Statsbudgeten 2019
Förklaring:Genom statsandelen för kommunal basservice och den utjämning av statsandelar som baserar sig på skatteinkomsterna strävar man efter att trygga kommunernas möjligheter att upprätthålla tillräcklig basservice i olika delar av landet och balansera kommunernas i lag bestämda uppgifter och den övergripande finansieringen av dem enligt område och kommungrupp. De kalkylerade kostnader som ligger till grund för statsandelen grundar sig framför allt på kostnaderna för varje åldersgrupp och på sjukfrekvensen. Sjukfrekvenskoefficientens delfaktorer är hälso- och sjukvård, äldreomsorg och socialvård. Övriga bestämningsgrunder för de kalkylerade kostnaderna är en arbetslöshetskoefficient, en främmandespråkskoefficient, tvåspråkighet, karaktär av skärgård, en befolkningstäthetskoefficient och en utbildningsbakgrundskoefficient.
Den andra delen av kriterierna består av tilläggsdelar för kommuner inom samernas hembygdsområde, fjärrorter samt tilläggsdel utifrån självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser.
Genom sammanslagningsunderstöd till kommunerna främjas frivilliga kommunsammanslagningar samt andra sådana ändringar av kommun- och regionstrukturen som bidrar till en mer ekonomisk produktion av högklassig och jämlik kommunal basservice.
I enlighet med regeringsprogrammet anvisas fortsatt tilläggsfinansiering för barnskyddet och hemservicen för barnfamiljer. Dimensioneringen av personalen inom äldreomsorgen ses över i syfte att minska kommunernas kostnader. Ordnandet av specialiserad sjukvård effektiviseras bl.a. genom att jourverksamheten inom hälso- och sjukvården reformeras, den brådskande mottagningsverksamheten inom primärvården på kvällar och veckoslut centraliseras, bäddavdelningsvården inom den specialiserade sjukvården minskas och den prehospitala akutsjukvården reformeras.
Finansiering anvisas för höjning av kommunernas statsandel enligt prövning. År 2019 inleds ett incitamentsystem för digitalisering i kommunerna till vilket överförs finansiering från statsandelen för kommunal basservice från moment 28.90.30.
Beredningen av inrättandet av landskapen fortsätter.
Syftet med den förebyggande verksamheten är att skapa omständigheter och miljöer som stöder människors hälsa, sociala trygghet och förmåga att behärska sin livssituation och klara sig självständigt samt att främja människors arbets- och funktionsförmåga, förbättra deras livskvalitet, förebygga sociala och hälsorelaterade problem, minska hälsoskillnaderna mellan olika befolkningsgrupper och förbättra verksamhetsförutsättningarna för miljö- och hälsoskyddet. Målen eftersträvas genom att man utvecklar ledningen och strukturerna samt tar fram instrument och modeller för god verksamhet och sprider dessa till kommunerna. Effektmålen beskrivs närmare i kapitel 33.60, som ingår i huvudtiteln för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde.
Syftet med social- och hälsovårdsservicen är att säkerställa en heltäckande tillgång till sådana fungerande social- och hälsovårdstjänster som det allmänna ska ordna och som huvudsakligen betalas med skattemedel samt att se till att alla i Finland garanteras grundläggande försörjning. Basservicen stärks och reformeras, den äldre befolkningen garanteras en människovärdig ålderdom och satsningar görs på mentalvårdstjänsterna och missbrukarvården.
Utgångspunkten för den kommunala förskoleundervisningen och grundläggande utbildningen samt de allmänna biblioteken och kulturverksamheten är att grundtryggheten i utbildningen samt biblioteks- och kulturtjänsterna ska garanteras och stärkas för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. De centrala målen för finansieringen till kommunerna är att trygga de grundläggande kulturella rättigheterna för varje elev och studerande enligt hans eller hennes förmåga och särskilda behov och att för var och en, som en del av medborgarnas kulturella rättigheter, trygga möjligheten till utveckling med hjälp av riksomfattande bibliotekstjänster och informations- och kulturtjänster samt att säkerställa en jämlik tillgång till kunskap och kultur för befolkningen.
Syftet med grundläggande konstundervisning är att ge kommuninvånarna en möjlighet att delta i grundläggande konstundervisning och i sådan undervisning på konstens olika områden som stöder hobbyverksamhet.
Uppgifter som ligger till grund för beräkningen av de kalkylerade kostnaderna
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Kalkylerade kostnader | ||
---|---|---|
0—5-åringar, euro/inv. | 8 198,50 | 8 172,48 |
6-åringar, euro/inv. | 8 699,48 | 8 677,23 |
7—12-åringar, euro/inv. | 7 291,01 | 7 277,40 |
13—15-åringar, euro/inv. | 12 522,23 | 12 502,85 |
16—18-åringar, euro/inv. | 4 010,92 | 3 996,52 |
19—64-åringar, euro/inv. | 1 009,22 | 993,59 |
65—74-åringar, euro/inv. | 2 029,43 | 1 983,49 |
75—84-åringar, euro/inv. | 5 563,64 | 5 481,29 |
85-åringar och äldre, euro/inv. | 18 910,55 | 18 771,66 |
Enligt sjukfrekvens | 1 135,88 | 1 133,37 |
Enligt arbetslöshetsgrad, euro/inv. | 88,27 | 88,08 |
Enligt tvåspråkighet, euro/inv. | 272,15 | 271,55 |
Enligt inslag av främmande modersmål, euro/inv. | 1 911,59 | 1 907,37 |
Enligt befolkningstäthet, euro/inv. | 38,45 | 38,36 |
Enligt karaktären av skärgård, euro/inv. | 374,58 | 373,75 |
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel | 274,01 | 273,41 |
Enligt utbildningsbakgrund, euro/inv. | 390,78 | 389,91 |
Tilläggsdelar | ||
Fjärrort, euro/inv. | 207,94 | 210,85 |
Kommuner inom samernas hembygdsområde, euro/inv. | 2 641,08 | 2 678,06 |
Självförsörjningsgrad i fråga om arbetsplatser, euro/inv. | 63,11 | 63,99 |
(20.) Utveckling av den offentliga sektorns gemensamma informationsförvaltning och informationshantering (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 28.70.01 | -2 475 |
Sammanlagt | -2 475 |
2018 I tilläggsb. | 3 600 000 |
2018 budget | 2 475 000 |
2017 bokslut | 1 400 000 |
22. Utveckling av och stöd till förvaltnings- och servicestrukturerna (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 200 000 euro.
Anslaget får användas
1) för utvecklande av kommuners och landskaps verksamhetssätt, ledning samt utvecklande av förvaltnings- och servicestrukturer samt för projekt för att reformera ekonomin
2) till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst två årsverken för styrnings-, sakkunnig- och projektuppgifter i anslutning till förändringar i förvaltnings- och servicestrukturen.
Förklaring:Med anslaget utförs arbete som anknyter till att utveckla kommunernas förvaltnings- och servicestruktur och att reformera ekonomin samt utvecklingsprojekt som gäller landskapen gemensamt.
2019 budget | 200 000 |
2018 budget | 200 000 |
2017 bokslut | 200 000 |
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 8 490 577 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandel enligt lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009)
2) till utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna
3) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för betalning av behovsprövad höjning av statsandelen
4) till ett belopp av högst 10 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller läroanstalter
5) till ett belopp av högst 3 000 000 euro för betalning av sådana statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) som beviljats före 2016 för anläggningsprojekt som gäller allmänna bibliotek.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Statsandel för kommunal basservice | |
Kalkylerade kostnader | 25 893 324 |
— åldersstruktur | 18 056 662 |
— sjukfrekvens | 6 215 600 |
— arbetslöshet | 484 218 |
— tvåspråkighet | 97 002 |
— inslag av främmande modersmål | 655 836 |
— boendetäthet | 190 686 |
— karaktär av skärgård | 14 050 |
— kommun med skärgårdsdel | 9 560 |
— utbildningsbakgrund | 169 710 |
Kommunernas finansieringsandel | 19 323 748 |
Statsandel | 6 569 576 |
Tilläggsdelar | 327 444 |
Utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna | 751 756 |
Behovsprövad höjning av statsandelen | 10 000 |
---|---|
Utjämning av systemförändringar 2015 | 2 113 |
Övergångsarrangemang för hemkommunsersättningen i anslutning till statsandelsreformen | 220 |
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun (staten ersätter) | 4 463 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 5 724 |
Ökningar och minskningar av statsandelen | 819 281 |
Sammanlagt | 8 490 577 |
Statsandelsprocenten för kommunal basservice är 25,37. Det invånarantal som ligger till grund för statsandelarna var 5 483 641 vid årsskiftet 2017/2018.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009) så att statsandelsprocenten för kommunal basservice ändras från 25,34 % till 25,37 % år 2019. I ändringen har som tillägg beaktats 0,03 procentenheter i anslutning till genomförandet av nya och mer omfattande åligganden så att statsandelsprocenten är 100.
I enlighet med regeringsprogrammet görs det ingen indexhöjning i statsandelen för basservicen. Indexfrysningen förverkligas så att på de kalkylerade kostnaderna utförs en indexhöjning på 1,3 procent, men den ökning av statsandelen med 91 471 000 euro som följer därav dras av från den slutliga statsandelen.
Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna minskar statsandelarna för basservicen med 213 363 000 euro.
Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen, beräkningsgrunder (1 000 euro)
Grundpris | Kalkylerad kostnad |
Enligt åldersstruktur | |
— 0—5-åringar (8 172,48 euro/inv.) | 2 760 460 |
— 6-åringar (8 677,23 euro/inv.) | 532 018 |
— 7—12-åringar (7 277,40 euro/inv.) | 2 677 814 |
— 13—15-åringar (12 502,85 euro/inv.) | 2 203 102 |
— 16—18-åringar (3 996,52 euro/inv.) | 709 522 |
— 19—64-åringar (933,59 euro/inv.) | 3 169 485 |
— 65—74-åringar (1 983,49 euro/inv.) | 1 336 544 |
— 75—84-åringar (5 481,29 euro/inv.) | 1 938 767 |
— 85-åringar och äldre (18 771,66 euro/inv.) | 2 728 950 |
Enligt sjukfrekvens (1 133,37 euro/inv.) | 6 215 600 |
Enligt arbetslöshet (88,08 euro/inv.) | 484 218 |
Enligt tvåspråkighet (271,55 euro/inv.) | 97 002 |
Enligt inslag av främmande modersmål (1 907,37 euro/inv.) | 655 836 |
Enligt boendetäthet (38,36 euro/inv.) | 190 686 |
Enligt karaktär av skärgård (373,75 euro/inv.) | 14 050 |
Enligt ställning som kommun med skärgårdsdel (273,41 euro/inv.) | 9 560 |
Enligt utbildningsbakgrund (389,91 euro/inv.) | 169 710 |
Sammanlagt | 25 893 324 |
---|
Kommunernas finansieringsandel
Invånarantal | 5 483 641 |
Finansieringsandel, euro/inv. | 3 523,89 |
Finansieringsandel, 1 000 euro | 19 323 748 |
Tilläggsdelar för fjärrorter och för kommuner inom samernas hembygdsområde samt på basis av självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (1 000 euro)
Grundpris | |
För fjärrorter (210,85 euro/inv.) | 119 498 |
Enligt självförsörjningsgraden i fråga om arbetsplatser (63,99 euro/inv.) | 204 380 |
För kommuner inom samernas hembygdsområde (2 678,06 euro/inv.) | 3 566 |
Sammanlagt | 327 444 |
---|
På skatteinkomsterna baserad utjämning av statsandelarna (1 000 euro)
Tillägg | Avdrag | Netto |
1 402 800 | -651 044 | 751 756 |
Utjämning av systemförändringar 2015 (1 000 euro)
Tillägg | Avdrag | Netto |
2 113 | 0 | 2 113 |
Övergångsarrangemang för hemkommunsersättningen i anslutning till statsandelsreformen | 220 |
Andra minskningar och ökningar av statsandelen (1 000 euro)
Minskningar av statsandelen | |
— förändrad prissättning på standardutlämnanden av uppgifter | -1 314 |
— neutralisering av ändringen i skatteinkomstutjämning | -67 778 |
— avdrag i samband med finansieringen av skolor som inleder sin verksamhet | -164 |
— överföring till moment 29.01.02 till Utbildningsstyrelsens elektroniska system för hantering av elev-, studerande- och examensuppgifter | -250 |
— överföring till moment 29.01.02 till antagningstjänsterna | -1 547 |
— avdrag i anslutning till systemförändringarnas kostnadsneutralitet | -2 113 |
— frysning av indexhöjningen, 2016 | -34 596 |
— frysning av indexhöjningen, 2018 | -42 280 |
— frysning av indexhöjningen, 2019 | -91 471 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, utfall 2017 | -349 332 |
— kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet, korrigering av en förhandsuppgift i budgeten för 2017 | -18 485 |
— finansiering, i anslutning till statsandelsreformen, av utjämningssystemet för privata utbildningsanordnares hemkommunsersättning | -220 |
— minskning till följd av konkurrenskraftsavtalet | -497 332 |
— finansiering av läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten | -22 483 |
— överföring till moment 28.90.32 till kommunernas incitamentsystem för digitalisering | -30 000 |
— kommunernas behovsprövade höjning av statsandelen | -10 000 |
— avdrag i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | -20 000 |
Avdrag sammanlagt | -1 190 265 |
Ökningar av statsandelen | |
— korrigeringspost för arbetsmarknadsstödet | 29 549 |
— utjämning av systemförändringar 2010 | 497 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2010 | 375 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2011 | 129 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2012 | 299 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2013 | 11 500 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2014 | 9 500 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2015 | 131 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2016 | 262 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2017 | 395 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2018 | 131 000 |
— kompensation för förlorade skatteinkomster 2019 | 223 000 |
— tillägg för landskapsförbundens uppgifter | 500 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för läroanstalter | 10 000 |
— överföring av statsunderstöd för anläggningskostnader för bibliotek | 3 000 |
Tillägg sammanlagt | 2 009 546 |
Annan finansiering (1 000 euro)
Hemkommunsersättning till 6—15-åringar som saknar hemkommun | 4 463 |
Privata utbildningsanordnare och universitet, mervärdesskatt | 5 724 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anläggningskostnadsprojekt för bibliotek | -500 |
Anläggningskostnadsprojekt för läroanstalter | -9 600 |
Barnskydd och hemservice för barnfamiljer | 15 000 |
Besparing till följd av utvecklingen av närstående- och familjevården | -6 343 |
Effektivisering av ordnandet av regional specialiserad sjukvård | -21 565 |
Förandet av registret för verifierat kunnande (överföring till moment 29.01.02) | -100 |
Förändringar i hemkommunsersättningen | 1 354 |
Förändringar i invånarantal och beräkningsfaktorer | 25 199 |
Hemvård för äldre och veterantjänster i hemmet | 1 000 |
Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna (överföring till moment 28.90.32) | -30 000 |
Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna | -213 363 |
Kommunernas betalningsandel av det grundläggande utkomststödet (utfall 2017) | -18 485 |
Kompensation för förlorade skatteinkomster | 223 000 |
Konkurrenskraftsavtalets inverkan på statsandelen | -29 462 |
Korrigering av kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet i statsbudgeten 2017 | -18 485 |
Minskning i avdraget i anslutning till pensionsstödet för långtidsarbetslösa | 3 200 |
Ändring av förhållandet mellan antalet barn över 3 år och antalet fostrare i den småbarnspedagogiska verksamheten | -634 |
Översyn av kvalitetsrekommendationerna för äldreomsorgen | -4 313 |
Övriga ändringar | -1 996 |
Sammanlagt | -86 093 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2019 budget | 8 490 577 000 |
2018 budget | 8 576 670 000 |
2017 bokslut | 8 605 673 665 |
31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 090 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av kalkylerade sammanslagningsunderstöd enligt 43 § i kommunstrukturlagen (1698/2009)
2) till ersättning av minskningar av statsandelar enligt 44 § i kommunstrukturlagen
3) till ett belopp av högst 400 000 euro för särskilda utredningar enligt 16 § i kommunstrukturlagen samt till kommunernas sammanslagningsutredningar.
Förklaring:Kommunerna betalas sådant sammanslagningsunderstöd som avses i 42 § i kommunstrukturlagen (1698/2009) och sådan ersättning för minskning av statsandelar till följd av sammanslagningen som avses i 44 § i den lagen. Sammanslagningsunderstödet ska användas till nödvändiga kostnader för sammanslagningen, utvecklande av servicesystemet i den nya kommunen och förbättrande av servicens produktivitet eller för att stärka ekonomin i den nya kommunen. Genom ersättningen för minskning av statsandelar strävar man däremot efter att kompensera kommunerna för de statsandelar de förlorar vid sammanslagningen, så det är inte fråga om ett extra stöd till kommunerna, utan motsvarande summa kommer staten till godo i form av minskade statsandelar. Sammanslagningsunderstöd och kompensation för förlorade statsandelar betalas till sammanslagningar som trädde i kraft senast 2017.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Sammanslagningsunderstöd | |
— kommunsammanslagningar 2017, 2 st. | 1 800 |
Sammanlagt | 1 800 |
---|---|
Kompensation för förlorade statsandelar | |
— sammanslagningarna 2017 | 1 051 |
— sammanslagningarna 2016 | - |
— sammanslagningarna 2015 | 839 |
Sammanlagt | 1 890 |
Kostnaderna för utredningar enligt kommunstrukturlagen och understöd som beviljas för förhandsutredningar i anslutning till sammanslagningarna (högst) | 400 |
Alla sammanlagt | 4 090 |
2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
|
Kommunsammanslagningar | 2 | 0 | 0 |
Minskning av antalet kommuner | 2 | 0 | 0 |
Anslag, mn € | 26,5 | 8,0 | 4,0 |
— varav andelen sammanslagningar året i fråga, mn € | 3,0 | 0 | 0 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | -3 900 |
Sammanlagt | -3 900 |
2019 budget | 4 090 000 |
2018 budget | 7 990 000 |
2017 bokslut | 26 506 874 |
32. Statsunderstöd till kommunernas incitamentsystem (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 30 000 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av statsunderstöd till kommuner och samkommuner för projekt som främjar digitaliseringen.
Förklaring:Incitamentsystemet för digitaliseringen genomförs stegvis. År 2019 riktas incitamentstöd särskilt till kommunens personal- och ekonomiförvaltning 2019. Avsikten är att bevilja incitament för digitaliseringen i kommunerna som ett understöd enligt statsunderstödslagen i enlighet med exakt definierade kriterier. Syftet är också att främja genomförandet av de riksomfattande strategiska målen för digitaliseringen med utgångspunkt i kommunerna samt att uppmuntra kommunerna till samarbete.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Statsunderstöd till projekt som utvecklar digitaliseringen (överföring från moment 28.90.30) | 30 000 |
Sammanlagt | 30 000 |
2019 budget | 30 000 000 |