Statsbudgeten 2007
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2007.
Ekonomiska utsikter
Inom världsekonomin fortsatte tillväxten på ungefär fem procent i fjol för tredje året i rad. I år blir tillväxten något långsammare framför allt på grund av att USA:s ekonomi avmattas. Utsikterna för den ekonomiska tillväxten i euroområdet är fortfarande gynnsamma, eftersom arbetslösheten är på nedåtgående, inflationen hålls under kontroll då pristrycket på råvaror minskar och det finansiella läget inom den offentliga ekonomin håller på att förbättras.
I Finland uppskattas totalproduktionens tillväxt i år uppgå till 3,1 %. Senaste års bättre utveckling än väntat innebär en god utgångspunkt för detta år, trots att tillväxttoppen redan har passerats. Den ekonomiska tillväxten är övergripande och grundar sig såväl på den inhemska som på den utländska efterfrågan. Hushållens starka förtroende och den allt bättre sysselsättningsnivån tillsammans med den ökande upplåningen upprätthåller konsumtionstillväxten. Exporttillväxten stöds av att världsmarknaden drar bra och särskilt av den ökande efterfrågan inom euroområdet. Sysselsättningstillväxten beräknas fortsätta med fortsatt betoning på privata servicefunktioner och byggnadsverksamhet. Sysselsättningsgraden stiger till knappt 69½ procent och arbetslöshetsnivån sjunker till i genomsnitt ca 7 procent i år. I landet råder samtidigt både arbetslöshet och brist på arbetskraft. Konsumentpriserna stiger år 2007 på samma sätt som i fjol med i genomsnitt drygt 1½ %, ifall priset på råolja under innevarande vår sjunker till samma nivå som i början av året. Den osäkerhet som anknyter till detta års ekonomiska prognos gäller närmast världsekonomins utveckling, de stora produktionsvariationerna inom den inhemska elektronikindustrin och konjunkturcykelns mognande tillsammans med resursbegränsningar.
Inkomstposterna
Som egentliga inkomster inom tilläggsbudgeten föreslås 785 miljoner euro. Kalkylen över skatter och inkomster av skattenatur höjs med 482 miljoner euro. Inkomstskattekalkylen höjs med 336 miljoner euro på basis av uppgifterna om det belopp som influtit från kompletteringar av förskott år 2006. Intäktsprognosen för mervärdesskatt höjs med 146 miljoner euro på basis av att det belopp som inflöt år 2006 var högre än beräknat.
Kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 29 miljoner euro. Ränteinkomster och intäktsföring av vinst beräknas inflyta 275 miljoner euro mer än vad som budgeterats. Av detta orsakas 139 miljoner euro av ökade dividender på grund av den starka resultatutvecklingen i statsbolagen och statens intressebolag. Av Finlands Banks vinst intäktsförs dessutom till staten 86 miljoner euro mer än vad som budgeterats. Även intäktsföringen av Forststyrelsens och Senatsfastigheternas vinst överskrider tidigare beräkningar.
Balans och statsskulden
Det föreslås att statskassan minskas genom att sammanlagt 600 miljoner euro av det kumulativa överskott som statens bokslut för 2006 visar intäktsförs som täckning för budgeten.
Med beaktande av de ordinarie inkomsterna, användningen av kumulativt överskott och anslagsökningarna på 239 miljoner euro uppvisar den andra tilläggsbudgetpropositionen ett överskott på 1 147 miljoner euro, vilket används till amortering på statsskulden. Statsskulden beräknas uppgå till 58 miljarder euro i slutet av 2007, vilket är 33 % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro | ||||
---|---|---|---|---|
2006 Bokslut |
2007 Godkänd budget (budget + I tillläggsb.) |
2007 Regeringens proposition |
2007 Sammanlagt |
|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
39 384 | 40 569 | 239 | 40 808 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 2 261 | 2 348 | 50 | 2 398 |
Minskning av statsskulden (huvudtitel 37) |
1 486 | 218 | 1 147 | 1 365 |
— Nettoamorteringar | 1 430 | 170 | 1 147 | 1 317 |
— Skuldhantering | 56 | 48 | - | 48 |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
40 979 | 40 787 | 1 385 | 42 173 |
— Skatteinkomster | 34 692 | 35 292 | 482 | 35 774 |
— Övriga inkomster | 6 287 | 5 496 | 303 | 5 799 |
— Kumulativt överskott | - | 600 | 600 |
Understödjande av partiverksamhet
Utgående från regeringsprogrammet ökas anslaget för understödjande av partiverksamheten med 2,8 miljoner euro. Samtidigt upphör det separata systemet med valbidrag.
Systemet med Schengenvisum
För det nationella genomförandet av systemet med Schengenvisum föreslås 3 miljoner euro.
OSSE
Till förberedelser för och genomförande av Finlands ordförandeskap i Organisationen för säkerhet och samarbete (OSSE) år 2008 anvisas tilläggsfinansiering på 1,5 miljoner euro.
Verkställighet av straff
För fångvårdens omkostnader föreslås ett tillägg av 2,9 miljoner euro för inredning av Sydvästra Finlands fängelse och förbättrande av fångvårdens verksamhetsförutsättningar.
Sysselsättning av poliser
För sysselsättning av arbetslösa poliser föreslås för innevarande år ett tillägg av engångsnatur på 0,6 miljoner euro.
Försvarsförvaltningens beställningsfullmakter
Det föreslås att maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2006 (Materiell utveckling av försvarsmakten) som beviljades för anskaffning av försvarsmateriel i 2006 års budget höjs med 11,5 miljoner euro. Dessutom föreslås att det beviljas en ny beställningsfullmakt för upphandling av tjänster till Sodankylä verkstad för klädvård till ett belopp av sammanlagt 9,8 miljoner euro under åren 2008—2014. Ändringarna av fullmakterna ökar inte behovet av anslag.
Finlands veteranorganisationer
Det föreslås att för stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet beviljas 160 000 euro till Finlands veteranorganisationer för de totala hyresutgifterna för gemensamma lokaler för att tillfälligt åtgärda projektet för anskaffning av lokaler.
Åland
För avräkningsbeloppet till Åland beviljas ett tillägg av 6,8 miljoner euro. Av tillägget orsakas 3,5 miljoner euro av att de inkomster som uppskattats i statsbudgeten har ökat och 3,3 miljoner euro av tilläggsförskottet för 2006 års avräkningsbelopp. För den skattegottgörelse som betalas till landskapet Åland för år 2005 anvisas tilläggsanslag på 14,1 miljoner euro.
Upphandling av ett ekonomi- och personalförvaltningssystem för staten
Det föreslås att en beställningsfullmakt beviljas för centraliserad upphandling av ett ekonomi- och personalförvaltningssystem för staten. Anskaffningen och ibruktagandet av systemet beräknas åren 2007—2012 orsaka utgifter uppgående till sammanlagt 35,0 miljoner euro.
Tullfunktionerna i Nordsjö hamn
För Tullverket föreslås till anskaffning av materiel i anslutning till hamnprojektet i Nordsjö 0,75 miljoner euro. Med hjälp av tilläggsanslaget tidigareläggs anskaffningen och undviks fördröjningar i verksamheten och extrakostnader. Totalt sett förändras inte kostnadsförslaget för hamnprojektet för tullens del. Materielanskaffningar och utrustande orsakar Tullverket utgifter om uppskattningsvis 11,8 miljoner euro fram till år 2010.
Senatfastigheter
Det föreslås att maximibeloppet av Senatfastigheters investeringar för 2007 höjs med 10,0 miljoner euro. Tillägget föranleds av de projekt som överförts från år 2006 till år 2007, på grund av vilket ett belopp av ca 35,0 miljoner euro av investeringsramen för år 2006 förblev oanvänt. Riksdagens samtycke begärs för en försäljning av Svidja gård och dess driftscentrum med omgivande markområden i Sjundeå kommun.
Museiverket
Det föreslås att Museiverket beviljas en fullmakt på 750 000 euro för ingående av hyresavtal för nya lokaler.
Verkstadsverksamhet för unga
Som ett led i programmet för livslångt lärande föreslås ett tilläggsanslag på 2 miljoner euro för främjande av verkstadsverksamhet för unga.
Makera
Utgående från regeringsprogrammet föreslås en överföring på 100 miljoner euro till Gårdsbrukets utvecklingsfond (Makera) för avhjälpande av anhopningen av investeringsansökningar. På motsvarande sätt föreslås att kvoten för räntestödslån höjs med 130 miljoner euro. För att täcka utgifterna har man för avsikt att av statens finansieringsandel av medlen för landsbygdsutveckling dra in 20 miljoner euro av de anslag som överförts från föregående år och att minska 2007 års anslag för landsbygdsstöd med 52 miljoner euro, vilket motsvarar de överförda posterna.
Landsbygdsverket
För de tilläggskostnader som orsakas av inrättandet av Landsbygdsverket föreslås ett tillägg av 2,3 miljoner euro.
Gruvan i Talvivaara
För anläggande av en järnvägsförbindelse till gruvan i Talvivaara föreslås en fullmakt att ingå avtal på högst 48,8 miljoner euro. Dessutom föreslås för Kajanaland en fullmakt att ingå avtal på högst 8,8 miljoner euro för att förbättra vägförbindelserna till gruvan i Talvivaara. Kajanalands utvecklingspengar ökas med 5 miljoner euro för stödjande av investeringar och utbildningsanskaffningar i anslutning till gruvprojektet i Talvivaara.
Basbanhållningen
Basbanhållningens anslag höjs med 1,4 miljoner euro, vilket motsvarar inkomsterna från EU-bidrag.
TV- och radiosändningar till utlandet
Det föreslås att Rundradions verksamhet för TV- och radiosändningar till utlandet skall understödjas med 667 000 euro.
Geologiska forskningscentralen
Inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde föreslås 4,5 miljoner euro för inrättande av det bolag som bildas av Geologiska forskningscentralens kemiska laboratorier.
Arbets- och näringsministeriet
För utgfter till följd av inrättandet av det nya arbets- och näringsministeriet föreslås 0,2 miljoner euro.
Skogarnas mångfald och vattenvård
För miljöministeriets förvaltningsområde föreslås för förbättrande av skyddssituationen i de värdefulla skogsområden som avses i handlingsprogrammet för biologisk mångfald i skogarna i södra Finland (METSO) sammanlagt 3 miljoner euro. För de större kostnaderna än beräknat för beredningen av vattenvårdsplaner föreslås 1,4 miljoner euro.
Precisering av vissa utgiftsposter
För arbetskraftspolitisk vuxenutbildning enligt verksamhetsmodellen för omställningsskydd och användning av startpeng samt studiesociala förmåner i anknytning till dessa föreslås ett tilllägg av sammanlagt 13,2 miljoner euro till följd av preciserade kalkyler.
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås på basis av indexjusteringen av underhållsstödet ett tilläggsanslag på 2,4 miljoner euro till kommunernas statsandel.
Inom trafik- och kommunikationsministeriets förvaltningsområde ses behoven av anslag för vissa pågående trafikprojekt över på grund av att de fördröjs eller påskyndas.
Räntor på statsskulden
För ränteutgifter för statsskulden föreslås ett tillägg av 50 miljoner euro till följd av att den allmänna räntenivån steg i början av året. De korta räntorna har stigit snabbare än vad som förutspåddes i budgeten.
De av riksdagen godkända anslagen för 2007 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Huvudtitel | Godkänd budget (budget + I tilläggsb.) |
Regeringens proposition | Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 112 349 000 | 300 000 | 112 649 000 |
22. | Republikens president | 9 943 000 | - | 9 943 000 |
23. | Statsrådet | 52 444 000 | 4 514 000 | 56 958 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 992 470 000 | 4 500 000 | 996 970 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 707 652 000 | 3 057 000 | 710 709 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 600 520 000 | 6 293 000 | 1 606 813 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 235 591 000 | 790 000 | 2 236 381 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 6 102 936 000 | 37 487 000 | 6 140 423 000 |
29. | Undervisningsministeriets förvaltningsområde | 6 565 173 000 | 2 420 000 | 6 567 593 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde |
2 626 171 000 | 77 340 000 | 2 703 511 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde |
1 828 764 000 | 25 229 000 | 1 853 993 000 |
32. | Handels- och industriministeriets förvaltningsområde |
1 015 436 000 | 4 450 000 | 1 019 886 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 11 685 573 000 | 2 700 000 | 11 688 273 000 |
34. | Arbetsministeriets förvaltningsområde | 1 941 568 000 | 15 142 000 | 1 956 710 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 744 624 000 | 4 429 000 | 749 053 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 2 347 700 000 | 50 000 000 | 2 397 700 000 |
Sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) | 40 568 914 000 | 238 651 000 | 40 807 565 000 | |
37. | Minskning av statsskulden | 218 297 000 | 1 146 819 000 | 1 365 116 000 |
Sammanlagt | 40 787 211 000 | 1 385 470 000 | 42 172 681 000 |
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2007 och de nu föreslagna ändringarna i inkomstposterna enligt avdelning, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Avdelning | Godkänd budget (budget + I tilläggsb.) |
Regeringens proposition | Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 35 291 576 000 | 482 000 000 | 35 773 576 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 3 372 880 000 | 28 760 000 | 3 401 640 000 |
13. | Ränteinkomster och intäktsföring av vinst | 1 888 075 000 | 274 710 000 | 2 162 785 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 234 680 000 | 600 000 000 | 834 680 000 |
Sammanlagt | 40 787 211 000 | 1 385 470 000 | 42 172 681 000 |