Talousarvioesitys 2013
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 632 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten osuus kaikista automaatti-ilmoituksista (%) | 96 | 95 | < 92 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä, %, vähintään | 15 | 15 | 20 |
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuus yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen.
Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty uusien, yhdenmukaisten pelastustoimen mitoitusten, rakenteiden, suorituskyvyn ja toimintavalmiuden perusteiden mukaisesti.
Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet ja varaudutaan mahdollisesti tarvittaviin evakuointeihin. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 115 165 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 11 967 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 770 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 32 879 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 28 599 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 38 950 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky2) | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
2) Tunnusluvun laskentatapa on muutettu vastaamaan uutta pelastustoimen suunnitteluohjetta.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastusalan ammatillista koulutusjärjestelmää ja tutkimustoimintaa kehitetään sisäasiainministeriön asiaa selvittäneen työryhmän ehdotusten perusteella tekemien linjausten mukaisesti.
Pelastustoimi | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 49 262 | 51 840 | 52 110 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 193 | 211 | 182 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 28 | 28 | 35 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 122,6 | 123 | 116 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 105,6 | 107 | 106 |
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet | 8 | 7 | 1 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 5 | 5 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet | 4 | 4 | 4 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 13 601 | 13 400 | 13 500 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 995 | 950 | 1 000 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 329 | 1 250 | 1 290 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 27 911 | 28 000 | 27 400 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 155 | 156 | 152 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 2,99 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,4 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä | 108 | 108 | 107 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä | 4 | 4 | 4 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,2 | - | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 6,8 | 6,6 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 19 623 | 18 907 | 17 397 |
Pelastustoimen bruttotulot | 6 307 | 4 922 | 3 765 |
Nettomenot | 13 316 | 13 985 | 13 632 |
— Pelastusopisto | 11 198 | 11 580 | 11 628 |
— Sisäasiainministeriö | 2 118 | 2 405 | 1 554 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | - | - | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 238 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 077 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 1 308 | 935 | 1 053 |
— muut tuotot | - | 287 | - |
Tuotot yhteensä | 1 308 | 1 222 | 1 053 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 781 | 800 | 594 |
— osuus yhteiskustannuksista | 931 | 899 | 810 |
Kustannukset yhteensä | 1 712 | 1 699 | 1 404 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -404 | -477 | -351 |
Kustannusvastaavuus, % | 76 | 72 | 75 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 26.01.01 (-7 htv) | -437 |
Siirto momentilta 26.01.01 | 2 |
Toimintamenojen säästö (osuus 10 milj. eurosta) | -100 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 45 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -43 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -118 |
Palkkausten tarkistukset | 298 |
Yhteensä | -353 |
2013 talousarvio | 13 632 000 |
2012 II lisätalousarvio | 142 000 |
2012 talousarvio | 13 985 000 |
2011 tilinpäätös | 14 155 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Pelastustoimen lähialueyhteistyötä Venäjän kanssa on rahoitettu ulkoasiainministeriön lähialueyhteistyömäärärahasta, jota ei enää jaeta vuonna 2013. Hankkeet ovat olleet erittäin tuloksellisia, ja niillä on luotu hyvä perusta raja-alueiden turvallisuusviranomaisten yhteistyölle. Yhteisissä pelastusharjoituksissa on käyty läpi mm. avunpyyntöjen lähettämistä, pelastusjoukkojen rajanylitysprosessia, johtamismenetelmiä ja metsäpalojen sammuttamista.
Valiokunta toteaa, että yhteistyön jatkamiselle on edelleen selkeä tarve, ja pitää siten hyvänä, että sisäasiainministeriön pelastusosasto ottaa vastuun yhteistyön jatkamisesta.
Valiokunta lisää momentille 50 000 euroa rajat ylittävän pelastustoimen yhteistyöharjoitusten jatkamiseksi.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 682 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 23 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -23 000 |
2013 talousarvio | 13 682 000 |
2012 tilinpäätös | 14 127 000 |
2011 tilinpäätös | 14 155 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 23 000 euroa.