Statsbudgeten 2013
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 723 577 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU och som hänför sig till polisväsendet
2) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Tillgången till larmtjänster minskar inte. Man ingriper i gärningar som äventyrar den allmänna ordningen och säkerheten. Trafiksäkerheten påverkas genom att man aktivt ingriper i förseelser som observeras i trafiken och att man utnyttjar tekniska övervakningsmetoder. Andelen teknisk trafikövervakning utökas. Situationen i fråga om olaglig inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas.
Övervakning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) | 355 | 366 | 347 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 197 132 | 208 027 | 199 697 |
Årsverken | 2 998 | 3 004 | 2 940 |
Kostnader för övervakningen, 1 000 euro | 242 401 | 246 347 | 249 752 |
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro | 228 | 224 | 245 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, vitsord 4—101) | 7,6 | 8,0 | 8,0 |
Trafikövervakning, vitsord 4—10 | 7,8 | 8,1 | 8,1 |
Polispatrullering, vitsord 4—10 | 7,4 | 8,1 | 8,1 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 633,4 | 630,0 | 625,0 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 406 504 | 410 000 | 410 000 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv. | 29,4 | 18,0 | 26,0 |
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn | 41 | 30 | 14 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 064 022 | 1 100 000 | 1 020 000 |
varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 28 | 29 | 29 |
Eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 10,1 | 10,0 | 11,0 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Larmverksamhet | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) | 1 085 | 1 045 | 969 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 62 866 | 63 667 | 62 224 |
Årsverken | 981 | 1 052 | 1 052 |
Kostnader för larmverksamheten,1 000 euro | 78 188 | 78 039 | 79 263 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 93 | 87 | 89 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Aktionsberedskapstiden vid utryckningar av A-klass, min. | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
Aktionsberedskapstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. | 16,9 | 16,9 | 16,9 |
Aktionsberedskapstid under 20 min (% av utryckningarna) | 73,2 | 73,0 | 73,0 |
Aktionsberedskapstid under 45 min (% av utryckningarna) | 91,4 | 92,0 | 92,0 |
Brådskande utryckningar, vitsord 4—101) | 8,09 | 8,10 | 8,10 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, antal | 21 077 | 21 000 | 21 000 |
Antal A- och B-utryckningar, st., högst | 841 558 | 896 000 | 887 000 |
Antal A-, B- och C-utryckningar, st. | 1 064 024 | 1 100 000 | 1 020 000 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Medborgarna har ett starkt förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Polisen prioriterar bekämpningen av den grå ekonomin. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man efter brottsutredning i realtid, medan antalet fall som är under utredning minskar, utredningstiderna förkortas och den vinning av brott som återfås ökar i fråga om ekonomiska brott. Bekämpningen av grovt våld och gränsöverskridande brottslighet effektiviseras. Den brottsförebyggande verksamheten effektiviseras genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet våldsbrott genom förebyggande verksamhet och genom att bättre identifiera våldsfallen. Verksamhetsbetingelserna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa förhindrande åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom intensivt samarbete med tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-brottsligheten som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet. Polisen ingriper aktivt i brott med rasistiska inslag och människohandel.
Brottsbekämpningen reagerar snabbt på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, avslöja dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.
Brottsbekämpning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (utredda strafflagsbrott/årsv.) | 84 | 85 | 87 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 274 594 | 291 682 | 280 733 |
Årsverken | 3 999 | 4 050 | 3 924 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 335 948 | 340 214 | 344 718 |
Resurshushållning (kostnader/utredda strafflagsbrott), euro | 1 001 | 1 031 | 1 014 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 49,7 | 49,0 | 49,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 86,0 | 90,0 | 86,0 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 38,2 | 37,0 | 37,0 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 74,5 | 81,0 | 81,0 |
Anhängighetstiden för avgjorda ekonomiska brottmål, medeltal, dygn, högst | 450 | 350 | 350 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, vitsord 4—101) | 7,5 | - | 8,2 |
Utredning av ekonomiska brott, vitsord 4—101) | 7,1 | - | 8,2 |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), vitsord 4 —101) | 7,7 | - | 8,2 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 32,0 | 35,0 | 35,0 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 750 302 | 730 000 | 750 300 |
Uppklarade brott mot strafflagen, antal | 335 655 | 337 000 | 340 000 |
Återtagen vinning av ekonomiska brott (netto), mn euro | 32,0 | 55,0 | 55,0 |
Antal avgjorda ekonomiska brottmål | 1 671 | 2 050 | 2 050 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott | 2 014 | 1 800 | 1 600 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 43 022 | 38 000 | 38 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 880 | 800 | 800 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Genom tillståndsprövning och övervakning av tillstånd medverkar tillståndsförvaltningen till att den allmänna ordningen och säkerheten upprätthålls och att brott förhindras. Den privata säkerhetsbranschen och vapenförvaltningen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets intressen i fråga om säkerhet. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser och förnya informationssystemen främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Tillståndsförfarandena i samband med invandringen är effektiva och enhetliga på riksnivå. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. I fråga om identitetskort förbereder man sig dessutom på införandet av biometriska kännetecken. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt och rättvist beslutsfattande. Polisen fortsätter utvecklandet av tillståndsförvaltningen med beaktande av riktlinjerna i tillståndsförvaltningsstrategin, verksamhets- och ekonomiplanen för inrikesförvaltningen samt projektet för utvecklande av tillståndsförvaltningen.
Tillståndsförvaltning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) | 1 383 | 1 520 | 1 581 |
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 50 514 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 1 384 | 3 702 | 2 894 |
Årsverken | 857 | 860 | 860 |
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 46 317 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 39 | 47 | 45 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 109 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndstjänsterna, vitsord 4—101) | 7,90 | 8,20 | 8,20 |
Prestationer | |||
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. | 1 185 394 | 1 307 000 | 1 360 000 |
— Pass | 505 295 | 700 000 | 700 000 |
— Identitetskort | 106 134 | 100 000 | 100 000 |
— Körtillstånd | 365 003 | 300 000 | 350 000 |
— Vapentillstånd | 67 096 | 70 000 | 60 000 |
— Tillstånd för utlänningar | 66 005 | 52 000 | 65 000 |
— Övriga tillstånd | 75 861 | 85 000 | 85 000 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Övervakning av tillstånd | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 220 | 217 | 217 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 13 320 | 13 889 | 13 830 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st | 72 570 | 72 688 | 72 688 |
Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal. När man beslutar om antalet nya studerande som tas in till Polisyrkeshögskolan säkerställs en planmässig rekrytering inom ramen för de tillgängliga anslagen. Polisutbildning på båda nationalspråken säkerställs och de centrala kunskaper som behövs för bemötande av olika kulturer utvecklas inom polisens utbildning.
Polisen främjar sådan tvärvetenskaplig forskning som gäller polisförvaltningen och är av samhällelig betydelse.
Polisutbildning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsv. | 470,6 | 388,0 | 452,0 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,8 | 6,3 | 6,0 |
Resurshushållning | |||
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro | 26 223 | 25 000 | 25 000 |
Årsverken | 202 | 201 | 201 |
Pris per utbildningsdag i utbildningen för grundexamen, högst, euro | 175 | 290 | 360 |
Pris per utbildningsdag i utbildningen för polisbefälsexamen, högst, euro | 242 | 259 | 260 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % | 97,6 | 97,0 | 97,0 |
Prestationer | |||
Antal sökande till utbildningen för grundexamen per nybörjarplats | 7,3 | 16,0 | 7,3 |
Antal som inlett utbildningen för grundexamen, pers. | 228 | 100 | 168 |
Antal utexaminerade från utbildningen för grundexamen, pers. | 165 | 291 | 326 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 125 171 | 128 814 | 130 961 |
Årsverken | 947 | 922 | 963 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 45 706 | 44 419 | 47 030 |
Årsverken | 730 | 709 | 691 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 56 652 | 60 045 | 59 821 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden
Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Man inleder genomförandet av polisens personalstrategi.
Mänskliga resurser | 2011 utfall1) |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Årsverken | 10 708 | 10 758 | 10 530 |
Andelen arbetad tid av den ordinarie årsarbetstiden, % | 73,6 | 74,0 | 74,0 |
Kvinnor, % | 28,2 | 28,4 | 28,6 |
Polismän, årsv. | 7 653 | 7 639 | 7 665 |
Kvinnor, % | 13,9 | 13,9 | 14,0 |
Studerande, årsv.2) | 415 | 484 | 260 |
Kvinnor, % | 22,3 | 25,5 | 25,5 |
Övrig personal, årsv. | 2 640 | 2 635 | 2 605 |
Kvinnor, % | 71,2 | 71,0 | 71,0 |
Kvinnor, % inom underbefälet och befälet och på chefsnivå | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under övriga moment i utfallet för 2011 tot. 127,3 årsverken. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2012 tot. 120 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2013 tot. 120 årsverken (poliser 15 årsv. + övriga tjänster 105 årsv.)
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 768 803 | 773 355 | 798 277 |
Bruttoinkomster | 62 188 | 70 893 | 74 700 |
Nettoutgifter | 706 615 | 702 462 | 723 577 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 23 771 | ||
— överförts till följande år | 14 069 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 56 996 | 66 081 | 68 036 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 52 567 | 66 081 | 68 036 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 4 429 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 108 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -2 725 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) | 600 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -2 111 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 2 214 |
Lönejusteringar | 23 593 |
Nivåförändring | 12 000 |
Överföring från moment 25.40.01 (1 årsv.) | 38 |
Programmet för att påskynda elektronisk ärendehantering (överföring från mom. 28.70.20) | 875 |
Överföring från moment 26.01.01 | 84 |
Bortfall av engångsutgift (RD) | -2 600 |
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) | 91 |
Nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -3 946 |
Ytterligare besparing från rambeslutet | -2 000 |
Projekt för verksamhetslokaler | 2 000 |
Bepansrad säkerhetsbil (bortfall av engångsutgift) | -700 |
Sysselsättning av arbetslösa poliser (bortfall av engångsutgift) | -5 000 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -298 |
Uppdatering av AFIS (bortfall av en engångsutgift) | -1 000 |
Sammanlagt | 21 115 |
2013 budget | 723 577 000 |
2012 II tilläggsb. | 14 005 000 |
2012 I tilläggsb. | 9 900 000 |
2012 budget | 702 462 000 |
2011 bokslut | 696 913 000 |