Talousarvioesitys 2013
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla osaltaan vaikutetaan siihen, että Suomi on Euroopan turvallisin maa.
Jatketaan v. 2012 käynnistettyä poliisin hallintorakenteen kehittämishanketta (Pora III). Kehittämishankkeella tavoitellaan poliisin toiminnan tehokkuuden lisäämistä vähenevien voimavarojen tilanteessa siten, että poliisi kykenee turvaamaan parhaalla mahdollisella tavalla sisäisen turvallisuuden säilymisen hyvällä tasolla, sekä johto-, tuki- ja hallintoresurssien karsimista muuan muassa keskushallintoa keventämällä, yksiköiden määrää vähentämällä ja toiminnallisia rakenteita kehittämällä. Uudistuksen tavoitteena on varmistaa operatiivisissa tehtävissä, erityisesti kenttä- ja rikostorjuntatehtävissä, toimivien poliisimiesten riittävyys. Uudistus koskee paikallispoliisia, valtakunnallisia yksiköitä ja Poliisihallitusta. Osana hallintorakenteen uudistamista toteutettavalla palveluverkkouudistuksella tavoitellaan toiminnallista tehokkuuden kasvua sekä tilakustannusten kasvuun vaikuttamista parantamalla tilatehokkuutta huomioiden yhteispalvelujen kehittäminen, sähköinen asiointi sekä poliisin tietojärjestelmien uudistaminen.
Poliisi pitää yhdessä sidosryhmien ja toimijoiden kanssa mukaan lukien yksityiset palveluiden tuottajat, järjestöt ja vapaaehtoiset (kansalaistoiminta) turvallisuuden tason ja yleisen turvallisuuden tunteen hyvänä.
Poliisi toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti korkeatasoisesti niin, että kansalaisten luottamus toimintaan säilyy.
Poliisi reagoi toimintaympäristön muutoksiin sekä kohdistaa tietojohteisesti yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa ennakoivat toimet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin asioihin.
Poliisi varmistaa poliisin peruspalveluiden saatavuuden, mukaan lukien kielelliset palvelut, palveluiden laadun ja niiden toimintaedellytykset kansalaisille koko maassa asuinpaikasta riippumatta.
Poliisi panostaa tietoliikenneinfrastruktuurin hyödyntämiseen tiedon ja palveluiden luomisessa, välittämisessä ja tarjoamisessa verkostoissa, asiakaspalveluissa ja arjen monialaisessa turvallisuustyössä. Vuonna 2009 käynnistettyä poliisiasiaintietojärjestelmän uudistamista (Vitja-hanke) jatketaan, tavoitteena on uuden järjestelmän käyttöönotto vuoden 2014 alussa. Kokonaisuudistuksen toteuttaminen on edellytys uusien, kansalaisille suunnattujen palveluiden käyttöönotolle sekä poliisin tehokkuustavoitteiden saavuttamiselle.
Poliisi vaikuttaa aktiivisesti tietojenvaihdon ja operatiivisen yhteistyön tehostamiseksi Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken ja lähialueiden maiden kanssa ja hyödyntää kansainvälistä yhteistyötä sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Kansainvälisellä yhteistyöllä torjutaan Suomeen ulottuvaa ja Suomesta käsin toimivaa kansainvälistä rikollisuutta mukaan lukien talousrikollisuus. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin torjutaan ulkopuolelta Suomeen kohdistuvaa rikollisuutta jo lähtömaissa. Poliisitoiminnassa hyödynnetään myös tarpeen mukaan Euroopan unionin rahoitusmahdollisuudet.
Poliisi torjuu talousrikollisuutta ja harmaata taloutta edistämällä kuudennen talousrikosohjelman täytäntöönpanoa tehostamalla talousrikostorjuntaa ja rikoshyödyn jäljittämistä. Harmaata taloutta kitketään monipuolisella keinovalikoimalla. Vahvistetaan korruptionvastaista toimintaa johtavaa viranomaisverkostoa ja kartoitetaan korruptiolle riskialttiit alat ja tilanteet, jotta niihin voidaan puuttua.
Poliisi osallistuu eri rikoslajit huomioivan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntastrategian toimeenpanoon. Syvennetään poliisin, tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä, samoin näiden tahojen yhteistyötä syyttäjäviranomaisten kanssa. Toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä erityisesti lähialueiden viranomaisten kanssa turvataan rikosvastuun toteutuminen tekijän kotimaassa.
Jatketaan päivitetyssä terrorismin torjuntastrategiassa esitettyjen toimenpiteiden täytäntöönpanoa ja väkivaltaisen radikalisoitumisen torjuntaa.
Valmistaudutaan vuoden 2014 alussa voimaan tulevaan esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilakiuudistukseen. Huolehditaan lainsäädäntöuudistusten edellyttämästä koulutuksesta. Jatketaan rikosprosessin nopeuttamista edistävien toimenpiteiden kehittämistä. Tavanomaisten rikosten osalta korostuu koko prosessin sujuvuus ja nopeus sekä ns. yhden kosketuksen periaatteen soveltaminen mahdollisimman laajasti.
Jatketaan tietoverkkojen avulla tehtävien rikosten tehostettuja torjuntatoimenpiteitä yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Poliisi torjuu väkivaltarikollisuutta painopisteenä vakavat väkivaltarikokset, perhe- ja lähisuhdeväkivalta sekä nuorten väkivaltaisuuden vähentäminen. Parannetaan haavoittuviin ryhmiin kohdistuvan väkivallan tunnistamista ja edistetään naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisohjelman toimeenpanoa. Niin sanotun kunniaväkivallan samoin kuin pakkoavioliittojen kohteeksi joutumisen riskien tunnistamista tehostetaan.
Poliisi jatkaa rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaista työtään ja torjuu viharikoksia parantamalla niiden tunnistamista.
Poliisi jatkaa LUPA 2016 -hankkeessa lupahallinnon kehittämistä lupahallintostrategian, hallinnonalan TTS-asiakirjan ja lupahallinnon kehittämishankkeen linjauksia noudattaen: lupahallinto keskittyy ydintehtäviinsä, joita ovat aseasioihin, yksityiseen turvallisuusalaan, yleisötilaisuuksiin ja henkilöllisyyttä osoittaviin asiakirjoihin liittyvät tehtävät. Poliisi ulkoistaa sellaiset lupahallinnon menettelyt (esim. asiakirjojen postittaminen), joista huolehtiminen ei sisällä julkisen vallan käyttöä. Lisäksi poliisi lisää sähköistä asiointia ja poliisin lupahallinnon palvelut ovat henkilökohtaisesti saatavilla pääsääntöisesti ajanvarausta käyttämällä. Poliisi huolehtii näiden tehostamistoimenpiteiden seurannaisvaikutusten hallinnasta suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Näillä kehittämistoimilla toteutetaan hyvää hallintoa sekä parannetaan asiakaspalvelun joustavaa saatavuutta. Lupahallinnon palvelut toimivat kustannustehokkaasti, taloudellisesti ja tuottavasti.
Poliisi osallistuu aktiivisesti sisäisen turvallisuuden ohjelman toteuttamiseen ja tekee osaltaan monialaista viranomais- ja sidosryhmäyhteistyötä paikallisten ja alueellisten turvallisuussuunnitelmien toteuttamiseksi kaupunkien turvallisuuden ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden varmistamiseksi.
Poliisin sisäisellä laillisuusvalvonnalla varmistetaan kansalaisten perus- ja ihmisoikeuksien sekä poliisin toiminnan laillisuuden ja laadun toteuttaminen.
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 723 577 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Hälytyspalveluiden saatavuus ei heikkene. Yleistä järjestystä ja turvallisuutta heikentäviin tekoihin puututaan. Liikenneturvallisuuteen vaikutetaan puuttumalla aktiivisesti liikenteessä havaittuihin rikkomuksiin ja hyödyntämällä teknisiä valvontamenetelmiä. Teknistä liikennevalvontaa lisätään. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Turvapaikkamenettelyn prosessia kehitetään.
Valvonta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 355 | 366 | 347 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 197 132 | 208 027 | 199 697 |
Henkilötyövuodet | 2 998 | 3 004 | 2 940 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 242 401 | 246 347 | 249 752 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 228 | 224 | 245 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, arvosana 4—101) | 7,6 | 8,0 | 8,0 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, arvosana 4—10 | 7,8 | 8,1 | 8,1 |
Poliisin partiointi, arvosana 4—10 | 7,4 | 8,1 | 8,1 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 633,4 | 630,0 | 625,0 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 406 504 | 410 000 | 410 000 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv | 29,4 | 18,0 | 26,0 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvo, vrk | 41 | 30 | 14 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 064 022 | 1 100 000 | 1 020 000 |
josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 28 | 29 | 29 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 10,1 | 10,0 | 11,0 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Hälytystoiminta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 1 085 | 1 045 | 969 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 62 866 | 63 667 | 62 224 |
Henkilötyövuodet | 981 | 1 052 | 1 052 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 78 188 | 78 039 | 79 263 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 93 | 87 | 89 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 16,9 | 16,9 | 16,9 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, tehtävistä) | 73,2 | 73,0 | 73,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, tehtävistä) | 91,4 | 92,0 | 92,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, arvosana 4—101) | 8,09 | 8,10 | 8,10 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät, lkm | 21 077 | 21 000 | 21 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä, kpl, enintään | 841 558 | 896 000 | 887 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä, kpl | 1 064 024 | 1 100 000 | 1 020 000 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia on korkea. Rikosasioiden pitkiin käsittelyaikoihin kiinnitetään huomiota. Poliisi painottaa harmaan talouden torjuntaa. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan ja avoinna olevien juttujen määrää vähennetään, tutkinta-aikoja lyhennetään ja takaisin saadun talousrikoshyödyn määrä kasvaa. Vakavan väkivallan ja rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaa tehostetaan. Rikosten ennalta estävää toimintaa tehostetaan lisäämällä moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta sekä kolmannen sektorin toimijoiden mukanaoloa. Väkivaltarikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja väkivaltatapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään muun muassa hallinnollisten haittaamistoimien avulla. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tiiviillä yhteistyöllä tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Tietoverkkorikollisuuden torjuntaan panostetaan osana järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan rikollisuuteen sekä ihmiskauppaan aktiivisesti.
Rikostorjunta vastaa herkästi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
Rikostorjunta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 84 | 85 | 87 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 274 594 | 291 682 | 280 733 |
Henkilötyövuodet | 3 999 | 4 050 | 3 924 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 335 948 | 340 214 | 344 718 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 001 | 1 031 | 1 014 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 49,7 | 49,0 | 49,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 86,0 | 90,0 | 86,0 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 38,2 | 37,0 | 37,0 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 74,5 | 81,0 | 81,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 450 | 350 | 350 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, arvosana 4—101) | 7,5 | - | 8,2 |
Onnistuminen talousrikosten selvittämisessä, arvosana 4—101) | 7,1 | - | 8,2 |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), arvosana 4—101) | 7,7 | - | 8,2 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 32,0 | 35,0 | 35,0 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 750 302 | 730 000 | 750 300 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 335 655 | 337 000 | 340 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 32,0 | 55,0 | 55,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 671 | 2 050 | 2 050 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 014 | 1 800 | 1 600 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 43 022 | 38 000 | 38 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 880 | 800 | 800 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Lupahallinto vaikuttaa lupaharkinnan ja -valvonnan keinoin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseen ja rikosten ennalta estämiseen. Yksityinen turva-ala ja asehallinto toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja ja uudistamalla tietojärjestelmiä. Maahanmuuttoon liittyvät lupamenettelyt ovat tehokkaita ja valtakunnallisesti yhdenmukaisia. Henkilöllisyyttä osoittavan asiakirjan hakijan luotettavaan tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Henkilökorttien osalta varaudutaan lisäksi biometristen tunnisteiden käyttöönottoon. Poliisin lupahallinnon palvelut noudattavat hyvän hallinnon periaatteita. Tietojärjestelmät, menettelyt ja rakenteet tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa, yhdenmukaista ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Poliisi jatkaa lupahallinnon kehittämistä lupahallintostrategian, sisäasiainhallinnon TTS-asiakirjan ja lupahallinnon kehittämishankkeen linjauksia noudattaen.
Lupahallinto | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 383 | 1 520 | 1 581 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 50 514 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 1 384 | 3 702 | 2 894 |
Henkilötyövuodet | 857 | 860 | 860 |
Lupahallinnon kustannukset, 1 000 euroa | 46 317 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 39 | 47 | 45 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 109 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 4—101) | 7,90 | 8,20 | 8,20 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 185 394 | 1 307 000 | 1 360 000 |
— Passit | 505 295 | 700 000 | 700 000 |
— Henkilökortit | 106 134 | 100 000 | 100 000 |
— Ajoluvat | 365 003 | 300 000 | 350 000 |
— Aseluvat | 67 096 | 70 000 | 60 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 66 005 | 52 000 | 65 000 |
— Muut luvat | 75 861 | 85 000 | 85 000 |
1) Julkisten palvelujen laatubarometri ja verkkopalvelut 2011; Valtiovarainministeriö
Lupavalvonta | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 220 | 217 | 217 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 13 320 | 13 889 | 13 830 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl | 72 570 | 72 688 | 72 688 |
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määrästä päätettäessä varmistetaan suunnitelmallinen rekrytointi käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Varmistetaan poliisin koulutus molemmilla kansalliskielillä ja kehitetään poliisin koulutuksessa eri kulttuurien kohtaamisessa tarvittavia keskeisiä taitoja.
Poliisi edistää poliisihallintoa koskevaa yhteiskunnallisesti merkittävää monitieteistä tutkimusta.
Poliisikoulutus | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 470,6 | 388,0 | 452,0 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 3,8 | 6,3 | 6,0 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 26 223 | 25 000 | 25 000 |
Henkilötyövuodet | 202 | 201 | 201 |
Perustutkintokoulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 175 | 290 | 360 |
Poliisipäällystötutkinnon koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 242 | 259 | 260 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 97,6 | 97,0 | 97,0 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 7,3 | 16,0 | 7,3 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 228 | 100 | 168 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 165 | 291 | 326 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 125 171 | 128 814 | 130 961 |
Henkilötyövuodet | 947 | 922 | 963 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 45 706 | 44 419 | 47 030 |
Henkilötyövuodet | 730 | 709 | 691 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 56 652 | 60 045 | 59 821 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat
Poliisin organisaatiota, toimintaa ja prosesseja kehitetään tehokkaammaksi ja tuottavammaksi. Poliisin henkilöstöstrategian toimeenpano aloitetaan.
Henkiset voimavarat | 2011 toteutuma1) |
2012 arvio |
2013 tavoite |
Henkilötyövuodet | 10 708 | 10 758 | 10 530 |
Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % | 73,6 | 74,0 | 74,0 |
Naisia, %-osuus | 28,2 | 28,4 | 28,6 |
Poliisimiehet, htv | 7 653 | 7 639 | 7 665 |
Naisia, %-osuus | 13,9 | 13,9 | 14,0 |
Opiskelijat, htv2) | 415 | 484 | 260 |
Naisia, %-osuus | 22,3 | 25,5 | 25,5 |
Muu henkilöstö, htv | 2 640 | 2 635 | 2 605 |
Naisia, %-osuus | 71,2 | 71,0 | 71,0 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2011 toteutumassa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 127,3 htv. Vuoden 2012 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 120 htv. Vuoden 2013 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 120 htv (15 htv poliisit +105 htv muita virkoja).
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 768 803 | 773 355 | 798 277 |
Bruttotulot | 62 188 | 70 893 | 74 700 |
Nettomenot | 706 615 | 702 462 | 723 577 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 23 771 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 14 069 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 56 996 | 66 081 | 68 036 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 52 567 | 66 081 | 68 036 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 429 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 108 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
AFIS-päivitys (kertamenon poistuminen) | -1 000 |
Kehyspäätöksen lisäsäästö | -2 000 |
Kertamenon (EK) poisto | -2 600 |
Panssaroitu turva-auto (kertamenon poistuminen) | -700 |
Siirto momentilta 25.40.01 (1 htv) | 38 |
Siirto momentilta 26.01.01 | 84 |
Sähköisen asioinnin kehittämishanke (siirto momentilta 28.70.20) | 875 |
Toimitilahankkeet | 2 000 |
Työttömien poliisien työllistäminen (kertamenon poistuminen) | -5 000 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 91 |
Uudet tuottavuustoimet | -3 946 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -298 |
Harmaan talouden torjunta (HO) | 600 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -2 725 |
Palkkausten tarkistukset | 23 593 |
Toimintamenosäästö (HO) | 2 214 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -2 111 |
Tasomuutos | 12 000 |
Yhteensä | 21 115 |
2013 talousarvio | 723 577 000 |
2012 II lisätalousarvio | 14 005 000 |
2012 I lisätalousarvio | 9 900 000 |
2012 talousarvio | 702 462 000 |
2011 tilinpäätös | 696 913 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Valiokunta pitää myönteisenä, että kevään 2012 kehyspäätöksessä poliisitoimen kehystä korotettiin 30 miljoonalla eurolla vuoden 2016 tasossa. Poliisin määrärahataso on todettu eduskunnassa useana vuonna riittämättömäksi suhteessa kasvaviin toimintamenoihin.
Tasokorotuksesta huolimatta poliisitoimen on kuitenkin kehyspäätöksessä pysyäkseen säästettävä toimintamenoistaan noin 35 miljoonaa euroa kehyskauden aikana. Toiminnan tehostamiseksi ja säästöjen aikaansaamiseksi vuosina 2014—2015 toteutetaan koko poliisihallintoa koskeva hallintorakenteen uudistus PORA III.
Syksyllä 2012 esitettyjen PORA III -hankkeen päälinjausten mukaan Poliisihallituksen alaisten yksiköiden määrää ja poliisilaitoksia vähennetään, mm. liikkuva poliisi esitetään integroitavaksi paikallispoliisiin. Hankkeen kustannussäästöjen arvioidaan olevan yhteensä noin 28,5 miljoonaa euroa vuoden 2016 tasolla.
Valiokunta toteaa, kuten useasti aiemminkin, että poliisitoimen talouden tasapainottaminen on välttämätöntä. Valiokunta totesi myös vuoden 2011 budjettimietinnössään, että voimavaroja kohdennettaessa tulee tarkastella kriittisesti poliisihallinnon organisointia ja arvioida poliisin hallintorakenneuudistuksen (PORA I ja PORA II) painopisteiden oikeellisuutta. Valiokunta pitää siten hyvänä, että sisäasiainministeriö on asettanut selvitysmiehen arvioimaan erityisesti Poliisihallituksen ja poliisiosaston toiminnan kehittämistä. Arvioinnissa on oleellista ottaa huomioon hallinnon suhde kenttätyötä tekeviin poliiseihin sekä paikallispoliisin että liikkuvan poliisin näkökulmasta.
Valiokunta painottaa, että tulevilla hallintoon kohdistuvilla toimilla on turvattava kentällä toimivien poliisien määrä ja erityisosaamisen säilyminen sekä huolehdittava poliisipalveluista ja siten kansalaisten turvallisuudesta koko maassa. Myös liikennevalvontaan, mukaan lukien raskaan liikenteen valvonta ja liikennevalvonnan yhteydessä tehtävä muun rikollisuuden torjunta, käytettävät resurssit on turvattava, eikä poliisin näkyvyyden muiltakaan osin pidä heikentyä tulevien toimenpiteiden myötä. Valtion talouden kannalta valiokunta pitää oleellisena, että tavoiteltavat kustannussäästöt ovat realistisia.
Vuodelle 2013 poliisitoimen toimintamenoiksi esitetään kehyspäätöksen korotuksen myötä noin 21,1 miljoonaa euroa suurempaa määrärahaa kuin vuoden 2012 talousarviossa. Momentin tasokorotuksella pystytään valiokunnan saaman selvityksen mukaan turvaamaan poliisin toiminnan taso vuonna 2013.
Poliisimiesten määrän on tarkoitus pysyä kuluvan vuoden tasolla 7 564 henkilötyövuodessa. Poliisitoimen kokonaishenkilötyövuosien arvioidaan kuitenkin pienenevän yli 200 henkilötyövuodella noin 10 400 henkilötyövuoteen johtuen työ- ja kenttäharjoittelussa olevien opiskelijoiden määrän vähenemisestä.
Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota sisäasiainministeriön arvioon siitä, että poliisimiesten poistuma ylittää valmistuvien poliisimiesten määrän noin 170 henkilöllä vuonna 2014. Työttömien poliisien määrää on onnistuttu vähentämään 80 henkilöön, joten he eivät täytä muodostuvaa vajetta. Käytännössä tämä tarkoittaa poliisimiesten määrän vähentymistä, mikä ei vastaa hallitusohjelman linjausta. Valiokunta on aiemminkin todennut (esim. VaVM 26/2011 vp), että koulutusmäärien tulee olla tasapainossa pitkän tähtäimen suunnitelmien kanssa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Poliisihallituksen ja yksiköiden välisissä tulosneuvotteluissa sisällytetään suojelupoliisin vuoden 2013 budjettiin eduskunnan sille kuluvalle vuodelle lisäämä 600 000 euroa terrorismin torjuntaohjelman jatkamiseen. Myös suojelupoliisin, kuten muidenkin yksiköiden, toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset tulee huomioida määrärahojen kohdistamisessa.
Valiokunta pitää hyvänä, että sisäasiainministeriölle esitettävän 6,2 miljoonan euron lisärahoituksen turvin voidaan jatkaa harmaan talouden tehostettua torjuntaa. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostorjuntaan ja avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun talousrikoshyödyn määrän lisäämiseen. Kuluvana vuonna rikoshyötynä haltuun saadun omaisuuden arvon arvioidaan nousevan yli 30 miljoonaan euroon.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseen ja parantamiseen, mikä edellyttää yhä enemmän yhteistyötä viranomaisten välillä ja järjestöjen kanssa. Tämä on tullut esiin erityisesti niin perhesurmien kuin myös nuorten tekemien vakavien väkivaltarikosten taustojen selvittämisessä. Valiokunta pitää myönteisenä, että sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpanon varmistamiseksi on valmisteltu alueelliset toimeenpanosuunnitelmat aluehallintovirastojen johdolla. Näin ohjataan myös viranomaisten ja järjestöjen työtä monialaisten ongelmien ratkaisussa.
Valiokunta lisää momentille 50 000 euroa harmaan talouden torjunnan osana toteutettavan pimeän ulkomaisen työvoiman torjuntaan. Määrärahalla vahvistetaan laittoman ulkomaisen työvoiman käytön tutkintaa ja torjuntaa.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 723 627 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
I lisätalousarvioesitys HE 52/2013 vp (23.5.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 2 800 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarpeesta 500 000 euroa aiheutuu terrorismin torjuntaan tarvittavista kertainvestoinneista ja 2 300 000 euroa poliisin tietojärjestelmäuudistukseen (VITJA) liittyvästä TUVEn palvelinalustaratkaisun laajennuksesta.
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 723 627 000 |
2012 tilinpäätös | 726 367 000 |
2011 tilinpäätös | 696 913 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 21/2013 vp (19.6.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 2 800 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 1 814 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -1 814 000 |
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 723 627 000 |
2012 tilinpäätös | 726 367 000 |
2011 tilinpäätös | 696 913 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 1 814 000 euroa.
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin menoihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Maasta poistamiskuljetukset | 2 600 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 350 000 |
Noutokuljetukset | 150 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 200 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 200 000 |
Yhteensä | 3 500 000 |
2013 talousarvio | 3 500 000 |
2012 talousarvio | 3 500 000 |
2011 tilinpäätös | 3 444 385 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin menoihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
21. KEJO-hankkeen yhteiset toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Täydentävä talousarvioesitys HE 166/2012 vp (22.11.2012)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Poliisihallitus oikeutetaan tekemään sopimuksia turvallisuusviranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän (KEJO) hankinnasta siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2013—2016 enintään 15 000 000 euroa.
Selvitysosa:Momentti lisätään talousarvioesitykseen.
Määräraha on siirtoa momentilta 28.70.20.
Poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Tullin yhteisen kenttäjohtojärjestelmähankkeen (KEJO) tavoitteena on hankkeeseen osallistuvien keskeisten turvallisuusviranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän käyttöönotto ja sovittaminen osaksi viranomaisten yhteistä sähköistä tapahtumankäsittelykokonaisuutta ja verkottunutta hätäkeskusmallia.
Viranomaisten yhteisen kenttäjärjestelmän keskeisimpiä tavoitteita ovat viranomaisten toiminnan ja viranomaisyhteistyön tehostuminen, viranomaisten yhteisen tilannekuvan mahdollistaminen, uusien työprosessien käyttöönotto kenttäolosuhteissa, kenttäjohtamisen ja viranomaisten välisen reaaliaikaisen tiedonvaihdon ja viestinnän tehostuminen sekä viranomaisten yhteisen kenttäjärjestelmäratkaisun myötä saavutettava kustannustehokkuus.
Hanke ajoittuu vuosille 2013—2016 ja sen kokonaiskustannukset ovat noin 19,16 milj. euroa, josta viranomaisten oman työn osuus on arviolta 4,16 milj. euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien | |
Vuoden 2013 sitoumukset | 1 000 | 7 000 | 4 000 | 3 000 | 15 000 |
2013 talousarvio | 1 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Poliisihallitus oikeutetaan tekemään sopimuksia turvallisuusviranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän (KEJO) hankinnasta siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2013—2016 enintään 15 000 000 euroa.