Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
              02. Arkivverkets omkostnader
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2013

40. Högskoleundervisning och forskningPDF-versio

Fullmakt

För Finlands Akademis forskningsprojekt som ska finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53 och för främjande av forskning som finansieras av Finlands Akademi får förbindelser till ett värde av 282 596 000 euro ingås 2013. Om en del av bevillningsfullmakten för 2012 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2013.

Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.

Förklaring:

Samhälleliga verkningar
  • — Universiteten och yrkeshögskolorna främjar genom sin verksamhet den finländska konkurrenskraften, välfärden och bildningen samt en hållbar utveckling. Verksamheten är högklassig, effektiv och etisk och stöder en mångkulturell samhällsutveckling.
  • — Den finländska vetenskapens internationella nivå och kunskaps- och kompetensgrund stärks samt samhällsekonomins innovationskapacitet ökar.
  • — Tillgången till en högt utbildad arbetskraft och forskarkår tryggas.
  • — Innehållet i högskoleutbildningen och i högskoleexamina utvecklas så att de kvantitativt och kvalitativt sett bättre svarar mot de föränderliga behoven i samhället och i arbetslivet. Studieprocesserna utvecklas så att arbetskarriärerna förlängs.
  • — Ett omfattande utnyttjande, inklusive kommersialisering, av forskningsresultat och kunnande främjas.
Verksamhetens resultat

Högskolorna (universiteten och yrkeshögskolorna) utvecklar sin verksamhet som internationella och drivkraftiga inlärnings- och forskningsmiljöer. Högskolorna profilerar sig inom de egna starka områdena och deras roll som europeiska aktörer inom högskole- och forskningsområdet stärks. Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utgående från de olika målen och innehållen i examina.

Högskolornas verksamhet är ekonomisk, produktiv och effektiv. Högskolorna stärker ändamålsenligt samarbete och fortsätter reformera sina verksamhetsstrukturer. Högskolornas nuvarande nätverk av verksamhetsställen koncentreras till tillräckligt högklassiga, omfattande och innovativa kompetenscentrum. Förutsättningarna för spetsforskning stärks och förutsättningar skapas för att utveckla områden på frammarsch. Universiteten främjar särskilt forskarkarriärerna efter disputation.

Högskolorna planerar sitt utbildningsutbud och sin utbildningsstruktur så att utbildning som leder till examen och annan utbildning bildar en helhet som utgår från arbetslivets behov och stöder livslångt lärande. Antagningen av högskolestuderande reformeras så att av de antagna ska andelen som första gången ansöker om studieplats vid en högskola bli större. För att högskoleplatserna ska utnyttjas mer effektivt ska ett gemensamt elektroniskt ansökningssystem utvecklas för högskolorna och tas i bruk 2014. Genom att utveckla utbildningen efter examen stöds förnyelse av kompetensen och längre arbetskarriärer.

Högskolorna förbättrar kvaliteten på undervisningen och förutsättningarna för god inlärning. Högskolorna utvecklar sin verksamhet så att de är konkurrenskraftiga, jämlika, tillgängliga och intressanta arbets- och inlärningsmiljöer.

Genom vetenskapspolitiken främjar man starka och nätverkande forskningskoncentrationer, internationalisering och kontakter till globala forsknings- och kompetensnätverk. Genom forskningsfinansiering stärks förutsättningarna för spetsforskning, forskningsinfrastrukturerna och forskning som stöder och skapar nationellt starka områden (inklusive de strategiska centren för spetskompetens).

Man främjar forskningens synlighet i media och för medborgarna, vetenskapsfostran samt utnyttjandet av forskningsresultat i det offentliga beslutsfattandet och i utvecklingen av näringslivet.

Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och informationsförsörjning inom forskningen. Tillgången till forskningsmaterial förbättras. Öppen vetenskaplig publikationsverksamhet samt sökbarhet och långtidsbevaring av material främjas i samarbete mellan förvaltningsområdena.

Forskningens kvalitet och effekter

  2007 2008 2009 20101) 2011
uppskattning
2012
uppskattning
2013
uppskattning
               
FoU-utgifternas andel av BNP (%) 3,47 3,72 3,92 3,9 3,9 3,9 3,9
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) 2,41 2,40 2,46 2,46 2,4 2,4 2,4
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)2) 1 700 1 700 1 900 1 900 1 900 2 000 2 000

1) I uppgifterna för 2010 är FoU-utgifternas andel av BNP Statistikcentralens uppskattning, forskningspersonalens andel utfall, vetenskapliga publikationer uppskattning.

2) Källa: ISI Web of Knowledge (artiklar, översiktsartiklar, kommentarer, brev och konferenspublikationer).

Utgifter för staten på grund av användningen av bevillningsfullmakten för forskningsprojekt (mn euro)

  Bevillningsfullmakt Utgifter
År   2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
                 
2007 225,3              
2008 245,6 24,6            
2009 258,5 38,8 25,9          
2010 369,1 99,5 54,8 35,9 3,0      
2011 316,1 106,0 91,5 48,0 33,4 2,6    
2012 282,2 33,6 92,9 80,2 42,1 29,4 4,0  
2013 282,6   34,0 92,9 80,2 42,1 29,4 4,0
Sammanlagt   302,5 299,1 257 158,7 74,1 33,4 4,0

Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 346 000 euro på grund av lönejustering för sådan personal inom statsförvaltningen som avlönas genom forskningsfinansiering.

01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 455 000 euro.

Förklaring:Finlands Akademi är en central finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och en aktiv aktör inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken.

Verksamhetens resultat
  • —  Finlands Akademi riktar forskningsfinansiering till Finlands starka forskningsområden och värnar samtidigt om diversiteten och förnyelsen inom vetenskapen. Akademin stöder nya vetenskapliga upptäckter, genombrott och innovationer med samtliga finansieringsformer.
  • — Akademin stöder framväxten av en tillräckligt stor och internationellt konkurrenskraftig forskarkår och beaktar samtidigt Finlands starka forskningsområden samt forsknings- och innovationssystemets behov.
  • — Akademin stöder forskningssamarbetet med strategiskt utvalda målländer. Akademin främjar forskarnas internationella mobilitet och nätverk genom att stöda forskarnas och forskningsorganisationernas deltagande i europeiskt och globalt forskningssamarbete.
  • — Akademin främjar en öppen tillgång till vetenskapliga material och publikationer.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Akademin utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Finlands Akademi utvecklar sina strukturer, verksamhetssätt och sitt system för beslutsfattande i syfte att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet med fokus på kärnuppgifterna.
Nyckeltal 2010
utfall
2011
utfall
2012
mål
2013
mål
         
Samhälleliga verkningar        
Projektbeståndets volym, strategiskt tyngdpunktsområde (%)        
Akademins forskningsprogram 8 6 ökar ökar
Program för spetsforskningsenheter 7 7 ökar ökar
Akademiforskarnas uppgifter (antal) 10 8 oförändrat oförändrat
Forskningsinfrastrukturer 10 5 ökar ökar
Produktion och kvalitetsledning        
Antal ansökningar som behandlats 4 017 3 409 3 800 3 800
Forskningsprogram /där internationellt finansieringssamarbete ingår 12/9 11/10 11/11 11/11
Funktionell effektivitet        
De totala kostnaderna för finansieringsverksamheten/finansieringsbeslut (%)1) 2 3 <3,5 <3,5
Hantering av mänskliga resurser        
Sjukdagar antal/årsv. 6,8 7,8 <8 <8
Årsverken2) 154,2 149,5 144 143

1) Utfallet för 2010 innehåller en exceptionell ändring av skulden för semesterlön.

2) Utfallet för 2010 innehåller 1,4 årsv. högskolepraktikanter, 2,2 årsv. personer som överskridit den personliga pensionsåldern och 2,8 årsv. personer som anställts med externa medel, t.ex. med medel från EU:s ERA-Net-program. Utfallet för 2011 innehåller 4,2 årsv. personer som överskridit den personliga pensionsåldern och högskolepraktikanter.

För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under moment 29.40.22, 29.40.51, 29.40.53 och 29.40.66.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets förordning om avgifter för Finlands Akademis prestationer (1848/2009).

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 14 067 13 206 12 855
Bruttoinkomster 588 400 400
Nettoutgifter 13 479 12 806 12 455
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 585    
— överförts till följande år 7 143    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -61
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) -500
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -34
Lönejusteringar 333
Precisering av omfördelningen 1
Produktivitetsfrämjande åtgärder -90
Sammanlagt -351

2013 budget 12 455 000
2012 II tilläggsb. 152 000
2012 budget 12 806 000
2011 bokslut 13 038 000

02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 388 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom arkivverkets internationella samarbete

2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.

Förklaring:Arkivverket är en sakkunnig- och serviceorganisation som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad och effektivt användbar form. Arkivverket har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och är tillgängliga samt stöda forskning och utveckla arkivfunktionen.

Verksamhetens resultat
  • — Arkivverket utvecklar och styr arkivfunktionen så att dokumentförvaltningen och arkivfunktionen inom den offentliga sektorn sköts effektivt och ekonomiskt.
  • — Arkivverket förvarar det arkivmaterial som det innehar effektivt och tryggt samt förbättrar tillgången till och användbarheten hos materialet.
  • — Arkivverket erbjuder sina kunder mångsidig, tillförlitlig och snabb informationsservice och utvecklar samtidigt den elektroniska beställnings- och kundservicen.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Arkivverket utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Arkivverket utvecklar sina strukturer, verksamhetssätt och sin organisation i syfte att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet med fokus på sina kärnuppgifter.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för arkivverkets prestationer (1294/2010).

Nyckeltal 2010
utfall
2011
utfall
2012
mål
2013
mål
         
Samhälleliga verkningar        
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter) 186 000 190 046 195 000 200 000
Digitaliserat material (antal bildfiler) 10 587 641 13 033 119 12 500 000 14 500 000
Besök i forskarsalar (st.) 52 323 49 303 50 000 48 000
Användning av material på nätet (nedladdningar, st.) 4 000 000 17 000 000 12 000 000 21 000 000
Produktion och kvalitetsledning        
Utökande av material (hyllmeter/år) 6 265 4 156 4 000 4 000
Digitalisering (bildfiler/år) 5 614 483 2 442 478 1 500 000 1 500 000
Utbildning (föreläsningstimmar/deltagare) 770/1 978 836/1 350 550/1 400 550/1 100
Utfärdade intyg och gjorda utredningar (st.) 20 974 21 981 23 000 24 000
Funktionell effektivitet        
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter/årsv.) 657 767 780 818
Hantering av mänskliga resurser        
Sjukdagar antal/årsv. 9,7 11,9 <9 <9
Årsverken1) 283,32) 247,7 247,5 244,5

1) Omfattar också personalen i tidsbundna projekt.

2) Utfallet för 2010 innehåller 27 årsv. digitaliserare som anställts med ett tilläggsanslag av engångsnatur för att bekämpa ungdomsarbetslöshet, 5 årsv. högskolepraktikanter och 7 årsv. sysselsatta.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 22 488 19 559 19 988
Bruttoinkomster 1 633 600 600
Nettoutgifter 20 855 18 959 19 388
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 746    
— överförts till följande år 331    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) 3
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -75
Lönejusteringar 444
Indexjustering av hyrorna 297
Produktivitetsfrämjande åtgärder -180
Besparing i anskaffningsutgifterna (regeringsprogr.) -50
Samearkivets utrustning (av engångsnatur) -10
Sammanlagt 429

2013 budget 19 388 000
2012 II tilläggsb. 447 000
2012 budget 18 959 000
2011 bokslut 19 440 000

03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 055 000 euro.

Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation som bedriver språkvård av finska och svenska, samt samordnar språkvården av samiska, teckenspråk och romani. Till institutets uppgifter hör också rådgivning, ordboksarbete samt forskning med anknytning till språkvård och ordboksarbete.

Nyckeltal 2010
utfall
2011
utfall
2012
mål
2013
mål
         
Publikationsverksamhet, st. 537 556 360 300
Informationstjänstuppgifter, st. 1 940 1 871 1 500 1 500
Elektroniska material1) 39 713 40 061 43 000 44 000
Sjukdagar antal/årsv. 6,8 4,3 <8 <8
Årsverken2) 103,9 87,3 88,8 <88,8

1) Kumulativ utveckling av materialets mängd och förädlingsgrad.

2) Talet för 2010 innehåller 8,5 årsv. digitaliserare som anställts med ett tilläggsanslag av engångsnatur för att bekämpa ungdomsarbetslöshet.

För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslagen under moment 29.40.53.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 2 707 2 655 2 655
Bruttoinkomster 558 690 600
Nettoutgifter 2 148 1 965 2 055
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 339    
— överförts till följande år 695    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -38
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -6
Lönejusteringar 173
Produktivitetsfrämjande åtgärder -45
Precisering av omfördelningen 5
Teknisk ändring 1
Sammanlagt 90

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för prestationer av Forskningscentralen för de inhemska språken (1293/2010).


2013 budget 2 055 000
2012 II tilläggsb. 84 000
2012 budget 1 965 000
2011 bokslut 2 505 000

04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 621 000 euro.

Förklaring:Depåbibliotekets uppgift är att ta emot och förvara material som överförs från vetenskapliga och allmänna bibliotek samt att ställa materialet till förfogande. Depåbiblioteket ansvarar för utvecklingen av den riksomfattande politiken för samlingarna. Avsikten med verksamheten är att minska utrymmesbehovet för samlingar i alla bibliotek i Finland genom att ta emot material av dem.

Nyckeltal 2010
utfall
2011
utfall
2012
mål
2013
mål
         
Mängd material som tagits emot (hyllmeter) 4 303 4 817 4 500 6 000
Antal beställningar 79 580 82 529 82 000 82 000
Sjukdagar antal/årsv. 17,4 15,9 <8 <8
Årsverken 22,41) 19,7 18,8 18,8

1) Utfallet för 2010 utan vikariat för sjukledighet samt anställda med sysselsättningsmedel och extern finansiering är 20,3.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 627 1 614 1 627
Bruttoinkomster 6 25 6
Nettoutgifter 1 621 1 589 1 621
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 91    
— överförts till följande år 79    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -10
Lönejusteringar 37
Indexjustering av hyrorna 18
Produktivitetsfrämjande åtgärder -9
Besparing i anskaffningsutgifterna (regeringsprogr.) -4
Sammanlagt 32

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets förordning om avgifter för prestationer vid Depåbiblioteket (1346/2006).


2013 budget 1 621 000
2012 II tilläggsb. 20 000
2012 budget 1 589 000
2011 bokslut 1 609 000

20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 35 490 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut samt till stipendier för främjande av internationaliseringen av högskolor som man kommer överens om särskilt med CIMO

2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen, till central finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen samt andra motsvarande gemensamma utgifter

3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna

4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid.

Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. För att studerandena ska studera snabbare och inleda studierna vid en lägre ålder utvecklas ett nytt elektroniskt ansökningssystem för högskolorna och ökas utbildningen i studiehandledning. Stödet till den utvidgning av den yrkespedagogiska lärarutbildningen som gjordes 2011 fortsätter till yrkeshögskolorna.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet 6 040 000
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen 29 450 000
Sammanlagt 35 490 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -64
Anskaffning av superdator 5 000
Sammanlagt 4 936

2013 budget 35 490 000
2012 II tilläggsb.
2012 budget 30 554 000
2011 bokslut 23 536 000

22. Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter och understöd som föranleds av forskningsinfrastrukturprojekt samt till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete kring forskningsinfrastrukturprojekt.

Förklaring:Genom finansieringen stärks forskningens infrastrukturer och främjas den nationella infrastrukturpolitiken. I fördelningen av finansieringen beaktas vägkartan för forskningsinfrastrukturer, i vilken Finlands viktigaste nationella och internationella forskningsinfrastrukturer har identifierats. Vägkartan uppdateras före utgången av 2013.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiering av infrastrukturprojekt 1 000
Sammanlagt 1 000

2013 budget 5 000 000
2012 budget 4 000 000

30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 411 754 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandel enligt yrkeshögskolelagen (351/2003) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)

2) till utvecklande och stödjande av verksamheten, högst 10 100 000 euro som projektfinansiering enligt yrkeshögskolelagen

3) till projekt som stöder yrkeshögskolornas strategi, högst 11 185 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009), så att priserna per enhet för yrkeshögskolor sänks på grund av en utgiftsbesparing.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna

  2007
utfall
2009
utfall
2011
utfall
2013
uppskattning
         
Yrkeshögskoleexamina 20 565 20 044 21 312 22 060
Högre yrkeshögskoleexamina 362 941 1 521 1 800
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade 1 503 1 476 1 669 1 615
Utländska examensstuderande 5 406 7 113 7 892 8 220
Utbytesstuderande (från och till Finland, över 3 mån.) 7 182 7 556 8 539 8 790
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera 60,5 59,9 .. 67,3
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % examensstuderande vid yrkeshögskola .. 36,5 .. 37,0
Examina/undervisning och FoU-personal .. .. 2,94 3,7
Lärares och experters internationella rörlighet/lärare och FoU-personal 0,75 0,88 0,98 1,09
Avlagda studiepoäng inom FoU-projekt/närvarande examensstuderande 1,9 3,8 6,0 6,4

För att stärka yrkeshögskolornas kvalitet och verkningsfullhet bereds en reform av finansieringsgrunderna, tillstånden och utbildningsansvaret för yrkeshögskolorna från 2014. Undervisnings- och kulturministeriet stöder den nationella högskolepolitikens och yrkeshögskolornas strategiska och strukturella mål genom projektfinansiering.

För att trygga tillgången till kunnig arbetskraft riktas utbildningsutbudet i enlighet med riksomfattande prognoser. Yrkeshögskolorna minskar sitt utbildningsutbud med 2030 nybörjarplatser med början 2013.

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Kalkylerade kostnader (kalkylerat antal studerande * pris per enhet) 897 401 000
— kommunala yrkeshögskolor (40 333 * 7 772,58 €) 313 492 000
— privata yrkeshögskolor (72 214 * 8 085,81 €, inkl. moms) 583 909 000
Kommunernas finansieringsandel -511 492 000
Kompensering för kostnader för återbetalning av mervärdesskatt 4 560 000
Projektfinansiering för utvecklande och stödjande av verksamheten (högst) 10 100 000
Projekt som stöder yrkeshögskolornas strategi (högst) 11 185 000
Sammanlagt 411 754 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Förändring i studerandestrukturen 461
Nedskärning av priset per enhet -15 990
Förändring i antalet studerande -4 010
Precisering av priset per enhet 298
Övrig förändring -6
Förändring i understöden 2 000
Sammanlagt -17 247

2013 budget 411 754 000
2012 budget 429 001 000
2011 bokslut 406 241 257

50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 851 920 000 euro.

Anslaget får användas till finansiering till universiteten i enlighet med universitetslagen (558/2009)

1) 1 595 010 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder

2) 139 910 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning

3) 80 000 000 euro för tilläggsfinansiering till Aalto-universitetets verksamhet

4) 37 000 000 euro för tilläggsfinansiering till verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till temporär ändring av universitetslagen (558/2009) så att bestämmelserna i 49 § 2 mom. i lagen inte tillämpas 2013 i fråga om beaktandet av effekterna av universitetsindexet på grund av en utgiftsbesparing. Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (182/2012). Universiteten beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter (75 %) samt på basis av övriga utbildningsmål och vetenskapspolitiska mål (25 %). Den finansieringsandel som bestäms på basis av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter består av en utbildningsandel, som utgör 41 % av hela basfinansieringen, och en forskningsandel, som utgör 34 % av hela basfinansieringen. Genom den statliga finansieringen motiveras universiteten vid sidan om profilering och kontinuerligt kvalitetsarbete också till att driva sin verksamhet så att den ger resultat och är ekonomisk.

Universitetens finansieringsmodell betonar kvalitet, verkningsfullhet, resultat och internationalisering. Den statliga finansieringen fördelas särskilt på basis av avlagda examina och studiepoäng samt vetenskapliga publikationer och konkurrensutsatt forskningsfinansiering. Internationalisering beaktas i flera kriterier. I de övriga utbildnings- och vetenskapspolitiska målen beaktas universitetens riksomfattande uppgifter, specifik bransch, övningsskolor och Nationalbiblioteket. Till denna helhet hör också strategibaserad finansiering, som grundar sig på universitetens strategiarbete och de viktigaste prioriteringarna inom strategiarbetet samt på universitetens profilering.

Ersättningen i punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget för universiteten.

Den finansiering som avses i punkt 4 fördelas mellan universiteten i det förhållande som anges i finansieringsgrunderna i 5 och 6 § i statsrådets förordning om universiteten.

Konstuniversitetet inleder sin verksamhet vid ingången av 2013.

I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.

Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Elevantalet i övningsskolorna är ungefär 7 900.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid universiteten

  2007
utfall
2009
utfall
2011
utfall
20131)
mål
         
Lägre högskoleexamina 5 879 10 775 13 275 14 200
Högre högskoleexamina 13 884 10 5352) 12 515 15 023
Doktorsexamina 1 526 1 642 1 653 1 635
Utländska examensstuderande 5 897 6 984 7 8093) 8 950
Utbytesstuderande (från och till Finland, över 3 mån.) 9 254 10 327 10 257 11 950
Vetenskapliga publikationer /undervisnings- och forskningspersonal 1,56 1,51 1,59 1,7
Doktorsexamina/skede IV i forskarkarriären, årsv. 0,67 0,72 0,61 0,73
Lärar- och forskarbesök /undervisnings- och forskningspersonal 0,22 0,22 0,36 0,36
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal 0,84 0,62 0,70 1,08
Andel som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret   25,2 % 26,0 %4) 31 %

1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2013 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.

2) Den stora minskningen av antalet högre högskoleexamina 2009 har sin förklaring i utgången av övergångsperioden för examensstrukturreformen 2008.

3) Utfall år 2010

4) Utfall år 2010

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 595 010 000
— Nationalbiblioteket 16 520 000
— Övningsskolor 47 950 000
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 530 540 000
Tilläggsfinansiering till Aalto-universitetets verksamhet 80 000 000
Tilläggsfinansiering till verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet 37 000 000
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning utgör av de kostnader som universiteten föranleds 139 910 000
— uppskattning av moms-kompensationen 2013 136 205 000
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2011 och utfallet 3 705 000
Sammanlagt 1 851 920 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av moms-kompensationen 28 153
Reform av universitetens strukturer (regeringsprogr.) -8 200
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -1 500
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -51
Utbildning inom odontologi i Kuopio 2 031
Sammanlagt 20 433

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 742 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.


2013 budget 1 851 920 000
2012 II tilläggsb. 800 000
2012 budget 1 831 487 000
2011 bokslut 1 839 393 000

51. Finlands Akademis forskningsanslag (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 238 592 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer

3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU

4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar

5) till stärkande av forskningsmiljöer utanför bevillningsfullmakten, särskilt forskningsinfrastrukturer på nationell och internationell nivå, 10 000 000 euro.

Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 har budgeterats enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjning av bevillningsfullmakten för tidigare år 9 230
Minskning av bevillningsfullmakten för 2012 (regeringsprogr.) -13 060
Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (ICOS-projektet och projekthelheten inom biovetenskaper) -6 450
Utgiftsbesparing (regeringsprogr.) -3 000
Lönejusteringar som gäller statsförvaltningens personal 346
Sammanlagt -12 934

2013 budget 238 592 000
2012 II tilläggsb. 169 000
2012 budget 251 526 000
2011 bokslut 236 211 000

52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag)

Under momentet beviljas 30 159 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av kompensation enligt 75 och 92 a § i universitetslagen till Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet för deras apoteksrörelse.

Förklaring:Enligt universitetslagen kompenserar staten årligen Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet till ett belopp som motsvarar den samfundsskatt som universiteten har betalat på näringsinkomsten från sin apoteksrörelse. Staten kompenserar dessutom årligen universitetet med ett belopp som motsvarar den apoteksavgift som betalats för universitetets apoteksrörelse. Anslaget har dimensionerats på basis av utfallet 2011, som var 30 933 000 euro, och som avdrag har beaktats 774 000 euro som skillnaden mellan det anslag som budgeterats för ersättningar 2011 och utfallet.

Avsikten är att av anslaget bevilja 28 664 000 euro till Helsingfors universitet och 1 495 000 euro till Östra Finlands universitet.

Anslaget under momentet har ombildats till ett fast anslag.


2013 budget 30 159 000
2012 budget 30 731 000
2011 bokslut 31 707 000

53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 102 191 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd

3) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer

4) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU

5) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar

6) till betalning av utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv

7) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 88 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst

8) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet

9) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete

10) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning och forskningsetik och för forskningens informationsförsörjning samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen

11) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk

12) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.

Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 har budgeterats enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.

I fråga om de personer som avses i punkt 7 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning 72 443 000
Utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv 5 280 000
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken 3 067 000
Verksamhetsunderstöd för vetenskapsinstitut och forskningsinstitut, Vetenskapscentret Heureka samt vissa vetenskapliga samfund och föreningar 11 110 000
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet 600 000
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet 3 677 000
Utgifter som föranleds av främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället och övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen 5 398 000
Betalning av understöd för lokalkostnader för de vetenskapsinstitut som betalar hyra till Senatfastigheter 616 000
Sammanlagt 102 191 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i intäktsföringskalkylen 1 011
Sammanlagt 1 011

2013 budget 102 191 000
2012 budget 101 180 000
2011 bokslut 100 296 907

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 17 334 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI) och den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.

Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationernas förvaltningsorgan har fattat.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjda medlemsavgifter på grund av förändringar i nationalproduktsandelar och valutakurser 138
Sammanlagt 138

2013 budget 17 334 000
2012 budget 17 196 000
2011 bokslut 15 236 100