Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

01. Skatt på förvärvs- och kapitalinkomsterPDF-versio

Under momentet beräknas inflyta 8 597 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på inkomstskattelagen (1535/1992). Under momentet inflyter den skatt på förvärvsinkomster som fysiska personer betalar till staten enligt en progressiv inkomstskatteskala och tilläggsskatt på pensionsinkomst, skatt på kapitalinkomst, för vilken det sedan 2012 har funnits en skatteskala med två steg, källskatt som betalas av begränsat skattskyldiga samt rundradioskatt för personer.

Den senaste verkställda beskattningen, dvs. beloppet av skatten på förvärvs- och kapitalinkomster skatteåret 2010, har använts som grund för prognosen. Skatteprognosen för 2013 grundar sig på prognosen över utvecklingen av de skattepliktiga inkomsterna, uppgifter om skatteutfallet 2011 och 2012 samt ändringarna i beskattningsgrunden skatteåren 2011—2013.

Den uppskattade utvecklingen av skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomster

Skattepliktiga inkomster, nivå och förändring 2011
mn €
% 2012 prognos
mn €
% 2013 prognos
mn €
%
             
Förvärvsinkomster, varav 113 100 117 600 4 121 700
— löneinkomster 77 600 5 80 000 3 82 000
— pensionsinkomster 24 800 26 400 28 000 5
Kapitalinkomster1), varav 9 800 8 9 600 -2 9 900
— överlåtelsevinster 3 500 -4½ 3 200 -8½ 3 400 4
— utdelningsinkomster 3 800 19 3 800 0 3 800 0

1) I fråga om kapitalinkomsterna är också siffrorna för 2011 prognoser.

Den mest betydande posten bland förvärvsinkomsterna är löneinkomsterna, vars utveckling påverkas av utvecklingen i fråga om sysselsättningen och inkomstnivån. En annan betydande post bland förvärvsinkomsterna är pensionsinkomsterna, som under de närmaste åren beräknas öka snabbare än löneinkomsterna. Kapitalinkomster är bl.a. överlåtelsevinster, utdelningsinkomster, hyresinkomster, inkomster av virkesförsäljning och kapitalinkomstandelen av företagsinkomsten. Den mest betydande kapitalinkomstposten är överlåtelsevinsterna, som uppkommer bl.a. vid värdepappers- och fastighetshandel och vars utveckling är beroende av utvecklingen av förmögenhetsvärdena.

Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om rundradioskatt och till lagar om ändring av vissa lagar som har samband med den. Avsikten är att från och med 2013 genom en årlig skatt som ska betalas till staten samla in de medel som behövs för att finansiera Rundradion Ab:s verksamhet.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om inkomstskatteskalan för 2013 och till lagar om ändring av vissa skattelagar. Det föreslås att det till statens inkomstskatteskala temporärt ska fogas en ny inkomstklass för inkomster som överstiger 100 000 euro. Skatten föreslås uppgå till 18 719 euro vid den nedre gränsen och utgöra 31,75 % av den del som överskrider den gränsen. Beskattningen av stora pensionsinkomster föreslås bli skärpt så att den kommer på samma nivå som beskattningen av löneinkomster. Detta gör man genom att införa en ny tilläggsskatt på pensionsinkomster. Det föreslås att beskattningen av låginkomsttagare ska lindras genom en höjning av arbetsinkomstavdraget och grundavdraget vid kommunalbeskattningen.

Åren 2013 och 2014 kommer beskattningen av förvärvsinkomster inte att justeras enligt inflation och inkomstnivå. Detta beräknas leda till en ökning av statens skatteintäkter med ca 260 miljoner euro 2013.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av inkomstskattelagen, lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet och inkomstskattelagen för gårdsbruk. I propositionen föreslås en avveckling av överkompensationen i fråga om kilometerersättningar.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag som gäller avdrag i beskattningen för riskkapitalinvesteringar och till lag om ändring av inkomstskattelagen. Den presumtiva anskaffningsutgiften för investeringar i onoterade tillväxtföretag föreslås temporärt bli höjd till 50 %. Dessutom föreslås ett temporärt tillväxtincitament genom vilket privata investerare får skatteavdrag när de investerar i onoterade tillväxtföretag.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av inkomstskattelagen. Enligt förslaget ska den åldersgräns som utgör en förutsättning för att frivilliga individuella pensionsförsäkringar, långsiktiga sparavtal och premier för kollektivt tilläggspensionsskydd ska vara avdragsgilla höjas till den ålder som berättigar till uppskjuten ålderspension enligt lagen om pension för arbetstagare (för närvarande 68 år).

I enlighet med tidigare beslut fortsätter begränsningen av avdragsrätten för räntor på bostadslån. Under 2013 får 80 % av räntan på ett bostadslån dras av.

De effekter som ändringarna har för statens intäkter av inkomstskatten anges i tabellen nedan. Höjningen av grundavdraget inverkar inte på statens skatteintäkter. Det är meningen att de temporära ändringarna av beskattningsgrunderna ska gälla 2013—2015.

Effekterna på statens skatteintäkter 2013 av de föreslagna ändringarna i beskattningsgrunderna vid förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen jämfört med budgeten för 2012 och på årsnivå (mn euro)

  effekter
2013
årsnivå
     
Införande av en ny inkomstklass i statens inkomstskatteskala 28 30
Skärpt beskattning av stora pensionsinkomster 46 50
Ökning av arbetsinkomstavdraget -32 -33
Skärpt beskattning av kilometerersättningar 6 7
Införande av skatteincitament för investerare -6 -7
Höjning av den presumtiva anskaffningsutgiften1) 0 0
Avdragsgillhet för premier för tilläggspensionsskydd 2 2
Begränsning av rätten till ränteavdrag för bostadslån 16 17
Införande av en rundradioskatt 435 475
Sammanlagt 495 541
– varav åtgärder som ökar skatteintäkterna 533 581
– varav åtgärder som minskar skatteintäkterna -38 -40

1) Den höjda presumtiva anskaffningsutgiften tillämpas på sådana investeringar i onoterade SMF-företag som man behåller i minst tre år. Härmed syns effekterna i skatteintäkterna tidigast 2016.

Debiterat skattebelopp (mn euro) under skatteåren 2009—2013

  2009
utfall
2010
utfall
2011
förhandsuppgift
2012
prognos
2013
prognos
           
Progressiv inkomstskatt 5 339 5 093 5 116 5 140 5 599
Skatt på kapitalinkomster 1 336 1 768 1 873 2 073 2 152
Rundradioskatt         475

Skatten på förvärvs- och kapitalinkomster för respektive skatteår inflyter under flera kalenderår. Det influtna beloppet under momentet består därmed av skatt som redovisats under olika skatteår. Merparten av skatterna för ett skatteår inflyter under kalenderåret i fråga, i form av förskottsinnehållning och förskott. Under följande år inflyter förskottskompletteringarna och en del av kvarskatten. Inflödet minskas av de förskottsåterbäringar som betalas ut när beskattningen slutförts. De influtna skatterna redovisas till skattetagarna månatligen. Redovisningen görs per skatteår, och skattetagarnas andelar av skatten på förvärvs- och kapitalinkomsterna (utdelningen) fastställs separat för respektive skatteår. De medel som inflyter under momentet påverkas också av eventuella rättelser av utdelningen under kalenderåret och det föregående skatteåret.

Statens utdelning består av statens skatteandel av skatten inom redovisningshelheten skatt på förvärvs- och kapitalinkomster (statens progressiva förvärvsinkomstskatt, kapitalinkomstskatten, rundradioskatten för personer, kommunalskatten, kyrkoskatten och sjukförsäkringsavgifterna). Det slutliga skattebeloppet för skatteåret klarnar först när beskattningen har slutförts i oktober det år som följer på skatteåret. Under skatteåret tillämpas vid redovisningen en beräknad utdelning baserad på skatteinkomstprognoserna. Utdelningen rättas vid behov när prognoserna ändras under skatteåret. En slutlig rättelse av den skattemängd som redovisas till skattetagarna (s.k. debiteringsredovisning) görs när beskattningen är klar.

Uppskattning av inflödet av skatt på förvärvs- och kapitalinkomst till staten år 2013 (mn euro)

   
Inflödet av skatt på förvärvs- och kapitalinkomster  
— samma skatteår 7 376
— tidigare skatteår 514
Källskatt som betalas av begränsat skattskyldiga 272
Rundradioskatt 435
Sammanlagt 8 597

De största riskerna i fråga om inkomstposterna hänför sig till prognosen för kapitalinkomster samt eventuella rättelser i utdelningen som beror på förändrade prognoser för skatteinkomsterna och uppgifter om debiterade skatter i enlighet med den slutliga beskattningen. Kapitalinkomsternas utveckling är ojämnare än förvärvsinkomsternas, och kapitalinkomsterna reagerar kraftigare på de ekonomiska konjunkturerna än förvärvsinkomsterna. Dessutom försvåras en prognostisering av kapitalinkomsterna av att det innan beskattningen har slutförts finns relativt få uppgifter om utfallet. När budgetpropositionen för 2013 bereds finns uppgifterna om kapitalinkomsterna 2010 tillgängliga. Rättelser som gäller utdelningen under budgetåret och det föregående skatteåret kan leda till att det belopp som flyter in under momentet förändras med tiotals, rentav hundratals miljoner euro. Särskilt vid konjunktursvängningar är det svårt att förutse dessa förändringar.

Till förvärvs- och kapitalinkomstskatterna hänför sig 49 olika skatteutgifter. För 37 skatteutgifter är det möjligt att bedöma den sänkande effekt skatteutgiften har på skatteintäkterna. I tabellen nedan anges den sänkande effekt som skatteutgifterna i samband med förvärvs- och kapitalinkomstsbeskattningen har på statens intäkter av inkomstskatten. Många av skatteutgifterna i tabellen minskar dessutom intäkterna av kommunalskatten, kyrkoskatten och sjukförsäkringens sjukvårdspremie. Under 2013 kommer det att göras ändringar i grunderna för skatteutgifterna som bedöms öka skatteutgifterna inom förvärvs- och kapitalbeskattningen med ca 50 miljoner euro sammanlagt. Av denna summa hänför sig ca 35 miljoner euro till statens inkomstskatteintäkter. Arbetsinkomstavdraget kommer att höjas för att lindra beskattningen av låginkomsttagare. Inom kapitalbeskattningen kommer två nya typer av skatteutgifter att införas för viss tid: den presumtiva anskaffningsutgiften för investeringar i onoterade tillväxtföretag höjs till 50 % och privata investerare beviljas skatteavdrag för investeringar i onoterade tillväxtföretag. På grund av dessa nya skatteutgifter beräknas intäkterna av kapitalinkomstskatten minska med 18 miljoner euro sammanlagt. Dessutom fortsätter begränsningen av avdragsrätten för räntor på bostadslån i enlighet med tidigare beslut. Till följd av denna ändring beräknas skatteutgifterna minska med 31 miljoner euro, varav 17 miljoner euro hänför sig till statens skatteinkomster.

Det beräknas att skatteutgifterna i samband med förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen minskar alla skattetagares skatteintäkter med sammanlagt ca 14 miljarder euro 2013 (inklusive de skatteutgifter som utgörs av skattefrihet för kalkylerad bostadsinkomst, ca 2,4 miljarder euro). Effekten på statsskatterna är ca 7,5 miljarder euro.

Skatteutgifter som hänför sig till statens intäkter av förvärvs- och kapitalinkomstskatt (mn euro)

  2011 2012 2013
       
Social trygghet 1 345 1 435 1 580
— pensionsinkomstavdrag 165 190 245
— minskning av de lagstadgade pensionsförsäkringsavgifterna, arbetslöshetsförsäkringspremierna och sjukförsäkringspremierna 865 920 1 005
— minskning av de frivilliga pensionsförsäkringsavgifterna 130 145 140
— skattefria barnbidrag 130 130 135
Boende och miljö 3 955 4 205 4 205
— skattefrihet för kalkylerad bostadsinkomst 2 650 2 900 2 900
— skattefrihet för vinst vid försäljning av egen bostad 1 300 1 300 1 300
— ränteavdrag för bostadslån 305 275 305
Industri och näring (inkl. skatteutgifter som hänför sig till uppdelningen av företagsinkomst och som ökar statens intäkter av kapitalinkomstskatt) 210 150 160
Allmän förvaltning, trafik, undervisning, vetenskap och kultur, jord- och skogsbruk 30 30 30
Icke-specificerbara 1 385 1 590 1 645
Sammanlagt 6 925 7 410 7 620

2013 budget 8 597 000 000
2012 budget 7 706 000 000
2011 bokslut 7 646 046 576