Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
            (60.) Tiede
         70. Opintotuki
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

30. AikuiskoulutusPDF-versio

Selvitysosa:Tämän luvun momenteilta rahoitetaan ammatillista lisäkoulutusta, oppisopimuskoulutusta, vapaata sivistystyötä, sivistys- ja neuvontajärjestöjä, opetustoimen henkilöstökoulutusta sekä aikuiskoulutuksen kehittämistä. Aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön voimavaroja sisältyy opetusministeriön talousarviossa lisäksi lukujen 29.10, 29.20, 29.40 ja 29.90 määrärahoihin tässä luvussa jäljempänä esitettävän taulukon mukaisesti.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Aikuiskoulutuspolitiikan tehtävänä on työvoiman saatavuuden ja osaamisen turvaaminen, koko aikuisväestön koulutus- ja sivistysmahdollisuuksista huolehtiminen sekä yhteiskunnan eheyden ja tasa-arvon vahvistaminen. Aikuiskoulutuspolitiikalla tuetaan pyrkimyksiä työurien pidentämiseen, työllisyysasteen nostamiseen, tuottavuuden parantamiseen, monikulttuurisuuden vahvistumiseen sekä elinikäisen oppimisen edellytysten toteutumiseen. Aikuiskoulutusta suunnataan taantuman vaikutusten lieventämiseen, maahanmuuttajien työllistymisen ja integraation tukemiseen sekä opetushenkilökunnan osaamisen varmistamiseen.

Pääluokan selvitysosassa on asetettu tavoitteeksi, että vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa 60 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä. Tämä edellyttää osallistumispohjan laajentamista ja vähemmän osallistuvien väestöryhmien koulutusmahdollisuuksien parantamista. Tässä tarkoituksessa lisätään erityisesti vailla ammatillista koulutusta tai vanhentuneen koulutuksen varassa olevien, yrittäjien ja pk-yritysten henkilöstön, maahanmuuttajien sekä yli 55-vuotiaiden koulutusmahdollisuuksia.

Vapaan sivistystyön edellytyksiä vastata muuttuviin koulutustarpeisiin sekä vahvistaa toiminnallaan yhteiskunnan eheyttä, aktiivista kansalaisuutta sekä elinikäisen oppimisen edellytyksiä parannetaan. Painopisteenä on maahanmuuttajien, opinnollista kuntoutusta tarvitsevien, työttömien ja senioriväestön koulutustarpeisiin vastaaminen sekä koulutuksen alueellisen saavutettavuuden varmistaminen.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Koko työikäisen aikuisväestön mahdollisuuksia osaamisensa parantamiseen lisätään jatkamalla ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen (Akku) toimeenpanoa. Painopisteenä ovat työelämässä tapahtuvan oppimisen vahvistaminen, eri tavoin hankitun osaamisen tunnustaminen ja joustavat koulutuksen yhdistelymahdollisuudet, oppisopimustyyppisen koulutuksen ja erityispätevyyksien käyttöönotto korkeakoulutettujen täydennyskoulutuksessa, avoimen korkeakouluopetuksen suuntaaminen työikäisen aikuisväestön tarpeisiin, aikuisopiskelun osuvuutta parantavien tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden tehostaminen, vähemmän osallistuvien väestöryhmien koulutusmahdollisuuksien parantaminen sekä aikuisopiskelun etuusjärjestelmien selkiyttäminen ja rahoituspohjan laajentaminen.

Ammatillisen aikuiskoulutuksen laatua ja tehokkuutta parannetaan ottamalla käyttöön ammatillisessa lisäkoulutuksessa tuloksellisuusrahoitus sekä lisäämällä työelämän kehittämis- ja palvelutoiminnan avustuksia. Liikenneopettajakoulutus järjestetään erikoisammattitutkintoon johtavaksi.

Korkeakoulutasoista aikuisopiskelua tehostetaan osana aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen sekä korkeakoulu-uudistuksen toimeenpanoa. Oppisopimustyyppisen täydennyskoulutuksen tarjonta laajennetaan vuonna 2010 vähintään 1 000 opiskelijaan. Työelämän osaamistarpeista johdettavat erityispätevyydet otetaan käyttöön ja määritellään tutkintojen ja osaamisen kansallisen viitekehyksen yhteydessä. Aikuisväestön mahdollisuuksia suorittaa osaamistarpeisiinsa vastaavia tutkintojen osia lisätään. Korkeakoulut voivat periä tästä koulutuksesta maksuja. Avoimen korkeakouluopetuksen tarjontaa suunnataan vastaamaan monipuolisesti työikäisen aikuisväestön osaamistarpeisiin ja sen saavutettavuutta parannetaan tehostamalla yhteistyötä vapaan sivistystyön oppilaitosten kanssa. Hyödynnetään aiempaa suunnitelmallisemmin työvoimapoliittisen koulutuksen tarjontaa korkeakoulutasoisessa aikuiskoulutuksessa.

Vapaan sivistystyön tavoitteet ja tehtävät määritellään uudistettavassa lainsäädännössä niin, että ne vastaavat muuttunutta kysyntää sekä määrittelevät julkisen rahoituksen piiriin kuuluvan toiminnan. Ylläpitämisluvat uusitaan. Rahoitusjärjestelmää uudistetaan vuoden 2010 alusta niin, että se muodostuu laskennallisesta perusrahoituksesta sekä toiminnan keskeisiä tavoitteita tukevasta avustusmuotoisesta laatu- ja kehittämisrahoituksesta, jonka osuus on enintään 15 prosenttia. Avustuksilla tuetaan myös vuosina 2009—2012 toteutettavaa vapaan sivistystyön ylläpitäjä- ja oppilaitosrakenteen kehittämisohjelmaa. Opintoseteliavustusten määrää lisätään ja avustuksia suunnataan erityisesti maahanmuuttajien kielikoulutuksen aktivoimiseen. Neuvontajärjestöjen voimavaroja lisätään pienyritystoiminnan tukemiseksi.

Maahanmuuttajien koulutusmahdollisuuksia lisätään. Rahoitusperusteita uudistetaan vuoden 2010 alusta niin, että osana aineopintoja lukiot voivat vastata myös maahanmuuttajien kasvavaan aikuisten perusopetuksen kysyntään. Yleistä kielitutkintojärjestelmää kehitetään sekä valmistavan koulutuksen tarjontaa suunnataan niin, että ne palvelevat monipuolisesti maahanmuuttajia koulutuksessa, työelämässä ja kansalaisuuden saamisessa tarvittavan kielitaidon hankkimisessa ja osoittamisessa. Luku- ja kirjoitustaidottomien aikuisten maahanmuuttajien opetusta koskevat tehtävät ja voimavarat siirretään työ- ja elinkeinoministeriöltä opetusministeriölle. Maahanmuuttajataustaisen ja maahanmuuttajien opetuksessa toimivan opetushenkilökunnan SPECIMA-tyyppistä täydennyskoulutusohjelmaa jatketaan.

Opetushenkilökunnan mahdollisuuksia ammatillisen osaamisen kehittämiseen parannetaan käynnistämällä Osaava -täydennyskoulutusohjelma hallitusohjelman tavoitteiden ja työryhmän (OPM 2009:16) ehdotusten pohjalta. Tavoitteena on, että vuonna 2010 osaamista parantavaan täydennyskoulutukseen osallistuu 34 000 opetustoimen henkilöstöön kuuluvaa.

Aikuisopiskelun osuvuutta ja vaikuttavuutta parannetaan tehostamalla opetushallinnon sekä työ- ja elinkeinohallinnon yhteistyönä tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita sekä toimeenpanemalla valtakunnallinen ESR-ohjelma. Sähköiset tietopalvelut Opintoluotsi ja Koulutusnetti yhdistetään vuonna 2010 ja sijoitetaan Opetushallitukseen niin, että ne muodostavat työ- ja elinkeinohallinnon hoitamien tietopalveluiden kanssa toimivan kokonaisuuden. Aikuisväestön osaamisesta hankitaan kansainvälistä vertailutietoa osallistumalla OECD:n koordinoimaan aikuisten taitotasomittaukseen (PIAAC), jonka kansallinen tiedonkeruu ajoittuu vuosille 2010—2012.

Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen toimeenpano edellyttää laajaa yhteistyötä eri ministeriöiden, työelämän järjestöjen sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen kesken. Tässä tarkoituksessa opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutusta kehitetään niin, että omaehtoinen aikuiskoulutus, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostavat toimivan kokonaisuuden. Osana aluehallintouudistusta tehostetaan eri ministeriöiden yhteistyötä koulutus- ja työvoimatarpeiden lyhyen aikavälin ennakoinnissa ja koulutuksen kohdentamisessa sekä yritysten ja muiden työpaikkojen tarvitsemien palvelukokonaisuuksien hoitamisessa.

Toiminnan laajuus

Aikuiskoulutusta järjestetään noin 800 julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa. Erityyppiseen aikuiskoulutukseen osallistuu vuosittain lähes 1,7 milj. henkilöä eli 52 prosenttia työikäisestä aikuisväestöstä. Tavoitteena on nostaa työikäisen aikuisväestön vuotuinen osallistumisaste 52 prosentista 60 prosenttiin ja laajentaa osallistumispohjaa nykyistä kattavammaksi. Opetusministeriön pääluokan menoista noin 12 prosenttia kohdentuu aikuiskoulutukseen jäljempänä olevan taulukon mukaisesti. Koulutuksen tarjontaa lisätään niin, että sillä pystytään vastaamaan taantuman vaikutuksiin sekä varautumaan aikuisopiskelun etuuksien uudistamisen takia laajenevaan omaehtoisen koulutuksen kysyntään.

Omaehtoisen aikuiskoulutuksen opiskelijamäärä ja suoritetut tutkinnot koulutusmuodoittain opetushallinnon alaisessa aikuiskoulutuksessaja vapaassa sivistystyössä
Koulutusmuoto 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
         
Aikuisten perusopetus        
tutkinto-opiskelijat 895 952 1 010 1 070
aineopiskelijat 631 751 850 950
Aikuisten lukiokoulutus        
tutkinto-opiskelijat 7 500 6 460 6 460 6 400
aineopiskelijat 15 000 16 360 16 500 16 800
Ammatillinen peruskoulutus        
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat 13 290 14 019 14 600 14 900
aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus, opiskelijat 2 000 1 700 1 500 1 400
oppisopimuskoulutus, opiskelijat 19 733 22 915 15 050 15 050
suoritetut tutkinnot 7 600 8 000 8 200 8 500
Ammatillinen lisäkoulutus        
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat1) 28 045 28 000 28 700 29 400
oppisopimuskoulutus, opiskelijat 22 204 24 480 25 310 26 270
suoritetut tutkinnot 16 350 16 500 16 600 16 600
ei-tutkintoon valmistava lisäkoulutus     7 210 7 350
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus        
amk-tutkinto, opiskelijat 21 158 19 620 19 000 19 800
ylempi amk-tutkinto, opiskelijat 3 431 4 536 4 800 5 100
ammatilliset erikoistumisopinnot, opiskelijat 7 800 7 800 5 300 5 000
avoin ammattikorkeakoulu, opiskelijat 13 000 13 500 13 500 14 000
suoritetut amk-tutkinnot 3 865 3 741 4 000 4 200
suoritetut ylemmät amk-tutkinnot 362 681 850 1 250
suoritetut erikoistumisopinnot 4 083 3 894 3 700 3 500
Yliopistojen aikuiskoulutus        
avoin yliopisto, opiskelijat2) 89 568 86 727 89 000 89 000
Vapaan sivistystyön oppilaitokset3)        
kansalaisopistot, opiskelijat 630 000 630 000 630 000 631 000
kansanopistot, opiskelijat 110 500 111 000 111 000 110 500
kesäyliopistot, opiskelijat 36 000 36 000 37 000 37 000
opintokeskukset, opiskelijat 193 000 192 000 192 000 192 000
liikunnan koulutuskeskukset, opiskelijat 80 000 80 000 82 600 82 600

1) Luvut kuvaavat tutkintotavoitteisen lisäkoulutuksen opiskelijoiden määrää - eivät valtionosuuden perusteena olevaa laskennallista opiskelijatyövuosien määrää.

2) Luvut sisältävät avoimen yliopistotoiminnan osana järjestetyn ikääntyvien yliopistotoiminnan.

3) Vapaan sivistystyön oppilaitosten opiskelijamäärän toteutumatieto on vuodelta 2007.

Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla (euroa)
    2009
talousarvio
2010
talousarvio
       
29.10 Yleissivistävä koulutus    
  Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  — perusopetuksen aikuisopiskelijat (arvio) 1 387 000 1 532 000
  — lukion aikuisopiskelijat (arvio) 10 339 000 11 211 000
29.20 Ammatillinen koulutus    
  Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  — näyttötutkintona suoritettava ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) 61 742 000 62 889 000
  — aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus (arvio) 6 387 000 6 094 000
29.30 Aikuiskoulutus    
  — aikuiskoulutuksen kehittäminen, opetushenkilöstön koulutus ja tukitoimet 18 213 000 27 243 000
  — valtionosuus ammatilliseen lisäkoulutukseen ja ammatillisille erikoisoppilaitoksille 155 145 000 167 435 000
  — valtionosuus oppisopimuskoulutukseen 127 402 000 135 151 000
  — valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitoksille ja järjestöille 167 355 000 172 129 000
29.40 Korkeakouluopetus ja tutkimus    
  Valtionosuus ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin    
— aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus 55 355 000 55 942 000
— erikoistumisopinnot 9 595 000 9 793 000
  — ylempi amk tutkinto 9 841 000 10 097 000
  — avoimeen ammattikorkeakouluopetukseen 3 750 000 3 900 000
  Yliopisto-opetus ja -tutkimus1)    
  — avoin yliopisto-opetus ja erilliset opinto-oikeudet 13 000 000 23 000 000
  — täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) 540 000 -
29.90 Liikuntatoimi    
  Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat    
  — liikunnan koulutuskeskukset 16 306 000 18 295 000
  Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille 3 331 000 1 840 000
Yhteensä 659 688 000 706 551 000

1) Taulukko ei sisällä yliopiston perustutkintoa opiskelevia aikuisia (yli 25-vuotiaana aloittaneita), joita oli noin 26 % aloittaneista ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 165 milj. euroa v. 2010.

Luvun nimike on muutettu.

20. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 24 233 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetustoimen henkilöstön henkilöstö- ja lisäkoulutukseen

2) ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämiseen sekä virallisten kääntäjien koulutuksen ja tutkintojen kehittämiseen

3) lähialueyhteistyöhön ja muuhun Venäjä-yhteistyöhön sekä erityisryhmien koulutuksesta aiheutuviin menoihin ja avustuksiin ja

4) enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
1. Opetustoimen henkilöstökoulutus  
Yleissivistävään koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus 4 200 000
Ammatilliseen koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus 2 000 000
Aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön liittyvä henkilöstökoulutus 1 150 000
Aluehallinnon toteuttama henkilöstön täydennyskoulutus 475 000
Koko opetustoimen henkilöstöä koskeva täydennyskoulutus 3 050 000
Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan kustannukset ja seurannan kehittäminen 178 000
Maahanmuuttajataustaisen opetushenkilökunnan Specima-koulutus 2 000 000
Opetustoimen henkilöstön Osaava -ohjelma 8 000 000
Yhteensä 21 053 000
   
2. Ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano  
Ammattitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 1 682 000
Näyttötutkintojen sähköisen palautejärjestelmän (AIPAL) ylläpitämiseen ja kehittämiseen 150 000
Kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 295 000
Virallisten kääntäjien tutkintojärjestelmän kehittäminen 103 000
Yhteensä 2 230 000
   
3. Lähialueyhteistyö ja erityisryhmien koulutus  
Lähialueyhteistyö ja muu Venäjä-yhteistyö 450 000
Suomessa asuvien ulkomaalaisten opetus 500 000
Yhteensä 950 000
   
Kaikki yhteensä 24 233 000

Valtion rahoittamaan opetustoimen lyhyt- ja pitempikestoiseen perus- ja toisen asteen sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstökoulutukseen osallistuu yhteensä noin 34 000 henkilöä vuonna 2010. Koko opetustoimen henkilöstöä koskeva täydennyskoulutus sisältää myös yhdessä Yleisradion kanssa toteutettavan Opettaja-TV-hankkeen.

Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistamiseksi käynnistetään Osaava-ohjelma, jonka tarkoituksena on edistää työurien pidentämistä sekä lisätä ammatillista kehittymistä ja parantaa työolosuhteita.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Osaava-ohjelman toimeenpano (siirto momentilta 29.10.30) 8 000
Maahanmuuttajien kieltenopetus- ja Specima-koulutus 1 000
Siirto momentille 29.30.53 (oppilaitosten ympäristösertifikaattitoimintaan) -65
Työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 14 000 euroa) -61
Yhteensä 8 874


2010 talousarvio 24 233 000
2009 talousarvio 15 359 000
2008 tilinpäätös 14 209 000

21. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 010 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen ja vapaan sivistystyön kehittämisohjelman toimeenpanoon liittyvään sekä muuhun aikuiskoulutuspolitiikkaa, aikuisopiskelua, tutkintojärjestelmiä ja koulutustarjontaa ja elinikäistä oppimista koskevaan valtakunnalliseen tutkimus-, kehittämis- ja kokeilutoimintaan, maahanmuuttajien koulutuksen tehostamiseen ja aikuisopiskelun tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittämiseen

2) muista kuin rakennerahastoista rahoitettavista EU:n tutkimus- ja koulutushankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen sekä OECD:n toteuttaman aikuisten taitotasomittauksen (PIAAC) kansallisesta toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin ja

3) enintään kahtatoista henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Ammatillisen aikuiskoulutuksen ja oppisopimuskoulutuksen kehittäminen 480 000
Korkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja avoimen korkeakouluopetuksen kehittäminen 290 000
Vapaan sivistystyön ja yleissivistävän aikuiskoulutuksen kehittäminen 370 000
Maahanmuuttajien koulutuksen tehostaminen 350 000
Aikuisopiskelun tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittäminen (mm. opintoluotsi, koulutusnetti) 490 000
Aikuisopiskelua ja elinikäistä oppimista koskeva tutkimus, arviointi ja seuranta (ml. PIAAC) 480 000
Aikuiskoulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen liittyvä EU- ja kansainvälinen yhteistyö 350 000
Muu aikuiskoulutuksen kehittäminen 200 000
Yhteensä 3 010 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Uudelleenkohdentaminen -500
Siirto momentille 29.40.30 -3 200
Siirto momentille 29.30.32 -3 000
Siirto momentille 29.01.02 (-1 htv) -50
Siirto momentille 29.01.04 (arviointitoiminta) -75
Siirto momentille 29.30.53 -269
Yhteensä -7 094


2010 talousarvio 3 010 000
2009 talousarvio 10 104 000
2008 tilinpäätös 9 304 000

30. Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 163 359 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille sekä Snellman-korkeakoulu -nimiselle oppilaitokselle ja

2) enintään 7 223 000 euroa vapaasta sivistystyöstä annetun lain 14 §:n mukaisiin opintoseteliavustuksiin, laatu- ja kehittämisavustuksiin, ylimääräisiin avustuksiin ja rakenteellisen kehittämisohjelman tukemiseen sekä laatupalkintoihin.

Valtionosuuteen oikeuttavat yksiköt
  enimmäismäärä yksikkö
     
Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin 2 028 620 opetustunti
Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin 289 052 opiskelijaviikko
Valtionosuus opintokeskusten opintokerhotoimintaan 255 000 opintokerhotunti
Valtionosuus opintokeskusten muuhun opintotoimintaan 172 940 opetustunti
Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin 59 674 opetustunti

Kansanopistojen valtionosuuteen oikeuttavista laskennallisista opiskelijaviikoista enintään 4 700 opiskelijaviikkoa suunnataan Snellman-korkeakoulu -nimiselle vapaan sivistystyön oppilaitokselle. Tunti- tai opiskelijaviikkokiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta.

Valtionosuuksien ja -avustusten arvioitu jakautuminen (euroa)
  Valtionosuus Valtionavustus Yhteensä
       
Kansalaisopistot 89 554 000 2 600 000 92 154 000
Kansanopistot 49 035 000 2 550 000 51 585 000
Opintokeskukset 12 402 000 1 773 000 14 175 000
Kesäyliopistot 5 145 000 300 000 5 445 000
Yhteensä 156 136 000 7 223 000 163 359 000

Valtionavustuksia käytetään vuodesta 2010 lähtien asteittain käyttöönotettavaan rahoitusmalliin sisältyvään laatu- ja kehittämisrahoitukseen sekä opintoseteliavustusten lisäämiseen. Laatu- ja kehittämisrahoituksen perusteena olevat tavoitteet sovitaan opetusministeriön sekä vapaan sivistystyön oppilaitoksia ja ylläpitäjiä edustavien valtakunnallisten järjestöjen kesken. Kehittämisohjelman toimeenpanolla ja avustuksia kohdentamalla parannetaan vapaan sivistystyön oppilaitosten mahdollisuuksia hoitaa maahanmuuttajien, syrjäytymisvaarassa olevien sekä opinnollista kuntoutusta tarvitsevien väestöryhmien koulutuspalveluja sekä vastata työllisyystilanteen ja ikärakenteen muutoksista aiheutuviin koulutustarpeisiin.

Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat
   
Kansalaisopistot 77,14 euroa/opetustunti
Kansanopistot 278,61 euroa/opiskelijaviikko
Opintokeskukset  
— opintokerhotoiminta 4 euroa/opintokerhotunti
— muu kuin opintokerhotoiminta 101,25 euroa/opetustunti
Kesäyliopistot 145 euroa/opetustunti

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 3 940
Siirto momentilta 29.30.53 (opintokeskukset) 1 500
Kansalais- ja kansanopistot 350
Yhteensä 5 790

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 293 000 euroa talousarvioesityksen 162 716 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Kansanopistojen opintosetelit ovat maahanmuuttajien ja erityisryhmien aikuiskoulutukseen osallistumista lisäävä ja tasa-arvoa vahvistava rahoitustapa. Valiokunta ehdottaa lisäystä näihin avustuksiin.

Kansalaisopistojen moninaiset tehtävät ja toiminnallisen tuloksellisuuden vaatimukset edellyttävät kansalaisopistoilta toiminnan kehittämistä.

Momentille lisätään 150 000 euroa kansanopistoille lisäyksenä maahanmuuttajien ja erityisryhmien opintoseteliavustuksiin ja 200 000 euroa lisäyksenä kansalaisopistojen kehittämis-avustuksiin.


2010 talousarvio 163 359 000
2009 talousarvio 157 569 000
2008 tilinpäätös 152 090 219

31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 147 240 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen ja

2) enintään 8 050 000 euroa työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin, opiskelijamaksujen perimättä jättämisestä aiheutuviin kustannuksiin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin loppusuorituksiin ja oikaisuihin.

Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatyövuosia on enintään 16 600, josta liikenneopettajakoulutukseen enintään 150 opiskelijatyövuotta. Opiskelijatyövuosikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta siten, että ammatillisessa lisäkoulutuksessa otetaan käyttöön tuloksellisuusrahoitus ja että liikenneopettajakoulutus siirretään osaksi ammatillisen lisäkoulutuksen laskennallista valtionosuusjärjestelmää.

Tavoitteena on, että tutkintotavoitteisen ammatillisen lisäkoulutuksen aloittaa vuonna 2010 noin 16 410 henkilöä ja opiskelijamäärä on noin 28 800. Heistä noin 80 % suorittaa näyttötutkinnossa ammatillisen tutkinnon tai sen osan vuoteen 2012 mennessä.

Määrärahan arvioitu käyttö
     
1. Valtionosuus käyttökustannuksiin 139 190 000
2. Valtionavustus työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisvuosien loppusuorituksiin ja oikaisuihin (enintään) 8 050 000
Yhteensä 147 240 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 3 455
Siirto momentilta 29.40.30 (liikenneopettajakoulutuksen valtionosuuksiin) 950
Opiskelijatyövuosien lisääminen 7 600
Uudelleenkohdentaminen -300
Tasokorotus 74
Yhteensä 11 779

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 271 000 euroa talousarvioesityksen 146 969 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.


2010 talousarvio 147 240 000
2009 I lisätalousarvio 4 000 000
2009 talousarvio 135 461 000
2008 tilinpäätös 126 113 042

32. Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 135 151 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja enintään 4 850 000 euroa valtionavustusten maksamiseen.

Oppisopimusopiskelijoiden enimmäismäärä ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuonna 2010 on 29 160. Oppisopimuksena järjestettävän ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen yksikköhinta on 3 223,16 euroa ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen 2 327,84 euroa opiskelijaa kohden.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta siten, että ammatillisessa lisäkoulutuksessa otetaan käyttöön tuloksellisuusrahoitus.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös korkeakoulutettujen oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Peruskoulutuksen laskennalliset kustannukset (opiskelijat * yksikköhinta) 100 539 000
— kunnallinen ammatillinen koulutus (11 469 * 6 599 €) 75 680 000
— yksityinen ammatillinen koulutus (3 581 * 6 942 €, sis. alv ) 24 859 000
Kuntien rahoitusosuus -58 489 000
Lisäkoulutus  
— ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus (22 770 * 3 223 €) 73 399 000
— muu lisäkoulutus (6 380 * 2 328 €) 14 852 000
— valtionavustus tuettuun oppisopimuskoulutukseen ja muuhun kehittämiseen 850 000
— valtionavustus korkeakoulutettujen oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen (1 240 * 3 223 €) 4 000 000
Yhteensä 135 151 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 1 218
Lisäkoulutuksen tarjonnan laajentaminen 3 800
Korkeakoulutettujen oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus (LTA 2009 ja 3 000 000 euroa siirtona momentilta 29.30.21) 4 000
Kertaluonteisen vähennyksen poistuminen 66
Uudelleenkohdentaminen -200
Tasokorotus 30
Yhteensä 8 914

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 82 000 euroa talousarvioesityksen 135 069 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.


2010 talousarvio 135 151 000
2009 II lisätalousarvio 3 000 000
2009 I lisätalousarvio 1 000 000
2009 talousarvio 126 237 000
2008 tilinpäätös 141 116 229

51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 195 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen valtionosuuden maksamiseen.

Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatunteja on enintään 350 830.

Selvitysosa:Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 58 euroa opetustuntia kohden.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 511 000 euroa johtuen kustannustason muutoksesta (2,6 %).

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 38 000 euroa talousarvioesityksen 20 157 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.


2010 talousarvio 20 195 000
2009 talousarvio 19 684 000
2008 tilinpäätös 18 493 583

52. Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten vapaan sivistystyön perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus

1) Vuonna 2010 saa myöntää perustamishankkeisiin valtionavustusta yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

2) Vuonna 2010 saa edellisen lisäksi määrätä valtionavustuksen enimmäismääriä sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2011 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on yhteensä enintään 1 500 000 euroa.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Vuonna 2010 myönnettävät valtionavustukset 692 000
Ennen vuotta 2010 myönnetyt valtionavustukset 308 000
Yhteensä 1 000 000

Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata opiskelu- tai asuintilat 150 oppilaalle.

Myönnettävistä valtionavustuksista arvioidaan vuonna 2011 aiheutuvan valtiolle menoja 308 000 euroa.

Momentin nimike on muutettu.


2010 talousarvio 1 000 000
2009 talousarvio 1 000 000
2008 tilinpäätös 1 000 000

53. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 8 770 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin ja

2) avustusten maksamiseen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:lle, Marttaliitto ry:lle ja Käsi- ja taideteollisuusliitto TAITO ry:lle ja niiden edelleen jaettavaksi piiri- tai jäsenjärjestöilleen, Finlands svenska Marthaförbund rf:lle, Sami Duodji ry:lle, järjestöille sivistystyöhön sekä Kriittiselle korkeakoululle ja

3) enintään 150 000 euroa avustusten maksamiseen kansallisen toimintaohjelman "Naiset, rauha ja turvallisuus" toimeenpanoon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin 300 000
Kotitalousneuvontajärjestöjen toimintaan 2 575 000
Käsi- ja taideteollisuusjärjestöjen toimintaan 2 950 000
Opintokeskusta ylläpitävien järjestöjen sivistys- ja kulttuuritoimintaan 1 500 000
Vapaan sivistystyön keskusjärjestöjen toimintaan ja muiden järjestöjen sivistystoimintaan 845 000
Ulkosuomalaisten sivistystoimintaan 150 000
Järjestöjen suomen kieltä ja kulttuuria koskevaan yhteistyöhön sekä muuhun kansainväliseen yhteistyöhön 100 000
Kriittisen korkeakoulun toimintaan 135 000
Oppilaitosten ympäristösertifikaattitoimintaan 65 000
Toimintaohjelman "Naiset, rauha ja turvallisuus" toimeenpanoon (enintään) 150 000
Yhteensä 8 770 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 29.30.20 (ympäristösertifikaatit) 65
Siirto momentilta 29.30.21 269
Siirto momentille 29.30.30 (opintokeskukset) -1 500
Toimintaohjelman "Naiset, rauha ja turvallisuus" toimeenpano 150
Yhteensä -1 016

Valtiovarainvaliokunta:

Talousarvioaloitteen TAA 105/2009 vp perusteella momentille lisätään 150 000 euroa kansallisen toimintaohjelman "Naiset, rauha ja turvallisuus" toimeenpanoon.


2010 talousarvio 8 770 000
2009 talousarvio 9 786 000
2008 tilinpäätös 9 428 000