Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

10. Övriga skatterPDF-versio

03. Bilskatt

Under momentet beräknas inflyta 1 034 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (1482/1994). Från ingången av 2008 har bilskatten för både nya och begagnade personbilar fastställts på basis av bilens koldioxidutsläpp. Skatten fastställs utifrån det allmänna konsumentpriset, och skatteandelen varierar mellan 5 % och 50 %, beroende på mängden koldioxidutsläpp. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa. Nivån på bilskatten justerades i april 2012 för att kompensera den effekt som sänkningen av den genomsnittliga CO2-nivån har på intäkterna och för att effektivisera miljöstyrningen.

Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. Den faktor som mest påverkar intäkterna från bilskatten är hur försäljningen av nya personbilar utvecklas. Det beräknas att ca 105 000 nya personbilar ska beskattas 2012. År 2013 antas anskaffningen av nya bilar ligga på ungefär samma nivå som 2012. Importen av begagnade bilar väntas sjunka med ca 10 % per år.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen

  2011 2012 prognos 2013 prognos
  st. genomsn. skatt, euro st. genomsn. skatt, euro st. genomsn. skatt, euro
             
Nya personbilar 121 810 6 900 105 000 7 600 105 000 7 600
Begagnade personbilar 27 178 4 650 25 000 5 500 23 000 5 500
Nya paketbilar 13 846 5 700 13 000 6 000 12 000 6 000

År 2011 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar 143,9 g/km. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har sjunkit i jämn takt sedan 2008. Minskningen beräknas fortsätta med en takt på ca 3—4 % per år.

Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)

  2011
bokslut
2012
prognos
2013
prognos
       
Nya fordon 931 878 894
Begagnade fordon 137 152 140
Sammanlagt 1 068 1 030 1 034

Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 75 miljoner euro.

Det sammanlagda beloppet av skatteutgifterna i samband med bilskatten uppskattas till ca 134 miljoner euro 2013.

Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)

  2011
bokslut
2012
prognos
2013
prognos
       
Skatteutgifter som gäller fordon som förts in i landet i samband med inflyttning 16 18 18
Skatteutgifter som gäller taxibilar 32 35 35
Skatteutgifter som gäller invalidbilar 5 5 5
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, husbilar och andra fordon 75 78 78
Sammanlagt 128 134 134

2013 budget 1 034 000 000
2012 budget 1 209 000 000
2011 bokslut 1 067 936 917

05. Överlåtelseskatt

Under momentet beräknas inflyta 606 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om överlåtelseskatt (931/1996). År 2012 är skatten 4 % på överlåtelsepriset för fastigheter och 1,6 % på överlåtelsepriset för värdepapper.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om överlåtelseskatt. Skattesatsen för överlåtelseskatt för bostadsaktier och aktier i fastighetsbolag föreslås vara 2 % från ingången av 2013, och bostads- och fastighetsbolagens skuldandelar föreslås bli lagda till skattebasen för överlåtelseskatt. Till följd av dessa ändringar beräknas intäkterna från omsättningsskatten öka med 80 miljoner euro på årsnivå.

Den största delen av intäkterna från överlåtelseskatten inflyter från bostads- och fastighetshandeln. Intäkterna från överlåtelseskatten varierar betydligt från år till år bl.a. till följd av variationer i antalet företagsarrangemang som omfattas av skatten, liksom även till följd av konjunkturväxlingarna på bostads- och fastighetsmarknaden. I förslaget till inkomstpost har man utgått från antagandet att värdet på bostadshandeln ökar med 4 % år 2013. Överlåtelseskatten ska betalas inom 2—6 månader, i fråga om nya bostadsaktier t.o.m. senare än så, vilket innebär att förändringar i bostads- och fastighetshandeln syns med upp till ett års fördröjning i intäkterna från överlåtelseskatten.

Till överlåtelseskatten hänför sig 12 olika skatteutgifter. För 4 av dessa är det möjligt att beräkna ett värde. De viktigaste skatteutgifter som hänför sig till överlåtelseskatten beror på att överlåtelseskatt inte behöver betalas vid köp av första bostad samt på att handeln med värdepapper som är föremål för offentlig handel inte omfattas av överlåtelseskatten.

De viktigaste skatteutgifterna vid överlåtelsebeskattningen (mn euro)

  2011 2012 2013
       
Befrielse från överlåtelseskatt vid köp av första bostad 95 95 95
Befrielse från överlåtelseskatt för offentligt noterade värdepapper 2 000 2 000 2 000
Övriga 4 4 4
Sammanlagt 2 099 2 099 2 099

2013 budget 606 000 000
2012 budget 540 000 000
2011 bokslut 544 013 171

06. Lotteriskatt

Under momentet beräknas inflyta 201 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lotteriskattelagen (552/1992). Skatten är 12 % av intäkterna från lotterier som anordnas med ensamrätt och från totospel. Skatten inflyter nästan helt från lotterier som anordnas med ensamrätt. Skatten tas ut på skillnaden mellan penninginsatsernas belopp och de vinster som betalats ut. Lotteriskattesatsen höjdes 2012.


2013 budget 201 000 000
2012 budget 200 000 000
2011 bokslut 168 726 566

07. Fordonsskatt

Under momentet beräknas inflyta 882 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på fordonsskattelagen (1281/2003). Det belopp som tas ut i fordonsskatt per dag består av en grundskatteandel utökad med en drivkraftsskatteandel.

Grundskatt tas ut för personbilar och paketbilar. Grundskatten bestäms fr.o.m. mars 2011 på basis av fordonets koldioxidutsläpp. Om det inte finns någon anteckning om utsläppet i fordonsregistret, ska skatten basera sig på fordonets största tillåtna totalmassa. För fordon som utnyttjar annan kraftkälla eller annat bränsle än motorbensin påförs drivkraftsskatt.

Skattetabellerna för grundskatten justeras vid ingången av 2013 för att effektivisera miljöstyrningen enligt det som beslutades 2011. Detta beräknas öka intäkterna från fordonsskatten med ca 140 miljoner euro på årsnivå.

Intäkterna från fordonsskatten fördelade på grundskatt och drivkraftsskatt enligt fordonsslag (mn euro)

  2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
       
Grundskatt      
— personbilar 379 390 481
— paketbilar 77 92 97
— lastbilar - - -
Drivkraftsskatt      
— personbilar 224 217 225
— paketbilar 24 22 24
— lastbilar 55 49 55
Sammanlagt 759 770 882

Drivkraftsskatt påförs fordon som utnyttjar annan kraftkälla eller annat bränsle än motorbensin. Syftet med drivkraftsskatten är att i de fordonsgrupper som omfattar andra än bensindrivna fordon jämna ut de skattebelopp som ska betalas under året och som följer av att olika slag av bränsle eller drivkraft beskattas olika. Detta gäller framför allt personbilar. Numera har drivkraftsskatten dimensionerats med beaktande av att beskattningen av dieselolja är lägre än beskattningen av motorbensin. Eftersom drivkraftsskatten är fast medan bränslebeskattningen är fordonsbaserad och beror på bränsleförbrukningen och körprestationerna kan skattebördan utjämnas på ett exakt sätt endast utifrån vissa genomsnittsantaganden. Drivkraftsskatten för andra fordon än personbilar är främst förknippad med fiskala mål.

De viktigaste skatteutgifterna inom fordonsbeskattningen beror på att personer med funktionsnedsättning beviljas befrielse från fordonsskattens grundskatt och att vissa fordonsgrupper är befriade från fordonsskatt. Det sammanlagda beloppet av dessa skatteutgifter uppskattas till 7 miljoner euro.


2013 budget 882 000 000
2012 I tilläggsb. 42 000 000
2012 budget 770 000 000
2011 bokslut 758 955 010

08. Avfallsskatt

Under momentet beräknas inflyta 70 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på avfallsskattelagen (1126/2010). Lagen reviderades vid ingången av 2011. I samband med ändringen utvidgades skattebasen för avfallsskatten så att den inte bara omfattar allmänna utan också privata avstjälpningsplatser, och skatten höjdes från 30 euro till 40 euro per ton avfall. Samtidigt beslutade man att höja avfallsskatten till 50 euro per ton avfall 2013.


2013 budget 70 000 000
2012 II tilläggsb. -20 000 000
2012 budget 90 000 000
2011 bokslut 64 083 432