Talousarvioesitys 2016
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 758 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2016. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen puolustusvoimien ja vankiterveydenhuollon valvonnan järjestämisestä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
— tunnistaa ja ennakoida väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdentaa työtä tämän perusteella
— huolehtia erityisesti niiden oikeuksista, jotka eivät itse niitä pysty puolustamaan
— yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveysalan valvonnan edellyttämä ohjaus saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa
— ohjata toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa
— toimia ja vaikuttaa aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka toiminnan vaikutus yhteiskunnallisiin vaikutustavoitteisiin on luonteeltaan välillistä. Yhteiskunnallisiin tavoitteisiin vaikuttaa samanaikaisesti valtiokonsernin toiminta kokonaisuutena, yhteiskunnan toimijat muutoin sekä kansainvälinen kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä yksityisten palveluntuottajien lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan vuosimaksuista virastolle.
Toiminnan tehokkuus
2014 toteutuma | 2015 tavoite | 2016 tavoite | |
Työn tuottavuusindeksi | 100,15 | 100 | 100 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 100,76 | 100 | 100 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 16 812 | 15 935 | 15 258 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 4 091 | 3 470 | 3 500 |
Nettomenot | 12 721 | 12 465 | 11 758 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 599 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 214 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, maksullisen toiminnan myyntituotot | 4 968 | 4 400 | 4 400 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 180 | 1 100 | 1 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 785 | 3 250 | 3 250 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 163 | 1 150 | 1 150 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 948 | 4 400 | 4 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 020 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 126 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2014 toteutuma |
2015 ennuste |
2016 ennuste |
2015/2016 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 20 238 | 18 400 | 18 400 | 0 |
Valvonta-asiat | 1 167 | 1 175 | 1 260 | 7,2 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 928 | 970 | 970 | 0 |
Palvelukyky | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
Ammattioikeutta koskevat laillistamispäätökset, 90 % hakemuksista käsitelty asetetussa määräajassa | |||
— suomalainen säännelty koulutus, 5 pv | 95 % käsiteltiin 5 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden koulutus, 3 tai 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden koulutus, 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Raskauden keskeyttämistä koskevat asiat, 4 työpäivän kuluessa | 4 työpäivän kuluessa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 6 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 8 kk:ssa | mediaani 31 pv ja keskim. käsittelyaika 61 pv. 96 % lupa-asioista käsiteltiin 8 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Terveydenhuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 10 kk ja 90 % asioista käsitellään 27 kk:ssa | käsittelyajan mediaani 6,5 kk ja 90 % asioista käsiteltiin vajaassa 22,3 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisten sosiaalipalveluiden lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 7 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 7 kk:ssa | mediaani 93 pv ja 68 % asioista käsiteltiin 4,5 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 11,5 kk ja 80 % asioista käsitellään 18 kk:ssa | mediaani 22,5 pv ja 95 % asioista käsiteltiin alle 18 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely, 90 pv | 126 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely, 90 pv | 62 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely, 30 pv | 15 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Valtionhallinnon heikentynyt taloustilanne vaikuttaa Valviran henkilöstövoimavarojen kehittymiseen. Resurssikehityksen rinnalla myös toimintaympäristön muutokset sekä Valviraan kohdistuvien odotusten lisääntyminen ja monimuotoistuminen edellyttävät virastolta kykyä vastata uusiin haasteisiin entistä joustavammin. Valvira on laatinut tuleville vuosille ulottuvan sopeuttamisohjelman. Ohjelman tavoitteena on varmistaa Valviran toimintakyky ja parantaa valmiuksia vastata muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin.
Henkilöstön osaaminen on avainasemassa kaikessa Valviran tekemisessä. Osaamista kehitetään entistä suunnitelmallisemmin hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Eläkkeelle siirtymiset sekä toimintatapojen ja työmenetelmien kehittäminen mm. ICT-järjestelmien avulla mahdollistavat henkilöstörakenteen ja osaamisen kehittämisen sekä resurssien uudelleen kohdentamisen tulevia vaatimuksia ja tarpeita vastaaviksi.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä sekä virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Näihin haasteisiin vastaaminen edellyttää johtamiseen panostamista koko johtamisketjun pituudelta - työntekijän ja lähiesimiehen vuorovaikutuksesta aina viraston johtamiseen saakka. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien jakamiseen, tehtävien priorisointiin sekä henkilöstön tukemiseen vastuullisessa työssä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Adoptiolautakunnan lisääntyneet tehtävät (siirto momentilta 33.01.01) | 70 |
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen | 50 |
Puolustusvoimien terveydenhuollon ja vankiterveydenhuollon valvonta (siirto momentilta 33.01.01) (1 htv) | 70 |
Sosiaalihuollon valvonta (1 htv) | 70 |
Sähköisen hallinnon ja Terhikki-rekisterin uudistamishanke (SAMPO) (v. 2015 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -825 |
Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet (siirto momentilta 33.70.22) (1 htv) | 70 |
YHTI-järjestelmän käyttöönotto (siirto momentilta 33.70.21) (1 htv) | 70 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -107 |
Palkkaliukumasäästö | -79 |
Palkkausten tarkistukset | 71 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -57 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 9 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -12 |
Yhteensä | -707 |
2016 talousarvio | 11 758 000 |
2015 I lisätalousarvio | 148 000 |
2015 talousarvio | 12 465 000 |
2014 tilinpäätös | 12 336 000 |