Talousarvioesitys 2014
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Selvitysosa:Syyttäjälaitoksen vaikuttavuustavoitteena on huolehtia rikosvastuun toteuttamisesta osana rikosasioiden käsittelyketjua tehokkaasti ja laadukkaasti asianosaisten oikeusturva huomioon ottaen. Asianosaisten kannalta keskeisiä mitattavissa olevia laatuun ja yhdenvertaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat käsittelyn nopeus ja erot syyttäjänvirastojen välisissä syyteharkinta-ajoissa.
Rikosprosessin laatua ja nopeutta parannetaan kehittämällä syyttäjä-poliisi -esitutkintayhteistyötä ja käyttämällä tarkoituksenmukaisinta prosessimenettelyä. Vuonna 2014 voimaan tulevan esitutkintalain säännösten velvoitteet sitovat syyttäjien työajasta aiempaa suuremman osan esitutkintayhteistyöhön, mutta nopeuttavat siirtymävaiheen jälkeen syyteharkintaan kuluvaa aikaa.
Toimintaa sopeutetaan aleneviin määrärahakehyksiin työprosesseja ja lainsäädäntöä kehittämällä oikeudenhoidon uudistamisohjelman (2013—2025) linjausten mukaisesti.
Talousrikosasioiden käsittelyä tehostetaan ja nopeutetaan hallitusohjelman ja talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämistä koskevan kuudennen torjuntaohjelman mukaisesti.
Paikallissyyttäjille saapui vuonna 2012 yhteensä 84 959 asiaa. Ratkaistujen asioiden määrä oli 87 115. Lisäksi ratkaistiin noin 210 000 summaarista asiaa. Vuonna 2014 sekä saapuvien että ratkaistujen asioiden määrän arvioidaan pysyvän noin 86 000 asiassa.
Tietoja henkilöstöstä
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Syyttäjälaitos | |||
Henkilötyövuodet | 546 | 547 | 532 |
— joista syyttäjiä1) | 368 | 368 | 357 |
— joista paikallissyyttäjät | 347 | 347 | 336 |
Keski-ikä | 46,6 | 46,4 | 46,6 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 6,3 | 7,0 | 7,0 |
1) Syyttäjiin lasketaan myös valtakunnansyyttäjänviraston neuvotteleva virkamies, ylitarkastajat ja lakimies.
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Myös syyttäjälaitoksen määrärahatilanne on erittäin tiukka. Syyttäjälaitokselle osoitettu harmaan talouden torjunnan lisärahoitus jatkuu tosin ensi vuonnakin, mutta määräaikainen lisärahoitus päättyy vuonna 2016, mikä alkaa vähentää syyttäjien määrää jo ensi vuodesta alkaen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuoteen 2018 mennessä on vähennettävä 46 syyttäjää.
Tilanteen vaikeutta lisää se, että syyttäjälaitoksessa on jo tähän mennessä toteutettu merkittävä rakennemuutos, sillä virastojen lukumäärä on vähennetty runsaasta 60:stä 13:een. Tämän lisäksi ensi vuoden alusta virastojen määrä vähenee vielä 11:een. Myös toimistohenkilöstön määrää on vähennetty yli 20 prosentilla vuodesta 2005 lukien. Kun työmäärissä ei ole odotettavissa merkittävää vähenemää, merkitsee näin mittava virkojen väheneminen mm. käsittelyaikojen pidentymistä.
Syyttäjälaitoksen toiminnan kannalta on keskeistä, että suunnitteilla olevasta AIPA-tietojärjestelmästä tulee toimiva ja aidosti ja monipuolisesti työtä tukeva järjestelmä. Tavoitteena on, että asioiden käsittely nopeutuu, kun sähköiseen aineistopankkiin kerätään syyttäjien, käräjäoikeuksien, hovioikeuksien ja korkeimman oikeuden lainkäyttöön liittyvät asiakirjat, joita voivat hyödyntää kaikki järjestelmässä mukana olevat.
Valiokunta pitää tärkeänä, että syyttäjälaitoksen toimintaa kehitetään ja sopeutetaan kiristyvään talouteen mm. oikeudenhoidon uudistamisohjelman perusteella tehtävien linjausten pohjalta. Tehtävät ja resurssit tulee saada rakenteellisten uudistusten sekä toimivien ja tehokkaiden tietojärjestelmien avulla tasapainoon. Syyttäjälaitoksen resurssitilannetta on kuitenkin seurattava ja arvioitava tarvittaessa uudelleen.
01. Syyttäjälaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 806 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnansyyttäjänviraston, syyttäjänvirastojen ja Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot sekä yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolten kanssa saatavat tulot.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut syyttäjälaitoksen toiminnalle vuodelle 2014 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Joutuisuus | |||
— keskimääräinen syyteharkinta-aika, kk | 2,1 | 2,0 | 2,1 |
— yli 6 kk syyteharkinnassa olleita asioita avoinna | 1 958 | 2 000 | 2 500 |
— yli vuoden syyteharkinnassa olleita asioita avoinna | 212 | 150 | 180 |
Tuottavuus | |||
— ratkaistut asiat/htv (koko henkilöstö) | 173 | 170 | 170 |
— ratkaistut asiat (painotettu työmäärä/htv, koko henkilöstö1) | 810 | 824 | 824 |
— ratkaistut asiat/htv (syyttäjät) | 251 | 248 | 248 |
— ratkaistut asiat (painotettu työmäärä/htv, syyttäjät) | 1 201 | 1 270 | 1 270 |
Taloudellisuus | |||
— toimintamenot/ratkaisu, euroa | 439,0 | 456,0 | 456,0 |
— toimintamenot/ratkaisu (painotettu työmäärä), euroa | 101,1 | 101,9 | 102,0 |
1) Painotetussa työmäärässä huomioidaan se, että tietyt juttutyypit ovat toisia työläämmät ja sitovat enemmän resursseja. Painotettu työmäärä lasketaan ratkaistuista jutuista, joiden aiheuttama työmäärä arvioidaan rikosnimikkeidensä perusteella keskimääräisen työmäärän mukaan. Painotettuun työmäärään vaikuttavat myös vähintään viisi istuntopäivää kestäneet käräjäoikeuskäsittelyt.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 44 679 | 45 987 | 45 846 |
Bruttotulot | 42 | 40 | 40 |
Nettomenot | 44 637 | 45 947 | 45 806 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 033 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 708 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Valtakunnansyyttäjänvirasto | 4 632 |
Paikalliset syyttäjäyksiköt | 38 959 |
Yhteiset menot | 2 215 |
Yhteensä | 45 806 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO), joka kohdistetaan muihin kuin ICT-menoihin | -33 |
Palvelukeskusmaksut | -16 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -4 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -71 |
Palkkausten tarkistukset | 150 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -107 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -60 |
Yhteensä | -141 |
2014 talousarvio | 45 806 000 |
2013 talousarvio | 45 947 000 |
2012 tilinpäätös | 45 312 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 923 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 117 000 euroa talousarvioesityksen 45 806 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 45 923 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -118 000 |
2013 talousarvio | 45 947 000 |
2012 tilinpäätös | 45 312 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 923 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtakunnansyyttäjänviraston, syyttäjänvirastojen ja Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston toimintamenojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat tulot sekä yhteistoiminnasta virastojen, laitosten ja talousarvion ulkopuolisten osapuolten kanssa saatavat tulot.