Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              21. Internationellt samarbete
              50. Vissa understöd
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2016

01. (29.01, delvis) Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdetPDF-versio

Staten får avstå från sitt monopol i CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy.

Förklaring:CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy är ett bolag som till hundra procent ägs av staten och avsikten är att dess ägarbas utvidgas till de universitet som nämns i 1 § i universitetslagen (558/2009) och de yrkeshögskolor som fått tillstånd enligt 7 § i yrkeshögskolelagen (932/2014), för att bolagets tjänster ska fås att stödja utnyttjandet av resurserna för vetenskap och forskning på ett mer effektivt sätt än för närvarande.

01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 18 962 000 euro.

Anslaget får också användas för utgifter för rättsskyddsnämnden för studerande.

Förklaring:Undervisnings- och kulturministeriet svarar som en del av statsrådet för utvecklandet av utbildnings-, vetenskaps-, kultur-, idrotts- och ungdomspolitiken och det internationella samarbetet i anslutning därtill. Genom sin verksamhet stärker ministeriet grunden för kompetens och kreativitet i samhället.

Målen för resultatet av verksamheten vid undervisnings- och kulturministeriet:

1. Ministeriets strategiska verksamhet är förutseende vad gäller förändringar i omvärlden och styr ministeriets ansvarsområde. Kunskapsbaserad ledning stöder ministeriets beslutsfattande och strategiska verksamhet.

2. Lagstiftningsprocessen leds på ett tydligt och planmässigt sätt. Beredningen av lagstiftningen är högklassig och sakkunnig.

3. Vid planeringen av verksamheten och ekonomin beaktas konsekvenserna av utvecklingen inom ekonomin och sysselsättningen och konsekvenserna av den övriga samhällsutvecklingen. Omstruktureringen av förvaltningsområdet fortsätter. Styrningen inom ansvarsområdet främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.

4. Ledningen och verksamhetsformerna vid ministeriet bidrar till att de resultatmål som ställts upp nås och främjar personalens arbetshälsa. I enlighet med ministeriets personalstrategi utvecklas personalplaneringen och ledningen med långsiktighet och förutsebarhet som mål.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 28 400 20 845 19 162
Bruttoinkomster 748 200 200
Nettoutgifter 27 652 20 645 18 962
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 8 057    
— överförts till följande år 8 181    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) -65
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-5 årsverken) -1 234
Överföring till moment 23.01.02 -75
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 2
Löneglidningsinbesparing -119
Lönejusteringar 137
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -165
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -132
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -24
Nivåförändring -8
Sammanlagt -1 683

2016 budget 18 962 000
2015 budget 20 645 000
2014 bokslut 27 776 000

02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 883 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling och produktion av läromedel

2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 650 000 euro

3) till ett understöd på högst 50 000 euro för produktion av svenskspråkiga läromedel med liten spridning

4) till ett understöd på 500 000 euro till sametinget för produktion av läromedel på samiska språket

5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk som ska svara för utvecklandet av den småbarnspedagogiska verksamheten och utbildningen inom sitt verksamhetsområde, främja uppnåendet av goda resultat i utbildningen och följa hur den småbarnspedagogiska verksamheten och utbildningen ordnas. Utbildningsstyrelsen genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplaner, examina och handledande utbildningar, bereder grunderna för planen för den småbarnspedagogiska verksamheten samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen svarar för jämställandet av högskoleexamina som avlagts utomlands och för erkännandet av yrkeskvalifikationer som förvärvats i ett annat EU/EES-land samt för utvecklandet och övervakningen av examenssystemen för auktoriserade translatorer och språkexamina. I anslutning till Utbildningsstyrelsen finns det 26 utbildningskommissioner och 147 examenskommissioner, i fråga om vilka Utbildningsstyrelsen sköter förvaltningsuppgifterna. Utbildningsstyrelsen sköter resultatstyrningen av de statliga läroanstalter som hör till Utbildningsstyrelsens bokföringsenhet.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:

Den normativa styrningen av utbildningen
  • — Grunderna för planen för den småbarnspedagogiska verksamheten bereds.
  • — Verkställandet av läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen stöds.
  • — Läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen bereds.
  • — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras och andra föreskrifter revideras i enlighet med nya författningar.
  • — Examenssystemet inom yrkesutbildningen utvecklas och propositioner som gäller examensstrukturen bereds.
  • — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
Informationsstyrningen och projektverksamheten
  • — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med de utbildningspolitiska programmen.
  • — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
  • — Man utvecklar ungas läroavtalsutbildning och inlärning i arbetet och man deltar i befästandet av individuella studievägar och flexibla sätt att avlägga examen.
  • — Utvecklandet av en kompetensbaserad, individuell och flexibel yrkesutbildning som motsvarar arbetslivets behov stöds.
  • — Användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen främjas.
  • — Genomförandet av reformer som gäller läroanstalternas arbetsro och elev- och studerandevården stöds.
Ordnande av utbildning och förbättrande av utbildningens resultat
  • — Det kunskapsbaserade utbildningspolitiska beslutsfattandet och utvecklandet av utbildningen stärks och indikatorer och lägesöversikter tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
  • — Spridning och etablering av modeller och praxis i syfte att öka genomströmningen och påskynda studierna.
  • — Prognostiseringsuppgifter produceras, kvantitativ och kvalitativ prognostisering samordnas.
  • — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
  • — Beredningen av lokala och regionala utvecklingsplaner stöds genom ett utvecklingsprogram för ledningen inom undervisningsväsendet samt med hjälp av ett utvecklingsnätverk som syftar till att förbättra utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet. Behovet att reformera utbildningsförvaltningen som en följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds i enlighet med regeringsprogrammet och dess handlingsplan.
  • — Utvecklandet och utvidgningen av Studieinfo.fi-tjänsten fortsätter. Ett nytt register för verifierat kunnande utvecklas. Högskolornas elektroniska system för ansökan utvecklas med de funktioner som den andra fasen kräver.
Strukturell utveckling
  • — Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som stöder den nationella utbildningspolitiken.
  • — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet så att kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
  • — Den strukturella utvecklingen av gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen stöds.
  • — Examenskommissionernas verksamhet utvecklas och deras antal minskas samt verksamheten för sekretariatet för fristående examina i anslutning till Utbildningsstyrelsen organiseras.
  • — Utbildningskommissionernas verksamhet utvecklas.
Funktionell effektivitet
  • — Utbildningsstyrelsen utvecklar sina strukturer, verksamhetssätt och verksamhetsprocesser samt sina tjänster för att trygga en effektiv verksamhet av hög kvalitet genom att koncentrera sig på sina kärnuppgifter.
  • — Utbildningsstyrelsen utvecklar sin verksamhet i enlighet med anpassningsplanen för Utbildningsstyrelsen.
  • — Genom sin avgiftsbelagda service stöder Utbildningsstyrelsen uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjar resultaten inom undervisningsväsendet.
  • — Utbildningsstyrelsen tryggar tillgången till läromedel med liten spridning.
  • — Målet för Utbildningsstyrelsens företagsekonomiska verksamhet är att upprätthålla lönsamheten.
Produktion och kvalitetsledning

Utbildningsstyrelsens prestationer (st.)

  2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
mål
2016
mål
           
1. Produktion inom basverksamheten          
Grunder för läroplanerna 2 - 3 - 1
Examensgrunder/yrkesutbildning          
— Grundexamina 1 1 52 52 15
— Yrkes- och specialyrkesexamina 45 40 30 30 30
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet 314 500 349 035 281 130 262 000 260 000
— Antal användare av tjänsten Studieinfo       2 500 000 3 000 000
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet 33 042 27 946 35 068 20 000 20 000
           
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen          
Offentligrättsliga prestationer          
— Examen i undervisningsförvaltning 345 460 349 300 300
— Beslut om erkännande av högskoleexamen 720 897 853 850 850
— Språkexamina inom statsförvaltningen 1 200 1 249 1 034 1 200 1 200
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) 48 000 49 419 49 000 47 000 47 000
Företagsekonomiska prestationer          
— Utbildningsdagar 12 995 10 922 10 671 10 000 10 000
— Beställda konsultationer och utvärderingar 59 27 4 4 4
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter 69 140 73 672 62 771 60 000 60 000
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet 71 60 51 50 50
           
3. Nyckeltal för serviceförmågan          
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) 3,5 3,5 3,0 3,5 3,5
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) 4,3 4,3 4,3 4,1 4,1
Personalresurser
  • — Sakkunskapen och kompetensen hos Utbildningsstyrelsens personal grundar sig på kunskapsbasering, nätverksbildning och social växelverkan.
  • — Utbildningsstyrelsen utvecklar ledarskapet och chefsarbetet.
  • — Utbildningsstyrelsen främjar arbetshälsa genom att ta hänsyn faktorer som har samband med de anställdas ålder och livssituation.
  • — Utbildningsstyrelsen tryggar tillräckliga resurser för skötseln av kärnuppgifterna genom att utveckla personalstrukturen, personalplaneringen, arbetet och kunnandet samt genom att vara aktiv i nätverkssamarbetet.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
           
Årsverken (moment 29.01.02) 264 261 251 217 232
Årsverken (övriga moment) 23 24 20 20 20
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 8,2 15,5 9,8 6,1 9,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,4 3,5 3,3 3,6 3,4
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 8,6 8,1 7,7 8,0 7,5
Index för utbildningsnivån 6,1 6,2 6,2 6,0 6,1

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

 
2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 31 505 30 235 29 483
Bruttoinkomster 8 027 8 000 7 600
Nettoutgifter 23 478 22 235 21 883
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 230    
— överförts till följande år 3 420    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 1 289 1 250 1 280
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 807 1 900 1 930
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -518 -650 -650
Kostnadsmotsvarighet, % 71 66 66
       
Prisstöd 330 650 650
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd, % 90 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 2 245 2 550 2 550
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 866 2 100 2 300
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 379 450 250
Kostnadsmotsvarighet, % 120 121 111

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 618 3 500 3 550
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 3 576 3 500 3 550
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 42 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 101 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Antagningstjänster (återföring till momenten 28.90.30, 29.10.01, 29.20.30 och 29.30.21 av en överföring) -150
Periodisering av inbesparingar (återföring till moment 29.10.01 av en överföring) -525
Periodisering av inbesparingar (återföring till moment 29.30.20 av en överföring) -500
Registret för verifierat kunnande (finansieringen 2016) (överföring från moment 28.70.20) 880
Tryggande av basverksamheten (överföring från moment 29.30.20) 325
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -22
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -196
Indexhöjning av hyresutgifterna 15
Löneglidningsinbesparing -56
Lönejusteringar 86
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -97
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -99
Nivåförändring -13
Sammanlagt -352

2016 budget 21 883 000
2015 I tilläggsb. 880 000
2015 budget 22 235 000
2014 bokslut 22 668 000

03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 237 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till undervisning i och ökandet av kännedomen om finska språket och finsk kultur utomlands inklusive betalning av löner till universitetslektorer och andra experter som tjänstgör utomlands, sammanlagt högst 47 personer, till ett belopp av 1 600 000 euro

2) till stipendier och understöd som beviljas för student-, praktikant-, lärar-, ungdoms- och expertutbyte samt tjänstemannautbyte till ett belopp av 2 870 000 euro.

Under momentet får det nettobudgeteras inkomster och utgifter som gäller stipendier inom ramen för programmet Erasmus +, som finansieras av Europeiska unionen, och Nordplus-programmet, som finansieras av Nordiska ministerrådet.

Förklaring:Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO är en sakkunnig- och servicemyndighet som har till uppgift att främja internationalisering av det finländska samhället när det gäller utbildning, arbetsliv, kultur och medborgarverksamhet samt av unga med hjälp av såväl olika instrument för rörlighet och samarbete som information.

Verksamheten syftar till ett genuint internationellt och fördomsfritt samhälle där var och en kan och vill fungera i ett mångkulturellt samhälle och ser olikheter som en rikedom.

Undervisnings- och kulturministeriet ställer upp följande mål för Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:

Verksamhetens resultat

Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO

  • — genomför stipendieprogram och andra program för rörlighet och samarbete samt svarar för det nationella genomförandet av Europeiska unionens program Erasmus + samt programmet Kreativa Europa, programmen ett Europa för medborgarna och Management Partnership samt för genomförandet av det nordiska Nordplus- och Nordkurs-programmet
  • — stärker den internationella rörligheten och det internationella samarbetet samt främjar den finländska utbildningens och kulturens internationella synlighet och konkurrenskraft i synnerhet när det gäller de prioriterade områdena Brasilien, Kina, Nordamerika och Ryssland
  • — koordinerar rörligheten för studerande inom ramen för programmet Science without Borders i enlighet med det avtal som ingåtts med Brasilien
  • — utvecklar undervisningen i finska språket och kulturen vid utländska universitet och ordnar kurser i finska för utländska universitetsstuderande i Finland
  • — stärker sin egen roll som sakkunnig, ökar deltagarantalet i program avsedda för olika målgrupper samt effektiviserar produktionen och spridningen av information och kunskap om finländska och utländska aktörers rörlighet och samarbete
  • — bereder medborgarna jämlika möjligheter att delta i programmen genom att informera om möjligheterna till internationalisering och genom att följa de nationella och regionala effekterna av verksamheten

Kvantitativa mål

  2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
           
EU:s program Erasmus +1) 21 998 22 056 23 521 18 990 19 570
— Deltagare som rest från Finland 15 236 14 941 13 553 10 900 11 400
— Deltagare som reser till Finland2) 6 762 7 115 7 030 7 000 7 050
— Deltagare i ungdomsprogrammet       1 090 1 120
Deltagare i EU:s program Aktiv ungdom (YiA)3) 3 744 3 954 2 938    
Finansiering från Nordiska ministerrådets program          
— Nordplus Högre utbildning (studerandenas och lärarnas rörlighet)     3 428 3 800 3 800
Finansiering från nationella anslag          
— Europa     154  300  200
— Asien 4)  126  200  322  250  200
— Nordamerika  116  250  136  250  200
— Ryssland  889  500  870  850  850
— Andra stipendier och internationell praktik  686  510  259  360  300
Programmet North-South  492  300  459  450  450
Främjande av finska språket och finsk kultur          
— stipendier för sommarkurser och undervisningsbesök  223  270  233  270  230
Sammanlagt 28 274 28 040 29 382 25 520 25 800

1) Fram till 2013 EU:s program för livslångt lärande, fr.o.m. 2014 det sammanslagna programmet Erasmus +

2) Uppföljningsindikator. Finansieringen kommer inte från Finland.

3) Fr.o.m. 2014 det sammanslagna programmet Erasmus +

4) Sedan 2013 enbart Kina

Funktionell effektivitet

För att öka centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:s produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna samt stärks verksamhet som stöder en hållbar utveckling.

CIMO intensifierar samarbetet med andra aktörer inom förvaltningsområdet för att förbättra produktiviteten och effektiviteten.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Verksamhetens resultat stöds genom satsningar på personalutbildning och kompetensutveckling, och syftet är en jämlik arbetsplats med hög professionell nivå där personalens kompetens ökar med hjälp av intern och extern växelverkan.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2012
utfall
2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
   
Årsverken:        
— CIMO  109,4  107,0  106,1  107,0  107,0
— Utlandslektorer  20,8  19,3  17,1  19,0  18,0
Sammanlagt  130,2  126,3  123,2  126,0  125,0
Andelen visstidsanställda av hela personalen, %  21,4  18,9  17,7  19,0  18,0
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5)  3,3  3,6  3,4  3,6  3,6
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv.  8,7  9,3  11,1  8,0  8,0
Index för utbildningsnivån  6,1  6,2  6,2  6,2  6,2

De löneutgifter som avses i punkt 1) i beslutsdelen fastställs i tillämpliga delar i enlighet med reglementet för universitetslektorer i finska språket och kulturen som arbetar utomlands.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 35 777 38 962 39 779
Bruttoinkomster 27 744 30 540 31 542
Nettoutgifter 8 032 8 422 8 237
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 346    
— överförts till följande år 1 968    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -8
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -86
Indexhöjning av hyresutgifterna 5
Löneglidningsinbesparing -8
Lönejusteringar 22
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -60
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -43
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -7
Sammanlagt -185

2016 budget 8 237 000
2015 budget 8 422 000
2014 bokslut 8 655 000

04. Omkostnader för Nationella centret för utbildningsutvärdering (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 863 000 euro.

Förklaring:Nationella centret för utbildningsutvärdering är ett oavhängigt sakkunnigorgan för extern utvärdering av utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet. Utvärderingscentret producerar information för det utbildningspolitiska beslutsfattandet och utvecklandet av den småbarnspedagogiska verksamheten och utbildningen.

Utvärderingscentret ska

  • — i enlighet med utvärderingsplanen utvärdera den småbarnspedagogiska verksamheten och utbildningen samt den verksamhet som bedrivs av dem som ordnar undervisning, utbildning eller småbarnspedagogisk verksamhet och av högskolornas verksamhet.
  • — i enlighet med utvärderingsplanen genomföra sådan utvärdering av inlärningsresultaten som gäller uppnåendet av målen för timfördelningen och grunderna för läroplanen inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen och sådan utvärdering av inlärningsresultaten som gäller uppnåendet av målen för grunderna för läroplanen inom yrkesutbildningen och grunderna för examina inom den yrkesinriktade vuxenutbildningen samt grunderna för läroplanen inom den grundläggande konstundervisningen
  • — stödja dem som ordnar undervisning och utbildning samt högskolorna i ärenden som gäller utvärdering och kvalitetssäkring
  • — utveckla utvärderingen av utbildning och småbarnspedagogisk verksamhet
  • — sköta andra uppgifter som enligt bestämmelser och föreskrifter ankommer på centret.

Utvärderingsrådet, som finns i anslutning till utvärderingscentret, deltar i utvärderingscentrets strategiska planering, beslutar om yttranden och initiativ som är vittsyftande eller principiellt viktiga, gör upp en framställning till de objekt som ska utvärderas och en tidtabell för utvärderingarna samt lägger fram ändringsförslag som gäller utvärderingsplanen.

Sektionen för utvärdering av högskolorna, som finns i anslutning till utvärderingsrådet, beslutar om projektplanen för utvärderingar av högskolor, om planerings- och utvärderingsgruppernas sammansättning samt om godkännande av slutresultatet för auditeringar av högskolornas kvalitetssystem.

Delegationen för utvärderingsärenden, som tillsätts av utvärderingscentret, har till uppgift att främja samarbetet mellan centret och dess intressentgrupper och att dra nytta av den information utvärderingscentrets utvärderingar resulterar i.

Till utvärderingscentrets verksamhetsprinciper hör att

  • — iaktta principerna för oavhängig och utvecklande utvärdering
  • — offentliggöra grunderna för och resultaten av utvärderingarna
  • — svara för informationen till intressentgrupperna
  • — skicka utvärderingsresultaten till läroanstalter, dem som anordnar småbarnspedagogisk verksamhet, utbildningsanordnare och högskolor som deltagit i utvärderingen
  • — delta i internationell utvärderingsverksamhet och internationellt samarbete
  • — regelbundet delta i externa utvärderingar av sin verksamhet.

Målet är att Nationella centret för utbildningsutvärdering ska

  • — utföra de uppdrag för 2016 som ingår i den utvärderingsplan som fastställs för 2016—2019
  • — i samarbete med undervisnings- och kulturministeriet inleda planeringen av elektroniska system för utvärderingen av inlärningsresultat i enlighet med den övergripande arkitekturen för ansvarsområdet
  • — förbättra auditeringarnas verkningsfullhet.

Nationella centret för utbildningsutvärdering, prestationer

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Utvärderingar och auditeringar, st. 31 43 45
— allmänbildande utbildning 8 11 12
— yrkesutbildning 14 18 19
— högskoleutbildning 6 9 9
— sektorsöverskridande utbildning 3 5 5
       
Utvärderingsrapporter, st. 11 26 35
— allmänbildande utbildning 8 6 9
— yrkesutbildning 3 9 11
— högskoleutbildning   8 10
— sektorsöverskridande utbildning   3 5
       
Evenemang för information och offentliggörande, st. 6 20 30
Antal deltagare i evenemangen 475 600 600

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 3 320 3 991 3 963
Bruttoinkomster 621 100 100
Nettoutgifter 2 699 3 891 3 863
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 037    
— överförts till följande år 1 913    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Löneglidningsinbesparing -11
Lönejusteringar 23
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -38
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -2
Sammanlagt -28

2016 budget 3 863 000
2015 budget 3 891 000
2014 bokslut 3 575 000

21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 543 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av deltagande i internationella organisationers verksamhet och i nordiskt kultursamarbete

2) till utgifter som föranleds av genomförande av kulturavtal och utbytesprogram

3) till betalning av understöd och stipendier som är avsedda för löne- och programutgifter för kultur- och bildningsverksamhet med inriktning på utlandet och som betalas till sådana personer och samfund som främjar undervisnings-, vetenskaps- och kulturutbytet samt gör finsk kultur känd utomlands.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Fulbright-stipendieutbytesprogrammet 269 000
Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 500 000
Övriga internationella projekt 2 774 000
Sammanlagt 3 543 000

Med anslaget finansieras projekt i anslutning till undervisnings- och kulturministeriets ansvarsområdes multilaterala och bilaterala internationella samarbete, utlandsfinländarverksamhet och samarbete med besläktade folk.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 500
Konferens om pressfriheten i världen 2016 160
Omfördelning av utgiftsbesparing -100
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -543
Sammanlagt 17

2016 budget 3 543 000
2015 budget 3 526 000
2014 bokslut 3 726 000

22. (29.01.22, delvis) Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 14 263 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för kopierings- och andra dispositionsrättsersättningar enligt upphovsrättslagen (404/1961) samt till betalning av utgifter för informations- och utredningsverksamhet som gäller kopiering, upptagning och dispositionsrättigheter.

Förklaring:Av anslaget betalas ersättningar som baserar sig på upphovsrättslagen för användning av skyddat material i statsförvaltningen och läroanstalter i enlighet med avtal som ingås med organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätten.


2016 budget 14 263 000
2015 budget 14 263 000
2014 bokslut 14 263 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 28 489 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring till moment 28.01.29) -339
Överföring till moment 23.01.29 -183
Överföring till moment 29.80.41 -838
Nivåförändring 651
Sammanlagt -709

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 28 489 000
2015 budget 29 198 000
2014 bokslut 33 716 873

50. Vissa understöd (fast anslag)

Under momentet beviljas 1 279 000 euro.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Statsunderstöd enligt lagen om Svenska Finlands folkting (1331/2003) 575 000
2. Paasikivi-Samfundet 10 000
3. Traditionsförbundet Eklövet 63 000
4. Programmet för att vitalisera det svenska teckenspråket 131 000
5. Understödjande av den minoritetsspråkiga tidningspressen 500 000
Sammanlagt 1 279 000

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Understödjande av den minoritetsspråkiga tidningspressen (överföring från moment 31.40.42) 500
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -119
Nivåförändring -100
Sammanlagt 281

2016 budget 1 279 000
2015 budget 998 000
2014 bokslut 748 000

51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag)

Under momentet beviljas 3 321 000 euro.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Understöd till Ortodoxa kyrkan (L 985/2006, 119 §) 2 543 000
2. Understöd till Finlands Sjömanskyrka 134 000
  — varav i byggnadsunderstöd och understöd för skötsel av byggnadslån till sjömanskyrkor (högst) 52 000
3. Understöd för skötseln av vissa av den förflyttade befolkningens hjältegravar och iståndsättning av begravningsplatser i det avträdda området 32 000
4. Understöd till registrerade religionssamfund 532 000
5. Understöd för främjande av dialogen mellan religioner 80 000
Sammanlagt 3 321 000

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -150
Finansieringen av ombyggnaden av Sjömanskyrkan i Rotterdam upphör -400
Indexhöjning för understöd till ortodoxa kyrkan 33
Nivåförhöjning som har samband med reformen av finansieringen av kyrkans samhällsuppgifter 1 000
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -503
Nivåförändring 48
Sammanlagt 28

2016 budget 3 321 000
2015 I tilläggsb. 100 000
2015 budget 3 293 000
2014 bokslut 3 298 000

52. Statlig finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 114 000 000 euro.

Anslaget får användas för finansiering enligt lagen om statlig finansiering till evangelisk-lutherska kyrkan för skötseln av vissa samhällsuppgifter (430/2015).

Förklaring:Finansieringen av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter ses över. Församlingarnas rätt till intäkter från samfundsskatt slopas och i stället införs lagstadgad statlig finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter. Lagstadgade uppgifter i anslutning till begravningsväsendet, folkbokföringen och kulturhistoriskt värdefulla byggnader och värdefullt lösöre ligger till grund för finansieringen. Enligt lagen uppgår finansieringsbeloppet år 2016 till 114 000 000 euro. Finansieringsbeloppet höjs årligen med ett belopp som motsvarar förändringen i den allmänna prisnivån enligt konsumentprisindex.


2016 budget 114 000 000

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 226 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Unesco och andra organisationer för mellanstatligt multilateralt kulturellt samarbete.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Medlemsavgift till Unesco 1 478 000
Finlands finansiella bidrag till ungdomsstiftelsen för Europa 37 000
Finlands finansiella bidrag i fråga om delöverenskommelsen för Europarådets ungdomskort 5 000
Finlands finansiella bidrag till WIPO 110 000
Finlands finansiella bidrag till ICCROM 22 000
Utgifter föranledda av ett avtal om skyddande av världens kultur- och naturarv 15 000
Medlemsavgift till OECD/CERI 26 000
Finlands finansiella bidrag till Europarådets EURIMAGES-fond 320 000
Finlands finansiella bidrag till Europeiska audiovisuella observatoriet 22 000
Finlands finansiella bidrag till Europeiska centret för moderna språk 32 000
Finlands finansiella bidrag till WADA 57 000
Medlemsavgift till OECD/INES 28 000
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention om skydd för och främjande av mångfalden av kulturella uttryck 20 000
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention mot dopning inom idrotten 20 000
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet 16 000
Finlands finansiella bidrag i fråga om Europarådets utvidgade delöverenskommelse gällande idrott (EPAS) 18 000
Sammanlagt 2 226 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Beredskap för valutakursförändringar i medlemsavgiften till Unesco 28
Sammanlagt 28

2016 budget 2 226 000
2015 budget 2 198 000
2014 bokslut 2 051 498