Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
              51. Eräät merimiespalvelut
         60. Energiapolitiikka
         70. Kotouttaminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2014

05. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 510 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.

Selvitysosa:Kemikaalilain (599/2013) mukaisesti aluehallintovirastosta ja kuntien kemikaalivalvonnasta siirrettiin kemikaalien markkinavalvontatehtävät Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon 1.9.2013.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto valvoo ja edistää tuotteisiin ja palveluihin ja tuotantojärjestelmiin liittyvää teknistä turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta, kuluttajaturvallisuutta, kemikaalien turvallisuutta ja laatua sekä toimii kansallisena kaivosviranomaisena. Tavoitteena on henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen sekä terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisy sekä vaatimusten mukaisten tuotteiden ja palvelujen vapaan liikkuvuuden varmistaminen. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, alkutuotantoon, toiminnanharjoittajiin, palveluntarjoajiin, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö sekä kemikaalien tuotevalvonnan osalta lisäksi muut ohjaavat ministeriöt (maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö) asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:

Vaikuttavuus

  • — Turvallisuusriskien hallinnan puutteista johtuvat henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahingot eivät lisäänny Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) toimialalla.
  • — Yritysten ja muiden toiminnanharjoittajien sekä kansalaisten toimintatavat muuttuvat turvallisemmiksi.
  • — Tuotteiden, laitteistojen ja laitosten tekninen turvallisuus ja vaatimustenmukaisuus pysyvät vähintään ennallaan.
  • — Viestintä vahvistuu ja saatavilla on ajantasaista informaatiota Tukesin toimialaan kuuluvista asioista.
  • — Yritykset ja muut toiminnanharjoittajat sitoutuvat lainsäädännön noudattamiseen ja mahdollisten vaatimustenvastaisuuksien poistamiseen oma-aloitteisesti.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2012
toteutuma
2013
tavoite
2014
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Kokonaistuottavuus      
— Kokonaistuottavuusindeksin arvo 110 100 100
Kustannusvastaavuus      
— Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus 98 100 100
— Nettobudjetoidun kemikaalituoterekisterin kustannusvastaavuus 102 100 100
Tuotokset ja laadunhallinta      
Valvonta on riskiperusteista ja näkyvää      
— Valvontakäynnit 6 232 5 155 5 155
— Luvat ja ilmoitukset (ml. kaivossuoritteet) 6 275 6 050 6 050
— Biosidien ja kasvinsuojeluaineiden hyväksymispäätökset 326 452 505
— Biosidien ja kasvinsuojeluaineiden riskinarvioinnit EU:lle 7 19 13
— REACH- ja CLP-asetusten arviointitehtävät 308 120 120
— Käsitellyt kemikaali-ilmoitukset 15 945 12 000 12 000
— Rekisteröinnit 13 200 13 500 13 500
— Kyselyt ja selvitykset 3 971 1 500 1 900
— Tavoiteajassa käsiteltyjen asioiden osuus, % 92 89 89
Kuluttajilla ja toiminnanharjoittajilla on käytettävissä tietoa tuotteiden ja toiminnan vaatimustenmukaisuudesta ja riskien hallinnasta      
— Kävijät www.tukes.fi-etusivulla/päivä 1 778 2 000 2 200
— Kemikaalineuvontapalvelun yhteydenotot 521 650 800
— Tiedotteet 131 110 120

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2012
toteutuma
2013
tavoite
2014
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys1) 213,5 220 225
Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) -0,7 -0,2 -0,1
Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä (1—5) 3,1 3,1 3,3
Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) 3,3 3,3 3,3
Tulos- ja kehityskeskustelujen toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) 3,1 3,1 3,3
Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) - - 3,3
Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) 3,1 3,1 3,3
Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) 3,6 3,6 3,6

1) Ei sisällä SM:n htv:a

Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2012
toteutuma
2013
varsinainen
talousarvio
2014
esitys
       
Bruttomenot 19 426 19 390 19 610
Bruttotulot 1 327 1 121 1 100
Nettomenot 18 099 18 269 18 510
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 117    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 603    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kemikaalilain kokonaisuudistus (siirto momentilta 28.90.30) 375
Kemikaalilain kokonaisuudistus (siirto momentilta 33.70.01) 40
Muu muutos -105
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) -51
Palkkausten tarkistukset 54
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen -39
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -33
Yhteensä 241

2014 talousarvio 18 510 000
2013 talousarvio 18 269 000
2012 tilinpäätös 18 585 000