Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
              02. Arkivverkets omkostnader
         70. Studiestöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2016

40. Högskoleundervisning och forskningPDF-versio

Fullmakt

För Finlands Akademis forskningsprojekt som ska finansieras under momenten 29.40.51 och 29.40.53 och för främjande av forskning som finansieras av Finlands Akademi får förbindelser ingås 2016 till ett värde av 338 376 000 euro. Av fullmakten är ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för stärkandet av forskningsinfrastrukturerna på nationell och internationell nivå, ett belopp på minst 10 000 000 euro avsett för genomförandet av ett forsknings-, utvecklings- och innovationsprogram (ICT), ett belopp på 50 000 000 euro avsett för stärkandet av universitetens profilering och ett belopp på 30 000 000 euro avsett för ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att främja kommersialisering av innovationer. Om en del av bevillningsfullmakten för 2015 är oanvänd, får förbindelser som gäller den oanvända delen ingås ännu 2016.

Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.

Förklaring:

Samhälleliga verkningar
  • — Universiteten och yrkeshögskolorna främjar genom sin verksamhet den finländska konkurrenskraften, välfärden och bildningen samt en hållbar utveckling. Verksamheten är högklassig, internationell, effektiv och etisk och stöder en mångkulturell samhällsutveckling.
  • — Den finländska vetenskapens internationella nivå och kunskaps- och kompetensgrund stärks samt samhällsekonomins innovationskapacitet ökar.
  • — Utifrån prognoserna stöds samhälls-, kultur- och arbetslivsreformer samt tryggas tillgången till en högt utbildad arbetskraft och forskarkår.
  • — Innehållet i högskoleutbildningen och i högskoleexamina utvecklas så att de kvantitativt och kvalitativt sett bättre svarar mot de föränderliga behoven i samhället och i arbetslivet. Studieprocesserna och flexibla studiemöjligheter utvecklas så att tiden i arbetslivet förlängs.
  • — Ett omfattande utnyttjande av samt öppenhet, inklusive kommersialisering, i fråga om forskningsmaterial, forskningsresultat och kunnande främjas.
  • — Tvärvetenskaplig och lösningsinriktad forskning som stöder beslutsfattandet främjas.
Verksamhetens resultat

Högskolorna (universiteten och yrkeshögskolorna) utvecklar sin verksamhet som internationella och drivkraftiga inlärnings- och forskningsmiljöer. Högskolorna profilerar sig inom de egna starka områdena och deras roll som europeiska aktörer inom högskole- och forskningsområdet stärks. Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utgående från de olika målen för och innehållen i examina.

Högskolornas verksamhet är ekonomisk, produktiv och effektiv. Högskolorna främjar en arbetsfördelning som stöder profileringen och intensifierar samarbetet med varandra samt samarbetet med forskningsinstituten. För att samla kompetensen och avveckla oändamålsenliga och överlappande funktioner kommer högskolorna att fortsätta det operativa och strukturella utvecklandet inom och mellan de olika branscherna. Högskolorna koncentrerar resurserna till färre och effektivare operativa enheter vars ekonomiska bärkraft är starkare än tidigare. Högskolorna stärker genom sin kompetens regionala och branschvisa innovations- och kompetenscenter som för samman olika aktörer. Högskolorna skapar på lång sikt tillsammans med forskningsinstituten gemensamma forskningsmiljöer som har förutsättningar att klara sig i en internationell och tvärvetenskaplig verksamhetsmiljö. Förutsättningarna för spetsforskning stärks och förutsättningar skapas för att utveckla områden på frammarsch. Universiteten främjar forskarkarriärerna. Högskolorna intensifierar samarbetet med företag i fråga om utbildning och forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet.

Högskolorna planerar sitt utbildningsutbud och sin utbildningsstruktur så att utbildning som leder till examen och annan utbildning bildar en helhet som utgår från arbetslivets behov och stöder livslångt lärande. Antagningen av högskolestuderande reformeras så att av de antagna ska andelen som första gången ansöker om studieplats vid en högskola bli större. Den temporära ökning av nybörjarplatserna vid högskolorna med ca 3 000 som genomfördes under 2014—2015 för att avveckla anhopningen av sökande slutförs. För att högskoleplatserna ska utnyttjas mer effektivt ska ett gemensamt elektroniskt ansökningssystem utvecklas för högskolorna. Genom att utveckla utbildningen efter examen stöds förnyelse av kompetensen och längre arbetskarriärer.

Högskolorna förbättrar kvaliteten på utbildningen och förutsättningarna för god inlärning genom att öka samarbetet och genom att modernisera utbildningsinnehållet, undervisningsmetoderna och inlärningsmiljöerna. Högskolorna utnyttjar fullt ut de nya möjligheter som digitalisering och ny pedagogik ger. Undervisningen indelas i perioder på ett nytt sett genom att en tredje termin införs så att undervisning pågår året runt. Högskolorna utvecklar sin verksamhet så att de är konkurrenskraftiga, jämlika, tillgängliga och intressanta arbets- och inlärningsmiljöer.

Genom vetenskapspolitiken främjar man starka och nätverkande forsknings- och kompetenscenter, internationalisering och kontakter till EU:s samt globala forsknings- och kompetensnätverk. Genom forskningsfinansieringen stärks förutsättningarna för spetsforskning och forskningsstrukturerna samt forskning och innovationsverksamhet som stöder och skapar nationella starka sidor. Inom ramen för totalreformen av forskningsinstituten och forskningsfinansieringen effektiviseras samarbetet mellan högskolorna och forskningsinstituten och dess verkningsfullhet. Dessutom omfördelas resurserna i enlighet med samhällets förändrade behov.

Forskningens medie- och medborgarsynlighet, vetenskapsfostran samt utnyttjandet av forskningsresultaten i utvecklandet av näringslivet och det offentliga beslutsfattandet stärks.

Utvecklandet av forskningsverksamheten och informationssamhället tryggas genom högklassiga stödtjänster och informationsförsörjning inom forskningen. Den öppna tillgången till forskningsmaterial förbättras. Öppen vetenskaplig publikationsverksamhet samt sökbarhet och långtidsbevaring av material främjas i samarbete mellan förvaltningsområdena.

Forskningens kvalitet och effekter

  2010 2011 2012 2013 2014
uppskattning
2015
uppskattning
2016
uppskattning
               
FoU-utgifternas andel av BNP (%) 3,73 3,64 3,43 3,32 3,13 3,10 3,10
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) 2,44 2,35 2,35 2,35 2,35 2,35 2,35
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.)1) 1 900 2 000 2 100 2 100 2 100 2 200 2 200

1) Källa: Thomson Reuters, databaserna i Web of science, uppskattning av 2013 års uppgifter

Utgifter som användningen av bevillningsfullmakterna för forskningsprojekt föranleder staten (mn euro)

  Bevillningsfullmakt Utgifter  
År   2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
                 
2009 258,5 1,8            
2010 369,1 17,8 2,4          
2011 316,1 45,9 12,6 3,7        
2012 282,4 70,6 36,7 11,3 3,9      
2013 302,6 82,7 73,6 39,8 17,6 4,5    
2014 280,0 64,4 72,6 69,0 42,5 13,5 3,8  
2015 318,8 19,8 70,9 75,9 85,9 57,7 8,6  
2016 308,4   26,7 66,0 72,0 78,9 56,4 8,4
Sammanlagt   303,0 295,5 265,7 221,9 154,6 68,8 8,4

Vid ändringen av bevillningsfullmakten har som tillägg beaktats 30 000 000 euro inom kompetens och utbildning med anledning av spetsprojektet Ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att främja kommersialisering av innovationer, 3 000 euro på grund av arbetsmarknadslösningen och som avdrag 10 000 000 euro som en utgiftsbesparing enligt regeringsprogrammet, 6 000 euro som löneglidningsbesparing och 452 000 euro som en andel av finansieringen av 1-åriga projekt som inte tas in i bevillningsfullmakten.

01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 12 871 000 euro.

Förklaring:Finlands Akademi är en viktig finansiär av vetenskaplig forskning i Finland och verkar aktivt inom den nationella och internationella vetenskaps- och innovationspolitiken. I anslutning till Finlands Akademi finns rådet för strategisk forskning. Förvaltningsämbetet för Akademin producerar rådets administrativa tjänster.

Verksamhetens resultat
  • — Finlands Akademi riktar forskningsfinansiering till Finlands starka forskningsområden och värnar samtidigt om diversiteten och förnyelsen inom vetenskapen. Akademin stöder nya vetenskapliga öppningar och genombrott samt uppkomsten av innovationer i alla finansieringsformer.
  • — Akademin stöder utvecklandet av en tillräcklig och internationellt konkurrenskraftig forskarkår med beaktande av Finlands starka forskningsområden och forsknings- och innovationssystemets behov.
  • — Akademin stöder forskningssamarbete med strategiskt valda målländer. Akademin främjar forskarnas internationella mobilitet och nätverk genom att stöda forskarnas och forskningsorganisationernas deltagande i europeiskt och globalt forskningssamarbete.
  • — Akademin främjar en öppen tillgång till vetenskapliga material och publikationer.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Finlands akademi utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Akademin utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sitt system för beslutsfattande för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
Nyckeltal 2013
utfall
2014
utfall
2015
mål
2016
mål
         
Samhälleliga verkningar        
Projektbeståndets volym, strategiskt tyngdpunktsområde (%)        
Akademins forskningsprogram 8 6 ökar Oförändrad
Program för spetsforskningsenheter 8 9 ökar Oförändrad
Forskningsinfrastrukturer 2 4 ökar Oförändrad
Produktion och kvalitetsledning        
Antal ansökningar som behandlats1) 3 800 4 186 3 800 4 600
Forskningsprogram/där internationellt finansieringssamarbete ingår 11/11 13/11 12/12 13/13
Funktionell effektivitet        
De totala kostnaderna för finansieringsverksamheten/finansieringsbeslut (%) 3,4 3,2 <3,5 <3,5
Hantering av mänskliga resurser        
Sjukdagar antal/årsv. 10,3 9,5 <8 <8
Årsverken2) 135,3 137,5 <=151 <=147

1) Siffran för 2015 innehåller inte ansökningar som behandlas av det råd för strategisk forskning som inlett sin verksamhet hösten 2014.

2) Målet för 2015 innehåller ett tillägg på högst 16 årsverken för förvaltningen av rådet för strategisk forskning.

För att resultatmålen för Finlands Akademi ska nås används även anslagen under moment 29.40.22, 29.40.51, 29.40.53, 29.40.54 och 29.40.66.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för Finlands Akademis prestationer.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 12 835 10 623 13 166
Bruttoinkomster 545 200 210
Nettoutgifter 12 290 10 423 12 956
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 802    
— överförts till följande år 7 844    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Återföring av en besparing av engångsnatur 3 000
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -13
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -194
Indexhöjning av hyresutgifterna 14
Löneglidningsinbesparing -66
Lönejusteringar 59
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -245
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -59
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -48
Sammanlagt 2 448

2016 budget 12 871 000
2015 budget 10 423 000
2014 bokslut 12 332 000

02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 131 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom arkivverkets internationella samarbete

2) till betalning av utgifter för projekt som godkänts av EU.

Förklaring:Arkivverket är en sakkunnig- och serviceorganisation som i sin verksamhet har som mål att det arkivmaterial som är av betydelse för samhället och individen förvaras i begränsad och effektivt användbar form. Arkivverket har till uppgift att säkerställa att handlingar som hör till vårt nationella kulturarv bevaras och är tillgängliga samt stöda forskning och utveckla arkivfunktionen.

Verksamhetens resultat
  • — Arkivverket utvecklar och styr arkivfunktionen så att dokumentförvaltningen och arkivfunktionen inom den offentliga sektorn sköts effektivt och ekonomiskt.
  • — Arkivverket förvarar det arkivmaterial som det innehar effektivt och tryggt samt förbättrar tillgången till och användbarheten hos materialet.
  • — Arkivverket erbjuder sina kunder mångsidig, tillförlitlig och snabb upplysningstjänst genom att utveckla den elektroniska beställnings- och kundservicen.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Arkivverket utvecklar arbetsgemenskapen i syfte att uppnå en god arbetsförmåga och arbetshälsa hos personalen. Arkivverket utvecklar sina strukturer och verksamhetssätt och sin organisation för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för arkivverkets prestationer (1064/2013).

Nyckeltal 2013
utfall
2014
utfall
2015
mål
2016
mål
         
Samhälleliga verkningar        
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter) 195 292 200 631 204 000 208 000
Digitaliserat material (antal bildfiler) 21 495 535 27 169 3185 23 100 000 37 000 000
Besök i forskarsalar (st.) 37 160 34 272 35 000 33 000
Användning av material på nätet (nedladdningar, st.) 33 740 000 44 213 096 40 000 000 60 000 000
Produktion och kvalitetsledning        
Utökande av material (hyllmeter/år) 5 339 5 674 4 000 4 000
Digitalisering (bildfiler/år) 4 706 756 5 673 783 1 000 000 5 000 000
Utbildning (föreläsningstimmar/deltagare) 266/1 004 306/618    
Utfärdade intyg och gjorda utredningar (st.) 23 120 22 088 22 000 23 000
Funktionell effektivitet        
Den totala mängden arkivmaterial (hyllmeter/årsv.) 837 860 946 1 005
Hantering av mänskliga resurser        
Sjukdagar antal/årsv. 7,2 9,7 <8 <8
Årsverken1) 239,5 242,3 220 215

1) Omfattar också personalen i tidsbundna projekt.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 19 407 19 388 18 801
Bruttoinkomster 600 700 700
Nettoutgifter 18 807 18 688 18 101
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 749    
— överförts till följande år 1 044    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Beredning av flytten till det nya centralarkivet, utrustandet av och materialhanteringssystemet för det 515
Teknisk justering -5
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -18
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 047
Indexhöjning av hyresutgifterna 71
Löneglidningsinbesparing -50
Lönejusteringar 91
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -100
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -94
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -11
Nivåförändring 91
Sammanlagt -557

2016 budget 18 131 000
2015 I tilläggsb. 820 000
2015 budget 18 688 000
2014 bokslut 19 102 000

03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 249 000 euro.

Förklaring:Institutet för de inhemska språken är en sakkunnig- och serviceorganisation vars uppgifter omfattar språkvården av finska och svenska samt samordningen av språkvården av samiska, teckenspråk och romani. Till institutets uppgifter hör dessutom rådgivning och ordboksarbete samt forskning med anknytning till språkvård och ordboksarbete.

Nyckeltal 2013
utfall
2014
utfall
2015
mål
2016
mål
         
Publikationsverksamhet, st. 527 553 300 300
Informationstjänstuppgifter, st. 1 338 1 548 1 000 1 000
Elektroniska material1) 44 395 56 061 51 000 116 000
Sjukdagar antal/årsv. 5,9 7,2 <8 <8
Årsverken 76,1 85,5 <88 <88

1) Kumulativ utveckling av materialets mängd och förädlingsgrad.

För att resultatmålen för Institutet för de inhemska språken ska nås används även anslagen under moment 29.40.53.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 2 877 2 064 1 759
Bruttoinkomster 733 600 500
Nettoutgifter 2 144 1 464 1 259
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 384    
— överförts till följande år 1 239    

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisnings- och kulturministeriets förordning om avgifter för prestationer av Institutet för de inhemska språken (1063/2013).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -1
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -93
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -84
Indexhöjning av hyresutgifterna 4
Löneglidningsinbesparing -3
Lönejusteringar 7
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -20
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -7
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -17
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -1
Sammanlagt -215

2016 budget 1 249 000
2015 budget 1 464 000
2014 bokslut 1 999 000

04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 758 000 euro.

Förklaring:Depåbibliotekets uppgift är att ta emot och förvara material som överförs från vetenskapliga och allmänna bibliotek samt att ställa materialet till förfogande. Depåbiblioteket ansvarar för utvecklingen av den riksomfattande politiken för samlingarna. Avsikten med verksamheten är att minska utrymmesbehovet för samlingar i alla bibliotek i Finland genom att ta emot material av dem.

Nyckeltal 2013
utfall
2014
utfall
2015
mål
2016
mål
         
Mängd material som tagits emot (hyllmeter) 6 459 6 766 5 000 5 000
Antal beställningar 80 871 83 038 81 000 83 000
Sjukdagar antal/årsv. 13,3 15,8 <8 <8
Årsverken 1) 22,3 23,7 19 19

1) I siffran för årsverken år 2014 ingår 3,7 årsverken för visstidsarbete med projektet för att åtgärda anhopningen av material

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 701 1 869 1 763
Bruttoinkomster 4 6 5
Nettoutgifter 1 697 1 863 1 758
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 78    
— överförts till följande år 250    

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets förordning om avgifter för prestationer vid Depåbiblioteket (1346/2006).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -2
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -92
Indexhöjning av hyresutgifterna 6
Löneglidningsinbesparing -4
Lönejusteringar 7
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -10
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -9
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -1
Sammanlagt -105

2016 budget 1 758 000
2015 budget 1 863 000
2014 bokslut 1 869 000

20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 54 960 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter och understöd för forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet som gäller yrkeshögskolor, universitet och vetenskapsinstitut samt till stipendier för främjande av internationaliseringen av högskolor som man kommer överens om särskilt med CIMO

2) till finansiering av gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen, till central finansiering av datasystem för uppföljning och styrning av verksamheten inom högskolorna och vetenskapen samt andra motsvarande gemensamma utgifter

3) till betalning av andra EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna

4) till avlönande av personal motsvarande högst 186 årsverken i uppgifter för viss tid

5) till understöd för en ökning av nybörjarplatserna inom högskoleutbildningen för viss tid, högst 18 000 000 euro

6) för finansieringen av examensinriktade fortbildningsprogram som inleds med anledning av strukturomvandlingen

7) till betalning av utgifter och understöd som föranleds av reformen av grundutbildningen och kompletteringsutbildningen för lärare och av genomförandet av programmet för kompletterande utbildning inom digital pedagogik

8) till understöd för utökning av barnträdgårdslärarutbildningen, högst 3 300 000 euro.

Förklaring:Genom utvecklingsåtgärderna stöder man särskilt strukturell utveckling och förnyande av högskole- och forskningssystemet. Målet är att höja servicenivån för stödfunktionerna, sänka kostnaderna och främja elektronisk kommunikation med hjälp av gemensamma eller enhetliga datatekniska tjänster inom högskolorna och vetenskapen. För att studerandena ska studera snabbare och inleda studierna vid en lägre ålder utvecklas ett nytt elektroniskt ansökningssystem för högskolorna. För att påskynda övergången till högskolestudier har antalet nybörjarplatser inom högskoleutbildningen ökats för viss tid med sammanlagt ca 3 000 under 2014–2015. De extra nybörjarplatserna har inriktats i enlighet med prognoserna till branscher i behov av arbetskraft och till branscher som är viktiga för den framtida tillväxtpotentialen.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Forsknings-, utvärderings-, utrednings- och utvecklingsverksamhet 6 210 000
Gemensamma datatekniska tjänster och datanät inom högskolorna och vetenskapen 17 950 000
Ökning av nybörjarplatserna inom högskoleutbildningen för viss tid (högst) 18 000 000
Finansiering till spetsprojektet Lärarnas kompetenssprång genom lärarutbildning 9 500 000
Utökning av engångsnatur i fråga om barnträdgårdslärarutbildningen (högst) 3 300 000
Sammanlagt 54 960 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Kompetens och utbildning: Lärarnas kompetenssprång genom lärarutbildning 9 500
Tillägg av engångsnatur -5 880
Utökning av engångsnatur i fråga om barnträdgårdsutbildningen 3 300
Sammanlagt 6 920

2016 budget 54 960 000
2015 budget 48 040 000
2014 bokslut 41 414 000

22. Finansiering av forskningsinfrastrukturprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 8 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av löneutgifter och andra utgifter samt statsunderstöd som föranleds av forskningsinfrastrukturprojekt samt till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete kring forskningsinfrastrukturprojekt och av finansiella bidrag till internationella organisationer. Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar. Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Genom finansieringen stärks forskningens infrastrukturer och främjas den nationella infrastrukturpolitiken. Vid styrningen av finansieringen beaktas forskningsinfrastrukturernas vägkarta för 2014—2020, där Finlands nationellt och internationellt sett viktigaste forskningsinfrastrukturer har identifierats.


2016 budget 8 500 000
2015 budget 8 500 000
2014 bokslut 8 500 000

50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 823 623 000 euro.

Anslaget får användas till finansiering till universiteten i enlighet med universitetslagen (558/2009)

1) 1 592 690 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder

2) 157 273 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet

3) 46 660 000 euro för tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet

4) 27 000 000 euro för tilläggsfinansiering för verksamhet vid andra universitet än Aalto-universitetet.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om temporär ändring av universitetslagen (558/2009) så att bestämmelserna i 49 § 2 mom. inte tillämpas 2016—2019 när det gäller beaktandet av effekterna av universitetsindexet på grund av en utgiftsbesparing. År 2016 genomförs dessutom i enlighet med regeringsprogrammet en bestående utgiftsbesparing på 50 miljoner euro som grundar sig på att kostnadseffektiviteten inom högskolesystemet och forskningsverksamheten förbättras och på att förvaltningen och högskolenätet rationaliseras. Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (182/2012). Universiteten beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter (75 %) samt på basis av övriga utbildningsmål och vetenskapspolitiska mål (25 %). Den finansieringsandel som bestäms på basis av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter består av en utbildningsandel, som utgör 41 % av hela basfinansieringen, och en forskningsandel, som utgör 34 % av hela basfinansieringen. Genom den statliga finansieringen motiveras universiteten vid sidan om profilering och kontinuerligt kvalitetsarbete också till att driva sin verksamhet så att den ger resultat och är ekonomisk.

Universitetens finansieringsmodell betonar kvalitet, effektivitet, resultat och internationalisering. Den statliga finansieringen riktas i synnerhet på basis av avlagda examina och studiepoäng samt vetenskapliga publikationer och konkurrensutsatt forskningsfinansiering. Internationaliseringen beaktas genom flera kriterier. I de övriga utbildnings- och vetenskapspolitiska målen beaktas universitetens riksomfattande uppgifter, specifik bransch, övningsskolor och Nationalbiblioteket. Till denna helhet hör också strategibaserad finansiering, som grundar sig på universitetens strategiarbete och de viktigaste prioriteringarna inom strategiarbetet samt på universitetens profilering.

Universitetens basfinansiering höjs med undantag av poster av engångsnatur så att den motsvarar den årliga höjningen av kostnadsnivån enligt universitetsindexet.

Ersättningen enligt punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget i euro för varje universitet.

Den finansiering som avses i punkt 4 fördelas mellan universiteten i det förhållande som anges i finansieringsgrunderna enligt 5 och 6 § i statsrådets förordning om universiteten.

I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.

Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Antalet elever i övningsskolorna är ungefär 8 100, varav drygt 2 200 är gymnasieelever.

Staten har berett sig på att förse universiteten med ett trefaldigt kapital i förhållande till det privata kapital som de samlar in, dock högst 150 miljoner euro. Den medelinsamling som berättigar till statlig medfinansiering genomförs mellan den 1 november 2014 och den 30 juni 2017 så att besluten om medfinansiering fattas på en gång i slutet av 2017.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid universiteten

  2010
utfall
2012
utfall
2014
utfall
20161)
mål
         
Lägre högskoleexamina 12 300 13 014 13 500 14 200
Högre högskoleexamina 14 384 13 829 14 855 15 000
Doktorsexamina 1 518 1 649 1 860 1 635
Utländska examensstuderande2) 7 809 9 628 9 700 8 950
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) 10 444 10 661 10 942 11 950
Vetenskapliga publikationer/undervisnings- och forskningspersonal2) 1,57 1,68 1,72 1,75
Doktorsexamina/skede IV i forskarkarriären, årsv. 0,57 0,63 0,74 0,72
Lärar- och forskarbesök/undervisnings- och forskningspersonal 0,36 0,39 0,40 0,42
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal 0,78 0,77 0,83 0,88
Andel som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret 26,0 % 26,9 % 30,0 % 31,7 %

1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2016 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.

2) Siffran för 2014 är en uppskattning.

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 592 690 000
— Nationalbiblioteket 16 481 000
— Övningsskolor 47 835 000
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 528 374 000
Tilläggsfinansiering för Aalto-universitetets verksamhet 46 660 000
Tilläggsfinansiering för verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet 27 000 000
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som universiteten föranleds 157 273 000
— Uppskattning av moms-kompensationen år 2016 150 059 000
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2014 och utfallet 7 214 000
Sammanlagt 1 823 623 000

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 135 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -11 189
Förbättrande av kostnadseffektiviteten och rationalisering av förvaltningen och högskolenätet (regeringsprogr. 2015) -50 000
Justering av lönerna vid Rättspolitiska forskningsinstitutet (överföring från moment 25.01.03) 3
Justering enligt den uppskattade och faktiska förändringen i universitetsindexet (0,9 %) för 2014 -8 615
Precisering av moms-kompensationen -4 402
Tillväxtåtgärd (överföring till moment 29.40.51) -5 000
Överföring av Konsumentforskningscentralen till Helsingfors universitet, lönejusteringar 4
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 447
Sammanlagt -80 646

2016 budget 1 823 623 000
2015 budget 1 904 269 000
2014 bokslut 1 894 935 000

51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 232 133 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt inklusive projekt som ökar samarbetet mellan högskolor och näringsliv och främjar kommersialisering av innovationer, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer

3) till betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU

4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar, tillsammans med anslagen under moment 29.40.53 för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken.

Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.

Förklaring:Att förslagsanslaget stigit jämfört med anslaget för 2015 beror på att anslag som överförts från tidigare år inte längre är disponibla.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inverkan på anslagsbehovet orsakad av ändringen av tidpunkten för betalningen av fullmakten (inkl. anslagsberäkningen för 1-åriga projekt) 86 038
Kompetens och utbildning: Ökat samarbete mellan högskolor och näringsliv för att främja kommersialisering av innovationer 2 000
Tillväxtåtgärd (överföring från moment 29.40.50) 5 000
Löneglidningsinbesparing -6
Lönejusteringar 4
Sammanlagt 93 036

2016 budget 232 133 000
2015 I tilläggsb. -12 000 000
2015 budget 139 097 000
2014 bokslut 143 809 000

52. Särskild statlig finansiering för undervisning och forskning vid Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet (fast anslag)

Under momentet beviljas 31 679 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av kompensation enligt 75 och 92 a § i universitetslagen till Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet för deras apoteksrörelse.

Förklaring:Enligt universitetslagen kompenserar staten årligen Helsingfors universitet och Östra Finlands universitet till ett belopp som motsvarar den samfundsskatt som universiteten har betalat på näringsinkomsten från sin apoteksrörelse. Staten kompenserar dessutom årligen universitetet med ett belopp som motsvarar den apoteksavgift som betalats för universitetets apoteksrörelse. Anslaget har dimensionerats på basis av utfallet 2014, som var 30 813 000 euro, och som tillägg har beaktats 866 000 euro som skillnaden mellan det anslag som budgeterats för ersättningar 2014 och utfallet.

Avsikten är att av anslaget bevilja 30 510 000 euro till Helsingfors universitet och 1 169 000 euro till Östra Finlands universitet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av apotekskompensationer 1 380
Sammanlagt 1 380

2016 budget 31 679 000
2015 budget 30 299 000
2014 bokslut 29 144 000

53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 103 359 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av akademiprofessorernas och akademiforskarnas uppgifter, forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, forskningens infrastrukturer, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd och stipendier samt internationellt samarbete

2) till betalning av utgifter som föranleds av utvärderingar och vetenskaplig publikationsverksamhet samt till betalning av utgifter för att göra vetenskapen känd

3) till Finlands Akademis förfogande utanför bevillningsfullmakten högst 5 207 000 euro för 1-åriga projekt: betalning av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer, betalning av utgifter för forsknings- och utbildningsprojekt som godkänts av EU, utvecklings- och underhållsavgifter för informationssystem för forskningsfinansiering samt andra 1-åriga projekt

4) till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt för anskaffning av apparatur och programvaror och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt och program som Finlands Akademi finansierar, tillsammans med anslagen under moment 29.40.51 för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 11 årsverken

5) till betalning av utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv

6) till utgifter som föranleds av verksamheten vid Institutet för de inhemska språken enligt 8 § 1 mom. i lagen om Institutet för de inhemska språken. Anslaget får tillsammans med anslagen under moment 29.40.03 användas för utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 88 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst

7) till betalning av statsunderstöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet

8) till betalning av utgifter som föranleds av deltagande i internationellt samarbete

9) till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för främjande av vetenskapen, för främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället samt mellan nationalspråken och samhället, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter för främjande av informationsspridning och forskningsetik samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till stödjandet av vetenskapen

10) till betalning av statsunderstöd för förbättrande av tillgången till forskningsmaterial och för infrastrukturprojekt som gäller forskning samt till betalning av utgifter för motsvarande projekt vid statens ämbetsverk samt till avlönande av personal i uppgifter för viss tid motsvarande högst 7 årsverken

11) till hyror för statens lokaler som används av vetenskapliga samfund.

Den forskningsfinansiering som avses i punkt 1 budgeteras enligt kontantprincipen. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten.

I fråga om de personer som avses i punkt 6 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig forskning 70 673 000
Utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag till privata arkiv 5 599 000
Verksamheten inom Institutet för de inhemska språken 3 627 000
Verksamhetsunderstöd för vetenskapsinstitut och forskningsinstitut, Vetenskapscentret Heureka samt vissa vetenskapliga samfund och föreningar 11 900 000
Understöd till sammanslutningar och forskningsinstitut som idkar samhällsforskning som stöder beslutsfattandet 600 000
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet 2 080 000
Utgifter som föranleds av främjande av växelverkan mellan vetenskapen och samhället och övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen 8 200 000
Betalning av understöd för lokalkostnader för de vetenskapsinstitut som betalar hyra till Senatfastigheter 680 000
Sammanlagt 103 359 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 758
Sammanlagt 758

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 103 359 000
2015 budget 102 601 000
2014 bokslut 102 360 717

54. Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 34 000 000 euro.

Fullmakt

År 2016 får nya finansieringsbeslut fattas till ett belopp av högst 55 631 000 euro.

Fullmakten och anslaget får via konkurrens fördelas enligt de tema- och prioritetsområden som statsrådet beslutar om till strategisk forskning, med vilken avses långsiktig, problemfokuserad och vetenskapligt högklassig forskning som stöder samhällspolitiken och utvecklandet av samhällets funktioner i syfte att finna lösningar på stora utmaningar och problem i samhället.

Fullmakten och anslaget får användas till betalning av forskningsprojekt och forskningsprogram som finansieras av rådet för strategisk forskning och till betalning av löneutgifter och andra utgifter samt statsunderstöd som föranleds av forskningens infrastrukturer, stipendier och internationellt samarbete även till utländska organisationer.

Fullmakten och anslaget får även användas till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av utvärderingar.

Anslaget får också användas för nationell medfinansiering för EU-projekt och andra internationella forskningsfinansiärers projekt, om projekten svarar mot de tema- och prioritetsområden som statsrådet beslutat om samt mot rådets programstruktur.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut. Av forskningsfinansieringen får betalas förskott till finansieringsmottagare utanför budgeten, med undantag för företag.

Förklaring:Syftet med finansieringen är att stärka samhällspolitiken och utvecklandet av samhällsfunktionerna. Finansiering beviljas för forskning som syftar till att finna lösningar på betydande samhälleliga utmaningar. Finansieringen kanaliseras på bred bas till forskning kring olika betydande och stora utmaningar som samhället ställs inför och bl.a. forskning som främjar konkurrenskraften och förnyandet av näringslivet, utvecklingen av arbetslivet, forskning som stöder utvecklingen av den offentliga sektorn osv. Finansieringen gör det möjligt att inrikta forskningen i enlighet med samhällets föränderliga informationsbehov och på mindre utforskade områden. Forskningsprojekten finansieras utifrån samhällelig betydelse, genomslagskraft och forskningens kvalitet.

Utgifter som användningen av bevillningsfullmakten för forskningsprojekt som finansieras av rådet för strategisk forskning föranleder staten (1 000 euro), uppskattning

År Fullmakt 2015 2016 2017 2018 2019
             
2015 55 631 14 631 24 000 17 000    
2016 55 631   10 000 20 000 20 500 5 131
Sammanlagt   14 631 34 000 37 000 20 500 5 131

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring från moment 28.30.02, 29.40.03, 30.01.05, 30.20.02, 30.70.01, 31.50.01, 32.20.01, 32.20.49, 33.02.03, 33.03.04, 33.03.50 och 35.01.04) 28 000
Ändring av tidpunkten för behovet av anslag -4 631
Sparbeslut -4 000
Sammanlagt 19 369

2016 budget 34 000 000
2015 budget 14 631 000

55. Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 857 774 000 euro.

Anslaget får användas till finansiering till yrkeshögskolorna i enlighet med yrkeshögskolelagen

1) 786 019 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder

2) 36 235 000 euro i ersättning till yrkeshögskolorna för de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet

3) 28 356 000 euro för ersättning som beviljas på ansökan för de mervärdesskattekostnader för hyror som föranleds av en ändring av 30 § i mervärdesskattelagen

4) 7 164 000 euro för kompensation enligt 68 § i yrkeshögskolelagen.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om temporär ändring av yrkeshögskolelagen (932/2014) så att bestämmelserna i 43 § 2 mom. inte tillämpas 2016—2019 när det gäller beaktandet av effekterna av yrkeshögskoleindexet på grund av en utgiftsbesparing. År 2016 genomförs dessutom i enlighet med regeringsprogrammet en bestående utgiftsbesparing på 25 miljoner euro som grundar sig på att kostnadseffektiviteten inom högskolesystemet och forskningsverksamheten förbättras och på att förvaltningen och högskolenätet rationaliseras. Den statliga finansieringen av yrkeshögskolorna bestäms med stöd av 43 § i yrkeshögskolelagen (932/2014), statsrådets förordning om yrkeshögskolor (1129/2014) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för yrkeshögskolornas basfinansiering (1457/2014). Yrkeshögskolorna beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens kvalitet, genomslagskraft och omfattning samt på basis av övriga utbildningspolitiska och forsknings- och utvecklingspolitiska mål. I grunderna för fastställande av den statliga finansieringen beaktas målen för utbildningspolitiken samt forsknings- och utvecklingspolitiken. Den finansieringsandel som bestäms på basis av utbildningen grundar sig på avlagda yrkeshögskoleexamina (46 %) och avlagda yrkespedagogiska lärarutbildningsstudier (2 %), avlagda studiepoäng (24 %), studiepoäng som avlagts inom den öppna yrkeshögskoleutbildningen eller i form av andra fristående studier och inom den förberedande utbildningen för invandrare (4 %), studeranderespons (3 %), internationell studeranderörlighet (3 %) och antalet sysselsatta utexaminerade från yrkeshögskolan (3 %).

Den finansieringsandel som bestäms på basis av det tillämpade forsknings- och utvecklingsarbetet grundar sig på publikationer (2 %), avlagda högre yrkeshögskoleexamina (4 %), personalens internationella rörlighet (1 %) och extern finansiering av forsknings- och utvecklingsarbetet (8 %).

Yrkeshögskolornas finansieringsmodell betonar resultat, kvalitet, effektivitet och internationalisering. Den statliga finansieringen riktas i synnerhet på basis av avlagda examina och studiepoäng samt den externa finansieringen av FUI-verksamheten. Finansieringsmodellen beaktar yrkeshögskolornas regionala genomslagskraft och samarbete med arbetslivet genom flera kriterier, bl.a. examina, den externa finansieringen av FUI-verksamheten, antalet utexaminerade som är sysselsatta och avlagda högre yrkeshögskoleexamina.

Yrkeshögskolornas basfinansiering höjs med undantag av poster av engångsnatur så att den motsvarar den årliga höjningen av kostnadsnivån enligt högskoleindexet.

Ersättningen enligt punkt 2 baserar sig på uppgifterna från det senast fastställda bokslutet. Med stöd av ändringen av 30 § i mervärdesskattelagen ska i tilläggsbudgeten för 2015 som en anslagsökning och på basis av hyresavtal beaktas yrkeshögskolornas mervärdesskatteutgifter för hyror åren 2014 och 2015 och i budgeten för 2016 beaktas mervärdesskatteutgifterna för hyror år 2016.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid yrkeshögskolorna

  2010
utfall
2012
utfall
2014
utfall
20161)
mål
         
Yrkeshögskoleexamina 20 581 22 123 22 778 22 800
Högre yrkeshögskoleexamina 1 253 1 708 2 115 2 100
Yrkespedagogisk lärarutbildning, utexaminerade 1 684 .. .. 1 600
Utländska examensstuderande 7 746 9 378 .. 7 775
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån.) 8 390 8 679 8 875 9 150
Personer som avlagt yrkeshögskoleexamen inom fem år från det att studierna inleddes, % av dem som börjat studera 57,5 56,0 .. ..
Studerande som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret, % av studerande för yh-examen 36,5 41,0 .. 44,8
Examina/undervisningspersonal och FoU-personal 2,88 3,07 3,5 3,41
Lärares och sakkunnigas internationella rörlighet/lärare och FoU-personal 0,93 1,01 .. 1,09
Avlagda studiepoäng inom FoU-projekt/närvarande studerande 4,83 7,07 .. 8,44

1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2016 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Kalkylerad basfinansiering av yrkeshögskolorna 786 019 000
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk verksamhet utgör av de kostnader som yrkeshögskolorna föranleds 36 235 000
Kompensation som föranleds av en ändring av 30 § i mervärdesskattelagen och som motsvarar mervärdesskattekostnaderna för hyror 28 356 000
Kompensation enligt 68 § i lagen om yrkeshögskolor 7 164 000
Sammanlagt 857 774 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Beaktande av mervärdesskatteutgifterna för hyror 28 356
Förbättrande av kostnadseffektiviteten och rationalisering av förvaltningen och högskolenätet (regeringsprogr. 2015) -25 000
Justering av mervärdesskatten -9 131
Kompensation enligt 68 § i lagen om yrkeshögskolor 7 164
Tillägg av engångsnatur -5 402
Sammanlagt -4 013

2016 budget 857 774 000
2015 budget 861 787 000
2014 bokslut 402 356 776

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 20 008 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europas södra observatorium (ESO), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC), Europeiska universitetsinstitutet (EUI) och den europeiska synkrotonljusanläggningen (ESRF) samt till liknande internationella vetenskapliga organisationer.

Förklaring:De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationernas förvaltningsorgan har fattat.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjda medlemsavgifter på grund av förändringar i nationalproduktsandelar och valutakurser 2 593
Sammanlagt 2 593

2016 budget 20 008 000
2015 budget 17 415 000
2014 bokslut 17 339 644

(86.) Statlig finansiering för yrkeshögskolornas kapital (fast anslag)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2015 budget 50 000 000