Statsbudgeten 2013
60. Av kommunerna anordnad social- och hälsovård
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds framför allt av statsandelen för det grundläggande utkomststödet, statlig ersättning enligt hälso- och sjukvårdslagen för de kostnader som föranleds av läkar- och tandläkarutbildningen och statlig finansiering av hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå, statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och statlig ersättning för ordnande av medling vid brott.
Från och med ingången av 2010 ingår statsandelarna för social- och hälsovården i finansministeriets huvudtitel under moment 28.90.30, Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag gällande stöd för den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (den lag som gäller tjänster för äldre). Lagen avses träda i kraft den 1 juli 2013. I lagen ska det bestämmas om utredandet av äldre personers behov av tjänster samt om tillgången till och kvalitetskraven på tjänsterna.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om ändring av lagstiftningen så att beredningen den lagstiftning som gäller småbarnsfostran och dagvårdstjänster samt förvaltningen och styrningen av dem överförs från social- och hälsovårdsministeriet till undervisnings- och kulturministeriet. Propositionen har inga konsekvenser för dimensioneringen av anslaget.
Med hänvisning till förslaget om förlängning av faderskapsledigheten i förklaringen under moment 33.30.60 har vid dimensioneringen av anslaget inte beaktats de kostnadsverkningar som en förlängning av faderskapsledigheten skulle ha på stödet för hemvård och privat vård av barn samt på barndagvården. Kostnadseffekterna beräknas vara små.
Syftet med den förebyggande verksamheten är att skapa omständigheter och miljöer som stöder människors hälsa, sociala trygghet, förmåga att behärska sin livssituation och klara sig självständigt och att främja människors arbets- och funktionsförmåga, förbättra deras livskvalitet, förebygga sociala och hälsorelaterade problem, minska hälsoskillnaderna mellan olika befolkningsgrupper samt förbättra verksamhetsförutsättningarna för miljö- och hälsoskyddet. Målen eftersträvas bl.a. genom att ställa upp mål för främjandet av hälsa och välfärd som baserar sig på kommunernas lokala förhållanden och behov, med jämna mellanrum sammanställa en välfärdsberättelse, utveckla kunskapsunderlag, strukturer och ledarskap för verksamhet som främjar hälsa och välfärd, förbättra förebyggande tjänster och tjänster för tidigt stöd samt etablera främjande av hälsa och välfärd som en del av samarbetet mellan olika förvaltningar och i allt beslutsfattande. Vid planeringen och beslutsfattandet utnyttjas bedömningen av de sociala och hälsorelaterade verkningarna och främjandet av regionalt samarbete inom miljö- och hälsoskyddets område fortsätter på den nivå som förutsätts i lagen om samarbetsområden för miljö- och hälsoskyddet (410/2009).
Syftet med social- och hälsovårdservicen är att säkerställa en heltäckande tillgång på sådana fungerande social- och hälsovårdstjänster som det allmänna ska ordna och som huvudsakligen betalas med skattemedel samt att se till att alla i Finland garanteras grundläggande försörjning. För att säkerställa lika tillgång på tjänster för alla revideras servicestrukturen för social- och hälsovården som en del av kommunreformen.
Social- och hälsovårdsministeriet har inlett följande utvecklings- och lagstiftningsprojekt som ska sporra kommunerna att vidta preventiva åtgärder inom social- och hälsovården och tillhandahålla social- och hälsovårdstjänster för kommuninvånarna i enlighet med de uppställda målen:
- — Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste), som preciserar de centrala social- och hälsovårdspolitiska målen, prioritetsområdena för utvecklingsverksamheten samt centrala reform- och lagstiftningsprojekt som stöder deras genomförande samt anvisningar och rekommendationer.
- — Folkhälsoprogrammet Hälsa 2015, där riktlinjerna för den nationella hälsovårdspolitiken på lång sikt dras upp.
- — En reform som gäller ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovården.
- — Utvecklande av basservicen inom social- och hälsovården utifrån hälso- och sjukvårdslagen och socialvårdslagstiftningen som håller på att revideras.
- — Det riksomfattande projektet för elektroniska informationssystem för patient- och klientuppgifter inom social- och hälsovården, som stöder en högklassig och kostnadseffektiv serviceproduktion samt medborgarnas verksamhetsmöjligheter.
- — Totalreformen av socialvårdslagstiftningen.
- — Verkställigheten av den lag som gäller tjänster för äldre.
- — Fortsatt verkställighet av hälso- och sjukvårdslagen och utvärdering av lagen.
- — Alkoholprogrammet fullföljs.
Utkomststödet består av grundläggande utkomststöd, kompletterande utkomststöd, förebyggande utkomststöd samt sysselsättningspenning och reseersättning för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. Det grundläggande utkomststödet innehåller en grunddel samt övriga grundutgifter, till vilka hör boendeutgifter enligt 6 § i lagen om bostadsbidrag, kostnader för användning av hushållselektricitet, hemförsäkringspremier samt hälso- och sjukvårdsutgifter som inte är ringa. Statsandelen för det grundläggande utkomststödet under moment 33.60.35 bestäms på grundval av kostnaderna och dess belopp är 50 % av nettokostnaderna. Statsandelen för annat utkomststöd ingår i den kalkylerade statsandelen för kommunal basservice som betalas under moment 28.90.30.
Till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården betalas med stöd av hälso- och sjukvårdslagen statlig ersättning för de kostnader som föranleds av hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå (33.60.32) och för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (33.60.33). Finansieringen av den hälsovetenskapliga forskningen grundar sig på hur de insatsområden och målsättningar för forskningsverksamheten som social- och hälsovårdsministeriet fastslagit prioriteras och uppfylls samt på forskningens kvalitet, omfattning och resultat. Ersättningen för utbildningsverksamheten baserar sig i fråga om universitetssjukhusen på antalet examina och antalet nya studerande samt en ersättning som fastställts för en examen och i fråga om andra verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården på en månadsersättning. Bestämmelser om beloppet av ersättningen för läkar- och tandläkarutbildningen utfärdas varje år genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet. Insatsområdena och målsättningarna för hälsovetenskaplig forskning fastställs vart fjärde år genom en förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
Med statsunderstödet till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården (33.60.31) stöds verkställandet av det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården samt främjas genomförandet av kommun- och servicestrukturprojektet.
Uppgifter om omfattningen av den social- och hälsovård som kommunerna ordnar
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Kommunalt utkomstskydd | ||||
Utkomststöd, antal hushåll under året | 240 257 | 260 000 | 260 000 | 260 000 |
Grundläggande utkomststöd, antal hushåll under året1) | 224 544 | 230 000 | 230 000 | 230 000 |
Kompletterande utkomststöd, antal hushåll under året | 92 239 | 94 000 | 100 000 | 100 000 |
Utkomststöd, antal mottagare under året | 375 152 | 385 000 | 390 000 | 390 000 |
Grundläggande utkomststöd, antal mottagare under året1) | 349 927 | 360 000 | 370 000 | 370 000 |
Kompletterande utkomststöd, antal mottagare under året | 167 189 | 175 000 | 187 000 | 187 000 |
Förebyggande utkomststöd, antal hushåll under året | 22 595 | 24 000 | 25 000 | 25 000 |
Socialservice | ||||
Barndagvård, antal barn 31.12. | 204 700 | 206 400 | 208 300 | 209 700 |
Stöd för hemvård av barn, antal mottagare 31.12. (familjer) | 65 600 | 64 000 | 63 200 | 64 100 |
Stöd för privat vård av barn, antal mottagare 31.12. (familjer) | 14 000 | 13 600 | 13 500 | 13 500 |
Hemvårdshjälp, antal hushåll under året | 130 700 | 132 500 | 134 500 | 136 500 |
Stödservice, antal 65 år fyllda mottagare under året | 116 200 | 116 800 | 117 200 | 117 500 |
Ålderdomshem, antal boende 31.12.2) | 16 100 | 15 000 | 13 800 | 12 600 |
Stöd för närståendevård, antal mottagare under året | 37 600 | 39 500 | 41 500 | 43 000 |
Serviceboende för åldringar, antal boende 31.12. | 35 300 | 38 000 | 41 000 | 43 000 |
Serviceboende för handikappade, antal klienter i genomsnitt3) | 11 500 | 12 500 | 13 700 | 15 000 |
Institutionsvård för utvecklingsstörda, antal boende 31.12. | 1 900 | 1 800 | 1 600 | 1 400 |
Transportservice för svårt handikappade, antal klienter under året | 94 800 | 97 000 | 99 000 | 102 000 |
Folkhälsoarbete | ||||
Antal vårddagar (mn) | 6,20 | 5,83 | 5,48 | 5,15 |
Antal besök inom öppenvården (mn) | ||||
— Hos läkare | 8,40 | 8,65 | 8,91 | 9,18 |
— Hos annan yrkesutbildad person | 18,80 | 19,55 | 20,33 | 21,15 |
— Tandvård, antal besök | 4,90 | 4,90 | 5,00 | 5,00 |
— Hemsjukvård, antal besök | 5,00 | 5,35 | 5,67 | 6,01 |
Somatisk specialiserad sjukvård | ||||
Antal vårddagar (mn) | 3,5 | 3,40 | 3,29 | 3,19 |
Avslutade vårdperioder (mn) | 0,98 | 0,99 | 0,99 | 1,00 |
Genomsnittlig vårdtid (dagar) | 3,5 | 3,44 | 3,31 | 3,19 |
Antal besök inom öppenvården (mn) | 6,22 | 6,53 | 6,86 | 7,20 |
Psykiatrisk specialiserad sjukvård | ||||
Antal vårddagar (mn) | 1,47 | 1,45 | 1,43 | 1,40 |
Avslutade vårdperioder | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,03 |
Genomsnittlig vårdtid (dagar) | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 |
Antal besök inom öppenvården (mn) | 1,62 | 1,68 | 1,75 | 1,8 |
1) Utgifterna finansieras under moment 33.60.35.
2) Klienter som inte fyllt 65 år är också medräknade.
3) I antalet har räknats med boendeservice i form av gruppboende för handikappade samt service- och stödbostäder för handikappade.
Läkar- och tandläkarutbildning och hälsovetenskaplig forskning
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Antal publikationspoäng (genomsnitt för 3 år) | 8 842,9 | 9 163,4 | 10 009,2 | - |
Publikationspoängens pris, euro | 4 523 | 4 365,15 | 3 596,7 | - |
Läkar- och tandläkarexamina och nya studerande (genomsnitt för 3 år) | 1 052,7 | 1 090,9 | 1 129,5 | 1 150,0 |
Ersättning för examina, euro | 64 500 | 64 700 | 64 600 | 64 600 |
Månadsersättning för utbildning, euro | 1 370 | 1 380 | 1 380 | 1 380 |
Sinnesundersökningar
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Sammanlagt antal sinnesundersökningar | 123 | 126 | 128 | 131 |
— statliga enheter | 95 | 97 | 99 | 101 |
— kommunala sjukhus | 28 | 29 | 29 | 30 |
Utgifter (1 000 euro) | 2 003 | 2 123 | 2 251 | 2 386 |
Euro/undersökning (kalkylerat genomsnitt) | 16 300 | 16 923 | 17 587 | 18 276 |
30. Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av de kostnader som upprätthållandet av den riksomfattande beredskapen och beredskapsutbildningen medför för sådana riksomfattande aktörer som utsetts och bemyndigats av social- och hälsovårdsministeriet samt för ersättande av de extra kostnader som hanteringen av allvarliga olyckssituationer medför för riksomfattande aktörer, organisationer, stiftelser eller föreningar.
Förklaring:Vid större olyckor och exceptionella situationer räcker enskilda kommuners eller områdens resurser och kunnande inte till för vare sig hantering eller ledning av situationen. Under de senaste åren har Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt och Vanda social- och krisjour deltagit med betydande resurser i sådan verksamhet i samband med allvarliga olyckor och händelser som sträcker sig över de egna verksamhetsområdenas gränser. Avsikten är att anslaget under momentet ska ersätta sådana kostnader som inte har beaktats vid dimensioneringen av basfinansieringen till aktörerna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utvecklande av Giftinformationscentralens jour (säkerhetsstrategin för samhället) | 300 |
Sammanlagt | 300 |
2013 budget | 500 000 |
2012 budget | 200 000 |
2011 bokslut | 200 000 |
31. Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 14 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd för anläggnings- och utvecklingsprojekt inom social- och hälsovården enligt vissa lagar som gäller social- och hälsovården samt lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården (733/1992) och de förordningar som givits med stöd av den
2) till ordnande av stödtjänster för långtidsbostadslösa
3) till övervakning och kontroll av utvecklingsprojekt
4) till betalning av ersättning för riksomfattande uppgifter i anslutning till förvaltningen av statsbidrag för utvecklingsprojekt
5) till genomförande av det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården.
Förklaring:Prioriteringsområdena för projekt som stöds med statsunderstöd fastställs i det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste II).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing | -3 000 |
Sammanlagt | -3 000 |
2013 budget | 14 500 000 |
2012 budget | 17 500 000 |
2011 bokslut | 24 700 000 |
32. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag)
Under momentet beviljas 30 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statlig ersättning för forskningsverksamhet enligt 61— 63 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010).
Förklaring:Anslaget får användas till finansiering av hälsovetenskaplig forskning på universitetsnivå. Social- och hälsovårdsministeriet fastställer insatsområdena och målsättningarna för forskningen vart fjärde år och beviljar specialupptagningsområdenas forskningskommittéer forskningsfinansiering. Dessa fattar beslut om hur forskningsmedlen ska fördelas på olika forskningsprojekt inom specialupptagningsområdena på basis av ansökan.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing | -5 000 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur för riksdagen | -1 000 |
Sammanlagt | -6 000 |
2013 budget | 30 000 000 |
2012 budget | 36 000 000 |
2011 bokslut | 39 993 063 |
33. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 110 240 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statlig ersättning för läkar- och tandläkarutbildning enligt 59 och 60 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010)
2) till betalning av en tilläggsersättning på högst 900 000 euro till Norra Savolax sjukvårdsdistrikt för utgifter för grundläggande utbildning för tandläkare.
Förklaring:Avsikten är att 73 200 000 euro av anslaget används till betalning av ersättning för läkar- och tandläkarutbildning till samkommuner som är huvudmän för ett universitetssjukhus, 35 870 000 euro till andra verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården, 85 000 euro till Pirkanmaa sjukvårdsdistrikt och 1 085 000 euro till Norra Savolax sjukvårdsdistrikt.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tilläggsersättning till Norra Savolax sjukvårdsdistrikt | 900 |
Ersättning för specialisttandläkarutbildning till Norra Savolax och Pirkanmaa sjukvårdsdistrikt | 170 |
Sammanlagt | 1 070 |
2013 budget | 110 240 000 |
2012 budget | 109 170 000 |
2011 bokslut | 104 482 415 |
34. Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 10 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statliga ersättningar enligt 32 § i mentalvårdslagen (1116/1990)
2) till betalning av ersättningar för utredandet av förutsättningarna för vård oberoende av patientens vilja när det gäller personer för vilka vårdpåföljd har bestämts enligt 22 t § i mentalvårdslagen
3) till betalning av statliga ersättningar enligt lagen om ordnande av utredningar av sexualbrott mot barn (1009/2008)
4) till betalning av konsumtionsutgifter som ingår i de ersättningar som avses i punkterna 1— 3
5) till betalning av statlig ersättning för kommuners och samkommuners samt svenska statens kostnader för patientöverföringar enligt det avtal som ingåtts mellan Sverige och Finland
6) till betalning av en patientspecifik engångsersättning på 25 000 euro till kommuner och samkommuner för stödjande av patientöverföringar enligt den nordiska konventionen om socialt bistånd och sociala tjänster.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats 5 270 000 euro i ersättningar för kostnaderna för sinnesundersökningar och för utredandet av förutsättningarna för vård oberoende av patientens vilja när det gäller personer för vilka vårdpåföljd har bestämts, 5 100 000 euro i ersättningar för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar av barn och unga och 130 000 euro i ersättningar för kostnaderna för patientöverföringar, varav 55 000 euro består av ersättningar av engångsnatur för stödjande av patientöverföringar.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 500 |
Sammanlagt | 500 |
2013 budget | 10 500 000 |
2012 budget | 10 000 000 |
2011 bokslut | 6 750 768 |
35. Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 348 100 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandel enligt lagen om utkomststöd (1412/1997) för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet.
Förklaring:Antalet hushåll som får grundläggande utkomststöd år 2013 beräknas vara ca 240 000.
Storleken på utkomststödets grunddel fastställs i 9 § i lagen om utkomststöd (1412/1997) enligt vilken beloppen justeras i enlighet med lagen om folkpensionsindex (456/2001). Grunddelens storlek för en vuxen är 461,05 euro i månaden 2013.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av inkomstgränserna för bostadsbidrag, justering till 2012 års nivå | -2 000 |
Höjning av grundskyddet, justering till 2012 års nivå | -2 500 |
Försök med sysselsättningsbonus | -700 |
Förlängning av perioden för uppskov med justering av bostadsbidraget för långtidsarbetslösa till 6 månader på försök | -100 |
Avgränsning som gäller behovsprövning av arbetsmarknadsstödet | -1 600 |
Beaktande av förhöjningsdelen i fråga om utkomstskyddet för arbetslösa under tiden för aktiva åtgärder som prioriterade inkomster | 3 000 |
Tidigareläggande av indexhöjningar | 4 500 |
Ändring i behovskalkylen | -9 500 |
Sammanlagt | -8 900 |
2013 budget | 348 100 000 |
2012 budget | 357 000 000 |
2011 bokslut | 271 447 201 |
36. Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag)
Under momentet beviljas 480 000 euro.
Anslaget får användas till att betala statsunderstöd via sametinget till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 § i sametingslagen (974/1995) för att trygga social- och hälsovårdstjänster på samiska.
Förklaring:Målet för verksamheten är att trygga tillgången på social- och hälsovårdstjänster på samiska.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring i samband med överföringen av styrningen av småbarnsfostran och dagvård till moment 29.10.30 | -120 |
Sammanlagt | -120 |
2013 budget | 480 000 |
2012 budget | 600 000 |
2011 bokslut | 600 000 |
(37.) Statsunderstöd till kommunerna för social- och hälsovårdens reparationsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2012 I tilläggsb. | 10 000 000 |
2012 budget | 10 000 000 |
2011 bokslut | — |
38. Statsunderstöd till kommunerna för verkställigheten av den s.k. äldreomsorgslagen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 5 757 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till kommuner och samkommuner för utvecklingsprojekt som stöder verkställigheten av lagen om stöd för den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (äldreomsorgslagen)
2) till betalning av ersättning till Institutet för hälsa och välfärd och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för utvecklandet av uppföljningen och utvärderingen samt genomförandet av äldreomsorgslagen.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om stöd för den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre. Avsikten är att stödja verkställigheten av lagen genom statsunderstöd, som kan beviljas kommuner och samkommuner för utvecklingsprojekt som stöder verkställigheten av lagen. Uppföljningen och utvärderingen av lagen utvecklas och genomförs av Institutet för hälsa och välfärd tillsammans med Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården.
I fråga om det statsunderstöd som beviljas iakttas i tillämpliga delar lagen om planering av och statsandel för social- och hälsovården (733/1992) och statsunderstödslagen (688/2001).
2013 budget | 5 757 000 |
40. Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 23 740 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för förvaltningskostnader och kostnader för flygdriften för enheten för förvaltning av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten FinnHEMS Oy. I förvaltningskostnaderna och kostnaderna för flygdriften inom läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten får ingå kostnader som föranleds FinnHEMS Oy av upphandling och övervakning av flygdriften under leveransavtalets giltighetstid, helikopterns kabinpersonal flygassistenten inbegripen, helikopterbaser och deras underhåll, där även de markenheter som har nära anknytning till flygverksamheten ingår, samt övriga kostnader som helikopterverksamheten ger upphov till men som universitetssjukvårdsdistrikten inte svarar för.
Förklaring: För administrationen av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten svarar enheten för förvaltning av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten FinnHEMS Oy, som universitetssjukhusen grundat gemensamt. FinnHEMS Oy är ett icke-vinstsyftande aktiebolag som ägs av de samkommuner som står bakom universitetssjukhusen och som svarar för ordnandet av den finländska läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten tillsammans med samkommunerna i fråga från ingången av 2011. Universitetssjukhusdistrikten ansvarar för sjukvårdsverksamheten i läkar- eller sjukvårdshelikoptern på distriktets område.
Utgifterna för administration av FinnHEMS Oy:s verksamhet är bl.a. konkurrensutsättningen av flygdriften och uppgörande av avtal samt övervakningen av flygdriften under avtalets giltighetstid. Flygdriften omfattar helikoptern och den kabinpersonal som krävs, nödvändiga helikopterbaser och de markenheter som används vid uppdrag i närområdet och som tillfälligt ska ersätta flygdriften på grund av väderleksförhållanden eller av tekniska orsaker.
Utgifterna för förvaltningskostnaderna och kostnaderna för flygdriften beräknas uppgå till cirka 23 740 000 euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 1 280 |
Sammanlagt | 1 280 |
2013 budget | 23 740 000 |
2012 budget | 22 460 000 |
2011 bokslut | 11 800 000 |
63. Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag)
Under momentet beviljas 3 500 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd till kompetenscentrum inom det sociala området i enlighet med lagen om kompetenscentrumverksamhet inom det sociala området (1230/2001).
Förklaring:Kompetenscentrumen inom det sociala området täcker hela landet och de är följande: Södra Finlands kompetenscentrum, kompetenscentrumet i Tavastland och Satakunta, Östra Finlands kompetenscentrum, Sydöstra Finlands kompetenscentrum, Mellersta Finlands kompetenscentrum, de österbottniska landskapens kompetenscentrum, Norra Finlands kompetenscentrum och Egentliga Finlands kompetenscentrum. Utgående från de svenskspråkiga kommunernas behov har dessutom inrättats Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området, vars verksamhetsområde omfattar hela landet. Grunderna för bestämmande av statsunderstödet för varje enskilt kompetenscentrum anges i statsrådets förordning om kompetenscentrumverksamhet inom det sociala området (1411/2001).
Målet för verksamheten är att trygga en högklassig social service på regional nivå i samarbete med kommunerna samt en organiserad forsknings-, utvecklings- och utbildningsverksamhet.
2013 budget | 3 500 000 |
2012 budget | 3 500 000 |
2011 bokslut | 3 500 000 |
64. Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 6 300 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statlig ersättning enligt lagen om medling vid brott och i vissa tvister (1015/2005) för ersättande av kostnader i anslutning till ordnandet av medling.
Förklaring:Den statliga ersättningen bedöms täcka utgifterna för att avlöna personal som deltar i förlikningsverksamhet samt övriga utgifter som verksamheten kräver. Ersättningen betalas till en kommun eller annan serviceproducent som ingått avtal med regionförvaltningsverket, och regionförvaltningsverket ansvarar för utbetalningen av ersättningen. Grunderna för ersättningen har fastställts i statsrådets förordning om medling vid brott och i vissa tvister (267/2006).
Verksamheten syftar till att i synnerhet unga personers brottskedja ska kunna brytas i ett tidigt skede.
2013 budget | 6 300 000 |
2012 budget | 6 300 000 |
2011 bokslut | 6 300 000 |