Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Säteilyturvakeskus ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — hyvinvoinnille vahva perusta
- — kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- — elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.
- — oikeusturvan varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
- — ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2010—2013
2010 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Menot, euroa | 8 692 892 | 9 400 000 | 9 700 000 | 9 700 000 |
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl | 11 948 | 10 753 | 10 215 | 9 800 |
Oikeuslääketieteellisten avausten osuus kaikista vainajista, % | 23,5 | 21,5 | 20,4 | |
Euroa/avaus keskimäärin | 728 | 874 | 949 |
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 872 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia ja että jokaisen työntekijän säteilyannos pysyy henkilökohtaisen annosrajan alapuolella.
Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä toiminnasta aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.
Tavoitteena on, että yhtä tutkijatyövuotta kohden julkaistaan vähintään yksi kansainvälinen tutkimusartikkeli ja että raportteja ja artikkeleja julkaistaan vuosittain 900 julkaisupisteen edestä.
Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen ympäristön säteilytasosta. Onnettomuustilanteissa valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta poikkeavasta tapahtumasta. Säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.
Tavoitteena on, että sovituista tulostavoitteista täytetään 95 %. Toimintatapoja arvioidaan itsearviointien ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.
Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
2011 toteutuma 1 000 € |
htv | 2012 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2013 esitys 1 000 € |
htv | |
Budjettirahoitus | 14 339 | 124 | 13 748 | 1141) | 13 872 | 124 |
Maksullinen toiminta | 22 996 | 209 | 27 139 | 212 | 25 833 | 213 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 288 | 25 | 1 200 | 261) | 1 000 | 25 |
Yhteensä | 38 623 | 358 | 42 087 | 352 | 40 705 | 362 |
1) Tuottavuustoimien vuoksi henkilötyövuosia vähennetään 8 htv vuoden 2011 arviosta. Niiden kohdentamisesta eri tulosalueille ei ole tehty vielä päätöstä.
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
2011 tilinpäätös 1 000 € |
htv1) | 2012 tavoite 1 000 € |
htv | 2013 tavoite 1 000 € |
htv | |
Ydinturvallisuus | 18 253 | 119 | 19 550 | 116 | 18 800 | 121 |
Säteilyn käytön turvallisuus | 4 102 | 31 | 3 700 | 30 | 4 150 | 31 |
Valmiustoiminta | 2 438 | 19 | 1 700 | 12 | 1 700 | 12 |
Tutkimus | 6 625 | 44 | 7 500 | 53 | 7 500 | 51 |
Palvelut | 4 279 | 22 | 4 300 | 22 | 4 500 | 24 |
Viestintä | 1 041 | 7 | 1 100 | 7 | 1 100 | 7 |
Ympäristön säteilyvalvonta | 1 858 | 10 | 1 700 | 10 | 2 530 | 10 |
Hallinto2) | - | 41 | - | 37 | - | 41 |
Yhteensä | 38 596 | 293 | 39 550 | 2873) | 40 280 | 297 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2013 niiden osuudeksi arvioidaan 65 htv.
2) Hallinnon kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
3) Tuottavuusvähennyksiä ei ole tässä vaiheessa ositettu tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 39 438 | 42 087 | 40 705 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 24 450 | 28 339 | 26 833 |
Nettomenot | 14 988 | 13 748 | 13 872 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 219 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 570 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 16 457 | 20 288 | 19 073 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 16 463 | 20 288 | 19 073 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 2 361 | 2 351 | 2 440 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 196 | 2 351 | 2 440 |
Kustannusvastaavuus, % | 108 | 100 | 100 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 334 | 200 | 200 |
— EU:lta saatava rahoitus | 753 | 900 | 700 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 200 | 100 | 100 |
Tuotot yhteensä | 1 287 | 1 200 | 1 000 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 2 503 | 2 400 | 2 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -1 216 | -1 200 | -1 000 |
Omarahoitusosuus, % | 49 | 50 | 50 |
Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla, henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta ja henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -30 |
Tasomuutos | -138 |
Palkkausten tarkistukset | 386 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -40 |
Tuottavuustoimet | -54 |
Yhteensä | 124 |
2013 talousarvio | 13 872 000 |
2012 II lisätalousarvio | 212 000 |
2012 talousarvio | 13 748 000 |
2011 tilinpäätös | 14 339 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 694 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
- — varmistaa väestön oikeuden terveyttä ja hyvinvointia tukevaan elinympäristöön sekä riittäviin ja turvallisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin ohjaamalla aluehallintovirastojen valvontatoimintaa riskinarviointiin perustuvin valvontaohjelmin ja yhdenmukaistamalla valvonnan ja sen edellyttämän ohjauksen saumattomaksi valtakunnalliseksi kokonaisuudeksi
- — toteuttaa ennaltaehkäisevää ohjausta ja valvontaa tavoitteena laadun sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden ja toiminnanharjoittajien omavalvonnan edistäminen
- — varmistamalla erityistilannesuunnitelmien avulla talousveden laadun terveydensuojelunlain 8 §:n edellytysten mukaisesti ja toimeenpanemalla yhteiskunnan turvallisuusstrategiaa (YTS).
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja terveydenhuollon lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan lupa-, rekisteröinti- ja vuosimaksuista virastolle.
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus. Keskeisten suoritteiden tuottavuutta seurataan tunnuslukujen avulla ja tavoitteena on tuottavuuden asteittainen lisääntyminen.
Taloudellisuus ja tuottavuus1)
2011 toteutuma 1 000 € |
htv | 2012 tavoite 1 000 € |
htv | 2013 tavoite 1 000 € |
htv | |
Luvat | 4 428 | 48 | 4 843 | 44 | 5 000 | 49 |
Valvonta | 6 298 | 59 | 6 358 | 63 | 8 360 | 78 |
Ohjaus | 3 011 | 33 | 3 353 | 29 | 3 500 | 34 |
Varmennepalvelut | 2 723 | - | 6 292 | - | - | - |
Yhteensä | 16 459 | 140 | 20 846 | 136 | 16 860 | 161 |
1) Prosessien kustannusten sekä henkilötyövuosien kehitys; hallinnon ja muiden tukipalveluiden kustannukset ja htv-määrä kohdennettuna päätoiminnoille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 16 514 | 15 131 | 14 034 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 2 361 | 1 140 | 2 340 |
Nettomenot | 14 153 | 13 991 | 11 694 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 898 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 628 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 3 375 | 2 100 | 2 340 |
— muut tuotot | 944 | - | - |
Tuotot yhteensä | 4 319 | 2 100 | 2 340 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 970 | 960 | |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 424 | 1 276 | 1 560 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 038 | 824 | 780 |
Kustannukset yhteensä | 3 462 | 2 100 | 2 340 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 857 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 125 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2011 toteutuma |
2012 ennuste |
2013 ennuste |
2012/2013 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 18 141 | 16 000 | 17 000 | 6 |
Valvonta-asiat | 1 123 | 1 200 | 1 200 | 0 |
Vakuutuslääketieteelliset lausunnot | 82 | - | - | - |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 987 | 900 | 900 | 0 |
Palvelukyky | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
Terveydenhuollon ammattioikeushakemukset | 95 % käsitelty asetetussa määräajassa | 95 % käsitelty asetetussa määräajassa | |
— säännelty koulutus Suomessa | 5 pv | 5 pv | 5 pv |
— sääntelemätön ja ulkomainen koulutus | 4 kk | 4 kk | 4 kk |
Terveydenhuollon valvonta-asiat | mediaani 7 kk | mediaani 9 kk | mediaani 10 kk |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely | 70 pv | 90 pv | 90 pv |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely | 64 pv | 90 pv | 90 pv |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely | 12 pv | 30 pv | 30 pv |
Valvonta-asiat, käsittelyajan mediaani | 6 kk | 8 kk | 8 kk |
Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään tuottavuuden tavoitteet huomioiden siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.
Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.
Työhyvinvoinnin tukemisen painopisteenä on ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -15 |
Palkkausten tarkistukset | 332 |
Adoptiolautakunnan siirtoon liittyvä muutos momentilta 33.01.01 | 54 |
KanTa-palveluiden terveydenhuollon varmennepalveluihin osoitetun määrärahan siirto momentille 33.10.28 | -2 740 |
Tuottavuustoimiin liittyvän vähennyksen purkaminen | 72 |
Yhteensä | -2 297 |
2013 talousarvio | 11 694 000 |
2012 II lisätalousarvio | 352 000 |
2012 talousarvio | 13 991 000 |
2011 tilinpäätös | 14 884 000 |
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 584 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskuksen kaikki virat sijoitetaan Kuopioon viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä. Keskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Lontoossa. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2013 varataan 300 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muutto- ja matkakustannuksista, uusien toimitilojen muutostöistä, hankinnoista sekä tietoliikenneyhteyksien ja muun ICT-infrastruktuurin rakentamisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että maksullisen toiminnan julkisoikeudelliset suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Tuottavuuden kehitystä seurataan Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2011 tilinpäätös |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 100 | 100 | 101 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 100 | 100 | 101 |
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 185 | 191 | 191 |
Ei-maksullinen toiminta | 39 | 39 | 39 |
Yhteensä | 224 | 230 | 230 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 23 173 | 25 199 | 24 684 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 19 674 | 21 100 | 21 100 |
Nettomenot | 3 499 | 4 099 | 3 584 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 085 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 686 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 17 871 | 19 200 | 19 200 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 251 | 19 200 | 19 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 620 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 1 799 | 1 900 | 1 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 799 | 1 900 | 1 900 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | - | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
- — Parannetaan tuottavuutta toimintatapoja uudistamalla ja prosesseja tehostamalla.
- — Parannetaan lääke- ja lääkitysturvallisuutta tehostamalla valvontaa riskiarviointiperusteisesti sekä vakiinnutetaan käytäntöön lääketurva- ja lääkeväärennösdirektiivien edellyttämät uudet viranomaistehtävät.
- — Lisätään lääkekehityksen ohjausta tieteellisellä neuvonnalla.
- — Lisätään viranomaisyhteistyötä lääkevalvonnan vaikuttavuuden lisäämiseksi sekä lääkeväärennösten ja -rikosten torjumiseksi.
- — Lääkeinformaatioverkosto kehittää lääkeinformaatiotoimintaa asiakaskeskeisesti.
- — Toteutetaan lääkehoitojen arviointitoimintaa verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 10,5 | 7,9 | <10 |
Määrärahasta on tarkoitettu 100 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelaissa (84 b §, 595/2009) tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (84 b §, 595/2009) mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -15 |
Palkkausten tarkistukset | 84 |
Kuopioon alueellistamisen myöhentämisestä aiheutuva muutos | -564 |
Tuottavuustoimet | -20 |
Yhteensä | -515 |
2013 talousarvio | 3 584 000 |
2012 II lisätalousarvio | 48 000 |
2012 talousarvio | 4 099 000 |
2011 tilinpäätös | 4 100 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
2013 talousarvio | 10 300 000 |
2012 talousarvio | 10 300 000 |
2011 tilinpäätös | 9 358 925 |
66. Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyö (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien muiden menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyötä on rahoitettu aiemmin ulkoasiainministeriön lähialueyhteistyömomentilta 24.20.66. Säteilyturvakeskus on huolehtinut asiantuntijatehtävistä ja vastannut hankekoordinoinnista ulkoasiainministeriön kanssa tehtyjen sopimusten puitteissa.
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö on kohdistunut kuuteen eri aihepiiriin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Tshernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin on sisältynyt mm. koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia ja laitetoimituksia, laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ja säännöstöjen kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu lähialueyhteistyön puitteissa.
2013 talousarvio | 1 500 000 |
2012 talousarvio | 1 500 000 |