Statsbudgeten 2013
Förklaring: Syftet med yrkesutbildningen är att stärka välmåendet och konkurrenskraften i arbetslivet och samhället i den allt mera internationella omvärlden genom att höja befolkningens yrkeskompetens och stödja livslångt lärande och en arbetslivsorienterad innovationsverksamhet. Till de centrala målen hör att förbättra utbildningens kvalitet, dess överensstämmelse med arbetslivet och dess verkningsfullhet samt att höja statusen på yrkeskompetens och yrkeskunnighet. För att införa en utbildningsgaranti som en del av samhällsgarantin för unga och för att säkerställa tillgången på kunnig arbetskraft krävs det att de ungas möjligheter att bli antagna till en utbildning, att flexibla utbildningsvägar och att den vuxna befolkningens möjligheter till vuxenutbildning tryggas. Med anslaget för genomförande av samhällsgarantin säkerställs att utbudet av grundläggande yrkesutbildning är tillräckligt. För genomförande av kompetensprogrammet för unga vuxna inriktas yrkesutbildningen så att det antal studerande som inleder utbildningen och hör till målgruppen stiger med 5 000.
Nätverket av utbildningsanordnare anpassas till den regionala befolkningsutvecklingen så att tillgången till utbildning och den bildningsmässiga jämlikheten tryggas i landets alla delar. Serviceförmågan inom yrkesutbildningen stärks och yrkesutbildningens struktur utvecklas även i fortsättningen med målet inställt på ett livskraftigt och fungerande nät av anordnare och verksamhetsställen.
Ett yrkesexamenssystem som svarar mot det förändrade kompetensbehovet i arbetslivet utvecklas genom en bättre överensstämmelse mellan examina och arbetslivet, och genom mera kompetensbaserade examina. Individualiseringen effektiviseras, förfaranden för att identifiera och godkänna tidigare inhämtade kunskaper utvecklas och genomförandet av individuella studie- och examensvägar stöds. Möjligheterna att genomföra delar av examina över examensgränserna utökas och möjligheterna för dem som är i arbetslivet att etappvis en examensdel i sänder avlägga examen främjas. Det primära målet med utbildning för unga och för dem som saknar yrkesexamen är att en hel examen ska avläggas. Ibruktagandet av det europeiska systemet för meritöverföring inom yrkesutbildningen (ECVET) bereds och det gäller alla yrkesexamina 2014.
Det är nödvändigt att öka effektiviteten och produktiviteten inom yrkesutbildningssystemet. De krav som ställs på den kompetens som utbildningen ger ökar samtidigt som de individuella skillnaderna mellan de studerande blir allt större. Detta ökar behovet av flexibla studie- och examensvägar som utgår från studerandenas och arbetslivets behov samt mångsidiga stödåtgärder som stöder ett målinriktat lärande. En fungerande kvalitetsledning för utbildningsanordnarna ökar för sin del verksamhetens kostnadseffektivitet.
Ett mål är att andelen studerande som avbryter en grundläggande yrkesutbildning ska sjunka till 7,5 % år 2013. Andelen var 9,1 % år 20101). Avsikten är att höja genomströmningsgraden till 63 % år 2013. År 2010 var den ungefär 60 %2). För att målen ska kunna nås fortsätter det program för att effektivisera utexamineringen från yrkesutbildning som inleddes 2011.
Utvecklingen av kvalitetsledningen i fråga om yrkesutbildningen fortsätter. Målet är att alla som anordnar yrkesutbildning ska ha ett fungerande system som stöder kvalitetsledningen och en kontinuerlig kvalitetshöjning senast 2015. Genom att utveckla kriterierna för kvalitetsledningssystemet, förfarandena för premiering av kvalitet och stödformerna för utveckling av kvaliteten kan utbildningsanordnarna i olika skeden av kvalitetsarbetet uppmuntras att kontinuerligt förbättra kvaliteten.
Möjligheterna för dem som avslutat grundstadiet och saknar examen på andra stadiet att bli antagna till grundläggande yrkesutbildning förbättras genom att grunderna för antagning av studerande revideras. Ansökan och antagning till utbildning effektiviseras genom att det elektroniska informationssystemet för ansökningar och utbildning på andra stadiet ses över så att det från och med 2014 också omfattar utbildningar som inte söks via den gemensamma elevansökan samt vuxenutbildning.
Finansieringen till dem som anordnar yrkesutbildning utvecklas så att den bildar en tydligare helhet än för närvarande och stöder uppnåendet av de mål som ställs på livslångt lärande, genomförandet av samhällsgarantin samt utbildningssystemets kvalitet, effektivitet och resultat. Även systemet för styrning och reglering av yrkesutbildningen utvecklas så att det stöder ovannämnda mål.
Finansieringen till dem som anordnar yrkesutbildning revideras så att läroanstalterna premieras för utbildningens kvalitet och förbättring av kvaliteten. Målet är att bättre än hittills stödja utbildning av hela åldersklassen, förbättrad genomströmning i utbildningen, snabbare övergång till arbetslivet och godkännandet av tidigare inhämtade kunskaper.
Utbudet av grundläggande yrkesutbildning som syftar till att en hel examen avläggs dimensioneras så att hela den åldersklass som genomgått den grundläggande utbildningen kan beredas möjlighet till gymnasiestudier eller yrkesinriktade studier. Inom den grundläggande yrkesutbildningen ska dessutom tillräckligt med studieplatser reserveras för dem som övergår från gymnasiet till yrkesutbildning, de unga som blivit utan yrkesexamen och dem som kommer från arbetslivet eller annars inte har hört till utbildningssystemet, i synnerhet vuxna utan yrkesexamen. Med anslaget för genomförande av samhällsgarantin utökas den grundläggande yrkesutbildningen i de regioner där det finns färre platser i proportion till de unga åldersklasserna med tyngdpunkten på metropolområdet och tillväxtcentrumen.
Antalet nya studerande och examina och antalet studerande inom den grundläggande yrkesutbildningen samt antalet utbildningsanordnare kommer uppskattningsvis att utvecklas enligt följande:
Nya studerande i utbildning som leder till eller förbereder för yrkesinriktad grundexamen (utbildning vid läroanstalter)1)
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Utbildning som leder till eller förbereder för grundexamen sammanlagt | 56 040 | 60 319 | 60 795 | 61 000 | 61 800 | 62 200 |
— läroplansbaserad utbildning | 47 774 | 50 161 | 50 105 | 50 000 | 50 800 | 51 200 |
— utbildning som förbereder för grundexamen som avläggs i form av en fristående examen | 8 266 | 10 158 | 10 690 | 11 000 | 11 000 | 11 000 |
1) Källa: Statistikcentralen. Endast utbildning som lyder under utbildningsförvaltningen. Målen för den grundläggande utbildningen i läroavtalsform presenteras i kapitel 29.30.
Studerande som avlagt yrkesinriktad grundexamen (utbildning vid läroanstalter)1)
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 uppskattning |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Grundexamina sammanlagt | 35 067 | 36 933 | 37 221 | 38 700 | 40 500 | 40 700 |
— avlagda examina inom den läroplansbaserade utbildningen | 31 420 | 32 700 | 32 976 | 33 500 | 35 000 | 35 000 |
— grundexamina som avlagts i form av en fristående fristående examen | 3 647 | 4 233 | 4 245 | 5 200 | 5 500 | 5 700 |
1) Källa: Statistikcentralen. Endast utbildning som lyder under utbildningsförvaltningen. Målen för den grundläggande utbildningen i läroavtalsform presenteras i kapitel 29.30.
Antal studerande inom grundläggande yrkesutbildning (utbildning vid läroanstalter)1)
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Grundläggande utbildning sammanlagt | 138 843 | 143 926 | 149 202 | 150 557 | 151 800 | 152 300 |
— varav specialundervisning | 18 103 | 19 728 | 20 916 | 21 264 | 21 500 | 21 500 |
1. Läroplansbaserad utbildning sammanlagt | 124 824 | 128 462 | 131 940 | 132 595 | 133 600 | 134 100 |
1.1. Utbildning som leder till grundexamen | 119 548 | 122 405 | 125 451 | 126 055 | 126 900 | 127 300 |
1.2. Utbildningar som förbereder för grundläggande utbildning, sammanlagt | 5 276 | 6 057 | 6 489 | 6 540 | 6 700 | 6 800 |
— varav orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (yrkesstart) | 969 | 1 227 | 1 466 | 1 555 | 1 700 | 1 750 |
— varav förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för personer med funktionshinder | 2 533 | 2 835 | 2 903 | 2 906 | 2 900 | 2 900 |
— varav utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare | 1 194 | 1 402 | 1 570 | 1 586 | 1 650 | 1 700 |
— varav undervisning i huslig ekonomi | 581 | 595 | 550 | 494 | 450 | 450 |
2. Utbildning som förbereder för grundexamen som avläggs i form av en fristående examen | 14 019 | 15 464 | 17 262 | 17 962 | 18 200 | 18 200 |
1) Källa: statsandelssystemet. Antalet studerande är ett aritmetiskt medelvärde av vårens och höstens statistikföringsdagar. Målen för den grundläggande utbildningen i läroavtalsform presenteras i kapitel 29.30.
Det antal studerande som ligger till grund för finansieringen av den grundläggande yrkesutbildningen (utbildning vid läroanstalter)1)
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Grundläggande utbildning sammanlagt | 136 847 | 142 202 | 147 038 | 148 235 | 149 430 | 149 940 |
1. Kommunal yrkesutbildning | 119 257 | 120 448 | 117 367 | 118 446 | 119 520 | 119 980 |
— varav kommuner som anordnare | 26 356 | 28 180 | 24 495 | 23 851 | 24 500 | 31 150 |
— varav samkommuner som anordnare | 92 901 | 92 268 | 92 872 | 94 595 | 95 020 | 88 830 |
2. Privat yrkesutbildning | 17 472 | 21 631 | 29 536 | 29 648 | 29 770 | 29 820 |
3. Yrkesutbildning anordnad av staten | 118 | 123 | 135 | 141 | 140 | 140 |
1) Källa: statsandelssystemet. Det antal studerande som ligger till grund för finansieringen inom den grundläggande utbildningen vid läroanstalter baserar sig på ett vägt aritmetiskt medelvärde av vårens och höstens statistikföringsdagar (antalet studerande på våren multipliceras med 7 och antalet studerande på hösten med 5). Den andel studerande som överskrider maximiantalet studerande enligt tillstånden att ordna utbildning ingår inte i det antal studerande som ligger till grund för finansieringen.
Antal anordnare av grundläggande yrkesutbildning (utbildning vid läroanstalter) 1)
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Alla anordnare sammanlagt | 167 | 154 | 144 | 139 | 137 | 134 |
— kommuner som anordnare | 22 | 18 | 15 | 12 | 11 | 11 |
— samkommuner som anordnare | 54 | 46 | 39 | 39 | 38 | 36 |
— privata anordnare | 90 | 89 | 89 | 87 | 87 | 86 |
— staten som anordnare av utbildning | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Situationen i början av kalenderåret.
Av tabellen nedan framgår hur yrkesutbildningen indelas i olika delområden. Yrkesutbildningen finansieras förutom under detta kapitel även under momenten i kapitel 29.30, och därför anges i tabellen för respektive delområde det kapitel i budgeten i vilket anslaget ingår.
Yrkesutbildning
Grundutbildning | Tilläggsutbildning | ||||||
Utbildning vid läroanstalter |
Läroavtalsutbildning | Utbildning vid läroanstalter |
Läroavtalsutbildning | ||||
Läroplansbaserad utbildning 1) | Utbildning som förbereder för fristående examen | Läroplansbaserad utbildning | Utbildning som förbereder för fristående examen | Utbildning som leder till examen | Utbildning som inte leder till examen | Utbildning som leder till examen | Utbildning som inte leder till examen |
29.20 | 29.20 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 |
1) Den läroplansbaserade utbildningen indelas i utbildning som leder till grundexamen och förberedande utbildningar. Förberedande utbildningar är förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för personer med funktionshinder, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare, undervisning i huslig ekonomi samt orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (Yrkesstart).
01. Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 566 000 euro.
Anslaget får även användas till internationalisering av Sameområdets utbildningscentral och Centret för sjösäkerhetsutbildning, till utvecklande av inlärningsmiljöer och skapande av informationsnät samt till användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och studierna, till stödundervisning för invandrare, till yrkesinriktad tilläggsutbildning samt till utbildningsersättningar som betalas till arbetsgivare.
Förklaring:Centret för sjösäkerhetsutbildning erbjuder säkerhetsutbildning som höjer och upprätthåller säkerhetsnivån inom sjöfartsnäringen, för myndigheter och för medborgare som rör sig till sjöss samt säkerhetsutbildning som förebygger miljöolyckor i enheten för överlevnadsutbildning i Lojo och enheten för brandutbildning i Obbnäs. Målet är att Centret för sjösäkerhetsutbildning år 2013 ska utbilda sammanlagt 3 600 personer.
Sameområdets utbildningscentral har som uppgift att höja samebefolkningens yrkeskunnighet, ordna utbildning som motsvarar näringslivets behov inom sameområdet och främja sysselsättningen i området samt bevara och utveckla den samiska kulturen och det samiska språket. Utbildningscentralen har som specialuppgift att tjäna den enda ursprungsbefolkningen inom Europeiska unionen. År 2013 kommer antalet studerande vid utbildningscentralen att vara ca 140 inom den grundläggande yrkesutbildningen och antalet studerandedagar ca 4 500 inom den yrkesinriktade tilläggsutbildningen. Inom den terminsbundna utbildningen i det samiska språket och kulturen är antalet studerandedagar ca 5 700 och inom kursverksamheten 5 000.
Årsverken
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Sameområdets utbildningscentral | 63,1 | 67,4 | 68 | 66 |
Centret för sjösäkerhetsutbildning | 20,7 | 22,0 | 24 | 24 |
Sammanlagt | 83,8 | 89,4 | 92 | 90 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 9 524 | 9 785 | 10 066 |
Bruttoinkomster | 1 832 | 1 300 | 1 500 |
Nettoutgifter | 7 692 | 8 485 | 8 566 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 918 | ||
— överförts till följande år | 3 569 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 170 |
Besparing i anskaffningsutgifterna (regeringsprogr.) | -22 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -67 |
Sammanlagt | 81 |
2013 budget | 8 566 000 |
2012 II tilläggsb. | 100 000 |
2012 budget | 8 485 000 |
2011 bokslut | 8 342 000 |
20. Inlärning på arbetsplatsen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 026 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter och understöd för finansiering av inlärning i arbetet och annan inlärning på arbetsplatsen samt för utveckling av utbildningen.
2013 budget | 3 026 000 |
2012 budget | 3 026 000 |
2011 bokslut | 3 026 000 |
21. Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 339 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt av omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom yrkesutbildningen och till betalning av understöd
2) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
3) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken.
2013 budget | 1 339 000 |
2012 budget | 1 339 000 |
2011 bokslut | 1 364 000 |
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 723 774 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) samt till betalning av andra understöd
2) till understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, till understöd för den yrkesinriktade utbildningens gemensamma uppgifter och kvalitetspris samt till täckande av kostnaderna för finländska studerande inom yrkesutbildningen vid läroanstalten för hörselskadade i Örebro, högst 6 072 000 euro
3) till understöd för försöksprojekten med utvidgad inlärning i arbetet, högst 1 000 000 euro
4) till understöd för stärkande av utvecklings- och serviceverksamheten i den yrkesinriktade specialundervisningen samt av kopplingen till arbetslivet, högst 851 000 euro
5) till understöd för att utveckla inlärningsmiljöerna och göra dem mångsidigare, högst 961 000 euro
6) till understöd för programmet för en effektivisering av utexamineringen från yrkesutbildningen i syfte att påskynda studierna, högst 4 000 000 euro.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Kalkylerade kostnader (studerande * pris per enhet enligt ägartyp) | 1 691 591 000 |
— kommunal yrkesutbildning (119 980 * 10 523,31 €) | 1 262 587 000 |
— privat yrkesutbildning (29 820 * 14 386,45 €, inkl. moms) | 429 004 000 |
Kommunernas finansieringsandel | -981 701 000 |
Kompensering för kostnader för återbetalning av mervärdesskatt | 1 000 000 |
Understöd enligt finansieringslagen, gemensamma uppgifter, kvalitetspris samt läroanstalten för hörselskadade i Örebro (högst) | 6 072 000 |
Försöksprojekten med utvidgad inlärning i arbetet (högst) | 1 000 000 |
Utvecklings- och serviceverksamhet i specialundervisning samt koppling till arbetslivet (högst) | 851 000 |
Utveckling och diversifiering av inlärningsmiljöerna (högst) | 961 000 |
Åtgärder för att påskynda studierna (programmet för en effektivisering av utexamineringen) (högst) | 4 000 000 |
Sammanlagt | 723 774 000 |
Det genomsnittliga pris per enhet för grundläggande yrkesutbildning som använts som grund för fastställande av statsandelen är 11 137,20 euro per studerande.
I den uppskattning av kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen ingår sammanlagt 2 601 000 euro som kommunernas andel av kostnaderna för utbildningen vid Sameområdets utbildningscentral och Räddningsinstitutet.
Anslag anvisas för uppnående av målen för kompetensprogrammet för unga vuxna. Målet är att öka antalet studerande som inleder utbildning och hör till målgruppen med 5 000.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförandet av samhällsgarantin | 13 000 |
Den temporära ökningen av antalet studerande upphör | -5 047 |
Precisering av priset per enhet | 380 |
Justering av nivån på kompensationen för mervärdesskatt | -4 000 |
Precisering av beräkningen av kommunernas finansieringsandel samt andra ändringar i bestämningsgrunderna | 1 335 |
Sammanlagt | 5 668 |
2013 budget | 723 774 000 |
2012 II tilläggsb. | 5 600 000 |
2012 budget | 718 106 000 |
2011 bokslut | 680 314 426 |