Statsbudgeten 2013
01. (32.40.01 och 32.40.02) Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 959 000 euro.
Av anslaget får högst 100 000 euro användas till att sänka priset på tidningen Kuluttaja.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om Konkurrens- och konsumentverket. Konkurrensverket och Konsumentverket sammanförs till Konkurrens- och konsumentverket fr.o.m. den 1 januari 2013.
Konkurrens- och konsumentverket främjar marknadens funktionsduglighet. Målet är att trygga sund och fungerande konkurrens och att öka effektiviteten inom ekonomin såväl i privat som offentlig verksamhet samt att företagen handlar ansvarsfullt och konsumenterna kan lita på att marknaden fungerar och störningssituationer snabbt kan redas ut. Verket sköter även de övervakningsuppgifter som hör till konsumentombudsmannen. Verkets verksamhet inriktas på ärenden och problem som samhälleligt har stor betydelse. Dessutom arbetar verket allmänt för en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning och handhar internationella uppgifter som tilldelats verket.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2013:
Verksamhetens resultat
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Produktivitet, effektivitet och kostnadsmotsvarighet | |||
— Genom tillsynen över företagsförvärv förhindras konkurrensproblem med företagskoncentrationer effektivt (intressentgruppernas bedömning 1–5) | 3,6 | > 3,7 | > 3,7 |
— Tidningen Kuluttajas kostnadsmotsvarighet efter prisstöd (%) | 90 | 94 | 100 |
— Registret för paketreserörelser, de avgiftsbelagda prestationernas kostnadsmotsvarighet (%) | 75 | 100 | 100 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Karteller förs till marknadsdomstolen i syfte att fastställa en påföljdsavgift | |||
— Antalet föreslagna påföljdsavgifter i viktiga (kategori I och II) fall | 1 | > 1 | > 1 |
— Stärkt trovärdig politik mot "hard core"-karteller (intressentgruppernas bedömning 1 -5) | 4,0 | > 3,8 | > 3,8 |
IIngripande i samordning som strider mot konkurrensreglerna och i uteslutande av konkurrenter på en koncentrerad marknad | |||
— Antalet viktiga (kategori I—II) avgjorda fall, där begränsning har upphört | 15 | 10 | 10 |
— Intressentgruppsbedömning (1—5) | 3,3 | > 3,5 | > 3,5 |
Insatser inriktas på avreglering av marknaden och skapande av lika konkurrensförhållanden (intressentgruppsbedömning 1—5) | 3,1 | > 3,3 | > 3,4 |
Besluten är korrekta till sitt innehåll och av hög kvalitet (intressentgruppsbedömning 1—5) | 4,0 | > 3,9 | > 4,0 |
Behandlingstiderna förkortas (konkurrensärenden) | |||
— Handläggningstider för begäran om åtgärder som avgjorts (median, dag) | |||
Effektivitetskategori 1 (den mest krävande) | 388 | < 730 | < 730 |
Effektivitetskategori 2 | 461 | < 630 | < 630 |
Effektivitetskategori 3 | 28 | < 30 | < 30 |
— Antalet nationella konkurrensbegränsningsfall som varit mer än tre år under behandling vid utgången av året | 16 | < 15 | 0 |
Konsumentövervakningen är effektiv och problemförebyggande | |||
— Framgång med projekt branschvis och ämnesvis (självutvärdering 1–5) | 4,4 | > 4,0 | > 4,5 |
— Förhållandet mellan avgjorda och inkomna kontrollanmälningar (%) | 110 | > 100 | > 100 |
— Tillräcklig säkring vid paketreserörelsers konkurser (%) | 100 | 100 | 100 |
Konsumenterna och näringsidkarna har tillgång till webbtjänster för konsumentärenden, som till sitt innehåll är aktuella och lättanvända och fungerar smidigt enligt självbetjäningsprincipen | |||
— Besökta webbtjänster/månad | 146 944 | 150 000 | 155 000 |
— Kundtillfredsställelsen med webbtjänster (1—5) | 37,7 | > 4,2 | > 4,2 |
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | |||
Konkurrensverket | 67,4 | 78,5 | - |
Konsumentverket | 71,3 | 71,5 | - |
Konkurrens- och konsumentverket | 147,5 | ||
Personalens välbefinnande förbättras | |||
— antalet kortvariga sjukdagar (1—3 dagar)/årsv. | |||
Konkurrensverket | 2,7 | < 2,6 | - |
Konsumentverket | 2,59 | < 2,25 | - |
Konkurrens- och konsumentverket | < 2,6 | ||
— arbetstillfredsställelseindex (1—5, kvinnor/män) | |||
Konkurrensverket | 3,6 | 3,6 | - |
Konsumentverket | 3,4/3,6 | 3,7/3,7 | - |
— Konkurrens- och konsumentverket | 3,5/3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 11 136 | 12 109 | 12 019 |
Bruttoinkomster | 1 066 | 1 110 | 1 060 |
Nettoutgifter | 10 070 | 10 999 | 10 959 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 663 | ||
— överförts till följande år | 1 997 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -100 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) | -100 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -34 |
Lönejusteringar | 344 |
Ändring av omfördelningen | -150 |
Sammanlagt | -40 |
Momentets rubrik har ändrats.
2013 budget | 10 959 000 |
2012 II tilläggsb. | 191 000 |
2012 budget | 10 999 000 |
2011 bokslut | 10 404 000 |