Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

01. MervärdesskattPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 16 908 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på mervärdesskattelagen (1501/1993). I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av mervärdesskattelagen. Enligt förslaget ska alla mervärdesskattesatser höjas med en procentenhet. Den föreslagna lagen avses träda i kraft vid ingången av 2013, varvid skattebeloppet enligt förslaget i regel ska vara 24 % av skattegrunden. Skatten på livsmedel, foder och restaurangmat är 14 %. Skatten på persontransporter, inkvarteringstjänster och idrottstjänster, inträdesavgifter till kultur- och underhållningsevenemang, läkemedel, böcker, försäljning av konstverk när säljaren är upphovsmannen, import av konstverk, finansiering till Rundradion ur statens televisions- och radiofond, upphovsrättsersättningar till upphovsrättsorganisationerna och tidnings- och tidskriftsprenumerationer är 10 %.

Höjningen av skattesatserna uppskattas på årsnivå öka skatteintäkterna med 830 miljoner euro, men under det år som höjningen träder i kraft beräknas effekterna vara mindre, dvs. 692 miljoner euro. De lägre intäkterna beror på en två månaders fördröjning i samband med betalningen av skatten.

Vid ingången av 2013 träder också en lag som man tidigare har beslutat om och som gäller en ändring av det minsta mervärdesskattebelopp som uppbärs vid import i kraft. Det bedöms att en sänkning från 10 euro till 5 euro av det minsta mervärdesskattebelopp som uppbärs ökar statens skatteintäkter med ca 15—20 miljoner euro.

Den största delen av mervärdesskattebasen utgörs av privat konsumtion, som står för mer än 70 % av mervärdesskatteintäkterna. Värdet av den privata konsumtionen beräknas 2013 öka med 3½ %. Mervärdesskatt inflyter också av insatsförbrukningen inom den statliga sektorn och i de socialskyddsfonder som hänför sig till den offentliga sektorn. Denna insatsförbrukning bedöms öka med ca 3,7 % år 2013. Också på kommunernas och samkommunernas insatsförbrukning tas det ut mervärdesskatt, men eftersom den skatt som tagits ut återbetalas till lokalförvaltningen ökar skatten inte statens mervärdesskatteintäkter. En viktig del av skatteutfallet är också den mervärdesskatt som tas ut på insatsförbrukningen inom så kallad övrig skattefri verksamhet. Här ingår mervärdesskatten från insatsförbrukning inom finansierings- och försäkringsverksamhet, vid ägande och hyrning av bostäder samt inom privat hälso- och sjukvård samt socialservice. Sammanlagt över 80 % av statens mervärdesskatteinflöde kommer från privat konsumtion, statens och socialskyddsfondernas insatsförbrukning och insatsförbrukning inom övrig skattefri verksamhet. Dessutom inflyter mervärdesskatt bl.a. genom insatsförbrukning inom icke-vinstsyftande sammanslutningar som betjänar hushållen samt genom dessa sammanslutningars investeringar.

Förändringen i centrala poster som ingår i mervärdesskattebasen, %

  2011 2012
prognos
2013
prognos
       
Värdet av privata konsumtionsutgifter 5,7 4,5 3,6
Insatsförbrukning inom den statliga sektorn och socialskyddsfonderna 5,3 4,1 3,7
Insatsförbrukning inom övrig skattefri verksamhet 4,3 3,8 2,5

Inflödet av mervärdesskatt består av mervärdesskatt som skatteförvaltningen och tullverket tar ut och av belopp som övriga statliga räkenskapsverk bokför under mervärdesskattemomentet. Tullverket tar ut mervärdesskatt för import från länder utanför Europeiska unionen. De återbäringar av mervärdesskatt som dras av från det totala inflödet består av skatter som återbetalas till mervärdesskattepliktiga på grund av deklarationer, ansökningar och ändringar. Utöver egentlig skatt ingår i återbäringarna den mervärdesskatt som återbetalas till kommunerna.

Influten mervärdesskatt (mn euro)

  2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
       
Skatteförvaltningens bruttoutfall 23 225 23 894 25 293
Tullverkets nettoutfall 3 012 3 101 3 217
Mervärdesskatteutfallet från övriga statliga räkenskapsverk 66 68 74
Skatteförvaltningens återbäringar -11 137 -11 225 -11 676
Influten mervärdesskatt sammanlagt 15 166 15 838 16 908

Hur väl mervärdesskatteprognosen slår in beror i avgörande grad på hur väl man kan förutse utvecklingen i konsumtionens totala värde och vartåt konsumtionen styrs. I fråga om den privata konsumtionen utgör hushållens konsumtionsiver den största risken. Förändringar i konsumtionsivern inverkar inte bara på den nuvarande konsumtionen utan också på den förväntade framtida konsumtionen och därigenom på den förväntade mervärdesskattebasen.

I intäktsprognosen har man beaktat skatteutgifter som hänför sig till mervärdesskatten och som består av sänkta skattesatser. Prognosen omfattar också vissa skattesanktioner som föranleds av positiva skattesatser som avviker från normen. År 2013 hänför sig 16 olika skatteutgifter till mervärdesskatten. Det totala beloppet av dem är uppskattningsvis drygt 3 miljarder euro.

Skatteutgifter som hänför sig till mervärdesskatten (mn euro)

  2011 2012 2013
       
Reducerad mervärdesskattesats för livsmedel och foder (13 %, 1.1.2013: 14 %) 1 120 1 170 1 181
Reducerad mervärdesskattesats för läkemedel (9 %, 1.1.2013: 10 %) 416 433 440
Reducerad mervärdesskattesats för persontransporter (9 %, 1.1.2013: 10 %) 253 264 271
Nollskattesats 2011, reducerad skattesats på 9 % 2012 och reducerad skattesats på 10 % fr.o.m. 1.1.2013 på försäljningen av tidningar och tidskrifter genom prenumeration samt försäljningen av upplagor av föreningars medlemstidningar 207 103 126
Reducerad mervärdesskattesats för restaurang- och cateringtjänster (13 %, 1.1.2013: 14 %) 452 482 495
Övriga skatteutgifter 563 531 542
Skatteutgifter sammanlagt 3 011 2 983 3 055

2013 budget 16 908 000 000
2012 I tilläggsb. 126 000 000
2012 budget 15 712 000 000
2011 bokslut 15 165 975 003