Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2016

Huvudtitel 26

INRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Inrikesministeriet är ett ministerium för intern säkerhet och migration, med uppgift att svara för

  • — upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet, polisförvaltningen, den privata säkerhetsbranschen, styrningen av räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten, gränssäkerheten och sjöräddningsverksamheten, utbildningen inom den civila krishanteringen och den nationella beredskapen samt regionförvaltningens gemensamma beredskap för undantagsförhållanden och störningar
  • — frågor som gäller finskt medborgarskap, invandring, återflyttning och internationellt skydd.

I enlighet med regeringsprogrammet är Finland världens tryggaste land när det gäller boende, företagande och arbete.

För att uppnå detta mål prioriteras följande områden:

  • — strategiska kärnuppgifter inom den interna säkerheten och centrala tjänster för medborgarna
  • — internationell verksamhet
  • — digitalisering och cyberframtid
  • — dessutom strävar man efter att säkra funktionsförmågan när det gäller kärnuppgifterna genom en effektivisering av verksamheten och en revidering av strukturerna.
Beskrivning av verksamhetsmiljön

Upprätthållandet av den inre säkerheten och främjande av en balanserad invandring är primära uppgifter för staten som utsätts för krav från såväl hela samhället som olika aktörer inom förvaltningsområdet. Förutsättningen för att bevara en god säkerhetsnivå i landet är både samhällspolitiska åtgärder och ändringar i individernas och organisationernas verksamhetssätt. Centralt för genomslagskraften och kvaliteten hos de offentliga säkerhetstjänsterna är att uppmärksamhet fästs vid möjligheterna till samarbete mellan olika myndigheter och verksamhetssätt. Förnyelse och kreativitet är de viktigaste faktorerna för förändring i framtiden.

Trots förändringen i befolkningsstrukturen antas Finland även i den närmaste framtiden förbli ett lugnt civilt samhälle där man respekterar det rättvisa och jämlika samhällets tradition och omfattar betydelsen av de offentliga tjänsterna. Polariseringen av den sociala strukturen är ett oemotsägligt faktum och i detta avseende är det av central betydelse att stärka människornas känsla av sammanhållning då man strävar efter att förhindra att fattigdom och utsatthet kumuleras. Ett viktigt sätt för stärkande av det trygga samhällets värderingar är att påverka människors attityder, värden och beteende.

Internationaliseringen, den teknologiska utvecklingen och den ökade miljömedvetenheten samt riskmedvetenheten kan ändra uppgiftsområdet för den inre säkerheten redan inom den närmaste framtiden. En central utmaning är att förutse den politiska, ekonomiska, teknologiska, sociala och ekologiska utvecklingen samt att garantera att man snabbt och flexibelt kan reagera på ändringar. Också internationaliseringen har fört med sig ett antal yttre faktorer som det är nödvändigt att beakta. De globala utmaningarna betonar betydelsen av samarbete vid bekämpningen av såväl miljöhoten som den internationella brottsligheten och terrorismen. Systemriskerna i de tekniska systemen är ett betydande hot för samhället och den inre säkerheten.

Europeiska unionen har stor betydelse inom alla samhällssektorer. Inom inrikesministeriets ansvarsområde strävar man efter att genomföra de anpassningsåtgärder som avser den offentliga ekonomin på så sätt att man kan säkerställa funktionsförmågan för myndigheterna inom förvaltningsområdet i deras viktigaste uppgifter.

Tack vare invandringen kan man förebygga en eventuell kommande brist på arbetskraft och också stärka kunskapsunderlaget som till följd av befolkningens stigande medelålder på olika håll i landet annars hotar krympa. Inom många branscher har invandringen redan en avsevärd betydelse för tillgången till arbetskraft.

Migrationsförvaltningens verksamhet påverkas av det ökade antalet asylsökande. Det är svårt att uppskatta antalet sökande under 2016. Anslagen i budgetpropositionen har dimensionerats enligt ca 15 000 asylsökande. De personer som fått ett positivt beslut om asyl placeras så fort som möjligt i kommunerna. Avsikten är att antalet kvotflyktingar per år ska hållas vid 750—1 050 flyktingar. Finland påverkas också av EU:s gemensamma beslut om att omplacera asylsökande till följd av den svåra flyktingsituationen i medelshavsområdet.

Förvaltningsområdet är arbetskraftsintensivt. Det är också beroende av fungerande IKT- och kontrollsystem samt utrymmen för kundservice och funktionell materiel. De yttre förändringarna i verksamhetsmiljön, såsom internationaliseringen och den ökade kulturella mångfalden, den allt mer invecklade rättsliga regleringen, EU-rättens ökade betydelse, det ökade antalet ärenden som kräver djupgående sakkunskap inom olika specialområden samt pensioneringar medför vid sidan av det ekonomiska läget stora utmaningar för verksamheten.

För att den interna säkerheten ska kunna bevaras eftersträvas en betydande effektivisering av verksamheten och strukturella reformer inom förvaltningsområdet. Å ena sidan skapar ändringarna i verksamhetsmiljön nya möjligheter att utveckla verksamheten och förbättra servicenivån och kvaliteten, å andra sidan påverkas verksamhetsramarna av den krympande finansieringen.

Minskningen av antalet årsverken förutsätter att verksamheterna effektiviseras och rationaliseras och att arbetets effektivitet förbättras. Arbetslivets förnyelse och utvecklingen av en innovativ offentlig förvaltning är centrala förändringsfaktorer även inom inrikesministeriets förvaltningsområde.

Samhälleliga effektmål

Statsrådet ställer upp följande samhälleliga effektmål för inrikesministeriets förvaltningsområde för 2016:

  • — Tjänsterna inom den inre säkerheten och myndigheternas handlingsförmåga ska tryggas i hela landet.
  • — I fråga om den inre säkerheten ska servicenivån förbättras med hjälp av digitalisering och ny teknologi. Reformer ska genomföras på ett kundorienterat sätt och med främjande av den regionala jämlikheten.
  • — För att man i nödsituationer snabbt ska kunna få hjälp förutsätts det utöver att verksamheten vid nödcentralerna är effektiv även att tyngdpunkten inom säkerhetsverksamheten överförs från fasta verksamhetsställen till rörliga enheter.
  • — Resurserna för gränssäkerheten och den inre säkerheten ska granskas och omfördelas med beaktande av nya hotbilder och av det säkerhetspolitiska läget.
  • — Gemensamma instrument för att bekämpa terrorism, internationell brottslighet och hybridhot ska hittas.
  • — Invandringen är balanserad. Myndighetsprocesserna vid behandlingen av asylansökningar ska påskyndas, besluten om återsändande ska fattas utan dröjsmål och missbruk avvärjas.
Polisväsendet

I fråga om polisväsendet läggs särskild vikt vid åtgärder för att förebygga och minska brott, ordningsstörningar och olyckor, för att bekämpa den organiserade brottsligheten, den ekonomiska brottsligheten och den grå ekonomin samt för att trygga polisens beredskap, serviceförmåga och synlighet. Polisväsendet medverkar dessutom i arbetet för att främja ett positivt säkerhetstänkande och en trygg livsmiljö för medborgarna. Sådana projekt och brott som kan utgöra fara för stats- och samhällsordningen eller för rikets inre och yttre säkerhet ska avvärjas.

Nyckeltal

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Antal strafflagsbrott, högst 474 532 475 000 475 000
Gatusäkerhetsindex, minst (1999=100)1) 97,5 85 84
Trafiksäkerhetsindex, minst (1999=100)2) 175,3 170 170
Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet, medeltal, minst, på skalan 1—43) 3,3 - 3,3
Medborgarnas trygghetskänsla, medeltal, minst, på skalan 1—44) 3,0 - 2,9
Antal terrordåd, st. - - -
Medborgarnas förtroende för skyddspolisen, % 80 85 85
Skyddspolisen, framgångsrik verksamhet, % 69 80 80

1) Gatusäkerhetsindex är ett tal för det viktade sammanlagda antalet rån, fall av misshandel, skadegörelse och ratt- och trafikfylleri som anmälts till polisen. Det sammanräknade antalet ställs i relation till invånarantalet i området. Ju större indextalet är desto bättre är läget jämfört med det nationella genomsnittet 1999.

2) Trafiksäkerhetsindex beskriver antalet registrerade bilar och motorcyklar dividerat med det viktade antalet döda och skadade i trafiken.

3) Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "I vilken utsträckning litar ni på följande myndigheters verksamhet?", 1 = väldigt lite, 2 = ganska lite, 3 = ganska mycket, 4 = väldigt mycket. Källa: Polisbarometern 2012 och 2014. En undersökning av medborgarnas åsikter vartannat år.

4) Medborgarnas trygghetskänsla mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "Hur allvarligt problem anser ni att brottsligheten i närområdet är?", 1 = väldigt allvarligt, 2 = ganska allvarligt, 3 = inte särskilt allvarligt, 4 = inte alls allvarligt. Källa: Polisbarometern 2012 och 2014. En undersökning av medborgarnas åsikter vartannat år.

Gränsbevakningsväsendet

Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är att upprätthålla gränssäkerheten, säkra en smidig gränstrafik, ge handräckning till myndigheterna i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena, öka säkerheten till havs och delta i det militära försvaret. Effektmålen genomförs kostnadseffektivt på land, till havs och i luften även under svåra naturförhållanden och vid alla slag av störningar och undantagsförhållanden i samhället.

Nyckeltal/mätare 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Samhälleliga verkningar (ind.) 109 103 106
Effekter (ind.) 99 95 94
— Upprätthållande av gränssäkerheten (1—5) 4,1 3,9 3,9
— Säkrande av en smidig gränstrafik (1—5) 4,8 4,8 4,8
— Ökad säkerhet till havs (1—5) 4,5 4,0 4,0
— Deltagande i det militära försvaret (1—5) 3,8 3,9 3,9
— Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena (1—5) 3,8 3,4 3,4
Kostnadseffektivitet (ind.) 119 111 118
Räddningsväsendet

Ett centralt samhälleligt effektmål för räddningsväsendet är att minska antalet olyckor, i synnerhet eldsvådor, och personskador och skador på egendom i samband med dem. När olyckor inträffar är det räddningsväsendets uppgift att ge snabb och effektiv hjälp och att försöka minimera skadorna till följd av olyckorna.

Nyckeltal 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Antal eldsvådor, högst (exkl. skogs- och markbränder) (st.) 10 514 11 000 11 000
— varav antalet byggnadsbränder, högst (st.)1) 5 956 5 400 5 400
Antal omkomna i bränder, 5 års medeltal, högst (pers.) 75 72 69
Räddningsväsendets genomsnittliga insatstid vid brådskande uppdrag, högst 9:36 9:31 9:20
Förtroende för räddningsväsendet, % av befolkningen2) 98 - -

1) Inklusive byggnadsbränder.

2) Källa: TNS Gallup-undersökning som genomförs vart tredje år.

Nödcentralsverksamhet

Ett centralt samhälleligt effektmål för nödcentralsverksamheten är att främja befolkningens säkerhet. Systemet utvecklas genom att ett för myndigheterna gemensamt nödcentralsdatasystem tas i bruk i alla nödcentraler före utgången av mars 2017.

Nyckeltal 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Nödcentralen tar snabbt emot nödsamtal      
Nödsamtal som tas emot inom 10 sekunder (x % av nödsamtalen) 95 90 85
De som ringt nödnumret är nöjda med nödcentralsverkets tjänster      
I vilken mån de som ringt nödnumret är nöjda med nödcentralernas tjänster (på skalan 1—5), minst 4,42 - 4,0
Nödcentralsdatasystemets funktionssäkerhet      
Nödcentralsdatasystemets funktionssäkerhet (nyttjandegrad), (%) 100 100 100
Invandring

Invandringen är planerad och kontrollerad. Myndighetsprocesserna vid behandlingen av asylansökningar ska påskyndas, besluten om återsändande ska fattas utan dröjsmål och missbruk avvärjas. Personer som gjort sig skyldiga till grova brott, återfallsbrottslingar och utlänningar som är farliga för den allmänna ordningen ska avlägsnas ur landet snabbare än hittills. En arbetskraftsinvandring som stärker sysselsättningen och de offentliga finanserna i Finland, förbättrar försörjningskvoten samt gynnar en internationalisering av ekonomin i Finland ska främjas. Kriterierna för familjeåterförening preciseras i överensstämmelse med EU:s familjeåterföreningsdirektiv. Antalet kvotflyktingar ska hållas åtminstone på samma nivå som under de senaste åren, på så sätt deltar vi i den internationella ansvarsfördelningen. I samarbete med arbets- och näringsministeriet säkras en snabb placering i kommunerna av kvotflyktingar och sådana asylsökande som beviljats uppehållstillstånd.

Nyckeltal 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Genomsnittlig behandlingstid (dygn)      
Invandring      
— uppehållstillstånd för arbetstagare (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut) 86 65 65
— uppehållstillstånd för studerande 21 30 30
Internationellt skydd, total behandlingstid exklusive tid för överklagande      
— asylansökningar 170 180 140
Medborgarskapsansökningar, total behandlingstid      
— medborgarskapsansökningar 224 244 238
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket (%)1) > 95 > 95 > 95
Väntetid vid förläggningarna för placering i en kommun, i genomsnitt högst mån.2) 1,5 2,0 2,0

1) Målet är att de avgöranden i fullföljdsdomstolarna där Migrationsverkets beslut upphävs på grund av ett fel i Migrationsverkets lagtolkning eller förfarande ska vara mindre än 5 procent av det totala antalet besvär. Sådana beslut där Migrationsverkets beslut upphävs på grund av omständigheterna beaktas inte här.

2) Tid som går åt från delfåendet av beslut om beviljande av uppehållstillstånd till inflyttning till kommunen.

Antal årsverken inom inrikesministeriets förvaltningsområde

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Inrikesministeriet 256 210 203
Förvaltningens IT-central 411 420 375
Polisväsendet 10 078 10 173 10 116
Gränsbevakningsväsendet 2 685 2 711 2 705
Räddningsinstitutet (inkl. CMC) 129 141 118
Nödcentralsverket 664 627 590
Migrationsverket 293 289 469
Statliga förläggningar 90 120 120
Sammanlagt 14 606 14 691 14 696
Konsekvenser för jämställdheten

Likabehandling av personalen utgör en del av god personalpolitik och hör till all arbetsgivarverksamhet. Inom inrikesministeriets förvaltningsområde iakttas regeringens jämställdhetsprogram och de allmänna riktlinjerna för inrikesförvaltningen i syfte att främja likabehandling. Hur målen för jämställdhet och likabehandling uppnås följs som en del av planeringen och uppföljningen av verksamheten och ekonomin. Uppföljningen samordnas av gruppen för samordning av jämställdhets- och likabehandlingsärenden vid inrikesministeriet.

Könsperspektivet beaktas i all verksamhet vid ministeriet. Jämställdheten mellan kvinnor och män främjas på ett målinriktat och planmässigt sätt. Man skapar och etablerar sådana tillvägagångssätt genom vilka man kan säkerställa att jämställdhet främjas i beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Under 2015 kommer ministeriet att uppdatera både likabehandlingsplanerna och jämställdhetsplanerna så att de stämmer överens med den nya diskrimineringslagen och den reviderade jämställdhetslagen.

Vid förvaltningens IT-central HALTIK har man gjort upp en jämställdhets- och likabehandlingsplan för åren 2014—2016. Planen utvärderas årligen och jämställdheten bland personalen följs upp med hjälp av både regelbundna enkäter och statistiskt material.

Inom polisförvaltningen strävar man efter att främja jämställdhet mellan könen med hjälp av resultatstyrning och jämställdhets- och likabehandlingsplaner. Till följd av den nya diskrimineringsplanen och ändringarna i jämställdhetslagen görs jämställdhets- och likabehandlingsplanen upp år 2015. År 2014 genomfördes reformen av polisens förvaltningsstruktur. Detta är den mest väsentliga åtgärden inom polisförvaltningens effektivitets- och resultatprogram. Syftet med PORA III- projektet har främst varit att bevara den nuvarande goda nivån på polisverksamheten. I enlighet med syftet har minskningarna i årsverken inom polisens operativa verksamhet varit så små som möjligt, men i enlighet med de uppställda målen för projektet har målet för stödfunktionernas resultatområde varit så omfattande minskningar som möjligt. De kvinnor som arbetar inom polisförvaltningen har främst kontorsuppgifter och uppgifter i anslutning till tillståndsförvaltningen. Av polismännen är kvinnornas andel relativt liten. Åtagandet att minska personalen i stödfunktioner och förvaltningsuppgifter har således berört kvinnodominerade personalgrupper, även om också antalet årsverken utförda av män har minskat när det varit fråga om annan personal än polispersonal.

Utgångspunkten för Gränsbevakningsväsendets verksamhet, både som myndighet och arbetsgivare, är att alla människor ska behandlas jämlikt och lika. Iakttagandet av principen om likabehandling gäller särskilt vid behandlingen av personer i den gränsöverskridande trafiken. I utbildningen av gränsbevakningsmän fäster man särskild vikt vid att personer av olika etniskt ursprung och från olika kultur ska bemötas på lika grunder. Av Gränsbevakningsväsendets personal tjänstgör 86 % i militära tjänster. Kvinnornas andel av de militära tjänsterna är 4 % (år 2014). Målet är att antalet kvinnor ska öka ytterligare, särskilt med hjälp av positiv särbehandling vid rekryteringen av gränsbevakare. Jämställdhets- och likabehandlingsplanen för Gränsbevakningsväsendet uppdateras 2015 med beaktande av de ändringar i lagstiftningen om jämställdhet och likabehandling som trädde i kraft i början av året. Åtgärderna för att förbättra servicen på svenska och samiska fortsätter.

Vid Räddningsinstitutet har man gjort upp en jämställdhets- och likabehandlingsplan och en verksamhetsplan för institutets jämställdhet där ärenden som hör till likabehandling av eleverna poängteras. Båda planerna ses över och uppdateras inom ramen för de tillgängliga resurserna. Jämställdhet och likabehandling beaktas i all verksamhet och det ordnas informationsmöten och utbildning i ämnet både för personal och för studerande. När det gäller studerandena samarbetar man med studentföreningarna.

Vid Nödcentralsverket har man gjort upp en jämställdhets- och likabehandlingsplan för åren 2014—2015. Planen uppdateras hösten 2015. Den operativa utbildningen och rekryteringen är könsneutral och personalens könsfördelning följs upp. För närvarande söker flera kvinnor än män till operativa uppgifter. Av den totala personalen utgör kvinnorna nästa två tredjedelar. Det utförs årligen en personalenkät bland de anställda vid Nödcentralsverket och i den ingår frågor som gäller jämställdhet och icke-diskriminering. Man ingriper i de problem som uppdagas och vidtar åtgärder för att främja likabehandling och jämställdhet.

Jämställdhets- och likabehandlingsplaner har utarbetats för såväl migrationsverket som alla förläggningar. Av migrationsverkets plan görs en mera omfattande uppdatering vart tredje år. Förläggningarnas planer uppdateras årligen. Asylsökandena statistikförs på basis av kön. Av de asylsökande är årligen cirka 70 % män. Till följd av sökandenas könsfördelning är kostnaderna för mottagandet högre för män än för kvinnor. Förläggningarna har dock strävat efter att i sin verksamhet beakta jämställdhetsprinciperna också vid behandlingen av asylsökande och när det gäller kvinnors och flickors ställning som en eventuellt utsatt grupp.

Förvaltningsområdets anslag 2014—2016

    År 2014
bokslut
1000 €
År 2015
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2016
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2015—2016
    1000 € %
 
01. Förvaltning 138 577 99 772 102 526 2 754 3
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 21 774 16 409 14 817 -1 592 -10
03. Omkostnader för Förvaltningens IT-central (reservationsanslag 2 år) 21 22 22 0
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år) 12 890 8 917 8 917 0
(22.) EU:s andel i anslutning till ramprogrammet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar (reservationsanslag 3 år) 21 500 4 603 -4 603 -100
23. Beredskapen i Finland för civil krishantering (reservationsanslag 2 år) 1 439 1 739 1 439 -300 -17
24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år) 10 480 6 288 13 080 6 792 108
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 69 716 60 529 63 019 2 490 4
50. Vissa understöd (fast anslag) 248 215 -33 -13
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag) 757 1 017 1 017 0
10. Polisväsendet 742 041 741 980 750 316 8 336 1
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 731 422 734 180 717 972 -16 208 -2
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 344 19 344 0
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (förslagsanslag) 3 619 3 800 6 000 2 200 58
21. Gemensamma omkostnader för KEJO-projektet (reservationsanslag 3 år) 7 000 4 000 7 000 3 000 75
20. Gränsbevakningsväsendet 230 689 242 123 243 575 1 452 1
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 229 939 229 813 228 865 -948 0
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år) 750 12 310 14 710 2 400 19
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna 96 570 80 494 76 246 -4 248 -5
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 16 362 14 398 12 774 -1 624 -11
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 70 157 55 590 52 966 -2 624 -5
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag) 1 951 2 406 2 406 0
43. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) 8 100 8 100 8 100 0
40. Invandring 81 278 61 667 158 241 96 574 157
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år) 26 809 26 355 39 229 12 874 49
20. Samhällsorientering för återflyttare (förslagsanslag) 567 876 876 0
21. Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag) 43 984 25 852 87 652 61 800 239
63. Stöd till mottagningsverksamhetens kunder (förslagsanslag) 9 918 8 584 30 484 21 900 255
Sammanlagt 1 289 155 1 226 036 1 330 904 104 868 9
  Det totala antalet anställda 14 606 14 691 14 696