Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
            (60.) Tiede
         70. Opintotuki
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

40. (29.40, 50 ja 60) Korkeakouluopetus ja tutkimusPDF-versio

Valtuus

Suomen Akatemian momenteilta 29.40.51 ja 29.40.53 rahoitettaviin tutkimushankkeisiin saa vuonna 2010 hyväksyä sitoumuksia 361 464 000 euron arvosta.

Tieteellisten seurain valtuuskunnalle voidaan edelleen luovuttaa tilat vastikkeetta.

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Yliopistot ja ammattikorkeakoulut edistävät toiminnallaan kansalaisten hyvinvointia ja sivistystä sekä kestävää taloudellista, kulttuurista, ekologista ja sosiaalista kehitystä. Toiminta on korkealaatuista, vaikuttavaa, eettistä ja tukee monikulttuurisen yhteiskunnan kehitystä.
  • Suomen tieteen kansainvälinen taso, tieto- ja osaamispohja, sekä kansantalouden innovaatiokapasiteetti vahvistuvat.
  • Korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuus turvataan.
  • Korkeakoulutuksen ja korkeakoulututkintojen sisältöä kehitetään määrällisesti ja laadullisesti paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita vastaaviksi. Tutkimustulosten ja osaamisen liiketoiminnallista ja muuta yhteiskunnallista hyödyntämistä sekä innovaatiopalveluita tehostetaan maan eri osissa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Korkeakoulut (yliopistot ja ammattikorkeakoulut) kehittävät toimintaansa kansainvälisinä ja vetovoimaisina oppimis- ja tutkimusyhteisöinä. Korkeakoulut profiloituvat kansainvälisessä toiminnassaan omilla vahvuusalueillaan ja kantavat vastuuta globaalien kysymysten ratkaisemisessa. Korkeakoulujen rooli kansainvälisinä toimijoina vahvistuu.

Korkeakoulut järjestävät toimintansa taloudellisesti, tuottavasti ja tehokkaasti. Korkeakoulut pyrkivät toiminnassaan tarkoituksenmukaiseen yhteistyöhön ja työnjakoon. Korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän rakenteellista kehittämistä jatketaan tavoitteena tiiviimpi korkeakouluverkko, vahvat, vetovoimaiset sekä koulutustarjonnaltaan ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnaltaan profiloituneet korkeakouluyksiköt sekä lisääntynyt kansainvälinen huippututkimus.

Yliopistot vahvistavat korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen, taiteellisen toiminnan ja tasa-arvoisen tutkijanuran edellytyksiä sekä asemaansa kansainvälisessä tutkimuskentässä. Ammattikorkeakoulut vahvistavat työelämään, taiteelliseen toimintaan ja alueellisiin tarpeisiin kytkeytyvää opetusta, yrittäjyyttä sekä erityisesti tuotekehitykseen sekä yritysten, työyhteisöjen ja kolmannen sektorin kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehitystyötä.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut turvaavat oman profiilinsa mukaisesti korkeasti koulutetun työvoiman ja tutkijakunnan saatavuuden. Työurien pidentämiseksi ja osaamisen päivittämiseksi kehitetään opintoprosesseja, opiskelijavalintaa ja elinikäisen oppimisen edellytyksiä. Korkeakoulut vahvistavat elinikäisen oppimisen edellytyksiä joustavoittamalla koulutusjärjestelyjä, kehittämällä eri tavoin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Alueiden ja työelämän muuttuviin tarpeisiin vastataan ensisijaisesti aikuiskoulutustarjontaa kehittämällä. Työelämässä toimiville kehitetään täydennyskoulutusta, soveltuvaa tutkintoon johtavaa koulutusta ja avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa.

Korkeakoulut uudistavat opiskelijavalintaansa nopeuttamaan siirtymistä toisen asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Opetuksen laatua ja opintojen suunnittelu-, ohjaus- ja seurantajärjestelmiä kehittämällä tehostetaan opintojen läpäisyä ja nopeutetaan tutkintojen suorittamisen jälkeistä siirtymistä työelämään. Yliopistot ottavat käyttöönsä valtakunnallisen opiskelijapalautejärjestelmän ja ammattikorkeakoulut jatkavat opiskelijapalautejärjestelmän sisällöllistä kehittämistä.

Korkeakoulut lisäävät yhteistyötään työelämän ja innovaatiojärjestelmän muiden toimijoiden kanssa. Korkeakoulut osallistuvat aktiivisesti alueellisten strategioiden valmisteluun sekä alueidensa kehittämiseen.

Korkeakoulut kehittävät toimintaansa siten, että ne ovat kilpailukykyisiä, tasa-arvoisia ja kiinnostavia työ- ja opiskelupaikkoja. Korkeakoulut hyödyntävät toimintansa kehittämisessä arviointien ja laatujärjestelmiensä auditointien tuloksia.

Tiedepoliittisin instrumentein tuetaan luovien tutkimusympäristöjen ja huippuyksikköjen syntymistä ja kehittymistä, profiloitumista ja kansainvälistä menestymistä sekä strategisten huippuyksikköjen toimintaan osallistumista yhteistyössä muiden hallinnonalojen ja yksityisen sektorin kanssa.

Edistetään tutkimustiedon käyttöä ja hyödyntämistä talouden, työllisyyden ja muun yhteiskunnallisen kehityksen hyväksi. Parannetaan tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta tehostamalla ja kehittämällä tieteen tutkimuksen arviointi- ja ennakointimenetelmiä. Vahvistetaan tieteen tunnettuutta yhteiskunnassa ja parannetaan kansalaisten mahdollisuuksia ymmärtää ja hyödyntää tutkimustietoa.

Kehitetään tutkijanuraa yhteistyössä yliopistojen ja Suomen Akatemian kanssa. Tohtorikoulutuksen laatua kehitettäessä ja laajuutta mitoitettaessa otetaan nykyistä paremmin huomioon yksityisen, julkisen ja korkeakoulusektorin tarpeet. Tutkimuksen infrastruktuureja vahvistetaan ja edistetään kansallista infrastruktuuripolitiikkaa. Tutkimustoiminnan ja tietoyhteiskunnan kehittäminen turvataan korkeatasoisilla tukipalveluilla ja tutkimuksen tietohuollolla.

Tutkimusaineistojen saatavuutta ja näkyvyyttä parannetaan. Avointa tieteellistä julkaisutoimintaa sekä aineistojen haettavuutta ja pitkäaikaissäilyttämistä edistetään hallinnonalojen välisenä yhteistyönä.

Tutkimushankkeiden myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot
  Myöntämisvaltuus       Menot, milj. euroa
Vuosi milj. euroa 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
                 
2004 172,6              
2005 175,6 17,6            
2006 205,6 30,8 20,6          
2007 225,3 67,6 33,8 22,5        
2008 245,6 85,9 73,7 36,8 24,6      
2009 258,5 25,9 90,5 77,6 38,8 25,9    
2010 361,4   51,1 117,1 99,5 54,8 35,9 3,0
Yhteensä   227,8 269,7 254,0 162,9 80,7 35,9 3,0

Myöntämisvaltuuden lisäys on 102,9 milj. euroa. Lisäyksestä 90 milj. euroa aiheutuu tutkijavirkamuutoksesta ja 12,9 milj. euroa valtuuden tasokorotuksesta. Aikaisemmin Suomen Akatemian toimintamenomomentilta palkatut tutkijan virat on siirretty myöntämisvaltuuden piiriin osaksi tutkimusrahoitusta.

Luvun nimike on muutettu.

Valtiovarainvaliokunta:

Ammattikorkeakoulujen rahoitus. Opetusministeriön ja ammattikorkeakoulujen välisissä sopimuksissa vuosille 2010—2012 on sovittu ammattikorkeakoulujen opiskelijamäärästä koulutusaloittain, mikä on perusrahoituksen lähtökohtana. Sovitulle opiskelijamäärälle muodostaa pohjan vuoden 2009 yksikköhintapäätösten opiskelijamäärä. Laskennallisen opiskelijamäärän lisäksi suoritettavat tutkinnot vaikuttavat merkittävästi ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen määrään. Ammattikorkeakoulut voivat siten toimimalla tehokkaasti ja huolehtimalla opintoprosessien sujuvuudesta vaikuttaa rahoituksensa tasoon.

Hankerahoituksessa on siirrytty ammattikorkeakoulujen kannalta strategisten hankkeiden sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukemiseen aiempaa vahvemmin. Tämän seurauksena vuoden 2010 osalta on ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistoiminnan osuutta hankerahoituksesta nostettu huomattavasti vuoteen 2009 verrattuna. Vuonna 2009 tutkimus- ja kehitystyöhön kohdennettava hankerahoitus on yhteensä seitsemän miljoonaa euroa, kun vuodelle 2010 vastaava summa on yli 13 miljoonaa euroa.

Tutkimusinfrastruktuurihankkeet. Opetusministeriön johdolla on laadittu vuonna 2009 valmistunut kartoitus merkittävistä tutkimusinfrastruktuurihankkeista sekä tiekartta uusien hankkeiden kehittämiseksi. Tiekartalle on priorisoitu 20 tutkimusinfrastruktuurihanketta, joista 13 liittyy Euroopan tutkimusinfrastruktuurien strategiafoorumin (ESFRI) priorisoimiin eurooppalaisiin tutkimusinfrastruktuureihin. Kansallisen tiekartan hankkeiden rakentamiskustannusten on arvioitu olevan 230 miljoonaa euroa, ja näiden rahoitusta on ehdotettu lisättävän keskitettynä kilpailtuna rahoituksena, mikä ei kuitenkaan ole toteutunut. Valtion talousarvioesityksessä vuodelle 2010 on osoitettu yhteensä 3 miljoonaa euroa kansallisen tiekartan kiireellisimpien hankkeiden valmisteluun ja käynnistämiseen (kasvihuonekaasujen seurantajärjestelmä ICOS ja biotieteiden infrastruktuurit EATRIS, BBMRI ja ELIXIR). Myös tutkimus- ja innovaationeuvoston tiede- ja koulutusjaosto on todennut päätöksessään (26.5.2009), että kansallista tutkimusinfrastruktuuripolitiikkaa valmistellaan kansalliseen tiekartta-hankkeeseen (2009) perustuen.

01. (29.60.01) Suomen Akatemian toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 9 333 000 euroa.

Selvitysosa:Suomen Akatemia on rahoittajaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää korkeatasoista tutkimusta tieteelliseen laatuun perustuvalla pitkäjänteisellä mutta määräaikaisella rahoituksella, luotettavalla arvioinnilla, tiedepoliittisella asiantuntemuksella sekä monipuolisella ja globaalilla yhteistyöllä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Suomen Akatemian tavoitteena on tutkimuksen laadun vahvistaminen, tutkijanuran kehittäminen, tieteen aseman ja näkyvyyden vahvistaminen sekä strategisten kumppanuuksien vahvistaminen.

Suomen Akatemia edistää kansainvälisesti korkeatasoista ja eettisesti kestävää tutkimusta, tutkimuksen uusiutumista, uusia monitieteisiä ja tieteidenvälisiä tutkimusaiheita ja lähestymistapoja etsivää tutkimusta, tutkimusalojen laajan osaamispohjan vahvistamista yhteiskunnassa sekä tieteellisten läpimurtojen syntymistä.

Suomen Akatemia tukee kansainvälisesti kilpailukykyisen tutkijakunnan kehittymistä, uusiutumista ja monipuolistumista sekä lisää tutkijanuran houkuttelevuutta. Suomen Akatemia edistää tieteen ja tutkimuksen asemaa sekä rahoittamansa tutkimuksen tulosten ja asiantuntemuksen hyväksikäyttöä julkisessa päätöksenteossa ja elinkeinoelämässä hyvinvoinnin, sivistyksen ja kulttuurin edistämiseksi sekä yhteiskunnan kilpailukyvyn parantamiseksi.

Suomen Akatemia edistää yhteistyössä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa tutkimusrahoituksen vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista, toimii aktiivisesti eurooppalaisen ja pohjoismaisen tutkimusalueen vahvistajana sekä sitoutuu valittujen kohdemaiden kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Akatemia kehittää työyhteisöään tavoitteena henkilöstön hyvä työkyky ja -hyvinvointi. Akatemia arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta, jotta se pystyy mahdollisimman hyvin toteuttamaan toiminta-ajatustaan ja strategisia tavoitteitaan muuttuvassa toimintaympäristössä.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon neljän henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi ja hallituksen esitykseen laiksi Suomen Akatemiasta (HE 27/2009) viitaten 321 henkilötyövuoden vähennys (akatemiaprofessorit ja akatemiatutkijat) ja henkilötyövuosia vastaavan määrärahan siirto momentille 29.40.51.

  2007 2008 2009 2010
Tunnuslukuja toteutuma toteutuma arvio arvio
         
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus        
Akatemiaprofessorit 40 40 41 41
Akatemiatutkijat 260 267 280 280
Tutkijatohtoripaikat 454 490 490 450
Toiminnallinen tuloksellisuus        
Käsiteltyjen hakemusten määrä 4 820 4 228 4 228 3 800
Yleisen tutkimusmäärärahahaun hakupaine,        
myönnöt hakemusten lukumäärästä, % 27 28 27 27
myönnöt hakemusten rahamäärästä, % 21 22 21 21
Tutkimusohjelmat, joissa kv. rah.yhteistyötä   6 6 11
Toteutetut arvioinnit 5 5 5 3
Tiedekilpailu Viksu, osallistujien lkm 176 159 200 200
Toiminnallinen tehokkuus        
Käsitellyt hakemukset kpl/htv 30,5 27,6 27,6 25,3
Henkisten voimavarojen hallinta        
Sairauspäivien lkm/htv 8,1 10,6 10,6 8,5
Henkilötyövuodet (hallintovirasto) 158 153 153 150

Suomen Akatemian tulostavoitteiden toteuttamiseen käytetään myös momenttien 29.40.51, 29.40.53 ja 29.40.66 määrärahoja.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen Suomen Akatemian suoritteista perittävistä maksuista (783/2006).

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 34 665 36 883 10 045
Bruttotulot 734 712 712
Nettomenot 33 931 36 171 9 333
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 11 470    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 12 507    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset, palkkapoliittiset kehittämistoimenpiteet (siirtymäkausien päättäminen) sekä työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 131 000 euroa) -350
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 77
Tuottavuustoimet (-4 htv) -88
Siirto momentille 29.40.51 (akatemiaprof. ja akatemiatutkijavirkamuutos) -23 972
Uudelleenkohdentaminen -2 505
Yhteensä -26 838


2010 talousarvio 9 333 000
2009 talousarvio 36 171 000
2008 tilinpäätös 34 968 000

02. (29.60.02) Arkistolaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 465 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) arkistolaitoksen kansainvälisen yhteistyön edellyttämien järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen ja

2) EU:n hyväksymien hankkeiden menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Arkistolaitos on asiantuntija- ja palveluorganisaatio, jonka toiminnan tavoitteena on, että yhteiskunnan ja yksilön kannalta merkittävä arkistoaines säilyy suppeassa ja käyttökelpoisessa muodossa ja on tehokkaasti käytettävissä. Arkistolaitoksen toiminta varmistaa asiakirjallisen kulttuuriperinnön saatavuuden ja käytettävyyden, sekä tukee hallinnon julkisuusperiaatteen toteutumista ja viranomaisten toiminnan tehokkuutta. Tavoitteena on, että viranomaisten asiakirjoista säilytetään pysyvästi keskimäärin 10—15 %.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Arkistolaitos kehittää ja ohjaa arkistotointa siten, että julkisen sektorin asiakirjahallintoa ja arkistotointa hoidetaan tehokkaasti ja taloudellisesti. Arkistolaitos määrittelee, mitkä julkiset asiakirjat säilytetään pysyvästi.
  • Arkistolaitos säilyttää hallussaan olevat arkistoainekset tehokkaasti ja turvallisesti sekä parantaa niiden käytettävyyttä ja saatavuutta.
  • Arkistolaitos tarjoaa asiakkailleen monipuolista, luotettavaa ja nopeaa, maksutonta ja maksullista tietopalvelua.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Arkistolaitos kehittää työyhteisöään tavoitteena henkilöstön hyvä työkyky ja -hyvinvointi. Arkistolaitos arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta, jotta se pystyy mahdollisimman hyvin toteuttamaan toiminta-ajatustaan ja strategisia tavoitteitaan muuttuvassa toimintaympäristössä.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen arkistolaitoksen suoritteiden maksuista (1259/2007).

  2007 2008 2009 2010
Tunnuslukuja toteutuma toteutuma1) arvio arvio
         
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus        
Arkistoaineksen kokonaismäärä (hyllymetriä) 115 149 163 961 167 000 170 000
Digitoitu aineisto (kuvatiedostojen määrä) 969 271 1 305 464 4 300 000 5 000 000
(hyllymetriä koko aineistosta %)        
Toiminnallinen tuloksellisuus        
Annettu koulutus (luentotunteja) 878 878 800 750
Tehdyt tarkastukset (lkm) 98 87 80 70
Järjestetyt arkistot (hyllymetriä) 1 301 1 650 1 600 1 500
Tutkijakäynnit (kpl) 61 202 59 352 59 000 58 000
Annetut todistukset ja selvitykset (kpl) 16 463 19 128 20 000 21 000
Toiminnallinen tehokkuus        
Arkistoaineksen kokonaismäärä hyllymetriä/htv 482 591 630 654
Henkisten voimavarojen hallinta        
Sairauspäivien lkm/htv 11,8 9,6 <12 <10
Henkilötyövuodet2) 238,75 277,25 265 260

1) Luvuissa on mukana Sota-arkiston ja Valtioneuvoston väliarkiston aineistot ja htv-luku sisältää 34 htv:tä Sota-arkiston ja 3 htv:tä Valtioneuvoston arkiston liittämisestä arkistolaitokseen.

2) Sisältää myös määräaikaisten hankkeiden henkilöstön.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 19 703 21 945 21 095
Bruttotulot 1 209 630 630
Nettomenot 18 493 21 315 20 465
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 476    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 015    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Hämeenlinnan uuden maakunta-arkiston vuokralisäys 60
Palkkojen tarkistukset ja työntantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 50 000 euroa) -8
Toiminta- ja henkilöstövoimavarojen turvaaminen 200
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 -29
VAPA-hankkeen rahoituksen muutos -2 000
Siirto momentilta 28.70.20 (Sähköisen aineiston vastaanotto- ja palvelujärjestelmä VAPA) (kertameno) 1 000
Tuottavuustoimet (-3 htv) -66
Tekninen muutos -7
Toimitilakustannukset 200
Yhteensä -650


2010 talousarvio 20 465 000
2009 I lisätalousarvio 200 000
2009 talousarvio 21 115 000
2008 tilinpäätös 19 032 000

03. (29.60.03) Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 530 000 euroa.

Selvitysosa:Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on kielitieteellinen tutkimuslaitos, jonka toiminnan tavoitteena on lisätä tietoa kotimaisista kielistä ja niiden asemasta kulttuurissa ja yhteiskunnassa sekä näin osaltaan luoda edellytyksiä kielelliselle tasa-arvolle Suomessa.

  2007 2008 2009 2010
Tunnuslukuja toteutuma toteutuma arvio arvio
         
Tieteelliset julkaisut, kpl/sivua 61/4 659 60/11 725 70/5 000 70/5 000
Yleistajuiset julkaisut, kpl/sivua 336/3 754 318/2 122 300/3 000 300/3 000
Tietopalvelutehtävät, kpl 1 981 1 618 1 900 2 000
Sairauspäivien lkm/htv 7 8 8 8
Henkilötyövuodet 101 101 104,6 102,2

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tulostavoitteiden toteuttamiseen käytetään myös momentin 29.40.53 määrärahoja.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 3 487 3 375 3 220
Bruttotulot 699 730 690
Nettomenot 2 788 2 645 2 530
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 935    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 828    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työntantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 22 000 euroa) -56
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 47
Tuottavuustoimet (-2,4 htv) -106
Yhteensä -115

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen suoritteiden maksuista (1260/2007).


2010 talousarvio 2 530 000
2009 talousarvio 2 645 000
2008 tilinpäätös 2 681 000

04. (29.60.04) Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 615 000 euroa.

Selvitysosa:Varastokirjaston tehtävänä on vastaanottaa ja säilyttää tieteellisistä ja yleisistä kirjastoista siirrettävää aineistoa sekä asettaa se käyttöön.

  2007 2008 2009 2010
Tunnuslukuja toteutuma toteutuma arvio arvio
         
Vastaanotetun aineiston määrä (hyllymetriä) 3 730 4 295 3 500 4 000
Tilausten määrä 65 830 79 168 70 000 80 000
Sairauspäivien lkm/htv 9,9 15,4 <6,5 <8
Henkilötyövuodet 21,9 22,3 20,3 19,7

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 1 684 1 645 1 645
Bruttotulot 34 58 30
Nettomenot 1 650 1 587 1 615
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 80    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteisen vähennyksen poistumisen johdosta lisäystä 6 000 euroa) ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 4 000 euroa) 4
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 11
Tuottavuustoimet (-0,6 htv) -13
Linnea-kirjastokonsortion jäsenmaksun korotus 11
Vuokrakustannusten nousu 14
Tasokorotus 1
Yhteensä 28

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen Varastokirjaston suoritteista perittävistä maksuista (1346/2006).


2010 talousarvio 1 615 000
2009 talousarvio 1 587 000
2008 tilinpäätös 1 573 000

05. (29.50.04) Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.

Selvitysosa:Momentin 29.01.88 perusteluihin viitaten Yliopistojen palvelukeskus Certia on tarkoitus yhtiöittää 1.5.2010 lukien. Yhtiöittäminen liittyy yliopistouudistukseen. Vuonna 2009 Certia toimii budjettirahoitteisena ja vuonna 2010 se toimii yhtiöittämiseen saakka nettobudjetoituna maksullista palvelutoimintaa harjoittavana virastona.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 5 190 8 000 5 310
Bruttotulot - - 5 300
Nettomenot 5 190 8 000 10
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 9 810    


2010 talousarvio 10 000
2009 talousarvio 8 000 000
2008 tilinpäätös 15 000 000

20. (29.40.20, 21, 50.20, osa ja 60.20) Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 21 436 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammattikorkeakouluja, yliopistoja ja tiedelaitoksia koskevan tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminnan menojen ja avustusten maksamiseen

2) korkeakoulujen ja tieteen yhteisten tietoteknisten palvelujen ja tietoverkon rahoittamiseen, korkeakoulujen ja tieteen toiminnan seurannan ja ohjauksen tietojärjestelmien sekä muiden vastaavien yhteisten menojen keskitettyyn rahoittamiseen

3) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen ja

4) enintään 186 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Selvitysosa:Kehittämistoimilla tuetaan erityisesti korkeakoulu- ja tutkimusjärjestelmän rakenteellista kehittämistä ja uudistamista. Tavoitteena on korkeakoulujen ja tieteen yhteisillä tai yhtenäisillä tietoteknisillä palveluilla kohottaa tukitoimintojen palvelutasoa, alentaa kustannuksia ja edistää sähköistä asiointia.

Momentin nimike on muutettu.

Määrärahan arvioitu käyttö
     
1. Tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminta 5 026 000
2. Korkeakoulujen ja tieteen yhteiset tietotekniset palvelut ja tietoverkko 16 410 000
Yhteensä 21 436 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteisen vähennyksen poistumisen johdosta lisäystä 84 000 euroa sekä siirtymäkausien päättämisen johdosta kertaluonteista vähennystä 15 000 euroa), valtion palkkausjärjestelmä (yliopistot) 262
Supertietokoneen vuoden 2009 maksuerä -2 000
Savonlinnan harjoittelukoulun yhtenäisen peruskoulun rahoitus 90
Siirto momentille 29.01.04, arviointitoiminta (-7 htv) -1 098
Siirto momentille 29.01.01 (-1 htv) -63
Kertamenon poistuminen -50
Uudelleenkohdentaminen -1 000
Muu muutos yhteensä -25
Yhteensä -3 884


2010 talousarvio 21 436 000
2009 talousarvio 25 320 000
2008 tilinpäätös 35 025 000

30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 403 546 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammattikorkeakoululain (351/2003) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) enintään 11 100 000 euroa ammattikorkeakoululain mukaisena hankerahoituksena toiminnan kehittämiseen ja tukemiseen sekä

3) enintään 10 185 000 euroa ammattikorkeakoulujen tuloksellisuusrahoitukseen, tietoyhteiskuntahankkeisiin ja ammattikorkeakoulujen strategiaa tukeviin hankkeisiin.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen uudeksi laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta.

Ammattikorkeakoulujen toiminnallisen tuloksellisuuden tunnuslukuja ja määrälliset tavoitteet
  2004
toteutuma
2006
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
         
Ammattikorkeakoulututkinnot 20 670 20 767 21 089 21 800
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot 59 362 681 1 798
Ammatillinen opettajankoulutus, valmistuneet 1 294 1 531 1 595 1 530
Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat 3 765 4 544 .. 8 500
Vaihto-opiskelijat (l+s, yli 3 kk) 6 858 7 243 7 473 8 800
         
Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet viiden vuoden kuluttua aloittamisesta, % aloittaneista 58,4 61,3 .. 65,0
Lukuvuodessa vähintään 45 opintopistettä suorittaneet opiskelijat, % tutkintokoulutuksen opiskelijoista1) 60,3 57,5 54,3 61,0
Opiskelijat (FTE)/opettajat 16,8 16,7 16,6 16,3
Tutkinnot/ opettajat 3,3 3,3 3,5 3,5
Opettajien ja tutkijoiden kv-liikkuvuus/ opettajat ja T&K -henkilöstö 0,56 0,75 0,84 1,0
T&K -hankkeissa suoritetut opintopisteet/ läsnä olevat tutkinto-opiskelijat .. 2,2 2,8 3,3

1) Vuodet 2004 ja 2006 sisältävät vain ammattikorkeakoulututkintoon johtavan nuorten koulutuksen

Tuottavuutta lisätään siten, että suoritettujen opintopisteiden ja tutkintojen määrä kasvaa sopimuskaudella nopeammin kuin käytettävissä oleva yksikköhintarahoitus.

Opetusministeriö tukee kansallisen korkeakoulupolitiikan ja ammattikorkeakoulujen tavoitteiden toteutumista hankerahoituksella.

Opetusministeriö myöntää ammattikorkeakouluille tuloksellisuusrahoitusta vuosina 2010—2012 tuloksellisuuden palkitsemiskriteerien perusteella ja lisäksi koulutuksen laatuyksikköarvioinnin perusteella. Palkitsemiskriteereinä on kuusi asiakokonaisuutta: 1) korkeakoulurakenne, 2) opiskelijarekrytointi, 3) opintoprosessien tehokkuus ja laatu, 4) kansainvälistyminen, 5) tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä 6) aluevaikuttavuus ja työelämäyhteistyö.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Laskennalliset kustannukset (laskennallinen opiskelijamäärä * yksikköhinta) 881 193 000
— kunnalliset ammattikorkeakoulut (52 399 * 7 552,55 €) 395 747 000
— yksityiset ammattikorkeakoulut (62 325 * 7 788,94 €, sis. alv.) 485 446 000
Kuntien rahoitusosuus -503 492 000
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi 4 560 000
Hankerahoitus toiminnan kehittämiseen ja tukemiseen (enintään) 11 100 000
Tuloksellisuusrahoitukseen ym. (enintään) 10 185 000
Yhteensä 403 546 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 9 677
Aikuiskoulutuksen tarjonnan lisääminen (LTA 2009) 3 000
Arvonlisäverokompensaatioarvion muutos 560
Siirto momentilta 29.30.21 3 200
Siirto momentille 29.30.31 -950
Kertavähennyksen poistuminen 586
Uudelleenkohdentaminen -4 000
Tasokorotus 1 001
Yhteensä 13 074

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 736 000 euroa talousarvioesityksen 402 810 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.


2010 talousarvio 403 546 000
2009 I lisätalousarvio 3 000 000
2009 talousarvio 390 472 000
2008 tilinpäätös 376 425 118

50. (29.50.01, 02, 03, 20, osa ja 21) Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 678 576 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yliopistoille yliopistolain (558/2009) mukaisen valtionrahoituksen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Yliopistolain mukaisesti yliopistoista tulee itsenäisiä julkisoikeudellisia laitoksia tai säätiölain mukaisia säätiöitä. Uudistuksen tavoitteena on luoda yliopistoille nykyistä paremmat toimintaedellytykset sekä vahvistaa opetus- ja tutkimustoimintansa laatua ja vaikuttavuutta. Yliopistolain voimaanpanolain mukaisesti yliopistolaki tulee voimaan 1.1.2010.

Yliopistolain uudistuksen yhteydessä on tavoitteena muodostaa Teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun pohjalle rakentuva Aalto-yliopisto, Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun pohjalle rakentuva Turun yliopisto sekä Joensuun ja Kuopion yliopistojen pohjalle rakentuva Itä-Suomen yliopisto.

Yliopistojen valtionrahoitus määräytyy yliopistolain perusteella. Perusrahoitusta kohdennetaan yliopistoille laskennallisin perustein ottaen huomioon toiminnan laajuus (60,4 %), laatu ja vaikuttavuus (14,6 %) sekä muiden koulutuksen ja tiedepolitiikan tavoitteiden perusteella (25 %).

Toiminnan laajuudessa tutkintotavoitteilla ja toteutumilla on edelleen keskeinen asema. Laadun ja vaikuttavuuden perusteella kohdennettavassa rahoituksessa laskentakriteerit liittyvät koulutuksen ja tutkimuksen laatuun, opiskeluprosessien toimivuuteen, koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälistymiseen, kansalliseen kilpailtuun tutkimusrahoitukseen ja tieteelliseen julkaisutoimintaan. Muut koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteet ottavat huomioon yliopistojen valtakunnalliset erityistehtävät, koulutus- ja tieteenalarakenteen, tutkijakoulut, harjoittelukoulut ja Kansalliskirjaston toiminnan. Tähän kokonaisuuteen liittyy myös strategisen kehittämisen rahoitus, jota kohdennetaan yliopistojen strategiatyön ja profiloitumisen perusteella.

Valtion rahoituksella turvataan kaikille yliopistoille kohtuulliset taloudelliset edellytykset lakisääteisten tehtävien hoitamiseen kannustaen samalla profiloitumisen ja jatkuvan laadun parantamisen ohella tuottavaan ja taloudelliseen toimintaan.

Tavoitteena on, että muutosvaiheessa yliopistojen keskinäiset rahoitussuhteet eivät olennaisesti muutu ja että pidemmällä aikavälillä toiminnan tuloksellisuus heijastuu yksittäisen yliopiston saamaan rahoitukseen. Tarkoitus on, että yliopistojen, harjoittelukoulujen ja Kansalliskirjaston vuodelta 2009 varainhoitovuodelle 2010 siirtyvät määrärahat kohdennetaan uudessa oikeushenkilömuodossa toimivan yliopiston käyttöpääomaan käytettäväksi ao. toimintaan.

Yliopistojen valtion rahoituksen (perusrahoitus) lähtötasoon sisältyvinä pysyvinä lisäyksinä pidetään vuosille 2010—2012 kehyspäätökseen sisältyviä yliopistojen toimintaedellytysten turvaamisen lisärahoitusta, Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitusta ja muille kuin Aalto-yliopistolle kohdentuvaa toimintarahoituksen lisäystä.

Valtion rahoituksen vuoden 2010 lähtötasoa korotetaan valtionhallinnon keskustason työmarkkinasopimuksiin perustuvien mahdollisten palkankorotusten vuoden 2010 määrärahavaikutuksia vastaavasti. Yliopistojen perusrahoitusta korotetaan kertaluonteisia eriä lukuun ottamatta yliopistoindeksin mukaista vuotuista kustannustason nousua vastaavasti ensimmäisen kerran määriteltäessä yliopistojen valtion rahoitusta vuodelle 2011.

Kustannustason muutoksen huomioon ottamisen lisäksi yliopistoille korvataan arvonlisäverolain (1501/1993) 39 ja 40 §:ssä tarkoitettuihin koulutuspalveluihin sekä yliopistojen muuhun kuin liiketaloudelliseen tutkimukseen liittyviin hankintoihin ja toimitilavuokriin sisältyvien arvonlisäverojen osuus yliopistoille aiheutuneista kustannuksista. Korvausta tarkistetaan vuosittain viimeksi toteutuneen yliopistojen keskimääräisen arvonlisäverokertymän perusteella. Uusimuotoisille yliopistoille syntyvän työttömyysvakuutusmaksujen maksuvelvoitteen lykkäämistä selvitetään.

Helsingin yliopiston yhteydessä toimii Kansalliskirjasto, jonka tehtävistä säädetään yliopistolaissa (558/2009) ja kulttuuriaineistojen tallentamisesta ja säilyttämisestä annetussa laissa (1433/2007). Tavoitteena on vahvistaa Kansalliskirjaston roolia kirjastoalan kansallisena kehittäjänä ja kirjastoverkon peruspalvelujen tarjoajana.

Opettajankoulutusta järjestävissä yliopistoissa on opetusharjoittelua ja opettajankoulutuksen kehittämistä varten harjoittelukouluja, joiden tavoitteena on opettajankoulutusta palvelevan toiminnan korkea taso ja läheinen vuorovaikutus yliopiston muun toiminnan kanssa.

Vuoden 2010 alusta opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusjärjestelmästä siirretään kuntien peruspalvelujen järjestämiseen tarkoitetun valtionosuuden piiriin muun muassa esi- ja perusopetusta koskevat valtionosuudet ml. yliopistojen yhteydessä toimivien harjoittelukoulujen vastaava valtionrahoitus. Kuntien valtionosuuslaissa säädetään kotikunnan maksuosuuden perusteista, maksuvelvollisuudesta ja yliopistojen mahdollisuudesta laskuttaa esi- ja perusopetuksen oppilaiden perusteella näiden kotikuntia.

Yliopistojen toiminnallisen tuloksellisuuden tunnuslukuja ja määrälliset tavoitteet
  2004
toteutuma
2006
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
         
Alemmat korkeakoulututkinnot 27 217 3 814 13 876 13 8001)
Ylemmät korkeakoulututkinnot 12 588 13 128 21 8252) 14 900
Tohtorintutkinnot 1 399 1 409 1 526 1 600
Harjoittelukoulujen oppilasmäärä 7 946 7 854 7 833 7 900
Harjoittelukoulun ohjatussa harjoittelussa suoritetut opintopisteet 40 300 40 297 38 273 42 000
Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat 4 673 5 434 5 8973) 8 500
Vaihto-opiskelijat (l+s, yli 3kk) 8 319 9 294 9 799 11 000
         
Tieteelliset julkaisut/opetus- ja tutkimushenkilökunta 1,76 1,85 1,894) 2,40
Tohtorintutkinnot/professorit 0,62 0,62 0,67 0,70
Opettaja- ja tutkijavierailut/opetus- ja tutkimushenkilökunta 0,22 0,22 0,21 0,30
Ylemmät kk-tutkinnot/opetus- ja tutkimushenkilökunta 0,92 0,95 1,644) 1,02
Opiskelijat (FTE)/opetus- ja tutkimushenkilökunta 8,56 8,68 8,764) 8,2
Lukuvuodessa vähintään 45 opintopistettä suorittaneiden osuus .. 38 % 37 %4) 45 %

1) Määrällisissä tavoitteissa vuoden 2010 arvo on keskimääräinen tavoite vuosille 2010—2012.

2) Ylemmissä korkeakoulututkintojen määrän merkittävä kasvu vuonna 2008 selittyy tutkintorakenneuudistuksen siirtymäajan päättymisellä.

3) Ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden tieto on vuodelta 2007.

4) Toteutuma on vuodelta 2007.

Yliopistojen kokonaiskustannusten kohdentuminen eri tulosalueille
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Kokonaiskustannukset, milj. euroa 2 101 2 185 ..
Koulutus, % 36,2 36,0 35,8
Tutkimus ja jatkotutkintokoulutus, % 53,6 55,0 55,4
Yhteiskunnalliset palvelut ja taiteellinen toiminta, % 10,2 9,0 8,8

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Yliopistojen perusrahoitus 1 562 776 000
— Kansalliskirjasto 14 337 000
— Harjoittelukoulut 43 930 000
— Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 70 000 000
— Muiden yliopistojen kuin Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 17 300 000
— Hammaslääketieteen koulutus Kuopiossa 398 000
— Yliopistojen muu perusrahoitus 1 416 811 000
Arvonlisäverolain (1501/1993) 39 §:ssä ja 40 §:ssä tarkoitettuihin koulutuspalveluihin sekä yliopistojen muuhun kuin liiketaloudelliseen tutkimukseen liittyviin hankintoihin ja toimitilavuokriin sisältyvien arvonlisäverojen osuus yliopistoille aiheutuneista kustannuksista 115 800 000
Yhteensä 1 678 576 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteisten vähennysten poistumisesta johtuen lisäystä 9 944 000 euroa ja siirtymäkausien päättämisestä johtuen kertaluonteista vähennystä 2 541 000 euroa) sekä työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 5 084 000 euroa) 7 870
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 6 599
Arvonlisäverokompensaatio (siirtoa momentilta 29.01.29) 115 800
Aalto-yliopiston toiminnan lisärahoitus 56 100
Yliopistojen toimintaedellytysten turvaaminen 23 300
Hammaslääketieteen koulutus Kuopiossa 398
Vaihtoehtomenetelmäkeskus FICAMin rahoitus 250
Harjoittelukoulujen esi- ja perusopetuksen rahoituksen siirtäminen valtionosuuden piiriin -34 905
Joensuun normaalikoulun vuokrakustannusten nousu 225
Siirto momentilta 26.10.01 (1 htv) 88
Tuottavuustoimenpiteet -11 352
Kertaluonteisten lisäysten poistaminen -10 000
Kertaluonteinen erä -50 000
Yhteensä 104 373

Kuntien rahoitusosuus harjoittelukouluissa annettavan lukiokoulutuksen kustannuksiin, 7 753 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.10.30 mitoituksessa.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Vähennys 68 000 euroa talousarvioesityksen 1 672 394 000 euroon nähden aiheutuu laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun hallituksen esityksen (HE 174/2009 vp) mukaisten kotikuntakorvausten määräytymisperusteiden tarkentumisesta siirtona momentille 28.90.30.

Valtiovarainvaliokunta:

Uusimuotoiset yliopistot aloittavat taloudellisesti ja hallinnollisesti itsenäisinä vuoden 2010 alusta lukien. Yliopistojen valtion rahoitus lisääntyy vuoden 2010 talousarvioesityksessä edelliseen vuoteen nähden noin 98 miljoonalla eurolla. Valiokunta pitää valitettavana, että vertaaminen edelliseen vuoteen on hankalaa, koska talousarvioesityksen sisällä on runsaasti teknisiä muutoksia. Yliopistojen toiminnan kehittämisen kannalta merkittävimmät lisäykset ovat Aalto-yliopiston toimintaan 56,1 miljoonaa euroa ja muiden yliopistojen toimintaedellytysten turvaamiseen 17,3 miljoonaa euroa. Yliopistoilla on edelleen myös yhteensä 19,3 miljoonan euron vähennys tuottavuustoimien ja aiempien tuottavuuspalautusten poistumisen perusteella. Hallituksen tavoitteena on, että muutosvaiheessa yliopistojen keskinäiset rahoitussuhteet eivät olennaisesti muutu ja että pitkällä aikavälillä toiminnan tuloksellisuus heijastuu yksittäisen yliopiston saamaan rahoitukseen.

Yliopistolain mukainen kustannustason nousun tarkistaminen tapahtuu ensimmäisen kerran määriteltäessä yliopistojen valtion rahoitusta vuodelle 2011. Vuoden 2010 lisätalousarviossa tullaan kuitenkin ottamaan huomioon lisämäärärahatarpeet, jotka vastaavat valtionhallinnon keskustason työmarkkinasopimuksiin perustuvien mahdollisten palkankorotusten vuoden 2010 määrärahavaikutuksia. Myös arvonlisäverokompensaatiota tarkistetaan vuosittain viimeksi toteutuneen yliopistojen keskimääräisen arvonlisäverokertymän perusteella.

Nykyisen hallituksen ohjelman mukaan yliopistojen julkista perusrahoitusta lisätään kauttaaltaan ja yliopistojen perusvoimavaroja lisätään. Yliopistolainsäädännön uudistamisen johdosta yliopistoille tulee monia muita muutoksia, jotka vaikuttavat niiden perusvoimavaroihin. Muutoksia tulee mm. verosääntelyyn ja työttömyysvakuutusmaksuihin.

Valiokunta toteaa, että yliopistojen rahoitukseen jää edelleenkin ongelmia, koska ratkaisu työttömyysvakuutusmaksun osalta on väliaikainen. Yliopistojen työnantajan työttömyysvakuutusmaksua koskevan hallituksen esityksen mukaan menot yliopistoille olisivat vuosina 2010 ja 2011 vuositasolla noin 10,5 miljoonaa euroa. Ilman hallituksen esittämää alennusta yliopistojen työnantajan työttömyysvakuutusmaksun määrä vuoden 2009 alun palkkasummalla laskettuna olisi vuonna 2010 noin 40 miljoonaa euroa.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että näihin perusvoimavaroja vähentäviin tekijöihin saadaan pysyvä ratkaisu niin, että yliopistojen perustoiminta ei heikenny. Tärkeää on, että voimavarat turvataan tasapuolisesti eri yliopistoille.

Momentille lisätään 6 000 000 euroa lisäyksenä yliopistojen valtion rahoitukseen.

Vaihtoehtomenetelmäkeskus FICAMin rahoitus. Tampereen yliopiston lääketieteen laitoksella on vuosien ajan rakennettu erilaisen hankerahoituksen turvin perustaa eläinkokeiden vaihtoehtomenetelmiä kehittävälle keskukselle. Keskus aloitti varsinaisen toimintansa loppuvuodesta 2008 Pirkanmaan TE-keskuksen ja Tampereen kaupungin käynnistämisrahoituksen turvin. Tämä rahoitus loppuu huhtikuussa 2010. Eläinkokeiden kansalliselle vaihtoehtomenetelmäkeskukselle on selkeä tarve johtuen mm. EU-tason sopimuksista ja tulevasta lainsäädännöstä, eläinkokeiden kalleudesta sekä eettisistä syistä. Tämä tarve on kirjattu myös nykyiseen hallitusohjelmaan. Suomessa on korkeatasoinen eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä kehittävä ja testaava keskus. Tampereen yliopisto on toiminnallaan osoittanut, että se on sopivin ja pätevin sijaintipaikka keskukseksi. Tampereen yliopistossa on myös keskuksen toimintaa tukevaa solu- ja kudosteknologiaosaamista.

Valiokunta pitää vaihtoehtomenetelmäkeskuksen toiminnan turvaamista erittäin tärkeänä. Sen vuoksi momentille lisätään 250 000 euroa Tampereen yliopistolle lisäyksenä vaihtoehtomenetelmiä kehittävän keskuksen rahoitukseen.

Ruotsinkielinen lastentarhanopettajakoulutus. Eduskunta lisäsi kuluvan vuoden talousarviokäsittelyssä määrärahoja pääkaupunkiseudulla toteutettavan ruotsinkielisen lastentarhanopetta-jien peruskoulutuksen suunnittelua varten.

Suunnitteluun on varmistettu rahoitus vuodelle 2010 ja valmistelutyö on edennyt niin, että koulutus on mahdollista aloittaa Helsingin yliopiston alaisuudessa vuonna 2011. Opetusministeriön tulee huomioida tehty valmistelutyö ja panostaa tähän seuraavassa talousarviossa. Valiokunta pitää välttämättömänä rahoituksen järjestämistä koulutuksen aloittamiseksi vuonna 2011.

Valiokunta viittaa myös sivistysvaliokunnan lausuntoon ja kiinnittää huomiota siihen, että pula ruotsinkielisistä lastentarhanopettajista on erityisesti pääkaupunkiseudulla. Saadun selvityksen mukaan esimerkiksi Espoossa on jo yli puolet lastentarhanopettajista epäpäteviä.


2010 talousarvio 1 678 576 000
2009 II lisätalousarvio 46 000 000
2009 I lisätalousarvio 225 000
2009 talousarvio 1 574 203 000
2008 tilinpäätös 1 485 863 000

51. (29.60.50) Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 209 099 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) akatemiaprofessorien ja akatemiatutkijoiden tehtävistä, tutkimusohjelmista, tutkimuksen huippuyksiköistä, tutkijankoulutuksesta, tutkimuksen infrastruktuureista, muista tutkimushankkeista, tutkimuksen erityisrahoituksesta, valtionavustuksista ja apurahoista sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) arvioinneista, tieteellisestä julkaisutoiminnasta ja tieteen tunnetuksi tekemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen

3) kansainvälisten järjestöjen rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

4) EU:n hyväksymien tutkimus- ja koulutushankkeiden menojen maksamiseen

5) Suomen Akatemian rahoittamiin tutkimushankkeisiin ja ohjelmiin liittyviin palkkaus-, eläkemaksu- ja muihin kulutusmenoihin, laite- ja ohjelmistohankintojen menoihin ja yleiskustannuksiin

6) enintään 1 000 000 euroa maksullisena toimintana Suomessa järjestettävien kansainvälisten tieteellisten konferenssien ja kansallisten tieteellisten seminaarien kuluihin ja

7) 2 000 000 euroa myöntämisvaltuuteen sisältymättömänä tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoittamiseen.

Kohdassa 1 tarkoitettu tutkimusrahoitus budjetoidaan maksupäätösperusteisena. Tutkimusrahoituksesta saadaan maksaa ennakoita talousarvion ulkopuolisille rahoituksen saajille.

Selvitysosa:Suomessa järjestettävien kansainvälisten tieteellisten konferenssien ja kansallisten tieteellisten seminaarien menoista rahoitetaan ensisijaisesti kutsuttujen ulkomaisten esitelmöitsijöiden matkakuluja, vuokra-, sihteeri- ja postituskuluja.

Momentin mitoituksessa on viitaten hallituksen esitykseen laiksi Suomen Akatemiasta (HE 27/2009) otettu huomioon yhteensä 321 akatemianprofessorin ja akatemiatutkijan tehtävään myönnettävä rahoitus.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 125 000 euroa) 696
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 162
Aikaisempien vuosien myöntämisvaltuuden kasvusta aiheutuva lisäys 16 035
Vuoden 2010 myöntämisvaltuuden kasvusta aiheutuva lisäys 1 293
Siirto momentilta 29.40.01 (akatemiaprof. ja akatemiatutkijoiden rahoitus) 23 972
Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden (ICOS-hanke ja biotieteiden hankekokonaisuus) rahoitus 2 000
Uudelleenkohdentaminen -5 000
Yhteensä 39 158


2010 talousarvio 209 099 000
2009 talousarvio 169 941 000
2008 tilinpäätös 137 433 000

52. Erityinen valtionrahoitus Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 5 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimustoiminnan rahoittamiseen.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen eräiksi yliopistojen verotusta koskeviksi säännöksiksi, jossa yhteydessä Helsingin yliopiston yhteydessä toimivan Yliopiston Apteekin tuloverovapaudesta luovuttaisiin. Yliopistouudistuksen rahoitusta koskevien periaatteiden mukaisesti yliopistojen oikeushenkilöaseman muutoksesta aiheutuva uusi verotuksellinen asema on tarkoitus ottaa huomioon yliopistojen rahoitusta mitoitettaessa. Määräraha on tarkoitettu Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan myönnettäväksi kompensaatioksi, jotta tämän toiminnan rahoitus ei heikentyisi Yliopiston Apteekin tuloverovapaudesta luopumisen vuoksi. Määrärahan taso vastaa arviolta sitä osuutta, jonka Yliopiston Apteekki tilittää nykyisin vero-osuutena Helsingin yliopistolle. Tarkoituksena on, että kompensaation määrä määritellään jatkossa erikseen vuosittain siten, että se vastaa Yliopiston Apteekin maksaman tuloveron todellista kehitystä.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Momentti lisätään talousarvioesitykseen.


2010 talousarvio 5 500 000

53. (29.60.53) Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 89 964 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) akatemiaprofessorien ja akatemiatutkijoiden tehtävistä, tutkimusohjelmista, tutkimuksen huippuyksiköistä, tutkijankoulutuksesta, tutkimuksen infrastruktuureista, muista tutkimushankkeista, tutkimuksen erityisrahoituksesta, valtionavustuksista ja apurahoista sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) arvioinneista, tieteellisestä julkaisutoiminnasta ja tieteen tunnetuksi tekemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen

3) kansainvälisten järjestöjen rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

4) EU:n hyväksymien tutkimus- ja koulutushankkeiden menojen maksamiseen

5) Suomen Akatemian rahoittamiin tutkimushankkeisiin ja ohjelmiin liittyviin palkkaus-, eläkemaksu- ja muihin kulutusmenoihin, laite- ja ohjelmistohankintojen menoihin ja yleiskustannuksiin

6) yksityisten arkistojen valtionavusta annetun lain mukaisten menojen maksamiseen

7) 50 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen Kotimaisten kielten tutkimuskeskukseen tutkimus-, keruu- ja sanakirjahankkeisiin sekä muiden kulutusmenojen ja apurahojen maksamiseen

8) päätöksentekoa tukevaa yhteiskunnallista tutkimusta tekeville yhteisöille ja tutkimuslaitoksille myönnettävien valtionavustusten maksamiseen

9) kansainväliseen yhteistyöhön osallistumisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

10) tieteen edistämiseksi, tieteen ja yhteiskunnan sekä kansalliskielten ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen edistämiseksi myönnettävien valtionavustusten, -palkintojen ja apurahojen, tieteellisen kirjallisuuden kääntämis- ja painattamismenojen, tiedonjulkistamisen ja tutkimusetiikan edistämismenojen ja tutkimuksen tietohuollon menojen sekä tieteen tukemiseen liittyvistä tutkimuksista, selvityksistä ja julkaisuista aiheutuvien menojen maksamiseen

11) tutkimusaineistojen käytön saatavuuden parantamiseksi myönnettäviin valtionavustuksiin ja valtion laitosten vastaavien hankkeiden menojen maksamiseen ja

12) tiedeyhteisöjen käytössä olevien valtion toimitilojen vuokriin.

Kohdassa 1 tarkoitettu tutkimusrahoitus budjetoidaan maksupäätösperusteisena. Tutkimusrahoituksesta saadaan maksaa ennakoita talousarvion ulkopuolisille rahoituksen saajille.

Kohdassa 7 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Suomen Akatemian käytettäväksi tutkimushankkeiden rahoittamiseen ja tieteellisen tutkimuksen edistämiseen 59 030 000
Yksityisten arkistojen valtionavusta annetun lain mukaisiin menoihin 5 015 000
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintaan 2 712 000
Tiedeinstituuttien ja tutkimuslaitosten, Tiedekeskus Heurekan sekä eräiden tieteellisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustuksiin 10 780 000
Päätöksentekoa tukevaa yhteiskunnallista tutkimusta tekeville yhteisöille ja tutkimuslaitoksille myönnettäviin avustuksiin 500 000
Eräisiin kansainvälisen tieteellisen yhteistyön menoihin, jäsenmaksuihin ja rahoitusosuuksiin 3 479 000
Tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen edistämiseen ja muihin tieteen tukemisesta aiheutuviin menoihin 7 884 000
Avustusten maksamiseen niiden tiedeinstituuttien tilakustannuksiin, jotka maksavat vuokraa Senaatti-kiinteistöille 564 000
Yhteensä 89 964 000

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta kymmenen korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan kymmenen, jonka määrärahan käyttötarkoituksiin on lisätty tutkimusetiikan edistämismenot.


2010 talousarvio 89 964 000
2009 I lisätalousarvio 5 833 000
2009 talousarvio 81 256 000
2008 tilinpäätös 77 033 950

66. (29.60.66) Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 15 193 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen maksuosuuksien maksamiseen Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskukselle (CERN), Euroopan eteläiselle observatoriolle (ESO), Euroopan molekyylibiologian laboratoriolle (EMBL), Euroopan molekyylibiologian konferenssille (EMBC), Euroopan Yliopistoinstituutille (EUI) ja eurooppalaiselle synkrotonisäteilykeskukselle (ESRF) sekä vastaaville kansainvälisille tieteellisille järjestöille.

Selvitysosa:Jäsenmaksuosuudet määräytyvät pääsääntöisesti jäsenmaiden kansantuoteosuuksien perusteella järjestöjen hallintoelinten tekemien päätösten mukaisesti.


2010 talousarvio 15 193 000
2009 II lisätalousarvio 2 122 000
2009 talousarvio 13 705 000
2008 tilinpäätös 12 851 585

87. (29.50.87) Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 100 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Aalto-yliopiston säätiön pääoman maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että muut rahoittajatahot sijoittavat samanaikaisesti säätiön pääoman maksamiseen vähintään 40 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määräraha on valtion vuoden 2010 osuus Aalto-yliopiston säätiön perustamisen rahoituksesta. Säätiön perustamiseen osallistuu myös muita rahoittajatahoja. Säätiön pääomittaminen on tarkoitus toteuttaa vuosina 2008—2010 siten, että valtion osuus on yhteensä 500 milj. euroa edellyttäen, että muiden rahoittajatahojen osuus on yhteensä vähintään 200 milj. euroa.


2010 talousarvio 100 000 000
2009 talousarvio 200 000 000
2008 tilinpäätös 200 000 000

88. (29.50.88) Valtion rahoitus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääomaan(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 50 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääoman maksamiseen. Määrärahan käytön edellytyksenä on, että yksityiset rahoittajatahot sijoittavat samanaikaisesti säätiön pääoman maksamiseen vähintään 20 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määräraha on valtion vuoden 2010 osuus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön perustamisen rahoituksesta. Säätiön perustamiseen osallistuu myös yksityisiä rahoittajatahoja. Säätiön pääomittaminen on tarkoitus toteuttaa vuosina 2009—2011 siten, että valtion osuus on yhteensä 125 milj. euroa edellyttäen, että yksityisten rahoittajatahojen osuus on yhteensä vähintään 50 milj. euroa.


2010 talousarvio 50 000 000
2009 talousarvio 50 000 000