Talousarvioesitys 2013
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäasiainministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.
Pelastustoimen uusi pitkän aikavälin strategia on otettu käyttöön. Pelastustoimi toteuttaa yhteistyössä muiden vastuuviranomaisten kanssa kolmannen sisäisen turvallisuuden ohjelman toimenpiteitä erityisenä painopisteenä asumisen turvallisuuden parantaminen.
Pelastustoiminnan valmiudet erilaisissa onnettomuustilanteissa ja poikkeusolojen toiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen, kuten tehtävän välittämiseen liittyvät toimenpiteet, viestikeskustehtävät, väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät tehtävät. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on myös hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja toimintatapojen kehittäminen ja valvonta.
Hätäkeskustoimintaa tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään Hätäkeskuslaitoksen rakenteita kehittämällä. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoteen 2015 mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa. Samalla automatisoidaan salityöskentelyä siten, että hätäkeskuspäivystäjän työ helpottuu ja tehdään tarvittavat rakenteelliset korjaukset.
Hallitusohjelman mukaisesti hätäkeskusuudistuksen toimivuutta tarkastellaan turvallisuuden ja alueellisen yhdenvertaisuuden sekä henkilöstön näkökulmasta. Arvioinnissa huolehditaan ensisijaisesti hätäkeskuspalveluiden laadusta, asiantuntemuksesta ja toimintavarmuudesta.
Luvun nimi on muutettu.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 632 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten osuus kaikista automaatti-ilmoituksista (%) | 96 | 95 | < 92 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä, %, vähintään | 15 | 15 | 20 |
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuus yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen.
Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty uusien, yhdenmukaisten pelastustoimen mitoitusten, rakenteiden, suorituskyvyn ja toimintavalmiuden perusteiden mukaisesti.
Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet ja varaudutaan mahdollisesti tarvittaviin evakuointeihin. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 115 165 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 11 967 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 770 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 32 879 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 28 599 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 38 950 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky2) | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
2) Tunnusluvun laskentatapa on muutettu vastaamaan uutta pelastustoimen suunnitteluohjetta.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastusalan ammatillista koulutusjärjestelmää ja tutkimustoimintaa kehitetään sisäasiainministeriön asiaa selvittäneen työryhmän ehdotusten perusteella tekemien linjausten mukaisesti.
Pelastustoimi | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 49 262 | 51 840 | 52 110 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 193 | 211 | 182 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 28 | 28 | 35 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 122,6 | 123 | 116 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 105,6 | 107 | 106 |
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet | 8 | 7 | 1 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 5 | 5 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet | 4 | 4 | 4 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 13 601 | 13 400 | 13 500 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 995 | 950 | 1 000 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 329 | 1 250 | 1 290 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 27 911 | 28 000 | 27 400 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 155 | 156 | 152 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 2,99 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,4 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä | 108 | 108 | 107 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä | 4 | 4 | 4 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,2 | - | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 6,8 | 6,6 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 19 623 | 18 907 | 17 397 |
Pelastustoimen bruttotulot | 6 307 | 4 922 | 3 765 |
Nettomenot | 13 316 | 13 985 | 13 632 |
— Pelastusopisto | 11 198 | 11 580 | 11 628 |
— Sisäasiainministeriö | 2 118 | 2 405 | 1 554 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | - | - | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 238 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 077 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 1 308 | 935 | 1 053 |
— muut tuotot | - | 287 | - |
Tuotot yhteensä | 1 308 | 1 222 | 1 053 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 781 | 800 | 594 |
— osuus yhteiskustannuksista | 931 | 899 | 810 |
Kustannukset yhteensä | 1 712 | 1 699 | 1 404 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -404 | -477 | -351 |
Kustannusvastaavuus, % | 76 | 72 | 75 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 26.01.01 (-7 htv) | -437 |
Siirto momentilta 26.01.01 | 2 |
Toimintamenojen säästö (osuus 10 milj. eurosta) | -100 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 45 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -43 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -118 |
Palkkausten tarkistukset | 298 |
Yhteensä | -353 |
2013 talousarvio | 13 632 000 |
2012 II lisätalousarvio | 142 000 |
2012 talousarvio | 13 985 000 |
2011 tilinpäätös | 14 155 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Pelastustoimen lähialueyhteistyötä Venäjän kanssa on rahoitettu ulkoasiainministeriön lähialueyhteistyömäärärahasta, jota ei enää jaeta vuonna 2013. Hankkeet ovat olleet erittäin tuloksellisia, ja niillä on luotu hyvä perusta raja-alueiden turvallisuusviranomaisten yhteistyölle. Yhteisissä pelastusharjoituksissa on käyty läpi mm. avunpyyntöjen lähettämistä, pelastusjoukkojen rajanylitysprosessia, johtamismenetelmiä ja metsäpalojen sammuttamista.
Valiokunta toteaa, että yhteistyön jatkamiselle on edelleen selkeä tarve, ja pitää siten hyvänä, että sisäasiainministeriön pelastusosasto ottaa vastuun yhteistyön jatkamisesta.
Valiokunta lisää momentille 50 000 euroa rajat ylittävän pelastustoimen yhteistyöharjoitusten jatkamiseksi.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 682 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 23 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -23 000 |
2013 talousarvio | 13 682 000 |
2012 tilinpäätös | 14 127 000 |
2011 tilinpäätös | 14 155 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 23 000 euroa.
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 64 071 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Toteutetaan hätäkeskustoiminnan strategisten linjausten mukaisia toimenpiteitä. Hätäkeskuslaitos jatkaa toiminnan yhdenmukaistamista yhdessä hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten kanssa. Yhdenmukaistaminen tulee saattaa tasolle, joka mahdollistaa verkottuneen toimintamallin käyttöönoton uudella tietojärjestelmällä. Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä jatketaan siten, että käyttöönotto voidaan toteuttaa vuoden 2015 loppuun mennessä. Vuonna 2013 yhdistetään Tampereella ja Porissa sijaitsevat hätäkeskukset.
Hätäkeskuslaitos | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Hätäilmoitusten määrä, kpl | 4 260 000 | 4 327 000 | 4 327 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 67 220 | 69 591 | 68 434 |
Henkilötyövuodet | 747 | 750 | 740 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 8 200 | 8 200 | 8 200 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 12,1 | 12,8 | 12,9 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäkeskusilmoitus, enintään | 15,1 | 16,5 | 16,5 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,34 | 3,63 | 3,63 |
Henkiset voimavarat | |||
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,18 | 3,18 | 3,20 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 16,0 | 15,0 | 14,0 |
Henkilöstön määrä | 828 | 788 | 745 |
Vuoden 2008 talousarviossa osoitettua 40 henkilötyövuoden lisäystä jatketaan määräaikaisesti vuonna 2013. Lisäykseen ei ole myönnetty ylimääräistä rahoitusta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 67 531 | 62 596 | 68 434 |
Bruttotulot | 4 576 | 4 091 | 4 363 |
Nettomenot | 62 955 | 58 505 | 64 071 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 046 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 463 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 4 484 | 4 050 | 4 267 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 893 | 1 894 | 1 765 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 820 | 1 886 | 1 818 |
Kustannukset yhteensä | 3 713 | 3 780 | 3 583 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 771 | 270 | 684 |
Kustannusvastaavuus, % | 121 | 107 | 119 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hätäkeskustoiminnan rakennemuutokseen liittyvä muutosturva | -67 |
Kansalaisten yleisneuvontapalvelu 1.1.2013 alkaen (siirto momentille 28.20.01, -12 htv) | -1 100 |
Siirto momentilta 26.01.01 | 7 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 189 |
Toimintamenosäästö (osuus 10 milj. eurosta) | -500 |
Toti-hanke ja rakennemuutos | 5 800 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -225 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -41 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -2 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -118 |
Palkkausten tarkistukset | 1 804 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -181 |
Yhteensä | 5 566 |
2013 talousarvio | 64 071 000 |
2012 II lisätalousarvio | 978 000 |
2012 talousarvio | 58 505 000 |
2011 tilinpäätös | 59 372 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Vuonna 2013 jatketaan Hätäkeskuslaitoksen rakenneuudistusta. Vuorossa on Tampereen ja Porin hätäkeskusten yhdistäminen. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoteen 2015 mennessä siten, että verkostoituneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan virastolle esitetty määräraha, jota täydentää noin 2 miljoonan euron vuodelta 2012 siirtyvä erä, riittää yhdessä hätäkeskustoiminnan peruspalveluiden turvaamiseen vuonna 2013.
Valiokunta korostaa, että Hätäkeskuslaitoksen toimintakykyä ja toimintamenojen riittävyyttä on kuitenkin seurattava tarkasti. Organisaatiouudistus on vaativa muutosprosessi. Siihen varattavissa resursseissa on syytä ottaa huomioon myös jo toteutetuissa hätäkeskusten yhdistämisissä havaitut tarpeet, kuten henkilöstön riittävä koulutus. Hätäkeskuspalveluiden laatu, asiantuntemuksen säilyminen ja toimintavarmuus on ensiarvoisen tärkeää varmistaa myös muutostilanteessa.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 64 071 000 euroa.
I lisätalousarvioesitys HE 52/2013 vp (23.5.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 525 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu uuden hätäkeskustietojärjestelmän integroinnista TUVE-palveluihin vuonna 2013.
2013 I lisätalousarvio | 525 000 |
2013 talousarvio | 64 071 000 |
2012 tilinpäätös | 59 483 000 |
2011 tilinpäätös | 59 372 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 21/2013 vp (19.6.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 525 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 4 261 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 4 400 000 euroa Hätäkeskuslaitoksen Joensuussa ja Kouvolassa sijaitsevien, hätäkeskusuudistuksen johdosta vapautuneiden toimitilojen vuokrasopimusten ennenaikaisesta päättämisestä aiheutuviin kertakustannuksiin sekä vähennyksenä 139 000 euroa raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisen johdosta.
2013 IV lisätalousarvio | 4 261 000 |
2013 I lisätalousarvio | 525 000 |
2013 talousarvio | 64 071 000 |
2012 tilinpäätös | 59 483 000 |
2011 tilinpäätös | 59 372 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 4 261 000 euroa.
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 3 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastuspalveluavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun hälytys- ja informaatiokeskusten ja järjestelmien asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 1 906 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 000 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 500 000 |
Yhteensä | 3 406 000 |
2013 talousarvio | 3 406 000 |
2012 talousarvio | 3 406 000 |
2011 tilinpäätös | 1 544 159 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 3 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastuspalveluavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun hälytys- ja informaatiokeskusten ja järjestelmien asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
(31.) Pelastustoimen valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2012 talousarvio | 3 260 000 |
2011 tilinpäätös | 3 510 000 |
43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 8 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Erillisverkot Oy:lle.
Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.
2013 talousarvio | 8 100 000 |
2012 talousarvio | 8 100 000 |
2011 tilinpäätös | 7 100 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 8 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Erillisverkot Oy:lle.