Talousarvioesitys 2014
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 343 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 20 076 | 18 700 | 17 400 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 16 | 16 | 20 |
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuus yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen.
Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty uusien, yhdenmukaisten pelastustoimen mitoitusten, rakenteiden, suorituskyvyn ja toimintavalmiuden perusteiden mukaisesti.
Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet ja varaudutaan mahdollisesti tarvittaviin evakuointeihin. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 101 654 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 790 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 1 011 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 30 572 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 26 772 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 32 509 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä. Selvitys pelastustoimen verkostomaisen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen perustamisesta valmistuu.
Pelastustoimen vapaaehtoista ja sivutoimista henkilöstöä sekä pelastustoimen ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta koskevat selvitykset valmistuvat.
Pelastustoimi | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 51 360 | 49 860 | 50 000 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 207 | 180 | 200 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 36 | 30 | 33 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 121,5 | 118 | 112,7 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 104,5 | 106 | 104 |
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet | 8 | 3 | 1 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 5 | 3,7 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) | 4 | 4 | 4 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 13 360 | 13 250 | 13 250 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 981 | 995 | 995 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 323 | 1 331 | 1 330 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 28 428 | 28 050 | 28 050 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 158 | 156 | 156 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,01 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,5 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä | 110 | 112 | 110 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä (kv. pelastuspalvelu) | 4 | 4 | 4 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | - | 3,4 | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 9,4 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 18 715 | 17 447 | 20 489 |
Pelastustoimen bruttotulot | 4 984 | 3 765 | 4 146 |
Nettomenot | 13 731 | 13 682 | 16 343 |
— Pelastusopisto | 11 290 | 11 628 | 11 123 |
— Sisäasiainministeriö | 2 349 | 1 604 | 4 770 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 92 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 077 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 473 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 007 | 1 053 | 1 149 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 484 | 594 | 533 |
— osuus yhteiskustannuksista | 774 | 810 | 881 |
Kustannukset yhteensä | 1 258 | 1 404 | 1 414 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -251 | -351 | -265 |
Kustannusvastaavuus, % | 80 | 75 | 81 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kunnallisten toimijoiden lisääminen TUVE-verkkoon (mistä 1 500 000 euroa siirtona momentilta 28.90.30) | 3 000 |
Lähialueyhteistyö | -50 |
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) | -65 |
Siirto momentille 26.01.01 (tekninen korjaus) | -10 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -100 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 45 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -135 |
Palkkausten tarkistukset | 32 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -23 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -33 |
Yhteensä | 2 661 |
2014 talousarvio | 16 343 000 |
2013 talousarvio | 13 682 000 |
2012 tilinpäätös | 14 127 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 362 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 19 000 euroa talousarvioesityksen 16 343 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 16 362 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -23 000 |
2013 talousarvio | 13 682 000 |
2012 tilinpäätös | 14 127 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Valiokunta lisäsi momentille 50 000 euroa Suomen ja Venäjän väliseen pelastusyhteistyöhön vuodelle 2013. Toiminnan jatkorahoitus ei ole kuitenkaan selkiytynyt kuluvan vuoden aikana. Kyse on melko pienimuotoisesta, mutta tärkeästä, jatkuvasta viranomaistoiminnasta, jonka tulee toimia onnettomuuden sattuessa. Itärajan pelastuslaitokset ovat toteuttaneet tehtävää aktiivisesti.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että sisäasiainministeriö ottaa vastuun viranomaisyhteistyöstä ja organisoi pelastuslaitosten toteuttaman toiminnan ja järjestää myös rahoituksen pysyvällä tavalla. Yhteistyön pohjana on valtioiden välinen sopimus yhteistyöstä onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja niiden seurausten torjumiseksi. Tehtävää ei voi jättää yksittäisten kuntien hoidettavaksi. Valiokunta kohdistaa momentin määrärahoista 100 000 euroa käytettäväksi rajat ylittävän pelastusvalmiuden parantamiseen.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että rakennepoliittisen ohjelman asettamien säästötavoitteiden saavuttamiseksi sisäasiainministeriössä on luonnosteltu pelastustoimen hallintoon liittyviä uudistussuunnitelmia. Valiokunta korostaa, että merkittävistä organisaatiomuutoksista tulee keskustella avoimesti ja päätösten tulee pohjautua selvitykseen, jossa muutosten vaikutukset arvioidaan kattavasti.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 362 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
8) enintään 100 000 euroa rajat ylittävän pelastusvalmiuden parantamiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että momentille voidaan nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Momentin perustelujen mukaan momentille ei voi budjetoida siirtotalouden tuottoja ellei määrärahan perusteluissa ole toisin määrätty.
Palosuojelurahastolain (306/2003) mukaan Palosuojelurahasto voi myöntää yleisavustusta ja erityisavustuksia pelastusalan järjestöille ja muille vastaaville yhteisöille sekä erityisavustuksia kunnille, pelastustoimen alueille ja sopimuspalokunnille. Palosuojelurahastosta voidaan myöntää myös muille erityisavustuksia oppimateriaalin tuotantoon ja hankintaan, tietojenkäsittelyn kehittämiseen ja laitteiden hankintaan, kokeilu- ja käynnistämis-, tutkimus- ja kehittämistoimintaan, valmistukseen ja nevontaan sekä standardisointiin.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2014 I lisätalousarvio | — |
2014 talousarvio | 16 362 000 |
2013 tilinpäätös | 13 659 000 |
2012 tilinpäätös | 14 127 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että momentille voidaan nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.