Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Invandring

Statsbudgeten 2013

03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 921 000 euro.

Förklaring:Som en strategisk servicecentral inom inrikesministeriets förvaltningsområde utvecklar, anskaffar, producerar och upprätthåller Förvaltningens IT-central (HALTIK) informations- och kommunikationstekniska tjänster för god tillgänglighet och säkerhet vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar.

HALTIK:s huvudsakliga uppgift är att producera centrala informationssystem för den inre säkerheten, anskaffa gemensamma tjänster för förvaltningsområdet och integrationstjänster för administrativa tjänster samt producera IKT-sakkunnigtjänster.

Det sammanlagda beloppet av utgifterna för HALTIK:s serviceproduktion uppgår 2013 till uppskattningsvis 55,4 miljoner euro sammanlagt. HALTIK producerar dessutom projekt- och sakkunnigtjänster, som faktureras kunderna separat, för inrikesministeriets förvaltningsområde för ca 13,9 miljoner euro. HALTIK:s verksamhet finansieras med serviceavgifter baserade på serviceavtal.

Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Förvaltningens IT-centrals verksamhet för 2013:

HALTIK:s mest centrala resultatmål är att trygga serviceproduktionen och säkerställa dess kvalitet. Vid ämbetsverket fortsätter och fördjupar man ibruktagandet av ITIL-processerna (Information Technology Infrastructure Library).

Datakommunikationstjänster

Servicenivån på datakommunikationstjänsterna förblir hög och antalet oplanerade avbrott minskar. En störningsfri funktion tryggas i fråga om myndigheternas datakommunikation i alla förhållanden och nätsäkerheten förbättras ytterligare. Sammanförandet av förvaltningsområdets lokala nät framskrider enligt planerna.

Datakommunikationstjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (€) 875 900 1 388
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 326 303 254
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,55 2,7 2,7
Prestationer      
Servicebegäran inom datakommunikationstjänsterna (st.) 4 651 4 842 5 084
Användartjänster

Inom användartjänsterna tryggas informationssystemens fortsatta funktion för aktörer inom den inre säkerheten i fråga om maskinsalar och serverprogram. Man fortsätter att koncentrera och rationalisera förvaltningsområdets servrar till huvudsalar.

Användartjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom användartjänsterna (€) 1 325 2 093 2 519
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 154 151 144
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,75 2,8 3,0
Prestationer      
Servicebegäran inom användartjänsterna (st.) 2 991 3 021 3 172
Underhållsservice för systemen

Tyngdpunkten i underhållsservicen för informationssystemen (applikationer, applikationsservrar, databaser) ligger på underhåll och utveckling av säkerhetskritiska datasystem samt tillhandahållande av sakkunnigstöd. Det praktiska stödet och problemlösningen utvecklas ytterligare.

Underhållsservice för systemen 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (€) 1 158 1 360 1 723
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 176 149 139
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,42 2,5 2,7
Prestationer      
Servicebegäran inom underhållsservicen för systemen (st.) 9 601 9 697 10 182
Arbetsstationstjänster

Inom arbetsstationstjänsterna produceras tjänster för hela livscykeln för inrikesministeriets förvaltningsområdes standardiserade, certifierade och godkända terminalutrustning. År 2013 fortsätter överföringen av ansvarsområdena till Windows 7 i enlighet med en separat plan. Ibruktagandet av ITIL-processerna fortsätter och fördjupas.

Arbetsstationstjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (€) 211 236 212
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 473 466 506
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 3,05 3,1 3,2
Prestationer      
Servicebegäran inom arbetsstationstjänsterna (st.) 54 410 54 954 57 702
Kommunikationstjänster

Det centrala målet för kommunikationstjänsterna är att garantera tillgången på kommunikationslösningar för aktörerna inom den inre säkerheten och att det är tekniskt möjligt att nå myndigheterna. Man sörjer för utvecklingen och administrationen av 071-nummern samt för administrationen av livscykeln för samtalstjänstsystem och användartjänster.

Kommunikationstjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (€) 135 133 137
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 827 813 778
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse (samtals- och videotjänsternas funktion) 3,01 2,9 3,0
Prestationer      
Servicebegäran inom kommunikationstjänsterna (st.) 14 482 14 627 14 773
Service Desk-tjänster

Serviceproduktionsmodellens målbild är att tjänsterna fungerar i enlighet med en gemensam process. Utgångspunkten är att servicebegäran ska tas emot ur kundens perspektiv vid ett enda serviceställe (Service Desk), som fungerar virtuellt.

Arbetet med att utveckla det nya system för verksamhetsstyrning som tagits i bruk fortsätter.

Service Desk-tjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnad för servicebegäran inom Service Desk-tjänsterna (€) 75 65 75
Produktivitet      
Antal servicebegäran per årsverke (st./årsv.) 1 176 1 234 1 296
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 3,26 3,1 3,3
Andelen servicebegäran på nivån HelpDesk I av all servicebegäran (%) 28,1 30,0 31,0
Prestationer      
Servicebegäran på nivån Service Desk I (st.) 39 934 40 733 42 769
Regiontjänster

Regiontjänsterna syftar till att tillhandahålla regionala stödtjänster som stöd för kundernas operativa uppgifter. År 2013 ska servicekvaliteten förbättras ytterligare på så sätt att användarnas tillfredsställelse när det gäller servicekvaliteten ökar. Verksamheten utvecklas genom att man effektiviserar användningen av det nya arbetsledningssystemet och tar i bruk ITIL-processer tillsammans med de andra aktörerna.

Regiontjänster1) 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse 2,98 3,1 3,2
Andelen servicebegäran som genomförts centraliserat inom regiontjänsterna av all servicebegäran inom regiontjänsterna (%) 40,1 42,5 43,5

1) Personarbetet och kostnaderna inom regiontjänsterna fördelas på andra tjänster

Telefonitjänster

Telefonitjänsterna omfattar följande tjänster: samtalsförmedling, kundservice i samband med den, uppdatering av uppgifterna i kunddatabasen enligt avtal samt rapportering. Enheten för telefonitjänster producerar samtalsförmedlingstjänster centraliserat inom hela inrikesministeriets förvaltningsområde samt dessutom från finansministeriets förvaltningsområde till magistraterna samt till regionförvaltningsverken och närings-, trafik- och miljöcentralerna. De mest centrala utvecklingsområdena är kalender- och passerkontrollanslutningar inom inrikesministeriets förvaltningsområde samt utvecklandet av databasens innehållsproduktion.

Telefonitjänster 2011
utfall
IM och magistraterna
Regionförvaltningsverken och NTM-centralerna 2012
mål
IM och magistraterna
2013
mål
IM och magistraterna
         
Resurshushållning        
Kostnad för hanterat samtal (€) 1,14 1,30 1,24 1,24
Produktivitet        
Hanterade samtal per årsverke (st./årsv.) 53 600 36 600 65 500 65 500
Serviceförmåga och kvalitet        
Kundtillfredsställelse 3,68 2,8 3,7 3,72
Prestationer        
Hanterade samtal inom telefonitjänster (1 000 st.) 1 813   2 000 2 000
Projekt- och sakkunnigtjänster

Uppgifterna är i huvudsak fördelade på fyra projekthelheter. Totalreformen av polisens informationssystem (VITJA) och översynen av systemet för internationellt informationsutbyte (SIS II) fortsätter och genomförs i enlighet med projektplanen. Ämbetsverkets uppgifter inom ramen för projektet LUPA 2016 och den projekthelhet som avser elektroniska tjänster utvidgas.

Projektverksamhetens och sakkunnigtjänsternas kvalitet förbättras genom att man förenhetligar projektpraxis och testningsprocesserna samt genom att man tar i bruk verktyg för hantering av systemarkitekturerna och för systemutveckling.

Projekt- och sakkunnigtjänster 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Resurshushållning      
Kostnader för personarbete inom projekt- och sakkunnigtjänsterna 6 892 000 8 385 516 5 309 806
Produktivitet      
Arbetstid som anvisats för projekt och sakkunnigtjänster (årsv.) 71,1 81 38
Serviceförmåga och kvalitet      
Kundtillfredsställelse (tillfredsställelse med slutresultatet) 2,7 2,8 3,0

Mål för hantering och utvecklande av personalresurser:

Mänskliga resurser 2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,4 3,5
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 9,6 9 8
Antal anställda sammanlagt, årsv. 416 430 410
— av vilka i fast anställningsförhållande 316 330 330
Kvinnor, % 35 35 36

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 71 712 83 848 69 244
Bruttoinkomster 70 435 81 517 68 323
Nettoutgifter 1 277 2 331 921
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 142    
— överförts till följande år 400    

Siffrorna ovan inkluderar kostnaderna för både serviceavtalsverksamheten och separata projekt.

Beräknad användning av bruttoanslaget (euro)

   
Serviceavtal 55 344 000
Projektverksamhet 13 900 000
Sammanlagt 69 244 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -118
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -1 000
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 32.40.03) -25
Överföring till moment 28.01.01 (-1 årsverk) -113
Övrig förändring -1
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -153
Sammanlagt -1 410

2013 budget 921 000
2012 II tilläggsb. -24 000
2012 budget 2 331 000
2011 bokslut 535 000