Talousarvioesitys 2013
10. Sotilaallinen maanpuolustus
Selvitysosa:Puolustusvoimien tärkein tehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen. Tehtävä toteutetaan ylläpitämällä ajantasaista ja turvallisuusympäristöön suhteutettua puolustuskykyä valtioneuvoston vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon (VNS 2009) määrittämien toimintalinjojen mukaisesti. Puolustusvoimille osoitettuja voimavaroja kohdennetaan niin, että priorisoidut tehtävät voidaan toteuttaa kaikissa tilanteissa. Materiaalisen valmiuden, toiminnan tason sekä suorituskykyjen rakentamisen tasapaino tarkastellaan vuosittain.
Suunnittelukaudella 2012—2015 valmistellaan ja toteutetaan puolustusvoimien toiminnan ja rakenteiden uudistus. Puolustuskyvyn ylläpidon kustannuskehitys ja puolustusmateriaalin laaja vanheneminen vuosikymmenen puolivälistä alkaen eivät mahdollista nykyisen suuruisten puolustusvoimien ylläpitoa tulevaisuudessa.
Uudistuksen lähtökohtia ovat puolustusvoimien nykyisten tehtävien jatkuminen, yleisen asevelvollisuuden toimivuuden varmistaminen sekä puolustusperiaatteen kehittäminen alueellisen puolustuksen pohjalta. Uudistuksella luodaan 2020-luvun vaatimuksia vastaava tasapainoinen sodan ja rauhan ajan kokonaisuus. Uudistus on välttämätön, jotta puolustuskyvyn ylläpitoon ja kehittämiseen voidaan kohdentaa riittävät resurssit.
Toimintaympäristön kehitys, sotilaalliset uhkat, puolustusvoimien tehtävät ja puolustusvoimien resurssit muodostavat perusteet puolustusjärjestelmän strategiselle kehittämiselle. Viimeisen vuosikymmenen aikana valtioiden välisten konfliktien todennäköisyys Euroopassa on vähentynyt ja Pohjois-Euroopan turvallisuustilanne on säilynyt viime vuosina vakaana. Siten puolustuskyvyn ylläpitoa voidaan jatkaa vakaassa turvallisuustilanteessa. Positiivisesta kehityksestä huolimatta sotilaallisen voiman käyttö on säilynyt valtioiden keinovalikoimassa. Tästä syystä puolustusvoimien kehittäminen mitoitetaan siten, että maahamme kohdistuvat sotilaalliset uhat kyetään hallitsemaan kaikissa tilanteissa.
Puolustusvoimat osallistuu EU:n yhteiseen kriisinhallintaan sekä Euroopan puolustusviraston toimintaan ja tekee yhteistyötä Naton kanssa osallistumalla Naton rauhankumppanuusohjelmaan, kriisinhallintaoperaatioihin ja yhteensopivuuden kehittämiseen poliittisten linjausten mukaisesti. Pohjoismainen puolustusyhteistyö (NORDEFCO) on vakiinnuttanut toimintamuotojaan ja sen odotetaan tiivistyvän suunnittelukaudella. Yhteispohjoismaisesta puolustusyhteistyöstä haetaan synergioita ja taloudellisia säästöjä, mutta tavoitteena on myös yhteispohjoismaisten strategisten intressien selvittäminen pitkällä aikavälillä.
Sotilaalliselle maanpuolustukselle asetetaan seuraavat pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Tavoite | Tavoitetaso asteikolla 1—5 |
---|---|
Suorituskykyinen puolustusjärjestelmä | |
Puolustusvoimilla on riittävän ennakkovaroituksen antava sotilasstrateginen tilannekuva. | 4 |
Puolustusvoimat on valvonut alueellisen koskemattomuuden sekä ennalta ehkäissyt ja tarvittaessa torjunut alueloukkaukset. | 4 |
Puolustusvoimilla on valmius torjua sotilaallisen voiman käyttö ja sillä uhkaaminen koko maan alueella. | 3 |
Puolustusvoimat kykenee muodostamaan painopisteen kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaisesti torjuessaan sotilaallisen voiman käyttöä. | 3 |
Puolustusvoimat kehittää asevelvollisuutta ja vapaaehtoista maanpuolustusta osana puolustusvoimauudistusta. | 3 |
Asevelvollisten sosiaalista ja taloudellista asemaa kehitetään puolustusministeriön johtaman poikkihallinnollisen työryhmän avulla. | 4 |
Puolustusvoimat turvaa kustannustehokkaan henkilöstöjärjestelmän toimivuuden niin, että puolustusvoimien tehtävärakenne on tarkistettu ja henkilöstön osaaminen, toimintakyky ja työhyvinvointi varmistettu. | 3 |
Ylläpidetään ja ajantasaistetaan maltillisesti materiaalista suorituskykyä sekä huolehditaan syntyneistä sitoumuksista. | 3 |
Puolustusvoimat integroi Naton suorituskykyvaatimukset soveltuvin osin osaksi joukkojen kehittämistä. | 3 |
Puolustusvoimat suuntaa kiinteistöinvestoinnit priorisoiden turvallisuutta, henkilöstön ja koulutettavien terveyttä, poikkeusolojen vaatimuksia, materiaalin hallintaa ja ympäristönsuojelua edistävät hankkeet. | 3 |
Puolustusvoimat parantaa käytössään olevien palvelussuhdeasuntojen vuokraamisessa kustannustehokkuutta niin, että tyhjistä asunnoista aiheutuu kustannuksia enintään 0,5 milj. euroa/vuosi. | 3 |
Turvallinen yhteiskunta | |
Puolustusvoimien valmius tukea muita viranomaisia ylläpidetään. | 4 |
Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan valtion yhteisellä arviointiasteikolla 1—5. Arviointiasteikossa 1 = Tavoitteesta on luovuttu, 2 = Tavoite ei toteutunut, 3 = Tavoite on osittain toteutunut, 4 = Tavoite on saavutettu ja 5 = Tavoite on ylitetty.
01. Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 769 549 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 4 000 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) enintään 336 000 euroa sotainvalideille ja sotaveteraaneille, maanpuolustustyölle, partiolaistoimintaan sekä merkittäville urheilu- ja muille vastaaville tapahtumille suoritettavan liiketaloudellisin perustein hinnoitellun maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen
4) enintään 2 000 000 euroa varusmiesten päivärahojen korottamiseen
5) puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
6) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
7) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
8) puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen.
1) Vuonna 2013 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2013—2016 enintään 81 861 000 euroa (Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2013 saa tehdä huoltojoukkojen varustamiseen ja taistelijan varusteiden hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2013—2017 enintään 89 250 000 euroa (Puolustusvoimien logistiikka 2013 -tilausvaltuus).
3) Vuonna 2013 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien sitomatta olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
4) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet
Toiminnallinen tehokkuus | 2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 arvio |
Taloudellisuus | |||
Varusmiespäivän hinta (euroa) | 45 | 48 | 49 |
Reserviläispäivän hinta (euroa) | 151 | 160 | 165 |
HN lentotunnin hinta (euroa) | 8 350 | 8 780 | 9 000 |
NH-90 lentotunnin hinta (euroa) | 3 550 | 3 660 | 3 770 |
Taistelualus 1A valmiusvuorokauden hinta (euroa) | 7 000 | 7 210 | 7 230 |
Tuottavuus | |||
Koulutetut varusmiehet/varusmiespalvelukseen tulleet (%) | 83 | 83 | 83 |
Pääesikunnan, puolustushaarojen ja sotilasläänien esikuntien henkilötyövuosimäärä/puolustusvoimien henkilötyövuosimäärä yhteensä (%) | 10 | 10 | 10 |
Kannattavuus | |||
Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus-% on vähintään | 113 | 110 | 105 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 arvio |
Varusmiesten sotaharjoitusperusteiset maastovuorokaudet (lkm) | 30 | 25 | 23 |
Kertausharjoituksissa koulutetut reserviläiset (lkm) | 27 061 | 2 000 | 2 000 |
HN lentotunnit (lkm) | 8 904 | 8 000 | 8 000 |
NH-90 lentotunnit (lkm) | 946 | 1 650 | 1 850 |
Taistelualus 1A valmiusvuorokaudet (lkm) | 1 164 | 1 100 | 1 300 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien | |
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
KASI-järjestelmän huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 1 974 | 1 974 | ||||
NH-90 koulutuspalvelut -tilausvaltuus | 2 000 | 2 200 | 4 200 | |||
Sodankylän vaatetuskorjaamon palveluhankinta -tilausvaltuus | 1 392 | 1 392 | 2 784 | |||
Maavoimien materiaalin kunnossapitopalvelut -tilausvaltuus | 61 628 | 58 092 | 55 078 | 53 994 | 4 493 | 233 285 |
Vuoden 2009 toimintamenojen tilausvaltuus | 4 000 | 4 000 | ||||
ITO 2005 ja 2005M huolto -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | 6 000 | |||
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuus | 1 800 | 2 300 | 4 100 | |||
Peruslentokoulutus VN-kalustolla -tilausvaltuus | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 5 926 | 24 250 |
Ilmatorjuntajärjestelmä 90 MOD Crotale NG:n huolto- ja ylläpitosopimus (ITO90MOD huolto) -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | 6 000 | |||
Vuoden 2011 toimintamenojen tilausvaltuus | 12 842 | 9 981 | 22 823 | |||
Käyttöajoneuvojen hankintojen täydentäminen -tilausvaltuus | 2 770 | 2 770 | ||||
Vuoden 2012 toimintamenojen tilausvaltuus | 45 138 | 13 120 | 7 000 | 65 258 | ||
Ilmatorjuntajärjestelmien huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 5 300 | 5 600 | 10 900 | |||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 149 425 | 103 266 | 66 659 | 58 575 | 10 419 | 388 344 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuus | 6 973 | 46 881 | 17 134 | 10 873 | 81 861 | |
Puolustusvoimien logistiikka 2013 (PVLOG 2013) -tilausvaltuus | 10 300 | 29 150 | 16 300 | 28 700 | 4 800 | 89 250 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 17 273 | 76 031 | 33 434 | 39 573 | 4 800 | 171 111 |
Valtuudet yhteensä | 166 698 | 179 297 | 100 093 | 98 148 | 15 219 | 559 455 |
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee 51 henkilötyövuotta. Vähennys aiheutuu pääosin ampumatarvikkeiden ja räjähteiden elinkaaren hallinnan kehittämisestä (ELKAKOP).
Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuudella on tarkoitus hankkia varaosia ja materiaalin kunnossapitopalveluja maa-, meri- ja ilmavoimille. Tilausvaltuus kohdistuu pääosin varaosahankintoihin.
Uudet tilausvaltuudet kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 1 728 022 | 1 719 265 | 1 784 268 |
Bruttotulot | 24 691 | 20 700 | 14 719 |
Nettomenot | 1 703 331 | 1 698 565 | 1 769 549 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 67 390 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 89 893 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 5 125 | 4 650 | |
— muut tuotot | 5 330 | 11 300 | |
Tuotot yhteensä | 10 455 | 8 150 | 15 950 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 8 334 | 13 315 | |
— osuus yhteiskustannuksista | 941 | 1 900 | |
Kustannukset yhteensä | 9 275 | 7 415 | 15 215 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 180 | 735 | 735 |
Kustannusvastaavuus, % | 113 | 110 | 105 |
Hintatuki | 275 | 336 | 336 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 1 455 | 1 071 | 1 071 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -4 909 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -3 721 |
Palkkausten tarkistukset | 33 746 |
Puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämiseen liittyvä lisäeläketurva, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -4 400 |
Vaurioituneen Hornet 428 -koneen korjaus, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -2 540 |
Tekniset siirrot ja rakennekorjaukset | 2 821 |
Virkapukuavustusten määrän tarkistus | 850 |
Sähkön hinnannousu, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -1 000 |
Turvaverkon käyttökustannukset | -860 |
Siirto momentille 28.30.03 | -36 |
Siirto momentilta 27.10.18 | 21 550 |
Siirto momentille 27.01.01 (-9 htv) | -720 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -2 |
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5%) | 13 533 |
Vuoden 2011 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | 16 672 |
Yhteensä | 70 984 |
2013 talousarvio | 1 769 549 000 |
2012 II lisätalousarvio | 38 929 000 |
2012 talousarvio | 1 698 565 000 |
2011 tilinpäätös | 1 725 835 000 |
18. Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 591 595 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) puolustusmateriaalin hankkimisesta ja puolustusvoimien turvallisuushankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä hankittujen järjestelmien testaukseen ja käyttökoulutukseen
2) puolustusmateriaalihankintoihin ja puolustusvoimien turvallisuushankintoihin välittömästi liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan
3) puolustusmateriaalin sodan ajan välttämättömän varastotarpeen mukaisten varaosien ja vaihtolaitteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvien indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 26 910 000 euroa.
1) Vuonna 2013 saa tehdä sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskyvyn parantamiseksi puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2013—2018 enintään 371 700 000 euroa (Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2013 -tilausvaltuus, PVKEH 2013).
2) Vuonna 2013 saa tehdä puolustusvoimien tekniseen tutkimukseen, tuotekehitykseen ja hankintavalmiuteen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2013—2016 enintään 33 930 000 euroa (Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankintavalmistelu 2013 -tilausvaltuus, TTK-PROTO 2013).
PVKEH 2013 ja TTK-PROTO 2013 -tilausvaltuuksien enimmäismäärän mukaiset suoritukset voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2013 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.
3) Vuonna 2010 hyväksytyn Puolustusvoimien materiaalisen kehittämisen 2010 (PVKEH 2010) -tilausvaltuuden menojen maksatusaikaa pidennetään vuoteen 2015 saakka tilausvaltuuden enimmäismäärää yhteensä 499 655 000 euroa muuttamatta.
4) Vuonna 2011 hyväksytyn Puolustusvoimien materiaalisen kehittämisen 2011 (PVKEH 2011) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 1 878 000 eurolla 143 765 000 euroon.
5) Vuonna 2013 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien sitomatta olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
6) Vuonna 2010 hyväksytyn Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2010 (TTK-PROTO 2010) -tilausvaltuuden osalta saa vuonna 2013 purkaa aiemmin tehtyjä sopimuksia sekä sitoa uudelleen tilausvaltuuden varoja sitoumuksista maksamatta olevaa määrärahaa vastaavasti.
7) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat ja niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) -tilausvaltuus | 480 | 16 436 | 16 436 | 16 436 | 49 788 | |
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) -tilausvaltuus | 2 000 | 2 000 | ||||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) -tilausvaltuus | 26 950 | 2 190 | 29 140 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) -tilausvaltuus | 18 906 | 14 496 | 15 128 | 5 297 | 53 827 | |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) -tilausvaltuus | 11 210 | 5 227 | 16 437 | |||
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) -tilausvaltuus | 8 140 | 7 437 | 3 708 | 19 285 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) -tilausvaltuus | 187 700 | 122 455 | 43 740 | 18 942 | 372 837 | |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) -tilausvaltuus | 92 049 | 8 950 | 4 280 | 105 279 | ||
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2010 (TTK-PROTO 2010) -tilausvaltuus | 1 650 | 1 650 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) -tilausvaltuus | 20 158 | 2 000 | 22 158 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2012) -tilausvaltuus | 80 520 | 76 600 | 61 000 | 18 280 | 236 400 | |
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 449 763 | 255 791 | 144 292 | 58 955 | 908 801 | |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2013) -tilausvaltuus | 76 900 | 94 700 | 79 000 | 106 100 | 15 000 | 371 700 |
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankintavalmistelu 2013 (TTK-PROTO 2013) -tilausvaltuus | 8 450 | 10 040 | 9 480 | 5 960 | 33 930 | |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 85 350 | 104 740 | 88 480 | 112 060 | 15 000 | 405 630 |
---|---|---|---|---|---|---|
Valtuudet yhteensä | 535 113 | 360 531 | 232 772 | 171 015 | 15 000 | 1 314 431 |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen perustuu seuraaviin puolustusvoimien kehittämisohjelmiin sekä niissä kehitettäviin suorituskykyihin:
Kehittämisohjelma / Suorituskyky / Tavoite |
Puolustusvoimien johtamisen kehittämisohjelma |
Rakennetaan puolustusvoimien yhteinen suorituskykyjen käyttöä tukeva johtamisjärjestelmä sekä tuetaan yhteisoperaatioiden johtamista kehittämällä yhteistä tilannetietoisuutta ja varmennettuja operatiivisia tietoteknisiä palveluita. |
— Korvataan puolustushaarojen itsenäiset järjestelmät ja sovellukset yhteisellä johtamisjärjestelmällä |
— Luodaan edellytyksiä operaatioiden johtamiselle muuttamalla ja uusimalla teknisiä rakenteita ja palveluita |
— Kehitetään integroitua tiedustelun, valvonnan ja johtamisen tiedonsiirtoa ja tietoteknisen alustan liityntäkykyä |
— Uudistetaan tietohallintoa ja tietoteknistä integraatiota, lisätään hallinnollisissa tietopalveluissa valtionhallinnon keskinäistä yhteistoimintaa ja muita kumppanuusratkaisuja sekä siirretään henkilöstövoimavaroja hallinnollisista tietopalveluista operatiiviseen tietojenkäsittely-ympäristöön |
— Laajennetaan toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntämistä tavoitteena toimintavarmuuden ja kustannustehokkuuden lisääminen |
— Jatketaan puolustusvoimien 2020-luvun tarpeita vastaavan puolustushaarojen yhteisen tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmän arkkitehtuurin luomista, jolla mahdollistetaan sähköinen, kansainvälinen tieto- ja tilannekuvavaihto. |
Puolustusvoimien tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen kehittämisohjelma |
Tuotetaan yhteisoperaatioiden johtamiseen ennakkovaroituskyky, analysoitu tiedustelutilannekuva ja lyhytviiveinen valvonta- ja maalitilannekuva. |
— Ylläpidetään ja kehitetään tiedonhankinta- ja analysointikykyä |
— Ylläpidetään ilmavalvonnan kauko- ja keskivalvontaa |
— Ylläpidetään ja kehitetään ilmasta maahan tapahtuvaa tiedustelu- ja valvontakykyä |
— Ylläpidetään tiedustelun tietojärjestelmää |
— Kehitetään puolustusvoimien yhteisen maalitilannekuvan luomista ja aloitetaan maalittamisen tuen suorituskyvyn rakentaminen. |
Puolustusvoimien yhteisen vaikuttamisen kehittämisohjelma |
Rakennetaan ja ylläpidetään suorituskykyjä, joilla vaikutetaan operatiivisesti merkittäviin kohteisiin. |
— Modernisoidaan raskaat raketinheitinjärjestelmät |
— Rakennetaan ilmasta maahan -suorituskyky |
— Hankitaan kaukovaikuttamisen ampumatarvikkeita |
— Jatketaan yhteisoperaatiokykyisen erikoisjoukon rakentamista. |
Logistiikan kehittämisohjelma |
Ylläpidetään puolustusvoimien yhteinen logistinen järjestelmä, jolla varmistetaan joukkojen toimintakyky. |
— Luodaan puolustusvoimille yhtenäiset logistiikan rakenteet, toimintatavat ja osaaminen sekä integroidaan puolustushaarojen huoltojärjestelmät tiiviimmin kansainvälistyvään elinkeinoelämään yhteensopivaksi |
— Kehitetään kuljetuskykyä jatkamalla helikopterihankintoja ja hyödyntämällä kansainvälisen strategisen kuljetuskyvyn hankkeita |
— Käynnistetään alueellisten joukkojen materiaalihankinnat täydennys-, kuljetus- ja kunnossapitojärjestelmän puutteiden korvaamiseksi. |
Maapuolustuksen kehittämisohjelma |
Kehitetään alueellisten joukkojen tulivoimaa, suojaa ja liikkuvuutta sekä ylläpidetään operatiivisten joukkojen suorituskykyä. |
— Kehitetään alueellisia joukkoja toteuttamalla poistuvien suorituskykyjen korvaaminen sekä kokonaisrakenteen uudistus |
— Täydennetään ja ylläpidetään operatiivisia joukkoja |
— Kehitetään suojelukykyä ja uusitaan lähipanssarintorjunta-aseistusta |
— Jatketaan jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaavien järjestelmien hankintoja. |
Meripuolustuksen kehittämisohjelma |
Kehitetään meriyhteyksien turvaamista, miinantorjuntakykyä ja rannikkojoukkojen liikkuvuutta. |
— Painopisteenä ylläpidetään rannikkojoukkojen liikkuvuutta |
— Saatetaan päätökseen Rauma-luokan peruskorjaus |
— Otetaan käyttöön uudet miinantorjunta-alukset |
— Ylläpidetään miina-asetta. |
Ilmapuolustuksen kehittämisohjelma |
Ylläpidetään ilmatorjunnan sekä Hornet-järjestelmän suorituskykyä. |
— Jatketaan Hornet-torjuntahävittäjien elinjaksopäivitystä (MLU2) |
— Aloitetaan erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntaohjus-hanke |
— Saatetaan päätökseen keskikantaman ilmatorjuntaohjus-hanke. |
Sekä aiemmin hyväksytyt tilausvaltuudet että uudet PVKEH 2013- ja TTK-PROTO 2013 -tilausvaltuudet kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Puolustusvoimien johtamisen kehittämisohjelmassa jatketaan ilmapuolustuksen tiedonsiirtohanketta ja päivitetään johtamisessa tarvittavia tiedonsiirtoverkkojen laitteita.
Puolustusvoimien tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen kehittämisohjelmassa hankitaan signaali- ja kuvatiedustelun järjestelmiä.
Puolustusvoimien yhteisen vaikuttamisen kehittämisohjelmassa jatketaan Hornet-torjuntahävittäjäkaluston päivityksiä hankkimalla pitkän kantaman ilmasta maahan -ohjusten käyttöön tarvittavia varusteita lentokoneisiin, aseiden käsittelyvälineitä sekä järjestelmätestaustyötä toiminnan aloittamiseksi.
Logistiikan kehittämisohjelmassa hankitaan pääasiassa puolustushaarojen alueellisille huoltojoukoille mm. logistiikan johtamisen välineitä.
Maapuolustuksen kehittämisohjelmassa aloitetaan XA-panssariajoneuvojen järjestelmä-, huolto- ja koulutuspäivitys.
Meripuolustuksen kehittämisohjelmassa toteutetaan teknologista kehitystä vastaavan nykyaikaisen herätemiina-asejärjestelmän hankinta.
Ilmapuolustuksen kehittämisohjelmassa hankitaan Hornet-torjuntahävittäjäkaluston elinkaaren turvaavia kriittisiä koneiden ja moottoreiden vaihtolaitteita ja osia.
TTK-PROTO 2013 -tilausvaltuuden keskeisenä tavoitteena on luoda edellytyksiä ja parantaa puolustusvoimien kehittämisohjelmiin kuuluvien ja puolustusvoimien suorituskyvyn kehittämiseen tähtäävien hankkeiden sekä tuleviin tilausvaltuuksiin sisällytettävien hankintojen valmiutta tutkimus-, kehittämis-, testaus- ja kokeilutoiminnalla.
PVKEH 2010 -tilausvaltuuden vuoden 2013 maksuosuutta siirretään 13 230 000 euroa vuosille 2014 ja 2015. Valtuuden maksatusajan pidentämisellä ja menojen ajoitusmuutoksella saadaan määrärahat vastaamaan paremmin ilmavoimien varaosa- ja varalaitehankintojen pitkiä toimitusaikoja.
PVKEH 2011 -tilausvaltuuden enimmäismäärän vähentäminen 1 878 000 eurolla aiheutuu siitä, että valtuuden hankintoihin on kohdistettu hallitusohjelman mukaisia puolustusmateriaalihankintojen määrärahavähennyksiä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vuoden 2011 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | -691 |
Menosäästön lisäys | -70 000 |
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5 %) | 9 012 |
Maksatusten siirrot | -55 725 |
Siirto momentille 27.10.01 | -21 550 |
Siirto momentilta 27.30.20 | 5 000 |
Yhteensä | -133 954 |
2013 talousarvio | 591 595 000 |
2012 II lisätalousarvio | 10 709 000 |
2012 talousarvio | 725 549 000 |
2011 tilinpäätös | 585 343 000 |
(19.) Hawk Mk 66 -koneiden hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2012 talousarvio | 7 700 000 |
2011 tilinpäätös | 12 500 000 |
50. Maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukeminen (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 1 878 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen
2) Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle (MPK) myönnettävään valtionavustukseen sille laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007) säädettyjen julkisten hallintotehtävien hoitamisesta aiheutuviin toimintamenoihin
3) kaatuneiden muiston vaalimistyöstä aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:
Toiminnallinen tehokkuus | 2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien vuosikustannukset (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toiminnan koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (euroa) | 41 | 53 | 49 |
Tuottavuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toimintaan kohdistettu MPK:n palkatun henkilöstön henkilötyövuosimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 1 761 | 1 364 | 1 406 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 tavoite |
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 58 090 | 45 000 | 45 000 |
MPK:n koulutuksen laadun parantamiseksi annettavan kouluttajakoulutuksen määrä koulutuspäivinä | 4 300 | 3 000 | 3 000 |
MPK:n kurssityytyväisyys (oppilastyytyväisyys) asteikolla 1—5 | 4,27 | 4,00 | 4,00 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertalisäyksen poisto | -150 |
Yhteensä | -150 |
2013 talousarvio | 1 878 000 |
2012 talousarvio | 2 028 000 |
2011 tilinpäätös | 2 291 000 |