Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Vuoden 2010 alusta toteutetussa valtionosuusuudistuksessa edellisen valtionosuuslainsäädännön mukaiset sektorikohtaiset valtionosuudet (VM, OKM ja STM) keskitettiin valtionvarainministeriöön. Yhdistetyissä valtionosuuksissa on otettu huomioitu yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kokonaisuudessaan sekä esi- ja perusopetus, yleiset kirjastot (pl. maakunta- ja keskuskirjastokorotukset), yleinen kulttuuritoimi sekä taiteen perusopetuksen asukaskohtainen osa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin.
Kuntien harkinnanvaraisella valtionosuuden korotuksella pyritään huolehtimaan siitä, että vaikeimmassakin taloudellisessa asemassa olevat kunnat pystyvät suoriutumaan peruspalveluiden tuottamisesta ja näiden kuntien talouden tasapainoa voidaan parantaa.
Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (vanhuspalvelulaki). Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2013. Laissa säädetään iäkkäiden henkilöiden palvelutarpeen selvittämisestä sekä palvelujen saamisesta ja laatuvaatimuksista. Iäkkäille henkilöille nimettäisiin vastuutyöntekijä koordinoimaan palvelujen kokonaisuutta. Lisäksi säädetään kuntien velvollisuudesta asettaa vanhusneuvosto.
Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ennaltaehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60 (Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto).
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa. Peruspalveluita vahvistetaan ja uudistetaan, ikäihmisille turvataan ihmisarvoinen vanhuus sekä panostetaan mielenterveys- ja päihdepalveluihin.
Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja
2010 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset | ||||
0—6-vuotiaat euroa/asukas | 6 249,79 | 6 359,31 | 6 915,09 | 7 122,39 |
7—64-vuotiaat euroa/asukas | 291,92 | 294,55 | 319,55 | 330,13 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 847,49 | 861,73 | 937,55 | 988,59 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 5 113,61 | 5 195,43 | 5 652,50 | 5 924,10 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 14 041,43 | 14 266,09 | 15 521,15 | 16 263,41 |
Työttömien lukumäärän mukaan euroa/työtön | 559,94 | 568,90 | 618,95 | 637,51 |
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas | 51,07 | 51,89 | 56,46 | 58,14 |
Vaikeasti vammaisten lukumäärän mukaan euroa/asukas | 15,23 | 15,47 | 16,83 | 17,33 |
Lasten huostaanottojen määrän mukaan euroa/asukas | 43,02 | 43,71 | 47,56 | 48,99 |
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset | ||||
0—6-vuotiaat euroa/asukas | 791,40 | 826,09 | 899,20 | 926,16 |
7—64-vuotiaat euroa/asukas | 879,92 | 895,60 | 976,82 | 1 006,10 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 2 071,39 | 2 108,30 | 2 294,20 | 2 362,97 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 3 995,44 | 4 063,66 | 4 421,64 | 4 554,19 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 6 935,07 | 7 050,60 | 7 670,93 | 7 900,89 |
Sairastavuuden mukaan euroa/asukas | 378,75 | 384,81 | 418,67 | 431,22 |
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lainsäädännön muuttamisesta siten, että varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön. Esitys ei vaikuta momentin määrärahan mitoitukseen.
Lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tietopalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.
Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja
2010 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Esi- ja perusopetuksen perushinta, euroa/asukas | 6 604,64 | 6 710,31 | 7 300,44 | 7 519,50 |
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen palvelujen perushinnat | ||||
---|---|---|---|---|
Yleiset kirjastot | 54,63 | 55,50 | 60,38 | 62,01 |
Kuntien yleinen kulttuuritoimi, euroa/asukas | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Taiteen perusopetus, euroa/asukas (256 kuntaa vuonna 2013) | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 16 681 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion ja kuntien yhteisten sähköisten asiointipalvelujen ja tietojärjestelmäratkaisujen suunnitteluun ja hankintaan sekä niiden keskitetystä asiakaskäyttöönoton tuesta aiheutuviin kustannuksiin
2) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen ja jo toteutettujen ratkaisuiden käyttöönoton tukemiseen
3) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
4) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen
5) enintään 25 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen vuodessa SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksien ja erillishankkeiden suunnittelua ja toteutusta sekä ohjelman hankeohjausta varten enintään ohjelmakauden päättymiseen saakka
6) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen kuntauudistuksen ICT-muutostuen ohjaustehtäviin. Nämä voidaan toteuttaa henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolelta.
Valtiovarainministeriö saa käyttää SADe-ohjelmaan sisältyviin Oppijan, Sosiaali- ja terveysalan, Osallistumisympäristön, Työnantajan, Yrityksen perustajan ja Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuuksissa, ohjelman erillishankkeissa sekä julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityöhön liittyvää vuoden 2012 talousarviossa myönnettyä 16 500 000 euron valtuutta siltä osin kuin se on jäänyt käyttämättä vuonna 2012.
Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) linjausten mukaisesti valtion ja kuntien yhteisiä hankkeita tavoitteena tuottavuuden parantaminen julkisessa hallinnossa.
SADe-ohjelman tavoitteena on tarjota kansalaisille ja yrityksille hyödyllistä, sujuvaa ja helppoa sähköistä asiointia julkisiin palveluihin. Ohjelma tuottaa asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia sähköisiä palvelukokonaisuuksia. Ohjelman toimeenpano kytkeytyy käynnissä oleviin merkittäviin julkisen hallinnon kehittämistoimenpiteisiin kuten vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaan, asiakaspalvelun kehittämishankkeeseen ja kuntauudistukseen. Ohjelman toimikausi päättyy vuoden 2015 lopussa. Määrärahasta palkattavat henkilöt toimivat projektipäälliköinä ja muuna projektihenkilöstönä SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksissa ja erillishankkeissa sekä ohjelman ohjaukseen liittyvänä projektihenkilöstönä valtiovarainministeriössä ohjelman keston ajan.
Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistää kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita ja sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa. Määrärahalla tuetaan kuntauudistukseen liittyvää kuntasektorin ICT-muutostyötä.
Määrärahaa käytetään Julkisen hallinnon suositusten ja tietohallintolakiin perustuvien standardien laadintaan, sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan, kuten valtion ja kuntien yhteisten ICT-ratkaisujen keskitettyyn käyttöönoton tukeen ja julkisen hallinnon ICT-strategian toimeenpanoon.
Määrärahalla voidaan tukea ja edistää julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain (634/2011) mukaisen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityön käynnistystä, arkkitehtuurikuvausten toteutusta, työvälineiden käyttöönottoa sekä toteutettujen tulosten julkaisua arkkitehtuurityölle asetettujen tavoitteiden ja hyötyjen aikaansaamiseksi.
Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
SADe-ohjelman hankkeet | 13 000 000 |
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet | 1 000 000 |
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö | 2 681 000 |
Yhteensä | 16 681 000 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien |
|
Ennen vuotta 2013 tehdyt sitoumukset | 400 | 400 | 300 | 1 100 |
Vuoden 2013 sitoumukset | 7 300 | 5 100 | 3 000 | 15 400 |
Menot yhteensä | 7 700 | 5 500 | 3 300 | 16 500 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -5 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -1 180 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -134 |
Yhteensä | -1 319 |
2013 talousarvio | 16 681 000 |
2012 II lisätalousarvio | — |
2012 talousarvio | 18 000 000 |
2011 tilinpäätös | 23 560 000 |
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 678 719 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen
3) enintään 20 000 000 euroa harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen valtionosuuteen.
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytettävä taiteen perusopetuksen perushinta on 1,40 euroa ja yleisen kulttuuritoimen perushinta 3,50 euroa asukasta kohden.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa | 271 473 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus | 7 555 453 |
Laskennalliset kustannukset | 24 403 834 |
— sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset | 19 966 971 |
— esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset | 4 436 863 |
Kuntien rahoitusosuus | -16 848 381 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat | 35 055 |
Verrotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | -48 546 |
Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus (enintään) | 20 000 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 2 631 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 4 926 |
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | 837 230 |
Järjestelmämuutoksen tasaus | 497 |
Yhteensä | 8 678 719 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 30,96. Valtionosuuksiin on tehty 3,0 prosentin kustannustason tarkistus lukuun ottamatta kuntien yleistä kulttuuritoimea ja asukaskohtaista taiteen perusopetusta. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2011/2012 asukasluku on 5 372 913.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (vanhuspalvelulaki). Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2013. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 27 300 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti muuttuu 31,42 prosentista 30,96 prosenttiin vuonna 2013. Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 0,05 prosenttiyksikköä liittyen vanhuspalvelulain toteuttamiseen siten, että valtionosuus on 54,3 %. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 0,51 prosenttiyksikköä liittyen valtionosuuksien 125 000 000 euron alentamiseen. Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 113 290 000 euroa lain muutoksen johdosta.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lainsäädännön muuttamisesta siten, että varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön. Esitys ei vaikuta momentin määrärahan mitoitukseen.
Viitaten momentin 33.30.60 selvitysosan esitykseen isyysvapaan pidentämisestä määrärahan mitoituksessa ei ole otettu huomioon isyysvapaan pidentämisen kustannusvaikutuksia kotihoidon tukeen ja yksityisen hoidon tukeen sekä lasten päivähoitoon. Kustannusvaikutukset arvioidaan vähäisiksi.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa, laskentaperusteet (1 000 euroa)
Perusosa | |
— keskimääräinen euromäärä (33,05 €/as) * vv. 2011/2012 asukasluku | 178 122 |
Korotusosat | |
— saaristokorotus | 11 041 |
— syrjäisyyskorotus | 36 077 |
— taajamarakennekorotus | 38 737 |
— kielikorotus | 5 642 |
— asukasluvun muutokseen perustuva korotus | 1 854 |
Valtionosuus yhteensä | 271 473 |
---|
Sosiaali- ja terveydenhuolto, laskentaperusteet (1 000 euroa)
Sosiaalihuolto | |
---|---|
Perushinta | |
— 0—6-vuotiaat (7 122,39 euroa/as) | 2 989 783 |
— 7—64-vuotiaat (330,13 euroa/as) | 1 313 487 |
— 65—74-vuotiaat (988,59 euroa/as) | 526 846 |
— 75—84-vuotiaat (5 924,10 euroa/as) | 1 913 549 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (16 263,41 euroa/as) | 1 924 693 |
Työttömien lukumäärän mukaan (637,51 euroa/as) | 155 197 |
Työttömyysasteen mukaan (58,14 euroa/as) | 315 155 |
Vammaisten lukumäärän mukaan (17,33 euroa/as) | 93 008 |
Lastensuojelun tarpeen mukaan (48,99 euroa/as) | 263 980 |
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 9 495 698 |
Terveydenhuolto | |
Perushinta | |
— 0—6-vuotiaat (926,16 euroa/as) | 388 925 |
— 7—64-vuotiaat (1 006,10 euroa/as) | 4 002 967 |
— 65—74-vuotiaat (2 362,97 euroa/as) | 1 259 291 |
— 75—84-vuotiaat (4 554,19 euroa/as) | 1 471 053 |
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (7 900,89 euroa/as) | 935 031 |
Sairastavuuden mukaan (431,22 euroa/as) | 2 324 016 |
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 10 381 283 |
Syrjäisyyskerroin | 89 559 |
Saaristokerroin | 431 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 19 966 971 |
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus, laskentaperusteet (1 000 euroa)
Perushinta (7 519,50 euroa/6—15 v.) | 3 354 563 |
Korotukset | |
— Asukastiheys | 196 783 |
— 13—15-vuotiaat | 401 558 |
— Kaksikielisyys | 51 722 |
— Saaristoisuus | 1 864 |
— Ruotsinkieliset 6—15-vuotiaat | 27 349 |
— Vieraskieliset 6—15-vuotiaat | 40 652 |
Esi- ja perusopetuksen laskennalliset kustannukset yhteensä | 4 074 491 |
Kirjastot (62,01 euroa/as) | 336 636 |
Kuntien yleinen kulttuuritoimi (3,50 euroa/as) | 18 805 |
Taiteen perusopetus (1,40 euroa/as, 256 kuntaa) | 6 931 |
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä | 362 372 |
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä | 4 436 863 |
Kuntien rahoitusosuus
Asukasluku | 5 372 913 |
Rahoitusosuus, euroa/as | 3 135,80 |
Rahoitusosuus, 1 000 euroa | 16 848 381 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)
Erityisen harvan asutuksen kunnat | 26 657 |
Saaristokunnat | 4 930 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat | 3 467 |
Yhteensä | 35 055 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
777 855 | -826 401 | -48 546 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)
Valtionosuuden vähennykset | |
— uusien kuntajakoselvitysten rahoitus | -2 000 |
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus (-1,68 euroa/as) |
-9 027 |
— harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen lisäys | -4 997 |
— valtionosuusuudistus, lisävaltionosuus 30 kunnalle | -35 031 |
Vähennykset yhteensä | -51 055 |
Valtionosuuden lisäykset | |
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä | 29 549 |
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio | 375 000 |
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 129 000 |
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio | 299 000 |
— v. 2013 verotulomenetysten kompensaatio | 12 000 |
— elatustuen takaisinperinnän palautukset | 9 994 |
— tasauksen neutraalisuus | 33 742 |
Lisäykset yhteensä | 888 285 |
Muu rahoitus (1 000 euroa)
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset | 2 631 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 4 926 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Omaishoidon tukipalvelut | 10 000 |
Siirto momentille 28.90.31 | -2 000 |
Kuntaliitosten vaikutukset | -13 628 |
Muiden määräytymistekijöiden muutokset | -2 517 |
Elatustuen takaisinperinnän palautukset | -3 214 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat | 1 485 |
Vuoden 2013 verotulomuutosten kompensaation muutos | 12 000 |
Valtionosuuden vähennys | -125 000 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 568 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | -24 112 |
Indeksikorotus | 231 240 |
Vanhuspalvelulaki | 27 300 |
Vuoden 2012 II LTA:ssa olevan kertaluonteisen IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen varatun määrärahan palautus | -1 250 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat, lisätyn valtionosuuden rahoitus | -1 485 |
Vuoden 2013 verotulotasauksen neutraalisuus | 24 112 |
Asukasluvun muutos | 72 460 |
Muut muutokset | -797 |
Kotikuntaa vailla olevien 6-15 v. kotikuntakorvaukset (valtio maksaa) | 752 |
LTA II 2012 | 3 563 |
Yhteensä | 209 477 |
2013 talousarvio | 8 678 719 000 |
2012 II lisätalousarvio | 3 563 000 |
2012 talousarvio | 8 469 242 000 |
2011 tilinpäätös | 8 133 691 195 |
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 67 007 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntajakolain (1698/2009) 41 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin
2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen
3) ennen vuotta 2008 voimassa olleen kuntajakolain 40 §:n (167/2005) mukaiseen investointi- ja kehittämishankkeiden tukeen
4) enintään 2 400 000 euroa kuntajakolain 16 §:n mukaisten erityisten selvitysten toimittamisesta aiheutuneiden kustannusten maksamiseen sekä avustuksiin kunnille niistä kustannuksista, joita niille aiheutuu yhdistymiseen liittyvistä esiselvityksistä
5) enintään 200 000 euroa selvitysmenettelystä yhteistyön edistämiseksi eräillä kaupunkiseuduilla annetun lain (1408/2010) mukaisten selvitysten kustannuksiin.
Määrärahaa saa käyttää kohtien 4) ja 5) osalta myös metropolialuetta koskevien esiselvitysten henkilöstö- ja muiden menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yhdistymisavustus | |
— vuoden 2013 kuntien yhdistymiset, 10 liitosta | 14 920 |
— vuoden 2012 kuntien yhdistymiset, 0 liitosta | - |
— vuoden 2011 kuntien yhdistymiset, 6 liitosta | 6 048 |
Yhteensä, 10 liitosta | 20 968 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | |
— vuoden 2013 yhdistymiset | 15 217 |
— vuoden 2012 yhdistymiset | - |
— vuoden 2011 yhdistymiset | 2 894 |
— vuoden 2010 yhdistymiset | 2 163 |
— vuoden 2009 yhdistymiset | 22 805 |
Yhteensä | 43 079 |
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki | |
— vuoden 2007 yhdistymiset | 360 |
Kuntajakolain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) | 2 400 |
Kaupunkiseutuselvitysten kustannukset (enintään) | 200 |
Kaikki yhteensä | 67 007 |
2011 toteutuma |
2012 toteutuma |
2013 arvio |
|
Kuntien yhdistymisiä | 4 | 0 | 10 |
Kuntien määrän vähennys | -6 | 0 | 17 |
Määräraha, milj. € | 114,5 | 44,2 | 65,0 |
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € | 8,9 | 0,0 | 30,1 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | 13 178 |
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki | -1 504 |
Kuntajakolain 16 §:n mukaiset selvitykset ja esiselvitykset (josta 2 000 000 euroa siirtoa momentilta 28.90.30) | 1 840 |
Yhdistymisavustukset | 10 299 |
Yhteistoiminta-avustukset | -1 000 |
Yhteensä | 22 813 |
Momentin nimike on muutettu.
2013 talousarvio | 67 007 000 |
2012 talousarvio | 44 194 000 |
2011 tilinpäätös | 114 455 525 |