Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2013

02. TillsynPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av social- och hälsovårdsministeriets tillsyn över omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad verksamhet och av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Tillsynsinrättningarna är Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Strålsäkerhetscentralen och Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet. Tillsynen över den rättsmedicinska verksamheten sköts av Institutet för hälsa och välfärd.

Av social- och hälsovårdsministeriets strategiska mål omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:

  • — en stadig grund för välfärden
  • — tillgång till välfärd för alla
  • — en livsmiljö som stöder hälsa och trygghet.
Effektivitet
  • — garanterande av rättssäkerheten
  • — behandling av tillstånds-, registrerings- och tillsynsärenden på ett sakkunnigt sätt och i enlighet med god förvaltningssed
  • — säkerställande av att förhandstillsynen håller en sådan servicenivå som lagstiftningen förutsätter.
Verksamhetens resultat

Målet för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak är att trygga medborgarnas rättsskydd och säkerställa att rätt dödsorsak fastställs. Målet är att rättsmedicinska obduktioner utförs på högst 20 % av alla avlidna. Uppnåendet av målet förutsätter åtgärder och ökat samarbete mellan Institutet för hälsa och välfärd och polisväsendet när det gäller rättsmedicinsk utredning av dödsorsak.

Verksamhetens omfattning 2010—2013

  2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
         
Utgifter, euro 8 692 892 9 400 000 9 700 000 9 700 000
Antal rättsmedicinska obduktioner, st. 11 948 10 753 10 215 9 800
Andel rättsmedicinska obduktioner av alla avlidna, % 23,5 21,5 20,4  
Euro/obduktion i genomsnitt 728 874 949  

03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 872 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.

Verksamhetens resultat

Målet är att det inte ska inträffa några olyckor eller allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten när strålkällor används och att arbetstagarnas stråldoser ska hållas under den fastställda gränsen för personlig stråldos.

När det gäller övervakningen av kärnkraftverk är målsättningen att det inte inträffar några olyckor eller sådana allvarliga incidenter som äventyrar säkerheten i kraftverken, utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverken är små vid normal drift och de årliga stråldoser som beräknas på grundval av utsläppen är under en procent av det gränsvärde som fastställs i statsrådets förordning (733/2008). Behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt och att verksamheten i praktiken inte ger upphov till några utsläpp överhuvudtaget.

Målet är att publicera minst en internationell forskningsartikel per forskarårsverke och att publicera rapporter och artiklar för 900 forskningspoäng årligen.

Syftet med övervakningen av strålning i miljön är att Strålsäkerhetscentralen oavbrutet ska vara medveten om strålningsnivån i miljön. Vid olyckor inleds beredskapsverksamheten inom 15 minuter från det att de första uppgifterna om en avvikande situation erhållits. Information ges om incidenter i anslutning till strål- och kärnsäkerheten på eget initiativ, objektivt, öppet och utan dröjsmål.

Målet är att 95 % av de överenskomna resultatmålen uppfylls. Verksamhetsmetoderna utvärderas med hjälp av självbedömning och intern auditering. De utvecklingsprojekt som valts på grundval av utvärderingar och kvalitetsrevisioner genomförs på planerat sätt.

Finansieringsstruktur och årsverken

  2011 utfall
1 000 €
årsv. 2012 ordinarie budget
1 000 €
årsv. 2013 budgetprop.
1 000 €
årsv.
             
Budgetfinansiering 14 339 124 13 748 1141) 13 872 124
Avgiftsbelagd verksamhet 22 996 209 27 139 212 25 833 213
Samfinansierad verksamhet 1 288 25 1 200 261) 1 000 25
Sammanlagt 38 623 358 42 087 352 40 705 362

1) Till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder minskas antalet årsverken med åtta jämfört med uppskattningen för 2011. Beslut om hur de ska fördelas på olika resultatområden har ännu inte fattats.

Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken resultatområdesvis

  2011 bokslut
1 000 €
årsv.1) 2012mål
1 000 €
årsv. 2013 mål
1 000 €
årsv.
             
Kärnsäkerhet 18 253 119 19 550 116 18 800 121
Säkerheten vid strålanvändning 4 102 31 3 700 30 4 150 31
Beredskapsverksamhet 2 438 19 1 700 12 1 700 12
Forskning 6 625 44 7 500 53 7 500 51
Tjänster 4 279 22 4 300 22 4 500 24
Kommunikation 1 041 7 1 100 7 1 100 7
Övervakning av strålning i miljön 1 858 10 1 700 10 2 530 10
Förvaltning2) - 41 - 37 - 41
Sammanlagt 38 596 293 39 550 2873) 40 280 297

1) Tabellen omfattar inte semestrar och frånvaro. År 2013 uppskattas dessa motsvara 65 årsv.

2) Kostnaderna för förvaltningen har överförts på andra resultatområden.

3) Produktivitetsminskningarna har ännu i detta skede inte fördelats på resultatområdena.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 39 438 42 087 40 705
Bruttoinkomster 24 450 28 339 26 833
Nettoutgifter 14 988 13 748 13 872
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 219    
— överförts till följande år 2 570    

Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom övervakningen av kärnsäkerheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 16 457 20 288 19 073
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 16 463 20 288 19 073
       
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100

Offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer 2 361 2 351 2 440
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 196 2 351 2 440
       
Kostnadsmotsvarighet, % 108 100 100

Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 334 200 200
— finansiering från EU 753 900 700
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 200 100 100
Intäkter sammanlagt 1 287 1 200 1 000
       
Totala kostnader för projekt 2 503 2 400 2 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -1 216 -1 200 -1 000
Självfinansieringsandel, % 49 50 50
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Målet är att personalens kompetens och yrkesskicklighet är av hög klass, att den tid som personalen använder för utbildning uppgår till 3—4 % av den totala arbetstiden och att personalens arbetstillfredsställelse och motivation utvecklas i positiv riktning. Ytterligare ett mål är att antalet frånvarodagar till följd av egen sjukdom eller olycksfall är under 8,5 per årsverke.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -30
Nivåförändring -138
Lönejusteringar 386
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -40
Produktivitetsfrämjande åtgärder -54
Sammanlagt 124

2013 budget 13 872 000
2012 II tilläggsb. 212 000
2012 budget 13 748 000
2011 bokslut 14 339 000

05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 694 000 euro.

Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.

Verksamhetens resultat

Målen för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården är att

  • — trygga en livsmiljö som stöder medborgarnas rätt till hälsa och välfärd samt tillräckliga och säkra social- och hälsovårdstjänster genom att styra regionförvaltningsverkens tillsynsverksamhet genom tillsynsprogram baserade på riskanalys och genom att förenhetliga tillsynen och den styrning den kräver till en helgjuten riksomfattande helhet
  • — genomföra den förebyggande styrningen och tillsynen i syfte att främja kvaliteten samt patient- och klientsäkerheten och verksamhetsutövarnas egenkontroll
  • — med hjälp av planer för specialsituationer säkra hushållsvattnets kvalitet enligt kraven i 8 § i hälsoskyddslagen och genomföra säkerhetsstrategin för samhället.
Funktionell effektivitet

Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig delvis på nettobudgetering. De bruttobudgeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är avgifter för prestationer som gäller tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och tillstånd för hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Dessutom betalar regionförvaltningsverken till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården en andel av de tillstånds-, registrerings- och årsavgifter de tar ut som motsvarar de kostnader som tillsynscentralen föranleds av upprätthållandet av ett register över privata tillhandahållare av service.

Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet. Produktiviteten hos centrala prestationer följs upp med hjälp av nyckeltal och målet är en gradvis ökande produktivitet.

Lönsamhet och produktivitet1)

  2011 utfall
1 000 €
årsv. 2012 mål
1 000 €
årsv. 2013 mål
1 000 €
årsv.
             
Tillstånd 4 428 48 4 843 44 5 000 49
Tillsyn 6 298 59 6 358 63 8 360 78
Styrning 3 011 33 3 353 29 3 500 34
Certifikattjänster 2 723 - 6 292 - - -
Sammanlagt 16 459 140 20 846 136 16 860 161

1) Utveckling av processkostnader och årsverken; kostnaderna för förvaltningen och övriga stödtjänster samt antalet årsverken fördelade på huvudfunktionerna.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 16 514 15 131 14 034
Bruttoinkomster 2 361 1 140 2 340
Nettoutgifter 14 153 13 991 11 694
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 898    
— överförts till följande år 4 628    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 375 2 100 2 340
— övriga intäkter 944 - -
Intäkter sammanlagt 4 319 2 100 2 340
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 970 960  
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 424 1 276 1 560
— andel av samkostnader 1 038 824 780
Kostnader sammanlagt 3 462 2 100 2 340
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) 857 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 125 100 100

Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.

Produktion och kvalitetsledning

Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande

  2011
utfall
2012
prognos
2013
prognos
2012/2013
, förändrings-%
         
Beslut om utövning av yrken inom hälso- och sjukvården 18 141 16 000 17 000 6
Tillsynsärenden 1 123 1 200 1 200 0
Försäkringsmedicinska utlåtanden 82 - - -
Tillstånd för avbrytande av havandeskap 987 900 900 0
Serviceförmåga 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Ansökningar om rätt att utöva yrke inom hälso- och sjukvården   95 % behandlade inom utsatt tid 95 % behandlade inom utsatt tid
— reglerad utbildning i Finland 5 dagar 5 dagar 5 dagar
— oreglerad och utländsk utbildning 4 mån. 4 mån. 4 mån.
Tillsynsärenden inom hälso- och sjukvården median 7 mån. median 9 mån. median 10 mån.
Ärenden gällande alkoholtillstånd      
— behandling av tillverkningstillstånd för alkohol 70 dagar 90 dagar 90 dagar
— behandling av partihandelstillstånd för alkohol 64 dagar 90 dagar 90 dagar
— behandling av tillstånd för industriell användning av alkohol 12 dagar 30 dagar 30 dagar
Tillsynsärenden, mediantid för behandling 6 mån. 8 mån. 8 mån.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personal och personalstrukturer utvecklas med beaktande av produktivitetsmålen på ett sådant sätt att produktionen av verkets kärnfunktioner säkras.

Planeringen av nödvändiga utvecklingsåtgärder förutsätter att verkets kärnfunktioner klarläggs och att uppgifter och funktioner av sekundär karaktär gallras bort. Personalens kompetens utvecklas på det sätt som kärnfunktionerna kräver. Personalomsättningen hanteras så att kompetensen hos avgående personal vid behov kan ersättas samtidigt som omsättningen utnyttjas för att skaffa ny kompetens.

Tyngdpunkten när det gäller att stödja välbefinnandet i arbetet är förlagd till förhandsprognoser. Genom planmässig verksamhet, utnyttjande av flexibiliteten i arbetslivet och tidigt ingripande upprätthålls personalens arbetsförmåga och motivation.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -15
Lönejusteringar 332
En ändring i samband med överföringen av adoptionsnämndens uppgifter från moment 33.01.01 54
Överföring av anslag för certifikattjänster för KanTa-tjänsten inom hälso- och sjukvården till moment 33.10.28 -2 740
Återföring av ett avdrag i samband med produktivitetsfrämjande åtgärder 72
Sammanlagt -2 297

2013 budget 11 694 000
2012 II tilläggsb. 352 000
2012 budget 13 991 000
2011 bokslut 14 884 000

06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 584 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som förverkligas utanför centret

2) till betalning av extra utgifter i anslutning till regionaliseringen av centret.

Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet inledde sin verksamhet den 1 november 2009. Alla tjänster vid centret placeras i Kuopio före utgången av 2018. Centret har vid behov lokaler i städer som är centrala med tanke på verksamheten, så som Helsingfors och London. För täckandet av extra kostnader i anslutning till regionaliseringen av centret reserveras 300 000 euro för 2013. Extra utgifter föranleds av flyttnings- och resekostnader, ombyggnad av de nya lokalerna, anskaffningar och upprättande av datakommunikationsförbindelser och annan infrastruktur för IKT-verksamhet.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.

Verksamhetens resultat
Funktionell effektivitet (resurshushållning, produktivitet, lönsamhet, kostnadsmotsvarighet)

Avsikten är att de offentligrättsliga prestationerna inom den avgiftsbelagda verksamheten ska produceras kostnadsmotsvarigt. Produktivitetens utveckling följs upp med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.

Funktionell effektivitet (index 100 = år 2011)

  2011
bokslut
2012
mål
2013
mål
       
Produktiviteten av arbetet 100 100 101
Totalproduktivitet 100 100 101

Antal årsverken inom centret (årsv.)

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Avgiftsbelagd verksamhet 185 191 191
Avgiftsfri verksamhet 39 39 39
Sammanlagt 224 230 230

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 23 173 25 199 24 684
Bruttoinkomster 19 674 21 100 21 100
Nettoutgifter 3 499 4 099 3 584
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 085    
— överförts till följande år 3 686    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 17 871 19 200 19 200
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 17 251 19 200 19 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) 620 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 104 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten,inkomster av försäljningen av prestationer 1 799 1 900 1 900
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 799 1 900 1 900
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) - - -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100
Produktion och kvalitetsledning
  • — Produktiviteten förbättras genom att förnya förfaringssätt och effektivera processer.
  • — Läkemedelssäkerheten och säkerheten när det gäller medicinering förbättras genom att effektivisera tillsyn utgående från riskbedömning samt genom att som praxis etablera nya myndighetsuppgifter som förutsätts enligt direktiv som gäller läkemedelssäkerhet och förfalskade läkemedel.
  • — Styrningen av utvecklandet av läkemedel utökas med vetenskaplig rådgivning.
  • — Myndighetssamarbetet ökas för att förbättra effekten av läkemedelsövervakningen samt bekämpa läkemedelsförfalskning och läkemedelsbrott.
  • — Ett nätverk för läkemedelsinformation kommer att utveckla läkemedelsinformationen i en klientorienterad riktning.
  • — Utvärderingen av läkemedelsbehandling genomförs i form av nätverkssamarbete mellan centret och inhemska och utvalda internationella aktörer.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga.

Nyckeltal 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Personalens välbefinnande      
— arbetstillfredsställelseindex 3,5 3,6 3,6
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar 10,5 7,9 <10

Av anslaget är 100 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och inkomster som avses i läkemedelslagen (84 b §, 595/2009).

Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks huvudsakligen med avgifterna för tillsyns- och serviceverksamheten. Servicen inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. Avgifter för prestationerna tas ut i enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för övervakning av läkemedlens kvalitet täcks genom den avgift som avses i 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -15
Lönejusteringar 84
Ändring som beror på senareläggning av utlokaliseringen till Kuopio -564
Produktivitetsfrämjande åtgärder -20
Sammanlagt -515

2013 budget 3 584 000
2012 II tilläggsb. 48 000
2012 budget 4 099 000
2011 bokslut 4 100 000

20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 300 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)

2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt förordningen om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (862/2004)

3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köptjänster från universiteten.


2013 budget 10 300 000
2012 budget 10 300 000
2011 bokslut 9 358 925

66. Samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare

2) till betalning av statens konsumtionsutgifter i anslutning till strål- och kärnsäkerhetssamarbetet.

Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke samt för betalning av andra utgifter på grund av detta.

Förklaring:Samarbetet i fråga om strål- och kärnsäkerhet har tidigare finansierats under moment 24.20.66, Närområdessamarbete, under utrikesministeriets huvudtitel. Strålsäkerhetscentralen har skött sakkunniguppgifterna och tillsammans med utrikesministeriet svarat för projektkoordineringen inom ramen för ingångna avtal.

Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet har omfattat sex olika ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är riktade till höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så, att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. I projekten har ingått bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten och leveranser av utrustning, utveckling av metoder för kontroll av utrustningen och framtagande av bestämmelser. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för närområdessamarbetet.


2013 budget 1 500 000
2012 budget 1 500 000