoitus edistää kotimaisen lehdistön ja tiedonvälityksen moniarvoisuutta ja monipuolisuutta.
2014 talousarvio | 500 000 |
2013 talousarvio | 500 000 |
2012 tilinpäätös | 500 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti vuonna 2011 lehtiasiain neuvottelukunnan, jonka puitteissa painettuun ja sähköiseen julkaisutoimintaan liittyviä kysymyksiä käsitellään yhdessä alan toimijoiden kanssa. Saadun selvityksen mukaan neuvottelukunta on laatimassa selvityksen suomalaisen lehdistön nykytilasta, tulevaisuuden haasteista sekä toimenpiteistä. Valiokunta pitää tärkeänä, että mm. sananvapauden ja demokratian näkökulmasta haetaan sellaisia ratkaisuja, jotka tukevat lehdistön toimintaedellytyksiä.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnallisilla vähemmistökielillä ruotsin, saamen, romanin tai karjalan kielellä julkaistavien sanomalehtien ja niitä vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen, viittomakielisten vastaavien sähköisten julkaisujen tukemiseen sekä ruotsinkielisten uutispalvelujen tuottamisen tukemiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten saamen- tai karjalankielisten sisältöjen tuottamiseen, jotka liittyvät suomen tai ruotsin kielellä julkaistaviin sanomalehtiin.
50. Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään 10 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueella annetussa laissa tarkoitetun Viestintäviraston myöntämän valtion tuen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan vuoden 2009 myöntämisvaltuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.
Selvitysosa:Laki laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla sekä maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista annetun lain muutos tulivat voimaan 1.1.2010. Tarkoituksena on, että laajakaistarakentamisen tukemiseen käytetään Viestintäviraston päätöksillä tämän momentin määrärahaa sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien päätöksellä maaseudun kehittämiseen myönnettävästä tuesta säädetyssä laissa tarkoitettua momentin 30.10.61 määrärahaa. Valtion tuen edellytyksenä on, että hankekohtaisesti kunnat sitoutuvat rahoittamaan oman osuutensa julkisesta rahoitustuesta. Julkinen rahoitustuki voi olla enintään 2/3 hankkeen kustannuksista. Valtion rahoitusosuus on enintään 33 % laajakaistahankkeen tukikelpoisista kustannuksista ja kunnan rahoitusosuus 33 %. Valtion maksuosuus on kuitenkin enintään 58 % ja kunnan osuus 8 % niissä kunnissa, joissa hankkeen rahoittaminen muuten muodostaisi kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Kuntakohtaisen maksuosuuden määräytymisperusteista säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset maksavat vuosina 2010—2013 laajakaistahankkeiden valtion osuuden 25,15 milj. euroa momentilta 30.10.61. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten rahoittamissa hankkeissa kunnan maksuosuus on 22 %. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset pyytävät Viestintäviraston lausunnon ennen valtiontukipäätöstä.
Valtioneuvosto on asettanut 4.12.2008 tehdyllä periaatepäätöksellä tavoitteeksi, että 31.12.2015 mennessä kaikkialla maassa on kysynnän mukaisesti saatavilla 100 megabitin yhteydet mahdollistava valokuitu- tai kaapeliverkko tai muu ominaisuuksiltaan näihin rinnasteinen verkko, johon liitettävällä enintään kahden kilometrin pituisella kiinteällä tai langattomalla tilaajayhteydellä ainakin 99 % vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista voidaan käyttää erittäin suuria yhteysnopeuksia vaativia viestintä- ja muita tietoyhteiskunnan palveluita.
Myöntämisvaltuutta arvioidaan uusittavan noin 40 milj. euroa. Valtuuden uusiminen aiheutuu laajakaistatukimyöntöpäätösten tekemisestä useana varainhoitovuonna.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Ennen vuotta 2014 tehdyt sitoumukset | 4 000 | 3 000 | 3 000 | - | 10 000 |
Vuoden 2014 sitoumukset | 6 500 | 5 000 | 4 000 | 3 000 | 18 500 |
Menot yhteensä | 10 500 | 8 000 | 7 000 | 3 000 | 28 500 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 1 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2014 talousarvio | 10 500 000 |
2013 I lisätalousarvio | 9 370 000 |
2013 talousarvio | 9 500 000 |
2012 tilinpäätös | 10 500 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Laajakaistahankkeen tavoitteena on, että vuoden 2015 loppuun mennessä yli 99 prosenttia vakinaisista asunnoista sekä yritysten ja julkishallinnon organisaatioiden vakinaisista toimipaikoista on enintään kahden kilometrin etäisyydellä nopeudella 100 Mbit/s toimivasta valokuitu- tai kaapeliverkosta.
Laajakaistahankkeen eteneminen on alkuvaikeuksien jälkeen vauhdittunut. Tähän mennessä on kilpailutettu noin 400 hanketta, joka on noin puolet alun perin suunnitellusta 800 hankkeesta. Hitaan liikkeellelähdön vuoksi hankkeelle asetettu aikataulu on kuitenkin osoittautumassa kireäksi ja myös tuen tarve on arvioitua suurempaa. Valtakunnallisesti valokuituyhteys oli vuoden 2013 alussa saatavilla 37 prosentilla suomalaisista.
Valiokunta pitää tärkeänä, että menossa olevassa laajakaistahankkeen toisessa väliarvioinnissa löydetään keinot hankkeen etenemiseen ja rahoitukseen. Rahoitus vaikeutuu myös sen vuoksi, että EU:n uudella ohjelmakaudella (2014—2020) laajakaistahankkeisiin ei ole enää saatavilla EU:n maaseuturahaston tukea.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään 10 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueella annetussa laissa tarkoitetun Viestintäviraston myöntämän valtion tuen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Viestintävirasto oikeutetaan solmimaan vuoden 2009 myöntämisvaltuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.
I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 1 409 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu siitä, että avustuksen hakuprosessista ja avustuksen kohteena olevien hankkeiden etenemisestä johtuen määrärahan käyttö painottuu alkuperäisestä arviosta poiketen vuosille 2014—2017. Hankkeelle myönnetty 64 milj. euron valtuus ei tämän johdosta muutu.
2014 I lisätalousarvio | 1 409 000 |
2014 talousarvio | 10 500 000 |
2013 tilinpäätös | 18 870 000 |
2012 tilinpäätös | 10 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 1 409 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 207/2014 vp (23.10.2014)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Viestintävirasto oikeutetaan tekemään sitoumuksia 269 000 euron arvosta.
Selvitysosa:Valtuuden uudistaminen aiheutuu siitä, että aiemmin sidottua valtuutta ei ole voitu käyttää myöntöpäätöksen mukaisena johtuen hankkeiden peruuntumisesta tai hankkeen toteutumisesta arvioitua pienemmin kustannuksin. Uudistettavan valtuuden arvo on 269 000 euroa ja se käytetään uusien vireillä olevien hankkeiden toteuttamiseen.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2014 III lisätalousarvio | — |
2014 I lisätalousarvio | 1 409 000 |
2014 talousarvio | 10 500 000 |
2013 tilinpäätös | 18 870 000 |
2012 tilinpäätös | 10 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 40/2014 vp (25.11.2014)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Viestintävirasto oikeutetaan tekemään sitoumuksia 269 000 euron arvosta.
60. Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään 510 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 3 §:n nojalla rahastoon tehtävään siirtoon.
Selvitysosa:Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain (745/1998) 3 §:n mukaan rahastolle suoritetaan korvaus valtion talousarvioon otettavasta määrärahasta Yleisradio Oy:stä annetun lain (1380/1993) 7 §:ssä säädetyn julkisen palvelun kustannusten kattamiseksi. Määrärahan suuruus tarkistetaan vuosittain kustannustason muutosta vastaavasti. Tarkistuksen perusteena on indeksi, joka muodostuu elinkustannusindeksistä, jonka painoarvo on yksi kolmasosa, sekä ansiotasoindeksistä, jonka painoarvo on kaksi kolmasosaa.
Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 5 §:n mukaan rahaston varoista käytetään Yleisradio Oy:n toiminnan rahoittamiseen vuosittain 3 §:n 2 momentissa tarkoitettu määrä. Varoja voidaan käyttää myös Yleisradio Oy:stä annetun lain 6 a §:ssä tarkoitetun ennakkoarvioinnin laatimisesta aiheutuvien palkkioiden maksamiseen ja rahaston hallinnoimiseen. Rahaston varoja voidaan käyttää muutoinkin televisio- ja radiotoiminnan edistämiseen. Vuonna 2014 edellä mainitut menot käytössä olleen televisiomaksujärjestelmän lakkauttamisesta aiheutuvine menoineen katetaan rahaston televisiomaksuista kertyneistä varoista.
Rahastoon tehtävä siirto Yleisradio Oy:n julkisen palvelun kustannusten kattamiseksi rahoitetaan yleisradioverolla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 10 500 |
Yhteensä | 10 500 |
2014 talousarvio | 510 500 000 |
2013 talousarvio | 500 000 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään 507 948 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Vähennys 2 552 000 euroa talousarvioesityksen 510 500 000 euroon nähden aiheutuu YLE-indeksin päivityksestä elokuusta marraskuuhun 2013.
2014 talousarvio | 507 948 000 |
2013 talousarvio | 500 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään 507 948 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 3 §:n nojalla rahastoon tehtävään siirtoon.