Talousarvioesitys 2012
30. Sotilaallinen kriisinhallinta
Selvitysosa:Määrärahat suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoihin budjetoidaan ulkoasiainministeriön pääluokassa momentille 24.10.20 (sisältää EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusajan menot sekä operaatioihin lähdettäessä palkkausmenot). Määrärahat sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoihin sekä tarkkailijatoiminnan menoihin budjetoidaan puolustusministeriön pääluokassa momentille 27.30.20.
Kriisinhallinta on turvallisuus- ja puolustuspolitiikan keskeinen keino, jolla edistetään Suomen turvallisuutta ja maailman konfliktialueiden vakautta. Suunnittelukaudella 2012—2016 puolustusvoimien osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan vakiinnutetaan osaksi puolustusvoimien tavanomaista toimintaa ja suorituskyvyn kehittämistä. Puolustusvoimat käyttää kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan samoja suorituskykyjä kuin Suomen puolustamiseen. Suorituskykyjä on kyettävä käyttämään vaativissa ja nopeasti käynnistettävissä eri organisaatioiden operaatioissa. Puolustusvoimat kehittää valmiuksia osallistua myös koulutus-, neuvonta- ja tukitehtäviin kriisialueilla.
Toiminnalliset tulostavoitteet
Sotilaalliselle kriisinhallinnalle asetetaan seuraavat, puolustusministeriön hallinnonalan yhteiskunnallista vaikuttavuutta edistävät, toiminnalliset tulostavoitteet:
Tavoite | Tavoitetaso asteikolla 1—5 |
---|---|
Kansainvälisen turvallisuuden vahvistaminen | |
Puolustusvoimat toteuttaa sille osoitetut kriisinhallintatehtävät sekä ylläpitää valmiutta osallistua uusiin operaatioihin tai koulutus- ja neuvontatehtäviin. | 4 |
Sotilaallisen kriisinhallinnan joukkojen kehittäminen toteutetaan vuoteen 2016 mennessä. | 3 |
Kriisinhallinnasta saadut kokemukset hyödynnetään täysimääräisesti suorituskykyjen kehittämisessä. | 4 |
Palvelusturvallisuutta ja suojaa kehitetään siten, että operaatioissa palvelevien joukkojen käyttöön toimitetaan aina olosuhteiden ja tehtävien kannalta välttämätön, momentin 27.30.20 määrärahoilla hankittu erikoismateriaali. | 4 |
Sotilaallisen kriisinhallinnan menot (milj. euroa)1) | |||
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (UM) | 47,9 | 58,3 | 50,0 |
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja ylläpitomenot (PLM) | 49,6 | 59,6 | 63,1 |
Yhteensä | 97,5 | 117,9 | 113,1 |
---|
1) Vuoden 2010 osalta kassaperusteinen toteutuma. Ei sisällä kriisinhallintaan käytetyn kansallisen puolustuksen materiaalin hankkimisesta aiheutuvia menoja eikä arvonlisäveromenoja. Kriisinhallintajoukkojen suorituskyky perustuu osin kansallisen puolustuksen materiaaliin, jota täydennetään momentin 27.30.20 määrärahoilla hankitulla, olosuhteiden ja tehtävien kannalta välttämättömällä erikoismateriaalilla.
20. Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 63 092 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin
2) sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen
3) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen
4) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen
5) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen kehittämisohjelmasta aiheutuviin menoihin
6) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin sekä kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
7) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden materiaaliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu
8) SALIS-sopimuksen mukaisen ilmakuljetusjärjestelyn Suomen maksuosuuden hallinnollisten kulujen maksamiseen
9) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin.
Käyttösuunnitelma | € | |
---|---|---|
01. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 2 218 000 |
02. | Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (EUFOR/ALTHEA-operaatio) | 210 000 |
03. | Sotilastarkkailijatoiminnan menot | 3 213 000 |
04. | SKJA:n menot (ISAF-operaatio), Afganistan | 15 068 000 |
05. | YKSOS:n menot (UNMISS-operaatio), Etelä-Sudan | 40 000 |
06. | Liberian kriisinhallintaoperaation menot (UNMIL-operaatio) | 40 000 |
07. | Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot | 5 230 000 |
08. | Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma | 15 000 000 |
11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 168 000 |
12. | Tshadin ja Keski-Afrikan tasavallan kriisinhallintaoperaation menot | 500 000 |
13. | Atalanta-operaation menot | 350 000 |
15. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 12 000 000 |
20. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 9 055 000 |
Yhteensä | 63 092 000 |
Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2012. Näissä operaatioissa toimivan henkilöstön määrän arvioidaan vuonna 2012 olevan noin 500 sotilasta. Kriisinhallinnan kustannusten korvaukset ja muut tulot tuloutetaan momentille 12.27.99.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Vuoden 2010 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | -146 |
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5 %) | 985 |
ISAF-operaation lisämääräraha vuonna 2011 | -5 500 |
Erikoismateriaalin hankinta vuonna 2011 | -1 000 |
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon vaikutukset | 5 000 |
ISAF-operaation häirintälaitteet | 4 000 |
EU:n Libyan operaation päättyminen | -570 |
Libanonin operaation aloituksen myöhentäminen | -2 994 |
Säästö (HO) | -2 000 |
Varalla-kohdan lisämääräraha vuonna 2012 | 5 697 |
Yhteensä | 3 472 |
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Vähennys 3 564 000 euroa talousarvioesityksen 66 656 000 euroon nähden aiheutuu siitä, että käyttösuunnitelmakohta 14. on poistettu EU:n Libyan operaation päättymisestä johtuen sekä käyttösuunnitelmakohdan 15. määrärahaa on vähennetty 2 994 000 euroa johtuen Libanonin operaation aloituksen myöhentämisestä toukokuuhun 2012.
Talousarvioesitykseen nähden käyttösuunnitelmakohdan 01. määrärahaa on vähennetty 1 009 000 euroa Kosovon operaation kustannusten tarkentumisesta johtuen, käyttösuunnitelmakohdan 04. määrärahaa on vähennetty 2 932 000 euroa Afganistanin operaation helikopterievakuointikyvyn peruuntumisen johdosta, käyttösuunnitelmakohdan 05. nimi on muutettu Sudanin uutta operaatiota vastaavaksi, käyttösuunnitelmakohdan 07. määrärahaa on lisätty 38 000 euroa SAC:n Unkariin sijoitetun henkilöstön palkkauskustannusten tarkentumisesta johtuen, käyttösuunnitelmakohdan 11. määrärahaa on vähennetty 152 000 euroa EU:n Somalian koulutusoperaation kustannusten tarkentumisesta johtuen. Muutosten johdosta vapautuneet määrärahat 4 055 000 euroa on siirretty käyttösuunnitelmakohtaan 20.
2012 talousarvio | 63 092 000 |
2011 III lisätalousarvio | -146 000 |
2011 talousarvio | 59 620 000 |
2010 tilinpäätös | 59 137 000 |
95. Kurssivaihtelut(arviomääräraha)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää suomalaisista kriisinhallintajoukoista aiheutuvien puolustusministeriön hallinnonalan menojen laskutuksessa syntyviin kurssieroihin.
2012 talousarvio | 10 000 |
2011 talousarvio | 10 000 |
2010 tilinpäätös | -32 216 |