Statsbudgeten 2013
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av social- och hälsovårdsministeriets tillsyn över omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad verksamhet och av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Tillsynsinrättningarna är Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Strålsäkerhetscentralen och Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet. Tillsynen över den rättsmedicinska verksamheten sköts av Institutet för hälsa och välfärd.
Av social- och hälsovårdsministeriets strategiska mål omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:
- — en stadig grund för välfärden
- — tillgång till välfärd för alla
- — en livsmiljö som stöder hälsa och trygghet.
- — garanterande av rättssäkerheten
- — behandling av tillstånds-, registrerings- och tillsynsärenden på ett sakkunnigt sätt och i enlighet med god förvaltningssed
- — säkerställande av att förhandstillsynen håller en sådan servicenivå som lagstiftningen förutsätter.
Målet för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak är att trygga medborgarnas rättsskydd och säkerställa att rätt dödsorsak fastställs. Målet är att rättsmedicinska obduktioner utförs på högst 20 % av alla avlidna. Uppnåendet av målet förutsätter åtgärder och ökat samarbete mellan Institutet för hälsa och välfärd och polisväsendet när det gäller rättsmedicinsk utredning av dödsorsak.
Verksamhetens omfattning 2010—2013
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Utgifter, euro | 8 692 892 | 9 400 000 | 9 700 000 | 9 700 000 |
Antal rättsmedicinska obduktioner, st. | 11 948 | 10 753 | 10 215 | 9 800 |
Andel rättsmedicinska obduktioner av alla avlidna, % | 23,5 | 21,5 | 20,4 | |
Euro/obduktion i genomsnitt | 728 | 874 | 949 |
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 872 000 euro.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.
Målet är att det inte ska inträffa några olyckor eller allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten när strålkällor används och att arbetstagarnas stråldoser ska hållas under den fastställda gränsen för personlig stråldos.
När det gäller övervakningen av kärnkraftverk är målsättningen att det inte inträffar några olyckor eller sådana allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten i kraftverken, utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverken är små vid normal drift och de årliga stråldoser som beräknas på grundval av utsläppen är under en procent av det gränsvärde som fastställs i statsrådets förordning (733/2008). Behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt och att verksamheten i praktiken inte ger upphov till några utsläpp överhuvudtaget.
Målet är att publicera minst en internationell forskningsartikel per forskarårsverke och att publicera rapporter och artiklar för 900 forskningspoäng årligen.
Syftet med övervakningen av strålning i miljön är att Strålsäkerhetscentralen oavbrutet ska vara medveten om strålningsnivån i miljön. Vid olyckor inleds beredskapsverksamheten inom 15 minuter från det att de första uppgifterna om en avvikande situation erhållits. Information ges om incidenter i anslutning till strål- och kärnsäkerheten på eget initiativ, objektivt, öppet och utan dröjsmål.
Målet är att 95 % av de överenskomna resultatmålen uppfylls. Verksamhetsmetoderna utvärderas med hjälp av självbedömning och intern auditering. De utvecklingsprojekt som valts på grundval av utvärderingar och kvalitetsrevisioner genomförs på planerat sätt.
Finansieringsstruktur och årsverken
2011 utfall 1 000 € |
årsv. | 2012 ordinarie budget 1 000 € |
årsv. | 2013 budgetprop. 1 000 € |
årsv. | |
Budgetfinansiering | 14 339 | 124 | 13 748 | 1141) | 13 872 | 124 |
Avgiftsbelagd verksamhet | 22 996 | 209 | 27 139 | 212 | 25 833 | 213 |
Samfinansierad verksamhet | 1 288 | 25 | 1 200 | 261) | 1 000 | 25 |
Sammanlagt | 38 623 | 358 | 42 087 | 352 | 40 705 | 362 |
1) Till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder minskas antalet årsverken med åtta jämfört med uppskattningen för 2011. Beslut om hur de ska fördelas på olika resultatområden har ännu inte fattats.
Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken resultatområdesvis
2011 bokslut 1 000 € |
årsv.1) | 2012mål 1 000 € |
årsv. | 2013 mål 1 000 € |
årsv. | |
Kärnsäkerhet | 18 253 | 119 | 19 550 | 116 | 18 800 | 121 |
Säkerheten vid strålanvändning | 4 102 | 31 | 3 700 | 30 | 4 150 | 31 |
Beredskapsverksamhet | 2 438 | 19 | 1 700 | 12 | 1 700 | 12 |
Forskning | 6 625 | 44 | 7 500 | 53 | 7 500 | 51 |
Tjänster | 4 279 | 22 | 4 300 | 22 | 4 500 | 24 |
Kommunikation | 1 041 | 7 | 1 100 | 7 | 1 100 | 7 |
Övervakning av strålning i miljön | 1 858 | 10 | 1 700 | 10 | 2 530 | 10 |
Förvaltning2) | - | 41 | - | 37 | - | 41 |
Sammanlagt | 38 596 | 293 | 39 550 | 2873) | 40 280 | 297 |
1) Tabellen omfattar inte semestrar och frånvaro. År 2013 uppskattas dessa motsvara 65 årsv.
2) Kostnaderna för förvaltningen har överförts på andra resultatområden.
3) Produktivitetsminskningarna har ännu i detta skede inte fördelats på resultatområdena.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 39 438 | 42 087 | 40 705 |
Bruttoinkomster | 24 450 | 28 339 | 26 833 |
Nettoutgifter | 14 988 | 13 748 | 13 872 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 219 | ||
— överförts till följande år | 2 570 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom övervakningen av kärnsäkerheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 16 457 | 20 288 | 19 073 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 16 463 | 20 288 | 19 073 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 2 361 | 2 351 | 2 440 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 196 | 2 351 | 2 440 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 108 | 100 | 100 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 334 | 200 | 200 |
— finansiering från EU | 753 | 900 | 700 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 200 | 100 | 100 |
Intäkter sammanlagt | 1 287 | 1 200 | 1 000 |
Totala kostnader för projekt | 2 503 | 2 400 | 2 000 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -1 216 | -1 200 | -1 000 |
Självfinansieringsandel, % | 49 | 50 | 50 |
Målet är att personalens kompetens och yrkesskicklighet är av hög klass, att den tid som personalen använder för utbildning uppgår till 3—4 % av den totala arbetstiden och att personalens arbetstillfredsställelse och motivation utvecklas i positiv riktning. Ytterligare ett mål är att antalet frånvarodagar till följd av egen sjukdom eller olycksfall är under 8,5 per årsverke.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -30 |
Nivåförändring | -138 |
Lönejusteringar | 386 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -40 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -54 |
Sammanlagt | 124 |
2013 budget | 13 872 000 |
2012 II tilläggsb. | 212 000 |
2012 budget | 13 748 000 |
2011 bokslut | 14 339 000 |
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 694 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.
Målen för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården är att
- — trygga en livsmiljö som stöder medborgarnas rätt till hälsa och välfärd samt tillräckliga och säkra social- och hälsovårdstjänster genom att styra regionförvaltningsverkens tillsynsverksamhet genom tillsynsprogram baserade på riskanalys och genom att förenhetliga tillsynen och den styrning den kräver till en helgjuten riksomfattande helhet
- — genomföra den förebyggande styrningen och tillsynen i syfte att främja kvaliteten samt patient- och klientsäkerheten och verksamhetsutövarnas egenkontroll
- — med hjälp av planer för specialsituationer säkra hushållsvattnets kvalitet enligt kraven i 8 § i hälsoskyddslagen och genomföra säkerhetsstrategin för samhället.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig delvis på nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är avgifter för prestationer som gäller tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och tillstånd för hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Dessutom betalar regionförvaltningsverken till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården en andel av de tillstånds-, registrerings- och årsavgifter de tar ut som motsvarar de kostnader som tillsynscentralen föranleds av upprätthållandet av ett register över privata tillhandahållare av service.
Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet. Produktiviteten hos centrala prestationer följs upp med hjälp av nyckeltal och målet är en gradvis ökande produktivitet.
Lönsamhet och produktivitet1)
2011 utfall 1 000 € |
årsv. | 2012 mål 1 000 € |
årsv. | 2013 mål 1 000 € |
årsv. | |
Tillstånd | 4 428 | 48 | 4 843 | 44 | 5 000 | 49 |
Tillsyn | 6 298 | 59 | 6 358 | 63 | 8 360 | 78 |
Styrning | 3 011 | 33 | 3 353 | 29 | 3 500 | 34 |
Certifikattjänster | 2 723 | - | 6 292 | - | - | - |
Sammanlagt | 16 459 | 140 | 20 846 | 136 | 16 860 | 161 |
1) Utveckling av processkostnader och årsverken; kostnaderna för förvaltningen och övriga stödtjänster samt antalet årsverken fördelade på huvudfunktionerna.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 514 | 15 131 | 14 034 |
Bruttoinkomster | 2 361 | 1 140 | 2 340 |
Nettoutgifter | 14 153 | 13 991 | 11 694 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 898 | ||
— överförts till följande år | 4 628 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 3 375 | 2 100 | 2 340 |
— övriga intäkter | 944 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 4 319 | 2 100 | 2 340 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 970 | 960 | |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 2 424 | 1 276 | 1 560 |
— andel av samkostnader | 1 038 | 824 | 780 |
Kostnader sammanlagt | 3 462 | 2 100 | 2 340 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) | 857 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 125 | 100 | 100 |
Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2011 utfall |
2012 prognos |
2013 prognos |
2012/2013 , förändrings-% |
|
Beslut om utövning av yrken inom hälso- och sjukvården | 18 141 | 16 000 | 17 000 | 6 |
Tillsynsärenden | 1 123 | 1 200 | 1 200 | 0 |
Försäkringsmedicinska utlåtanden | 82 | - | - | - |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 987 | 900 | 900 | 0 |
Serviceförmåga | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
Ansökningar om rätt att utöva yrke inom hälso- och sjukvården | 95 % behandlade inom utsatt tid | 95 % behandlade inom utsatt tid | |
— reglerad utbildning i Finland | 5 dagar | 5 dagar | 5 dagar |
— oreglerad och utländsk utbildning | 4 mån. | 4 mån. | 4 mån. |
Tillsynsärenden inom hälso- och sjukvården | median 7 mån. | median 9 mån. | median 10 mån. |
Ärenden gällande alkoholtillstånd | |||
— behandling av tillverkningstillstånd för alkohol | 70 dagar | 90 dagar | 90 dagar |
— behandling av partihandelstillstånd för alkohol | 64 dagar | 90 dagar | 90 dagar |
— behandling av tillstånd för industriell användning av alkohol | 12 dagar | 30 dagar | 30 dagar |
Tillsynsärenden, mediantid för behandling | 6 mån. | 8 mån. | 8 mån. |
Personal och personalstrukturer utvecklas med beaktande av produktivitetsmålen på ett sådant sätt att produktionen av verkets kärnfunktioner säkras.
Planeringen av nödvändiga utvecklingsåtgärder förutsätter att verkets kärnfunktioner klarläggs och att uppgifter och funktioner av sekundär karaktär gallras bort. Personalens kompetens utvecklas på det sätt som kärnfunktionerna kräver. Personalomsättningen hanteras så att kompetensen hos avgående personal vid behov kan ersättas samtidigt som omsättningen utnyttjas för att skaffa ny kompetens.
Tyngdpunkten när det gäller att stödja välbefinnandet i arbetet är förlagd till förhandsprognoser. Genom planmässig verksamhet, utnyttjande av flexibiliteten i arbetslivet och tidigt ingripande upprätthålls personalens arbetsförmåga och motivation.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -15 |
Lönejusteringar | 332 |
En ändring i samband med överföringen av adoptionsnämndens uppgifter från moment 33.01.01 | 54 |
Överföring av anslag för certifikattjänster för KanTa-tjänsten inom hälso- och sjukvården till moment 33.10.28 | -2 740 |
Återföring av ett avdrag i samband med produktivitetsfrämjande åtgärder | 72 |
Sammanlagt | -2 297 |
2013 budget | 11 694 000 |
2012 II tilläggsb. | 352 000 |
2012 budget | 13 991 000 |
2011 bokslut | 14 884 000 |
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 584 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som förverkligas utanför centret
2) till betalning av extra utgifter i anslutning till regionaliseringen av centret.
Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet inledde sin verksamhet den 1 november 2009. Alla tjänster vid centret placeras i Kuopio före utgången av 2018. Centret har vid behov lokaler i städer som är centrala med tanke på verksamheten, så som Helsingfors och London. För täckandet av extra kostnader i anslutning till regionaliseringen av centret reserveras 300 000 euro för 2013. Extra utgifter föranleds av flyttnings- och resekostnader, ombyggnad av de nya lokalerna, anskaffningar och upprättande av datakommunikationsförbindelser och annan infrastruktur för IKT-verksamhet.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.
Avsikten är att de offentligrättsliga prestationerna inom den avgiftsbelagda verksamheten ska produceras kostnadsmotsvarigt. Produktivitetens utveckling följs upp med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.
Funktionell effektivitet (index 100 = år 2011)
2011 bokslut |
2012 mål |
2013 mål |
|
Produktiviteten av arbetet | 100 | 100 | 101 |
Totalproduktivitet | 100 | 100 | 101 |
Antal årsverken inom centret (årsv.)
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Avgiftsbelagd verksamhet | 185 | 191 | 191 |
Avgiftsfri verksamhet | 39 | 39 | 39 |
Sammanlagt | 224 | 230 | 230 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 23 173 | 25 199 | 24 684 |
Bruttoinkomster | 19 674 | 21 100 | 21 100 |
Nettoutgifter | 3 499 | 4 099 | 3 584 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 085 | ||
— överförts till följande år | 3 686 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 17 871 | 19 200 | 19 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 17 251 | 19 200 | 19 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) | 620 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 104 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,inkomster av försäljningen av prestationer | 1 799 | 1 900 | 1 900 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 799 | 1 900 | 1 900 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) | - | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
- — Produktiviteten förbättras genom att förnya förfaringssätt och effektivera processer.
- — Läkemedelssäkerheten och säkerheten när det gäller medicinering förbättras genom att effektivisera tillsyn utgående från riskbedömning samt genom att som praxis etablera nya myndighetsuppgifter som förutsätts enligt direktiv som gäller läkemedelssäkerhet och förfalskade läkemedel.
- — Styrningen av utvecklandet av läkemedel utökas med vetenskaplig rådgivning.
- — Myndighetssamarbetet ökas för att förbättra effekten av läkemedelsövervakningen samt bekämpa läkemedelsförfalskning och läkemedelsbrott.
- — Ett nätverk för läkemedelsinformation kommer att utveckla läkemedelsinformationen i en klientorienterad riktning.
- — Utvärderingen av läkemedelsbehandling genomförs i form av nätverkssamarbete mellan centret och inhemska och utvalda internationella aktörer.
Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga.
Nyckeltal | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
Personalens välbefinnande | |||
— arbetstillfredsställelseindex | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar | 10,5 | 7,9 | <10 |
Av anslaget är 100 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och inkomster som avses i läkemedelslagen (84 b §, 595/2009).
Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks huvudsakligen med avgifterna för tillsyns- och serviceverksamheten. Servicen inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. Avgifter för prestationerna tas ut i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för övervakning av läkemedlens kvalitet täcks genom den avgift som avses i 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -15 |
Lönejusteringar | 84 |
Ändring som beror på senareläggning av utlokaliseringen till Kuopio | -564 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -20 |
Sammanlagt | -515 |
2013 budget | 3 584 000 |
2012 II tilläggsb. | 48 000 |
2012 budget | 4 099 000 |
2011 bokslut | 4 100 000 |
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 10 300 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)
2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt förordningen om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (862/2004)
3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köptjänster från universiteten.
2013 budget | 10 300 000 |
2012 budget | 10 300 000 |
2011 bokslut | 9 358 925 |
66. Samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare
2) till betalning av statens konsumtionsutgifter i anslutning till strål- och kärnsäkerhetssamarbetet.
Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke samt för betalning av andra utgifter på grund av detta.
Förklaring:Samarbetet i fråga om strål- och kärnsäkerhet har tidigare finansierats under moment 24.20.66, Närområdessamarbete, under utrikesministeriets huvudtitel. Strålsäkerhetscentralen har skött sakkunniguppgifterna och tillsammans med utrikesministeriet svarat för projektkoordineringen inom ramen för ingångna avtal.
Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet har omfattat sex olika ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är riktade till höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så, att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. I projekten har ingått bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten och leveranser av utrustning, utveckling av metoder för kontroll av utrustningen och framtagande av bestämmelser. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för närområdessamarbetet.
2013 budget | 1 500 000 |
2012 budget | 1 500 000 |