Talousarvioesitys 2013
70. Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen ja Geodeettisen laitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Ajantasaisten kiinteistö- ja maastotietojen ja niihin liittyvien sähköisten tietopalveluiden merkitys yhteiskunnan toiminnoissa kasvaa prosessien sähköistyessä, minkä seurauksena kansallisen kiinteistötietojärjestelmän ja maastotietojärjestelmän luotettavuudelle ja toimivuudelle kohdistuu yhä lisääntyviä vaatimuksia.
Kiinteistöjen kirjaamistehtävien hoito on vakiintumassa ja vuoden aikana otetaan käyttöön uusi lainhuuto- ja kiinnitysrekisterijärjestelmä ja siihen liittyvä uudistettu sähköinen kirjaamisjärjestelmä. Vuonna 2014 käyttöön otettavan sähköisen kiinteistövaihdantajärjestelmän kehittämistä jatketaan.
Maastotietojärjestelmän kehittämistä jatketaan siten, että maastotietojen käytettävyys ja käyttö yhteiskunnan eri toiminnoissa lisääntyy, tietoaineistojen harmonisointi etenee ja tietoyhteistyö eri toimijoiden kanssa syvenee. Maastotietojen avautuminen maksuttomiksi ja avoimen datapolitiikan yleistyminen hallinnossa lisää tietojen käyttömahdollisuuksia ja vaatimuksia Maanmittauslaitoksen tiedoille ja tietopalveluille.
Paikkatietojen käytön tehostamiseen tähtäävän INSPIRE-direktiivin kansallinen toimeenpano jatkuu. Direktiivin toimeenpanoon liittyen Maanmittauslaitos huolehtii paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisen tukipalveluiden järjestämisestä ja kehittää omien tietovarantojen hallintaa sekä niistä annettavia tietopalveluja direktiivin vaatimusten mukaisesti. Geodeettinen laitos osallistuu INSPIRE-direktiivin toimeenpanon edellyttämien palvelujen kehittämiseen sekä kansallisella että Euroopan tasolla. Tarve kehittää yhteistyötä ilmakuvaus- ja lasersatelliittiaineistojen hankinnassa lisääntyy.
Varaudutaan luonnontuhojen yhteydessä tehtäviin ilmakuvauksiin.
Geodeettisen laitoksen Metsähovin tutkimusaseman toimintaedellytysten parantamista jatketaan ajanmukaistamalla tutkimusaseman laitekantaa. Paikantamisen luotettavuuden parantamiseksi Suomen pysyvä GNSS-verkko FinnRef uusitaan vuoteen 2017 mennessä.
Maatilatalouden rakennekehityksen johdosta tilusjärjestelyjen tarve ja kysyntä pysyvät edelleen korkealla tasolla. Tilusjärjestelytoiminnassa keskitytään peltoalueiden kiinteistörakenteen kehittämiseen.
Maanmittauslaitoksen palvelutason odotetaan olevan samantasoista koko maassa ja tarve keventää hallintoa kasvaa, minkä seurauksena Maanmittauslaitoksen organisaatiota on kevennettävä vuoden 2014 alusta lukien siirtymällä yksiportaiseen valtakunnalliseen toimintamalliin.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 51 052 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös laitoksen toimintaan liittyvien jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä ovat maanmittaustoimitukset, kiinteistöjä koskevat kirjaamisasiat, kiinteistörekisterin ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitäminen sekä kiinteistötietojärjestelmän hallinnosta ja kehittämisestä huolehtiminen, maastotietoja koskevien tietokantojen ylläpito, ilmakuvapalvelut ja paikkatietojen yhteiskäytöstä huolehtiminen. Lisäksi Maanmittauslaitos tuottaa edellä mainittuihin tehtäviin liittyviä muita palveluja.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden toteuttamista seuraavasti:
- — laitoksen tuottamien ja ylläpitämien aineistojen ja rekisterien kattavuutta, laatua ja ajantasaisuutta parannetaan
- — aineistot tuotetaan yhteensopiviksi ja saatetaan mahdollisimman laajaan käyttöön
- — kiinteistötietojärjestelmän kiinteistörekisteri ja siihen kuuluva kiinteistörekisterikartta sekä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteri ovat jatkuvasti ajan tasalla
- — maastotiedoista ajantasaistetaan vuosittain tietiedot, muut kohteet alueen muutosnopeudesta riippuen 5—10 vuoden välein
- — huolehditaan kiinteistö- ja maastotietojen valtakunnallisen tietopalvelun jatkuvasta toimivuudesta ja
- — jatketaan paikkatietojen yhteiskäytön ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämistä INSPIRE-direktiivin soveltamisen mukaisesti.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2013 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Maanmittauslaitokselle seuraavat tulostavoitteet:
Vaikuttavuus
2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 tavoite |
|
Maastotietokannan ajantasaisuusindeksi | 96 | 96 | 97 |
Kiinteistörekisterin perusparannuksen kattavuusindeksi (1.1.2003 = 0), % | 75 | 80,8 | 88,9 |
Tietovarastojen hyödyntäminen, muutos ed. vuodesta, % | 24 | 2 | 3 |
Toiminnallinen tuloksellisuus
2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Taloudellisuus, yksikkökustannukset | |||
— lohkomistoimitukset, euroa/lohkokiinteistö | 818 | 850 | 850 |
— maastotietokannan ajantasaistus, euroa/km² | 138 | 155 | 158 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Suoritteiden määrä | |||
— toimitustuotanto, toimituksia, kpl | 21 617 | 20 600 | 20 500 |
— tilusjärjestelyt (uusjaot), kpl | 10 | 9 | 8 |
— kirjaamisasiat, kpl | 261 000 | 255 000 | 260 000 |
— maastotietotuotanto yhteensä, km² | 45 748 | 49 000 | 47 000 |
Laadunhallinta | |||
Organisaation palvelukyky | |||
— lohkomisten kestoaika, kk | 6,9 | 6,0 | 6,0 |
— maastotiedon keruun täydellisyys, % | 98 | 95 | 95 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilöstömäärä, henkilötyövuosia, yhteensä | 1 838 | 1 890 | 1 877 |
Henkilötyövuosien määrä vähenee 13 henkilötyövuodella tuottavuustoimien johdosta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 126 013 | 127 569 | 125 503 |
Bruttotulot | 81 047 | 74 442 | 74 451 |
Nettomenot | 44 966 | 53 127 | 51 052 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 26 975 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 36 595 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 75 149 | 69 224 | 70 235 |
— muut tuotot | 2 | 21 | - |
Tuotot yhteensä | 75 151 | 69 245 | 70 235 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 48 601 | 46 983 | 46 977 |
— osuus yhteiskustannuksista | 24 515 | 22 266 | 24 539 |
Kustannukset yhteensä | 73 116 | 69 249 | 71 516 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 035 | -4 | -1 281 |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 100 | 98 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 4 882 | 4 620 | 3 270 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 2 237 | 2 441 | 1 519 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 035 | 1 936 | 1 590 |
Kustannukset yhteensä | 4 272 | 4 377 | 3 109 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 610 | 243 | 161 |
Kustannusvastaavuus, % | 114 | 106 | 105 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -1 279 |
Palkkausten tarkistukset | 2 002 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 28.90.20) | 134 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 28.40.01) | 14 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 35.01.01) | 28 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 30.30.01) | 1 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 31.10.76) | 3 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 27.10.01) | 2 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 32.01.02) | 51 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 32.01.01) | 4 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 28.30.03) | 1 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 28.40.02) | 30 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 26.30.02) | 2 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentilta 25.10.03) | 158 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -226 |
KIRVA-hanke (momentilta 28.70.20 siirretyn lisäyksen poistaminen) | -3 000 |
Yhteensä | -2 075 |
2013 talousarvio | 51 052 000 |
2012 II lisätalousarvio | 807 000 |
2012 talousarvio | 53 127 000 |
2011 tilinpäätös | 54 586 000 |
02. Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 628 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Geodeettisen laitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa sekä EU-rakennerahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Geodeettisen laitoksen tehtävänä on luoda perusedellytykset maanmittaukselle ja paikkatietojen käytölle koko maassa ja tuottaa tutkimukseen perustuvaa tietoa kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuurien kehittämiseksi. Laitos tekee tutkimustyötä geodesian, geoinformatiikan, kaukokartoituksen ja navigoinnin sekä niihin liittyvien tieteiden aloilla ja edistää näiden alueiden menetelmien ja laitteiden käyttöönottoa erityisesti paikkatietojen hankinnassa ja käsittelyssä. Geodeettista laitosta kehitetään paikkatietoalan eurooppalaisena tutkimuslaitoksena siten, että se palvelee tehokkaasti julkista hallintoa ja elinkeinoelämää.
Geodeettinen laitos tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- — vastaa paikkatietojen metrologiasta ja toimii pituuden ja putoamiskiihtyvyyden kansallisena mittanormaalilaboratoriona
- — suorittaa valtakunnalliset geodeettiset runkomittaukset, ylläpitää tarkkaa valtakunnallista koordinaatti-, korkeus- ja painovoimajärjestelmää sekä sitoo ne vastaaviin naapurimaiden ja kansainvälisiin järjestelmiin
- — tukee paikkatietojen yhteiskäytön edistämistä ja standardisointityötä
- — tutkii uusien kaukokartoitusmenetelmien käyttökelpoisuutta ja tarkkuutta sekä
- — kehittää paikannussatelliittien hyödyntämismenetelmiä.
Viitaten pääluokkaperusteluissa todettuihin hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustaviin tavoitteisiin laitoksen tutkimusta suunnataan ja tutkimuksen tukipalveluja ja infrastruktuureja kehitetään luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymässä (LYNET) sovittujen painopisteiden mukaisesti mm. kehittämällä paikkatietojen hankinta- ja yhteiskäyttömenetelmiä sekä kehittämällä yhteenliittymän yhteisiä tukipalveluja. Geodeettinen laitos osallistuu tutkimusstrategian toteuttamiseen strategisen huippuosaamisen keskittymän CLEEN Oy:n kautta.
Laitos ylläpitää ja kehittää Metsähovin tutkimusasemaa sekä yhdessä European Satellite Service Provideerin kanssa Virolahdella sijaitsevaa EGNOS/RIMS-asemaa (Ranging and Integrity Monitoring Station). Toiminnalla mahdollistetaan muun muassa tulevan eurooppalaisen Galileo-paikannussatelliittijärjestelmän hyvä hyödynnettävyys koko Suomen alueella sekä osallistuminen globaalin ja eurooppalaisen koordinaattijärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Metsähovin tutkimusaseman laitekanta ja Suomen pysyvä GNSS-verkko FinnRef uusitaan vuosien 2012—2017 aikana vastaamaan tämän hetken vaatimuksia.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2013 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Geodeettiselle laitokselle seuraavat tulostavoitteet:
Tunnuslukutaulukko toiminnallisesta tuloksellisuudesta v. 2011—2013
Bruttomenot, 1 000 € | Bruttotulot, 1 000 € | Htv1) | |||||||
Tulosalue | 2011 Tot. |
2012 Arvio |
2013 Arvio |
2011 Tot. |
2012 Arvio |
2013 Arvio |
2011 Tot. |
2012 Arvio |
2013 Arvio |
Johto-, informaatio- ja hallintopalvelut | 1 527 | 1 303 | 1 600 | 9 | 10 | 11 | 11 | ||
Geodesia ja geodynamiikka | 1 295 | 2 770 | 2 7502) | 375 | 250 | 400 | 19 | 19 | 19 |
Geoinformatiikka ja kartografia | 934 | 835 | 835 | 676 | 375 | 350 | 13 | 14 | 14 |
Kaukokartoitus ja fotogrammetria | 1 719 | 1 620 | 1 600 | 1 057 | 800 | 750 | 24 | 22 | 23 |
Navigointi ja paikannus | 657 | 695 | 643 | 314 | 375 | 300 | 10 | 11 | 11 |
Yhteensä | 6 132 | 7 223 | 7 428 | 2 431 | 1 800 | 1 800 | 76 | 77 | 783) |
1) Henkilötyövuosiin sisältyy 28 henkilötyövuotta vastaava ulkopuolisella rahoituksella palkattu ja yhteisrahoitteinen henkilöstö.
2) Sisältää 1,5 milj. euroa Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän satelliittipaikannusverkon (GNSS) kehittämiseen.
3) Sisältää yhden tilapäisen henkilötyövuoden.
Geodeettisen laitoksen menoista katetaan noin 25 % ulkopuolisilla tuloilla (yhteisrahoitteinen ja maksullinen toiminta), jotka hankitaan tutkimusrahoituksena sekä koti- että ulkomailta. Laitoksen menoista noin 75 % katetaan budjettirahoituksella, jolla hoidetaan kansallisesti tärkeät mittaus-, kehitys- ja tutkimustehtävät, ylläpidetään ja kehitetään laitoksen osaamista ja tutkimuslaitteita sekä käytetään laitoksen osuutena yhteistutkimushankkeissa.
Laitos jatkaa yhteistyötään sekä koti- että ulkomaisten laitosten kanssa tutkimuslaitteiden hankinnassa ja käytössä. Tämän lisäksi tutkimuslaitteita kehitetään nykyistä automaattisemmaksi ja mittaustietojen keruumenetelmiä tehostetaan.
Laitosta kehitetään eurooppalaisena tutkimuslaitoksena tekemällä yhteistyötä alan tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa. Tämä mahdollistaa laitoksen tietotaidon sekä työn laadun kilpailukykyisen kehittymisen.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 6 132 | 7 223 | 7 428 |
Bruttotulot | 2 431 | 1 800 | 1 800 |
Nettomenot | 3 701 | 5 423 | 5 628 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 201 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 285 |
Bruttomenoihin on sisällytetty 1 500 000 euroa toisena eränä Metsähovin tutkimusaseman ja -laitteistojen sekä pysyvän GNSS-verkon kehittämiseen. Korjausten kustannusarvio on 8 100 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset | 180 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen | -35 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 60 |
Yhteensä | 205 |
2013 talousarvio | 5 628 000 |
2012 II lisätalousarvio | 101 000 |
2012 talousarvio | 5 423 000 |
2011 tilinpäätös | 3 785 000 |
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakotoiminnan tukemisesta annetun lain (24/1981), kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta ja eräistä vesitilusjärjestelyistä annetun lain (31/1980) 19 §:n mukaisista lunastuksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistönmuodostamislain (554/1995) 207 §:n 2 momentissa tarkoitettujen toimitusmenojen maksamiseen uusjakojen ja vesitilusjärjestelyjen osalta.
Määrärahaa saa käyttää enintään 12 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen ja pilottiluonteisiin metsätilusjärjestelyihin. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä osuus määrärahasta on noin 2,35 milj. euroa ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 2,65 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 1 000 |
HO-säästö | -500 |
Yhteensä | 500 |
2013 talousarvio | 5 000 000 |
2012 talousarvio | 4 500 000 |
2011 tilinpäätös | 7 000 000 |