Talousarvioesitys 2013
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen ydintoiminnot ovat rajojen valvonta, rajatarkastukset, rikostorjunta, merialueen turvallisuus, merellisen ympäristön suojelu, kansainvälinen yhteistyö ja maanpuolustus. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.
Ihmisten vapaa liikkuvuus Euroopassa perustuu toimivaan Schengen-järjestelmään. Suomi antaa vahvan panoksen EU:n yhdenmukaisen ja tehokkaan ulkorajavalvonnan toimeenpanossa ja kehittämisessä. Euroopan rajaturvallisuuden haasteet ovat suurimmat Välimeren alueella.
Suomen rajaturvallisuus on hyvä. Näköpiirissä on merkittäviä haasteita. Kasvava rajaliikenne kaakkoisrajalla ja pääkaupunkiseudulla lisää Rajavartiolaitoksen tehtäviä. Lisävoimavaroja tarvitaan itärajan rajanylityspaikkojen uudistamiseen, vahventamiseen ja varustamiseen. Samalla Suomi varautuu EU:n ja Venäjän viisumivapauteen.
Itämeren pitäminen turvallisena on Suomelle tärkeää. Kasvava alusliikenne lisää monialaisen merellisen onnettomuuden riskiä. Rajavartiolaitoksen jatkuva johtamisvalmius, kattava valvontajärjestelmä sekä uudistuva alus- ja ilma-aluskalusto parantavat valmiuksia onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa. Itämeren maiden yhteisvastuullisuutta riskien hallinnassa edistetään.
Julkishallinnon säästöt yhdessä kustannustason nousun kanssa kaventavat merkittävästi Rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa. Rajavartiolaitoksen voimavarat turvataan kaakkoisrajalla, pääkaupunkiseudulla, Suomenlahden alueella ja pohjoisella Itämerellä. Rajavartiolaitoksen toimintakyky ja strateginen kehittäminen varmistetaan määrätietoisin ja ennakoivin toimenpitein.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 226 586 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojen valvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan.
Rajojen valvonta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 284 447 | 268 000 | 250 000 |
— josta itärajalla | 205 719 | 194 000 | 180 000 |
Tekninen valvonta | 896 735 | 890 000 | 890 000 |
Tarkastukset | 25 658 | 26 450 | 26 200 |
Rajavyöhykeluvat | 9 144 | 9 150 | 8 650 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 471 | 450 | 450 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 117,5 | 111,3 | 108,4 |
Henkilötyövuodet | 1 376 | 1 329 | 1 293 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 117 | 119 | 121 |
Taloudellisuus (ind) | 114 | 120 | 125 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 4,7 | 3,7 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 83 | 86 | 86 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 75 | 80 | 80 |
Tilannekuvan laatu | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 14,7 | 15,5 | 16,3 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 6 370 | 8 230 | 7 830 |
Käännyttämispäätös | 1 305 | 1 310 | 1 340 |
Myönnetyt viisumit | 1 938 | 1 950 | 1 850 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 4 | 6 | 6 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 188 | 210 | 210 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 491 | 670 | 670 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 539 | 570 | 580 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 87,7 | 90,0 | 93,6 |
Henkilötyövuodet | 1 026 | 1 075 | 1 116 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 135 | 134 | 135 |
Taloudellisuus (ind) | 131 | 136 | 140 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,3 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 95,8 | 97,0 | 97,0 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 13 | 14 | 14 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,0 |
Oikeusturva (%) | 100,0 | 99,9 | 99,8 |
Rajavartiolaitoksen rikostorjunnalla ehkäistään vakavan ja rajat ylittävän kansainvälisen rikollisuuden vaikutuksia Suomeen sekä muualle EU:n alueelle. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan tiiviissä yhteistyössä PTR-viranomaisten, erityisesti poliisin kanssa muodostetuissa yhteisissä tutkintaryhmissä.
Aluspäästövalvonnalla havaitaan ja todennetaan öljypäästöt merialueella, saatetaan päästön suorittaja vastuuseen määräämällä hallinnollinen öljypäästömaksu, kerätään esitutkintamateriaalia rikosoikeudelliselle tutkintaprosessille ja käynnistetään mahdolliset torjuntatoimenpiteet.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 957 | 1 040 | 1 070 |
Valtionrajarikos (kpl) | 192 | 210 | 210 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 79 | 90 | 90 |
Muu rikos (kpl) | 6 607 | 6 480 | 6 480 |
Rikesakko | 731 | 740 | 740 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 3 789 | 3 630 | 3 640 |
Pakkokeino | 3 383 | 2 960 | 3 020 |
Huomautus | 675 | 770 | 770 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 7 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 235 | 85 | 85 |
Turvaamistoimenpide | 3 492 | 3 240 | 3 240 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 1 221 | 1 080 | 1 100 |
Valvontailmoitus | 445 | 360 | 380 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 15,1 | 15,6 | 15,7 |
Henkilötyövuodet | 177 | 186 | 187 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 125 | 113 | 113 |
Taloudellisuus (ind) | 122 | 115 | 117 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) | 76 | 75 | 74 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 50 | 60 | 60 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 75 | 70 | 70 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 63 | 60 | 60 |
Oikeusturva (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
Meripelastustoimi toteutetaan siten, että kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Kansallista sidosryhmäyhteistyötä tiivistetään tavoitteena vaativien meripelastustehtävien kokonaisvaltaisen hallitsemisen kehittäminen. Tavanomaisten meripelastustehtävien osalta yhteistyötä kehitetään etenkin vapaaehtoisten meripelastajien kanssa.
Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea sekä lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 254 | 230 | 230 |
merialue (kpl) | 94 | 90 | 90 |
maa-alue (kpl) | 160 | 140 | 140 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 228 | 1 320 | 1 320 |
merialue (kpl) | 1 096 | 1 170 | 1 170 |
maa-alue (kpl) | 132 | 150 | 150 |
Sairaankuljetus (kpl) | 433 | 440 | 440 |
merialue (kpl) | 64 | 70 | 70 |
maa-alue (kpl) | 369 | 370 | 370 |
Avustustehtävä (kpl) | 479 | 440 | 430 |
merialue (kpl) | 432 | 390 | 380 |
maa-alue (kpl) | 47 | 50 | 50 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 429 | 420 | 420 |
merialue (kpl) | 300 | 300 | 300 |
maa-alue (kpl) | 129 | 120 | 120 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 406 758 | 393 000 | 393 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 3 291 | 4 200 | 4 200 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 3 | 13 | 16 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 7,5 | 6,5 | 6,5 |
Henkilötyövuodet | 88 | 78 | 78 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 98 | 117 | 118 |
Taloudellisuus (ind) | 95 | 119 | 122 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 3,9 | 3,9 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,4 |
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 87 990 | 87 000 | 85 000 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 11,9 | 11,6 | 11,5 |
Henkilötyövuodet | 139 | 139 | 137 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 114 | 113 | 113 |
Taloudellisuus (ind) | 111 | 115 | 116 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Sijoitettavuus (%) | 70 | 70 | 70 |
Koulutettavuus (%) | 85 | 85 | 85 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Koulutus (1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä Rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.
Henkiset voimavarat | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 12 | 12 | 12 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,3 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,7 | 9,3 | 8,3 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,9 | 1,0 | 0,9 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 39 | 39 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 13 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 231 221 | 227 005 | 232 586 |
Bruttotulot | 6 758 | 5 700 | 6 000 |
Nettomenot | 224 463 | 221 305 | 226 586 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 30 205 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 29 726 |
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2010—2012 vuosiohjelmista vuonna 2013 yhteensä noin 0,989 milj. euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 160 | 1 700 | 2 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 217 | 3 300 | 4 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 057 | -1 600 | -1 700 |
Kustannusvastaavuus, % | 51 | 52 | 60 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hallitusohjelman mukainen säästö | -1 000 |
Imatran rajanylityspaikan uudistaminen | 380 |
Rajanylityspaikkojen henkilöstön lisääminen (40 htv) | 2 400 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -1 000 |
Tasokorotus (Valtiovarainvaliokunta vuodelle 2012) | -650 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 713 |
Toimintamenojen säästö (yhteishankinnat) | -680 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 142 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -1 663 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -15 |
Valtion sopimusratkaisun 24.11.2011 vaikutus | 6 925 |
Vuoden 2010 sovintoratkaisun johdosta | 400 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -671 |
Yhteensä | 5 281 |
2013 talousarvio | 226 586 000 |
2012 II lisätalousarvio | 4 289 000 |
2012 talousarvio | 221 305 000 |
2011 tilinpäätös | 223 985 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Rajavartiolaitoksen tärkein tulevaisuuden haaste on kasvavan rajaliikenteen hallinta. Itärajan liikenteen arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoden 2011 tasosta vuoteen 2018 ja saavuttavan noin 20 miljoonan matkustajan määrän. Rajanylityspaikkojen infrastruktuuri on jäänyt jälkeen nykyisistä tarpeista. Itärajan kahdeksasta kansainvälisestä rajanylityspaikasta kuusi on vielä uudistettava kehyskauden aikana rajatarkastusten sujuvuuden mahdollistamiseksi. Lisäksi jo uudistetuille rajanylityspaikoille, Helsingin satamaan ja Helsinki—Vantaan lentoasemalle, on lisättävä rajatarkastajia ja hankittava EU-säädösten edellyttämät tarkastuslaitteet ja tietoliikenneinfrastruktuuri. Kehyskauden aikana rajavartiolaitos arvioi tarvitsevansa kasvavaan rajavalvontaan lisäresursseja 175 henkilötyövuotta.
Rajavartiolaitos on monista muista valtion toiminnoista poiketen jo ennakoivasti vuosina 2009—2012 toteuttanut laajan organisaatiouudistuksen, jossa hallintoa kevennettiin johtoportaita vähentämällä sekä rajavartio- ja meriasemia lakkauttamalla. Säästöjä tarvitaan kuitenkin edelleen yhteensä 29 miljoonaa euroa kehyskauden aikana, minkä vuoksi uusi sopeuttamisohjelma on jo valmisteilla.
Valiokunta pitää myönteisenä, että vuodelle 2013 momentin määrärahaa esitetään nostettavaksi 5,2 miljoonaa euroa vuoden 2012 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Lisäyksestä kohdennetaan rajatarkastusten vahventamiseen 2,4 miljoonaa euroa, jolla voidaan rekrytoida 40 rajatarkastajaa kaakkoisrajalle ja pääkaupunkiseudulle.
Valiokunta toteaa, että kasvavan rajaliikenteen vaikutuksia ei kuitenkaan voida hallita ilman pysyvää lisärahoitusta, ja pitää myönteisenä, että seuraavassa kehysriihessä on tarkoitus tarkastella rajavartiolaitoksen määrärahatarpeita uudelleen. Valiokunta pitää välttämättömänä, että rajavalvonta turvataan kaikilla rajoilla, riittävässä määrin myös Pohjois-Suomessa. Kasvavan itärajan liikenteen hallitsemiseksi tulee arvioida myös tullin voimavarojen riittävyys.
Valiokunta lisää momentille 800 000 euroa itärajan ylityspaikkojen toiminnan tehostamiseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 227 386 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 101/2013 vp (12.9.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu Rajavartiolaitoksen käytössä olevien ampumaratojen kunnostamisesta Ivalossa, Onttolassa ja Immolassa ympäristölainsäädännön ja -lupien edellyttämälle tasolle.
2013 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
2011 tilinpäätös | 223 985 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 25/2013 vp (11.10.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 2 000 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 516 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -516 000 |
2013 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
2011 tilinpäätös | 223 985 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 516 000 euroa.
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 76 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan hankintaan sekä hankinnan hallinto-, matka- ja suunnittelukuluihin
2) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
3) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Selvitysosa:Momentille 26.01.22 arvioidaan saatavan kirjaus- ja käyttöoikeutta ulkorajarahaston 2010—2012 vuosiohjelmista vuonna 2013 kaksimoottoristen helikoptereiden hankintaan noin 1 500 000 euroa ja partioveneiden hankintaan noin 866 000 euroa.
Vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus yhden ulkovartiolaivan hankintaan sekä 3 000 000 euroa laivan suunnitteluun ja hankinnan valmisteluun. Tilausvaltuus uusittiin vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa sekä vuoden 2011 talousarviossa sekä korotettiin vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2009—2013 ja sen kokonaiskustannusarvio on 97 000 000 euroa.
Vuoden 2011 talousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AB/B 412 helikopterien uusimiseen, tilausvaltuus uusittiin vuoden 2012 talousarviossa. Hankinnan kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2013 jälkeen yhteensä 18 000 000 euroa. Hankkeeseen haetaan rahoitusta EU:n ulkorajarahaston 2012 ja 2013 vuosiohjelmista yhteensä 12 000 000 euroa.
Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AS 322 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella tehtiin vuonna 2012 sopimus modifikaatiosta ja huollosta. Hanke ajoittuu vuosille 2012—2017 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2013 jälkeen yhteensä 31 710 000 euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien |
|
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen | 22 000 | 18 000 | - | - | 40 000 |
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | 2 000 | - | 4 710 | 27 000 | 33 710 |
Ulkovartiolaivahankinta | 52 000 | - | - | - | 52 000 |
Menot yhteensä | 76 000 | 18 000 | 4 710 | 27 000 | 125 710 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 34 000 |
Yhteensä | 34 000 |
2013 talousarvio | 76 000 000 |
2012 II lisätalousarvio | — |
2012 talousarvio | 42 000 000 |
2011 tilinpäätös | 24 910 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 166/2012 vp (22.11.2012)
Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään sopimuksia kolmen AS 322 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon liittyen siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 33 710 000 euroa.
Mikäli vuoden 2012 talousarviossa uusittua ulkovartiolaivan hankintaan tarkoitettua valtuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sitoumuksia vuonna 2013.
Selvitysosa:Päätösosa lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdaksi.
Vuoden 2012 toisessa lisätalousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden kolmen AS 322 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon. Valtuuden perusteella ei tehty vuonna 2012 sopimusta ja valtuus uusitaan vuodelle 2013. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2017 ja sen kokonaiskustannusarvio on 33 710 000 euroa. Muutoksella ei ole vaikutusta momentin määrärahaan.
Lisäksi ehdotetaan uusittavaksi ulkovartiolaivaa koskeva valtuus siltä osin, kuin sitä ei ehditä käyttää vuonna 2012.
2013 talousarvio | 76 000 000 |
2012 III lisätalousarvio | 2 421 000 |
2012 II lisätalousarvio | — |
2012 talousarvio | 42 000 000 |
2011 tilinpäätös | 24 910 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 76 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan hankintaan sekä hankinnan hallinto-, matka- ja suunnittelukuluihin
2) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
3) AS 332 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Momentille voidaan myös tulouttaa sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Rajavartiolaitos oikeutetaan tekemään sopimuksia kolmen AS 322 Super Puma meripelastushelikopterin modifikaatioon ja G-huoltoon liittyen siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 33 710 000 euroa.
Mikäli vuoden 2012 talousarviossa uusittua ulkovartiolaivan hankintaan tarkoitettua valtuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sitoumuksia vuonna 2013.
III lisätalousarvioesitys HE 101/2013 vp (12.9.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 20 500 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös viranomaisveneen hankintaan ja suunnittelukuluihin.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarpeesta 2 500 000 euroa aiheutuu momentin käyttötarkoituksen laajentamisesta viranomaisveneen konseptiveneen suunnitteluun ja hankintaan sekä 18 000 000 euroa AB/B 412 helikopterien uusimiseen suunnitellun rahoituksen aikaistamisesta.
Rajavartiolaitos on valmistellut yhdessä merellisten toimijoiden kanssa monitoimisen, erityisesti öljyntorjuntaan soveltuvan viranomaisveneen konseptia. Tavoitteena on suunnitella ja ottaa käyttöön kustannustehokas merellinen venetyyppi, jossa huomioidaan viranomaisten tarvitsema kelirikko-, pelastus-, sammutus-, hinaus- ja öljyntorjuntakyky.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien |
|
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen | 40 000 | - | - | - | 40 000 |
Super Puma modifikaatio ja G-huolto | 2 000 | - | 4 710 | 27 000 | 33 710 |
Ulkovartiolaivahankinta | 52 000 | - | - | - | 52 000 |
Menot yhteensä | 94 000 | - | 4 710 | 27 000 | 125 710 |
2013 III lisätalousarvio | 20 500 000 |
2013 talousarvio | 76 000 000 |
2012 tilinpäätös | 44 421 000 |
2011 tilinpäätös | 24 910 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 25/2013 vp (11.10.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 20 500 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös viranomaisveneen hankintaan ja suunnittelukuluihin.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta saa käyttää enintään 4 600 000 euroa kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen.
Selvitysosa:Vuoden 2011 talousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AB/B 412 helikopterien uusimiseen, tilausvaltuus uusittiin vuoden 2012 talousarviossa. Hankinnan kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa. Hankkeen kilpailutuksen yhteydessä todettiin, että taloudellisin vaihtoehto on hankkia kaksi uutta Super Puma helikopteria ja yhdenmukaistaa kaksi uusinta AB/B 412 helikopteria. Sopimus kahden uuden Super Puma koneen hankinnasta tehtiin vuoden 2012 lopussa. Tilausvaltuuteen suunnitellusta määrärahasta jää käyttämättä 4 600 000 euroa, joka kohdennetaan kahden jäljelle jäävän AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen joko vaihtokaupalla tai uusimalla helikoptereiden varusteita ja järjestelmiä sekä varaosia.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2013 IV lisätalousarvio | — |
2013 III lisätalousarvio | 20 500 000 |
2013 talousarvio | 76 000 000 |
2012 tilinpäätös | 44 421 000 |
2011 tilinpäätös | 24 910 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta saa käyttää enintään 4 600 000 euroa kahden AB/B 412 helikopterin ja niiden varaosavaraston yhdenmukaistamiseen.