Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2013

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet, besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden, besvärsnämnden för social trygghet, statens sinnessjukhus och barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.

De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen på politisk nivå, och riktlinjerna för denna ingår i regeringsprogrammet. Verksamheten styrs därutöver av strategidokumentet Ett socialt hållbart Finland 2020.

Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklingen av den sociala tryggheten och social- och hälsovårdsservicen samt främjandet av välfärd och hälsa. Ministeriet fastställer riktlinjerna för social- och hälsovårdspolitiken, bereder de centrala reformerna och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och besvärsnämnden för social trygghet har som mål att meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut inom rimlig tid. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Statens skolhem har som uppgift att tillhandahålla sådan öppen vård, vård utom hemmet och eftervård som avses i barnskyddslagen.

01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 41 190 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen

2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed

3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner

4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet

5) för att översätta allmänt bindande kollektivavtal till svenska.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.

För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 45 § i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) för övervakning och styrning av Penningautomatföreningen samt av ersättningar som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.

Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för sin verksamhet år 2013:

Funktionell effektivitet
  • — Den interna redovisningen och andra uppföljningssystem utvecklas i samband med att informationssystemet Kieku tas i bruk.
  • — Målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
Produktion och kvalitetsledning
  • — Ministeriet genomför och följer upp viktiga program och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste) och projektet för utveckling av de elektroniska informationsservicesystemen (Kanta och Tikesos).
  • — Ministeriet deltar i genomförandet av kommun- och servicestrukturprojektet.
  • — Revideringen av socialvårdslagstiftningen fortsätter utgående från de förslag som framlagts.
  • — Verkställandet och utvärderingen av den nya hälso- och sjukvårdslagen fortsätter.
  • — Verkställandet av den lag som gäller tjänster för äldre inleds.
  • — En jämlik regional och kommunal utveckling beaktas.
  • — Samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas med beaktande av de regionala aspekterna.
  • — Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter.
  • — Utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs.
  • — Arbetstillfredsställelseindex överstiger 3,5 (på en skala från 1—5) (år 2011 var utfallet 3,5, år 2010 3,5 och år 2009 3,42).
  • — Sjukfrånvaron understiger 10 dagar/årsverke (år 2011 var utfallet 11,2 och år 2010 10,7). Målet är att på längre sikt uppnå medeltalet för ministerierna (år 2011 var medianen för ministerierna 8,4 dagar/årsverke).

I inkomster av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas inflyta 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter beräknas uppgå till 5 000 euro.

Utgifter per resultatområde (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
budget
2013
budgetprop.
       
Ledningen och de särskilda enheterna 5 742 6 664 6 892
Stödet för ledningen      
— förvaltnings- och planeringsavdelningen 13 967 15 483 16 138
Försäkringsavdelningen 3 263 3 607 3 794
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa 4 960 5 580 5 915
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster 5 161 5 967 6 804
Arbetarskyddsavdelningen 4 595 5 263 5 520
Övriga      
— utbildning inom företagshälsovården 146 200  
— forskning och utveckling (tuke) 228    
Sammanlagt 38 062 42 764 45 063

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 42 504 43 575 45 063
Bruttoinkomster 3 933 3 962 3 873
Nettoutgifter 38 571 39 613 41 190
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 037    
— överförts till följande år 7 196    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -236
Lönejusteringar 1 175
Överföring av anslaget för utbildning inom företagshälsovården till moment 33.03.50 -350
Överföring av informationstjänsten för jämställdhet (Minna) till moment 33.03.04 -180
Övrig förändring 212
Överföring av småbarnsfostran och dagvård till moment 29.01.01 -70
Avdrag i samband med överföringen av adoptionsnämndens uppgifter till moment 33.02.05 -54
Avstämning av effekterna av produktivitetsprogrammet med rambeslutet 30.3.2010 1 080
Sammanlagt 1 577

2013 budget 41 190 000
2012 II tilläggsb. 649 000
2012 budget 39 613 000
2011 bokslut 39 730 000

02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 2 243 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden för 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.

Effektivitet

Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde och främjar medborgarnas rättssäkerhet genom enhetliga och rättvisa beslut. Målet är en rimlig behandlingstid.

Verksamhetens resultat
  2011
utfall
2012
prognos
2013
uppskattning
       
Funktionell effektivitet      
Beslutspris (euro/avgörande) 252 245 236
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) 288 306 306
       
Produktion och kvalitetsledning      
Anhängiggjorda besvärsärenden 9 629 9 500 9 500
Behandlingstid för besvären (mån.) 6,0 6,0 6,0

Produktiviteten av arbetet har räknats ut på basis av följande uppskattningar: 9 500 beslut och 31 årsverken. Priset på ett beslut har räknats ut utgående från 9 500 beslut och ett anslag på 2 243 000 euro.

Besvärsnämndens prestationer, dvs. beslut som meddelas med anledning av besvär och ansökningar om undanröjande av beslut, är avgiftsfria.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens kunnande tryggas. Med hjälp av enkäter om arbetstrivsel följer man regelbundet upp hur besvärsnämndens ledningssystem fungerar, vilken förmännens ledarförmåga är samt personalens välbefinnande i arbetet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejusteringar 66
Avdrag av engångsnatur i samband med utvecklandet av den elektroniska dokumenthanteringen -150
Sammanlagt -84

2013 budget 2 243 000
2012 II tilläggsb. 38 000
2012 budget 2 327 000
2011 bokslut 2 171 000

03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 534 000 euro.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för social trygghet år 2013. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centret ingår.

Effektivitet

Besvärsnämnden för social trygghet är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde i alla ärenden som behandlas av Folkpensionsanstalten, med undantag för studiestödet och utkomstskyddet för arbetslösa, och främjar medborgarnas rättssäkerhet i alla ärenden som gäller utkomst genom att så snabbt som möjligt producera riktiga, enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.

Verksamhetens resultat
  2011
utfall
2012
prognos
2013
uppskattning
       
Produktivitet och lönsamhet      
Beslutspris (euro/avgörande) 184 213 206
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) 399 396 400
       
Produktion och kvalitetsledning      
Anhängiggjorda besvärsärenden (antal) 23 365 23 000 22 000
Behandlingstid för besvären 11,8 9 7

I siffrorna för 2011 ingår en tilläggsresurs för de personer som sysselsatts vid besvärsnämnden med hjälp av sysselsättningsåtgärder för att snabba upp avvecklingen av anhopningen av ärenden.

Produktiviteten av arbetet har räknats ut utifrån 22 000 avgöranden och 55 årsverken. Beslutspriset har räknats ut utifrån 22 000 avgöranden och ett anslag på 4 534 000 euro.

Beslut som meddelas med anledning av besvär som anförts hos besvärsnämnden är avgiftsfria.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Besvärsnämndens verksamhet effektiviseras och arbetsprocesserna utvecklas och förbättras ytterligare. Dessutom utvecklas personalens arbete för att öka uppgifternas kravnivå och utmaningen i arbetet och besvärsnämndens personalstruktur revideras i enlighet med besvärsnämndens nya uppgifter. Arbetet med att stärka arbetshälsan fortsätter i enlighet med arbetsplatsutredningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejusteringar 127
Nivåförändring 25
Avdrag av engångsnatur i anslaget i samband med avvecklandet av anhopningen av ärenden -200
Avdrag av engångsnatur i samband med utvecklandet av den elektroniska dokumenthanteringen -300
Minskning av ett tillägg av engångsnatur för riksdagen -1 120
Anslagsökning i samband med avvecklandet av anhopningen av ärenden 770
Överföring i samband med avvecklandet av anhopningen av ärenden från moment 33.03.50 (1 årsv.) 70
Sammanlagt -628

2013 budget 4 534 000
2012 II tilläggsb. 75 000
2012 budget 5 162 000
2011 bokslut 4 528 000

04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 600 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader

2) till betalning av utgifter som föranleds av variationen i efterfrågan på de tjänster som tillhandahålls av den psykiatriska vårdenheten för farliga och svårbehandlade barn och unga

3) till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden

4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen.

Förklaring:Utgifterna för statens sinnessjukhus täcks till största delen med de ersättningar som kommunerna betalar. De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifter uppbärs enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).

För statens sinnessjukhus uppställs följande preliminära resultatmål år 2013. Målen anges i de resultatavtal som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Verksamhetens resultat

Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten får större betydelse. Kvaliteten på vården och uppföljningen av vårdresultaten uppmärksammas fortsättningsvis genom att de terapeutiska färdigheterna förbättras. Dessutom förbättras mätmetoderna och systemen för uppföljning av verksamheten.

Statens sinnessjukhus bedriver effektiv och resultatrik verksamhet och utvecklar samtidigt verksamhetens kvalitet. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.

Finansieringsstruktur för statens sinnessjukhus

  2011 utfall
1 000 €
årsv. 2012 ordinarie
budget
1 000 €
årsv. 2013 budgetprop.
1 000 €
årsv.
             
Omkostnadsanslag 691 3 600 3 600 3
Företagsekonomiska prestationer 55 145 838 53 862 841 53 862 841
Utomstående finansiering sammanlagt 214 3 - - - -
Sammanlagt 56 050 844 54 462 844 54 462 844

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 55 296 54 462 54 462
Bruttoinkomster 55 359 53 862 53 862
Nettoutgifter -63 600 600
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 347    
— överförts till följande år 691    

Utveckling av produktiviteten vid sinnessjukhusen (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverke)

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 181,87 183 183
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus 88,68 78 78
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 211,62 199 199

Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 340,17 341 341
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus 847,09 910 910
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 320,85 351 351

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 53 573 52 862 52 862
— övriga intäkter 773 1 000 1 000
Intäkter sammanlagt 54 346 53 862 53 862
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 54 257 53 573 53 573
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) 89 289 289
Kostnadsmotsvarighet, % 100 101 101

Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Vårddygn för vårdpatienter 147 015 145 483 145 483
Sinnesundersökningsvårddygn 4 474 3 645 3 645
Sinnesundersökningar 76 68 68
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga 4 121 4 124 4 124
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga 302 110 110
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga 5 2 2
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Utvecklandet av personalen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bl.a. vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska antalet sjukdagar och förbättra arbetshälsoindex. Personalens fortbildning stöds. Tillgången till intern skräddarsydd utbildning på högspecialiserad nivå utökas.


2013 budget 600 000
2012 budget 600 000
2011 bokslut 281 295

05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 548 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning innehållsmässigt samt stödjande av verksamheten

2) till utjämnande av den årliga variationen i efterfrågan på elevvårds- och elevplatser samt platser vid fängelsets familjeavdelning

3) till regionalt barnskyddsarbete

4) till internationellt samarbete och närområdessamarbete

5) till betalning av arvoden och övriga utgifter som föranleds av familjehemsverksamheten

6) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhemmen

7) till betalning av utgifter som föranleds av gårds- och skogsbruk vid skolhemmen

8) till betalning av månadspeng för elever vid skolhem och till betalning av måltidsersättningar till deras föräldrar

9) till anställande av en läkare som specialiserar sig på barn- eller ungdomspsykiatri och som arbetar vid skolhemmet som en del av sina specialiseringsstudier.

Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. På finansieringen av den grundläggande undervisning som ges vid skolhemmen och av annan verksamhet i anslutning till undervisningen tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet grundar sig på kalkylerade priser per enhet som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer och statsrådet fastställer på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till eleverna och deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007), barnskyddsförordningen (1010/1983) och socialvårdslagen (710/1982).

De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).

För statens skolhem uppställs följande preliminära resultatmål år 2013. Målen anges i de resultatavtal som skolhemmen ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Effektivitet

Man kommer att förbättra verksamhetens effektivitet vid statens skolhem genom det arbete som inleddes 2010 i syfte att utveckla den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning. Vid utvecklingen av skolhemsverksamheten ska allt större uppmärksamhet fästas vid att hjälpa barn och unga med problem som hänför sig till missbruk av narkotika, läkemedel och/eller alkohol samt barn och unga med psykiska störningar. Resurser riktas till forskning och utveckling som gäller skolhemsarbetets innehåll och kvalitet, dess utformning så att det utgår från klienten samt resultatet av verksamheten. Verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet utvecklas ytterligare. Den psykosociala vården av barn och unga utvecklas i samarbete med vårdenheterna för barn- och ungdomspsykiatri. Möjligheterna till erfarenheter av tidig växelverkan i en trygg miljö samt till god vård och omsorg för de barn som är placerade vid fängelsets familjeavdelning tryggas. De ändrade behoven hos klienterna, dvs. kommunerna, beaktas på ett smidigt sätt.

Verksamhetens resultat

Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.

För fängelsets familjeavdelning uppställs följande preliminära resultatmål för 2013. Målen anges i de resultatavtal som fängelsets familjeavdelning ingår med Institutet för hälsa och välfärd.

Finansieringsstruktur för statens skolhem och fängelsets familjeavdelning

  2011 utfall
1 000 €
årsv. 2012 ordinarie budget
1 000 €
årsv. 2013 uppskattning
1 000 €
årsv.
             
Omkostnadsanslag 551 6,5 548 6,5 548 6,5
Företagsekonomiska prestationer 22 386 325,5 22 200 313,5 22 200 303,5
Sammanlagt 22 937 332 22 748 320 22 748 310

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 19 955 20 048 20 048
Bruttoinkomster 19 684 19 500 19 500
Nettoutgifter 271 548 548
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 635    
— överförts till följande år 551    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 19 248 19 000 19 000
— övriga intäkter 3 138 3 200 3 200
Intäkter sammanlagt 22 386 22 200 22 200
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 2 702 2 600 2 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 22 277 22 200 22 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) 109 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100

Vid dimensioneringen av anslaget har de jordbruksstöd som erhålls i form av utomstående finansiering beaktats.

Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:

Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
       
Skolhemmen      
Vårddygn 52 639,5 51 685 52 130
Vårddygn inom den särskilda omsorgen 5 157 5 285 5 321
Skoldagar 30 379 30 000 30 000
Eftervårdsdygn 10 321 10 775 11 048
Fängelsets familjeavdelning      
Vårddygn 3 657 3 200 3 200
Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.


2013 budget 548 000
2012 II tilläggsb.
2012 budget 548 000
2011 bokslut 187 015

21. Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 100 000 euro.

Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Förklaring:Av de minskningar i anslagen för avlöning av personal som sammanhänger med minskningarna i årsverken får en del användas till sådana projekt inom förvaltningsområdet som särskilt främjar produktiviteten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -950
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -399
Nivåförändring 818
Återföring av avdrag i samband med produktivitetsprogrammet vid Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (mom. 33.02.05) -72
Sammanlagt -603

2013 budget 100 000
2012 II tilläggsb. -277 000
2012 budget 703 000

25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 11 800 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till strategisk planering och operativ planering och styrning av KanTa-projektet (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)

2) till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till KanTa-projektet (Institutet för hälsa och välfärd)

3) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av KanTa-tjänsten (den nationella elektroniska arkiveringstjänsten för patientuppgifter, Receptcentret, samt den tjänst som ger medborgarna möjlighet att ta del av egna recept- och klientuppgifter elektroniskt och patientens informationshanteringstjänst) (FPA)

4) till strategisk planering (SHM) samt operativ planering och styrning (Institutet för hälsa och välfärd) av det elektroniska klientdatasystemet för socialvården

5) till beviljande av statsunderstöd för effektivisering av den lokala infrastrukturen och informationsinfrastrukturen (Institutet för hälsa och välfärd) för hälso- och sjukvården

6) till koordinering av samarbetet inom systemutvecklingen och av ibruktagande och spridning av klientdatasystemet (Institutet för hälsa och välfärd).

7) till avlönande av personal motsvarande högst 22 årsverken per år för den operativa planeringen och styrningen av KanTa-projektet, till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer samt utvecklande och ibruktagande av systemet högst till utgången av programperioden.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för strategisk planering och styrning av nationella elektroniska klientdatasystem för social- och hälsovården. Folkpensionsanstaltens uppgift är att inrätta ett elektroniskt klientdataarkiv i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007). Inrättandet av registret fortsätter under 2013. Den operativa enhet som inrättats i anslutning till Institutet för hälsa och välfärd koordinerar utformningen, styrningen, verkställandet och utvecklandet av KanTa-projektet på nationell nivå och motsvarande arbete inom socialvården samt samarbetet på EU-nivå (epSOS-projektet). Utformningen och verkställandet av helheten för inrättandet av det elektroniska klientdatasystemet för socialvården fortsätter. Avsikten är att anslaget under momentet också ska användas till betalning av statsbidrag till kommuner och samkommuner samt vid behov till andra parter för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens informationssystem som helhet.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Social- och hälsovårdsministeriet  
Strategisk planering och styrning (SHM) 400
Institutet för hälsa och välfärd  
Den operativa ledningen av genomförandet 1 800
Utformningen och förvaltandet av social- och hälsovårdstjänsterna på nationell nivå 5 800
Statsunderstöd för effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen 3 800
Sammanlagt 11 800

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 300
Överföring av anslag som reserverats för upprätthållandet av KanTa-tjänsten till moment 33.10.28 -5 200
Sammanlagt -4 900

2013 budget 11 800 000
2012 II tilläggsb. -6 230 000
2012 budget 16 700 000
2011 bokslut 16 400 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 900 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för närområdessamarbete.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 900
Sammanlagt 900

2013 budget 20 900 000
2012 II tilläggsb.
2012 budget 20 000 000
2011 bokslut 18 688 203

66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 032 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avdrag av engångsnatur i anslaget i samband med anordnandet av konferensen för hälsofrämjande -500
Sammanlagt -500

2013 budget 4 032 000
2012 budget 4 532 000
2011 bokslut 4 210 000