Talousarvioesitys 2013
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 921 000 euroa.
Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) kehittää, hankkii, tuottaa ja ylläpitää sisäasiainministeriön hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut.
HALTIKin päätehtävänä on tuottaa sisäisen turvallisuuden keskeiset tietojärjestelmät, hankkia hallinnonalan yhteiset palvelut ja hallinnollisten palveluiden integraatiopalvelut sekä tuottaa ICT-asiantuntijapalvelut.
HALTIKin palvelutuotannon menojen kokonaismäärän vuonna 2013 arvioidaan olevan yhteensä 55,4 milj. euroa. Lisäksi HALTIK tuottaa erikseen asiakkailta laskutettavia projekti- ja asiantuntijapalveluita sisäasiainministeriön hallinnonalalle noin 13,9 milj. eurolla. HALTIKin toiminta rahoitetaan palvelusopimuksiin perustuvilla palvelumaksuilla.
Sisäasiainministeriö asettaa Hallinnon tietotekniikkakeskukselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2013:
HALTIKin keskeisin tulostavoite on palvelutuotannon turvaaminen ja sen laadun varmistaminen. Virastossa jatketaan ja syvennetään ITIL-prosessien (Information Technology Infrastructure Library) käyttöönottoa.
Tietoliikennepalveluiden palvelutaso säilyy korkealla ja muiden kuin suunniteltujen katkojen määrä vähenee. Viranomaisten tietoliikenteen häiriötön toiminta turvataan kaikissa oloissa ja verkkoturvallisuutta parannetaan edelleen. Hallinnonalan lähiverkkojen yhdistäminen etenee suunnitellusti.
Tietoliikennepalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Tietoliikennepalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 875 | 900 | 1 388 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 326 | 303 | 254 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,55 | 2,7 | 2,7 |
Suoritteet | |||
Tietoliikennepalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 4 651 | 4 842 | 5 084 |
Käyttöpalveluissa varmistetaan sisäisen turvallisuuden toimijoiden tietojärjestelmien toiminnan jatkuvuus konesali- ja palvelinympäristöjen osalta. Hallinnonalan palvelinten keskittämistä ja rationalisointia pääsaleihin jatketaan.
Käyttöpalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Käyttöpalvelussa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 325 | 2 093 | 2 519 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 154 | 151 | 144 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,75 | 2,8 | 3,0 |
Suoritteet | |||
Käyttöpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 2 991 | 3 021 | 3 172 |
Tietojärjestelmien (sovellukset, sovelluspalvelimet, tietokannat) ylläpitopalvelu painottuu turvallisuuskriittisten tietojärjestelmien ylläpitoon ja kehittämiseen sekä annettavaan asiantuntijatukeen. Käytön tukea ja ongelmanratkaisua kehitetään edelleen.
Järjestelmien ylläpitopalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 158 | 1 360 | 1 723 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 176 | 149 | 139 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,42 | 2,5 | 2,7 |
Suoritteet | |||
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 9 601 | 9 697 | 10 182 |
Työasemapalvelussa tuotetaan sisäasiainministeriön hallinnonalan vakioitujen, varmennettujen ja hyväksyttyjen päätelaitteiden koko elinkaaren mittainen palvelu. Vuonna 2013 jatketaan toimialojen siirtämistä Windows 7 -ympäristöön erillisen suunnitelman mukaisesti. ITIL-prosessien käyttöönottoa jatketaan ja syvennetään.
Työasemapalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Työasemapalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 211 | 236 | 212 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 473 | 466 | 506 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 3,05 | 3,1 | 3,2 |
Suoritteet | |||
Työasemapalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 54 410 | 54 954 | 57 702 |
Viestintäpalveluiden keskeinen tavoite on varmistaa se, että sisäisen turvallisuuden toimijoiden viestintäratkaisut ovat käytettävissä ja viranomaisten tavoitettavuus on teknisesti mahdollista. Huolehditaan 071-numeroinnin kehityksestä ja hallinnasta sekä puhepalvelujärjestelmien elinkaarenhallinnasta ja käyttöpalveluista.
Viestintäpalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Viestintäpalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 135 | 133 | 137 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 827 | 813 | 778 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (puhe- ja videopalveluiden toimivuus) | 3,01 | 2,9 | 3,0 |
Suoritteet | |||
Viestintäpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 14 482 | 14 627 | 14 773 |
Palvelutuotantomallin tavoitetilana on, että palvelut toimivat yhtenäisen prosessin mukaisesti. Palvelupyynnöt vastaanotetaan asiakkaan näkökulmasta lähtökohtaisesti yhdessä palvelupisteessä (Service Desk), joka toimii virtuaalisesti.
Uuden käyttöönotetun toiminnanohjausjärjestelmän kehitystyötä jatketaan.
Service Desk -palvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Service Deskissä päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 75 | 65 | 75 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 1 176 | 1 234 | 1 296 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 3,26 | 3,1 | 3,3 |
HelpDeskissä I-tasolla päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista palvelupyynnöistä (%) | 28,1 | 30,0 | 31,0 |
Suoritteet | |||
ServiceDeskissä I-tasolla päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 39 934 | 40 733 | 42 769 |
Aluepalvelun tavoitteena on tuottaa tukipalveluita alueellisesti asiakkaiden operatiivisten tehtävien tukemiseksi. Vuoden 2013 aikana pyritään edelleen parantamaan palvelun laatua siten, että palvelun käyttäjien tyytyväisyys palvelun laatuun kasvaa. Toimintaa kehitetään uuden työnohjausjärjestelmän käyttöä terävöittämällä ja ITIL-prosesseja käyttöönottamalla yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Aluepalvelut1) | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,98 | 3,1 | 3,2 |
Aluepalvelussa keskitetysti päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista aluepalvelun päättämistä palvelupyynnöistä (%) | 40,1 | 42,5 | 43,5 |
1) Aluepalvelun henkilötyö ja kustannukset kohdennetaan muille palveluille.
Yhteyspalveluun kuuluvat seuraavat palvelut: puhelunvälitys, siihen liittyvä asiakaspalvelu, asiakastietokannan tietojen ylläpito sovituilta osin ja raportointi. Yhteyspalveluyksikkö tuottaa puhelunvälityspalvelut keskitetysti koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle sekä lisäksi valtiovarainministeriön hallinnonalalta maistraateille sekä aluehallintovirastoille ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille. Keskeisimpinä kehittämiskohteina ovat sisäasiainministeriön hallinnonalan ympäristön kalenteri- ja kulunvalvontaliitännät sekä tietokannan sisällöntuoton kehittäminen.
Yhteyspalvelut | 2011 toteutuma SM ja maistraatit |
AVIt ja ELYt | 2012 tavoite SM ja maistraatit |
2013 tavoite SM ja maistraatit |
Taloudellisuus | ||||
Käsitellyn puhelun kustannus (€) | 1,14 | 1,30 | 1,24 | 1,24 |
Tuottavuus | ||||
Henkilötyövuotta kohden käsitellyt puhelut (kpl/htv) | 53 600 | 36 600 | 65 500 | 65 500 |
Palvelukyky ja laatu | ||||
Asiakastyytyväisyys | 3,68 | 2,8 | 3,7 | 3,72 |
Suoritteet | ||||
Yhteyspalveluissa käsitellyt puhelut (1 000 kpl) | 1 813 | 2 000 | 2 000 |
Tehtävät painottuvat neljään hankekokonaisuuteen. Poliisin tietojärjestelmien kokonaisuudistus (VITJA) sekä kansainvälisen tiedonvaihdon (SIS II) järjestelmäuudistukset jatkuvat ja niitä toteutetaan hankesuunnitelman mukaisesti. LUPA 2016- sekä sähköisen asioinnin hankekokonaisuuksien tehtävät laajenevat viraston osalta.
Projekti- ja asiantuntijapalvelutoiminnan laatua parannetaan yhtenäistämällä projektikäytäntöjä ja testausprosesseja sekä käyttöönottamalla järjestelmäarkkitehtuurien hallinnan ja järjestelmäkehityksen työkaluja.
Projekti- ja asiantuntijapalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Projektien ja asiantuntijapalveluiden henkilötyökustannukset | 6 892 000 | 8 385 516 | 5 309 806 |
Tuottavuus | |||
Projekteille ja asiantuntijapalveluille kohdennettu työaika (htv) | 71,1 | 81 | 38 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (tyytyväisyys lopputulokseen) | 2,7 | 2,8 | 3,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet:
Henkiset voimavarat | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,4 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 9,6 | 9 | 8 |
Henkilöstö yhteensä, htv | 416 | 430 | 410 |
— josta vakinaisessa palvelussuhteessa | 316 | 330 | 330 |
Naisia, %-osuus | 35 | 35 | 36 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 71 712 | 83 848 | 69 244 |
Bruttotulot | 70 435 | 81 517 | 68 323 |
Nettomenot | 1 277 | 2 331 | 921 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 142 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 400 |
Yllä olevissa luvuissa on mukana sekä palvelusopimustoiminnan että erillisten projektien kulut.
Bruttomäärärahan arvioitu käyttö (euroa)
Palvelusopimus | 55 344 000 |
Projektitoiminta | 13 900 000 |
Yhteensä | 69 244 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Muu muutos | -1 |
Siirto momentille 28.01.01 (-1 htv) | -113 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -153 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 32.40.03) | -25 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -118 |
Toimintamenosäästö (HO) | -1 000 |
Yhteensä | -1 410 |
2013 talousarvio | 921 000 |
2012 II lisätalousarvio | -24 000 |
2012 talousarvio | 2 331 000 |
2011 tilinpäätös | 535 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 921 000 euroa.