Statsbudgeten 2013
04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 70 198 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, av finansiella bidrag till samfinansierade projekt, av projekt som genomförs utomlands, av utgifter som föranleds av understöd för kompletterande utbildning och av utgifter som föranleds av samarbetsprojekt
2) till betalning av utgifter för projekt som EU har godkänt
3) till betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av anvisningarna för god medicinsk praxis och för projekt för utveckling av informationsförvaltningen inom social- och hälsovården
4) till betalning av utgifter som verksamheten vid Stiftelsen för alkoholforskning medför för Institutet för hälsa och välfärd
5) till ersättning till kommunerna för verksamheten vid utbildningsrådgivningarna
6) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten
7) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför.
Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd finns för främjande av befolkningens välfärd och hälsa, förebyggande av sjukdomar och sociala problem och utveckling av social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift genom forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, expertpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom sitt uppgiftsområde och för nyttiggörandet av det.
Den i administrativt hänseende självständiga Stiftelsen för alkoholforskning främjar och stöder alkoholforskning och annan rusmedelsforskning genom att dela ut stipendier och genom att bedriva eller låta bedriva forskning samt genom att idka publikationsverksamhet i anslutning till forskningen.
Som grund för verksamheten år 2013 använder Institutet för hälsa och välfärd strategin Ett socialt hållbart Finland 2020 och sin egen strategi Hälsa ger välfärd - 2020 - välfärd ger hälsa. De olika temana för social hållbarhet har anknytning till tryggandet av den ekonomiska grunden för välfärden, en rättvis fördelning av välfärden och beredskap inför de förändringar som globala fenomen ger upphov till. De teman som ansluter sig till hållbarhet ingår i de frågor som gäller befolkningens hälsa, välfärd och funktionsförmåga, servicesystemets effektivitet och säkerställande av den finansiella basen. De centrala riktlinjerna i institutets egen strategi siktar till att öka verkningsfullheten i den egna verksamheten i just dessa frågor. I riktlinjerna fastslås som mål att befolkningens hälsa, funktionsförmåga och välbefinnande ska öka, att skillnaderna i hälsa och välfärd ska minska, att beredskapen att avvärja hot mot hälsa och välfärd globalt och nationellt ska ligga på en hög nivå och att social- och hälsovårdsbranschens servicesystem på ett effektivt sätt ska svara mot befolkningens och samhällets behov.
Inom verksamheten vid Institutet för hälsa och välfärd under 2010-talet understryks också dess roll som sakkunniginrättning genom att utnyttjandet av information främjas på alla nivåer inom beslutsfattandet. Detta stöder institutets verksamhet när det gäller att utveckla dataarkiv och information och att underlätta utnyttjandet av dem. I statsrådets principbeslut från 2011 anges som ett centralt mål att dataarkiv och information som insamlats med offentliga medel ska utnyttjas bättre. Institutet för hälsa och välfärd är en viktig aktör när det gäller att producera, förädla och främja användningen av dataarkiv och information. Två av de sex centrala riktlinjerna i institutets egen strategi anknyter till dataarkiv och information. Målet är att dataarkiv och information inom social- och hälsovården ska utnyttjas i vid omfattning för att främja hälsa och välfärd samt funktionaliteten hos servicesystemet. Dessutom ska institutet verka för att välfärds- och hälsofrågor i stor utsträckning beaktas i beslutsfattandet på olika nivåer.
Institutet för hälsa och välfärd omfördelar sina resurser i enlighet med sin strategi. Institutet sörjer för att i sin verksamhet beakta de utvecklingsmål för det nationella innovationssystemet som också sammanhänger med reformen av sektorforskningssystemet.
Kärnfunktionerna vid Institutet för hälsa och välfärd fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet av den avgiftsbelagda verksamheten används till produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar realiseringen av jämställdheten mellan könen.
Finansieringsstrukturen för Institutet för hälsa och välfärd är under kontroll. De ekonomiska resurserna och personalresurserna fördelas i enlighet med de strategiska riktlinjerna. Personalplaneringen är långsiktig och personalens storlek och struktur motsvarar de strategiska riktlinjerna. Institutet fungerar på ett ekonomiskt och produktivt sätt.
Det finns tillräcklig kompetens vid Institutet för hälsa och välfärd för att uppfylla målen. Personalens aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Ledarskapet är kunnigt och inspirerande och det välbefinnande som personalen upplever i sitt arbete ökar och arbetsgivarbilden blir bättre.
Av anslaget har 542 480 euro reserverats för betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats medfinansieringen i avtalsundersökningar och andra gemensamma projekt, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och beställda undersökningar som grundar sig på separata avtal, övriga försäljningsinkomster av den avgiftsbelagda verksamheten såsom royaltyer och motsvarande samt erhållna donationsmedel och sponsorinkomster.
Inkomsterna av försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin har antecknats under moment 12.33.03.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 108 985 | 108 275 | 110 448 |
Bruttoinkomster | 41 215 | 40 250 | 40 250 |
Nettoutgifter | 67 770 | 68 025 | 70 198 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 724 | ||
— överförts till följande år | 6 567 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,intäkter av försäljningen av prestationer | 7 696 | 8 250 | 8 250 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 70 | 250 | 250 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 7 940 | 8 085 | 8 085 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) | -244 | 165 | 165 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 97 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 20 520 | 17 000 | 17 000 |
— finansiering från EU | 4 181 | 4 500 | 4 500 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 1 869 | 4 500 | 4 500 |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 7 604 | 6 000 | 6 000 |
Intäkter sammanlagt | 34 174 | 32 000 | 32 000 |
Totala kostnader för projekt | 38 727 | 37 600 | 37 600 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -4 553 | -5 600 | -5 600 |
Självfinansieringsandel, % | 12 | 15 | 15 |
Totala kostnader för verksamheten och årsverken resultatområdesvis1)
Bokslut 2011 1 000 € |
årsv. | Uppskattning 2012 1 000 € |
årsv. | Mål 2013 1 000 € |
årsv. | |
Ansvarsområdet Välfärds- och hälsopolik | 14 552 | 185 | 12 552 | 155 | 12 552 | 155 |
Ansvarsområdet Främjande av välfärd och hälsa | 24 687 | 284 | 26 687 | 312 | 26 687 | 312 |
Ansvarsområdet Hälsoskydd | 41 887 | 370 | 41 887 | 366 | 41 887 | 366 |
Ansvarsområdet Social- och hälsotjänster | 36 595 | 281 | 36 595 | 279 | 36 595 | 279 |
Avdelningen för information | 10 455 | 85 | 10 455 | 95 | 10 345 | 95 |
Internationella ärenden | 4 395 | 25 | 4 395 | 25 | 4 395 | 25 |
Sammanlagt | 132 571 | 1 230 | 132 571 | 1 232 | 132 461 | 1 232 |
1) Gemensamma tjänster och övriga stödfunktioner har fördelats på verksamhetsområdena i förhållande till årsverken. I utgifterna ingår också anskaffningar av vaccin enligt vaccinationsprogrammet och användning av medlen under momentet för den rättsmedicinska verksamheten. Dessa utgifter minskar inte anslagen under momentet .
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -110 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -217 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | -500 |
Nivåförändring | 1 |
Lönejusteringar | 1 870 |
Överföring av informationstjänsten för jämställdhet (Minna) från moment 33.01.01 | 180 |
Överföring av småbarnsfostran och dagvård till moment 29.01.01 | -70 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -315 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -66 |
Överföring från moment 33.70.21 | 70 |
Upprätthållande av massundersökningsregistret | 630 |
Överföring från moment 33.70.22 | 700 |
Sammanlagt | 2 173 |
2013 budget | 70 198 000 |
2012 II tilläggsb. | 1 771 000 |
2012 budget | 68 025 000 |
2011 bokslut | 68 613 000 |