Talousarvioesitys 2012
10. (30.10, osa) Maaseudun kehittäminen
Selvitysosa:Väestön väheneminen maaseudulla on tasaantunut, mutta väestörakenne on vinoutunut. Maaseudun elinkeinorakenne on monipuolistunut. Mikro- ja pienyritysten määrä on kasvanut erityisesti kaupunkien läheisellä maaseudulla. Muuta yritystoimintaa harjoittavien maatilojen suhteellinen osuus on lisääntynyt. Kaupunkien läheisen maaseudun kehitysero suhteessa harvaan asuttuun ja ydinmaaseutuun on kuitenkin edelleen hieman kasvanut. Kehityssuunnan arvioidaan jatkuvan.
Toimintaympäristön muutosta kuvaavat tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Maaseudun väestön osuus koko maan väestöstä | 2005 | 2006 | 2007 | 20081) | 2009 | 2010—2012 arvio/v |
Harvaan asuttu maaseutu | 10,6 | 10,4 | 10,2 | 10,0 | 9,9 | -0,2 |
Ydinmaaseutu | 15,1 | 15,0 | 14,9 | 14,8 | 14,7 | -0,1 |
Kaupunkien läheinen maaseutu | 15,5 | 15,6 | 15,8 | 15,8 | 15,9 | +0,2 |
Maaseutu yhteensä | 41,2 | 41,0 | 40,9 | 40,6 | 40,5 | -0,1 |
1) Ei ole vertailukelpoinen aiempien vuosien kanssa. Vuodesta 2008 alkaen luvut perustuvat ao. vuonna voimassa olevaan kuntajakoon. Aiemmat luvut perustuvat vuoden 2005 kuntajakoon.
Ensisijaisena tavoitteena on maaseudun elinvoiman säilyminen kestävällä tavalla. Erityinen haaste on harvaan asutun ja ydinmaaseudun väestökehityksen tasapainottuminen, työllisyyden paraneminen ja elinkeinotoiminnan monipuolistuminen. Tähän vaikutetaan kehittämällä maaseutua kilpailukykyisenä asuinympäristönä, yritysten sijoituspaikkana ja asukkaiden työllistäjänä.
Maaseudun säilymistä asuttuna ja elinvoimaisena tuetaan maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla muun muassa maaseudun yritys-, tutkimus- ja kehittämishankkeiden sekä maaseudun neuvonnan avulla. Voimavaroja suunnataan erityisesti harvaan asutulle ja ydinmaaseudulle. Lisäksi maaseudun ja kaupungin vuorovaikutuksen antamia mahdollisuuksia hyödynnetään.
Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti maaseudun kehittämisen politiikkasektorille seuraavat pääluokkaperusteluissa esitettyjä tarkentavat toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet:
- ohjelmakaudella 2007—2013 luodaan vähintään 4 000 uutta yritystä, vähintään 10 000 uutta työpaikkaa ja koulutetaan vähintään 165 000 henkilöä.
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman avulla edistetään kaudella 2007—2013 maaseutualueiden kasvua, työllisyyttä ja kestävää kehitystä. Ohjelmalla pyritään maaseudun peruselinkeinojen säilymiseen ja niiden monipuolistamiseen, muun yritystoiminnan kehittämiseen ja paikallisen omaehtoisen toiminnan vahvistamiseen. Maaseudulla asumisen ja yrittämisen edellytyksiin vaikutetaan myös osallistumalla laajakaistainfrastruktuurin parantamista koskevan kansallisen toimintasuunnitelman toteuttamiseen. Ohjelman tuloksia seurataan jatkuvalla arvioinnilla. Ohjelman toimintalinjojen 1, 3 ja 4 toimenpiteet sekä tekninen apu rahoitetaan pääosin tämän luvun määrärahoin ja toimintalinjan 2 toimenpiteet luvun 30.20 määrärahoin.
Maaseudun valtakunnallisen kehittämisen voimavarat siirretään työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle lukuun 32.50.
Neuvontajärjestöt tukevat maaseutuyritystoimintaa lisäämällä liiketoiminta- ja markkinaosaamista, innovatiivisuutta sekä tuottavuutta ja edistävät sukupolven- ja muita omistajanvaihdoksia. Neuvonnalla vaikutetaan lisäksi ympäristön tilan paranemiseen, maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen vähenemiseen, maatalousperäisten energialähteiden tuotannon ja käytön lisäämiseen sekä yrittäjän jaksamiseen ja hyvinvointiin. 4H-toiminnalla lisätään nuorten yrittäjyyshalukkuutta ja työelämäosaamista muun muassa yrittäjyyskasvatuksen avulla. Järjestö työllistää lisäksi itse markkinaehtoisesti suuren joukon nuoria ja toiminta nuorten työllistymisen suhteen on varsin vaikuttavaa. Lisäksi 4H-toiminnalla vahvistetaan maaseudun ja kaupungin välistä vuorovaikutusta. 4H on maan suurin nuorisojärjestö. Kansallisilla totopelivaroilla edistetään hevostaloutta, erityisesti kotimaista hevoskasvatusta.
50. Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 168 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maaseudun neuvontajärjestöjen valtionavustuksista annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisesti yleisavustuksena neuvontaan ja tutkimukseen myönnettävien valtionapujen maksamiseen lähinnä valtakunnallista, koko maan kattavaa neuvontaa harjoittaville rekisteröidyille yhdistyksille ja muille yhteisöille. Erikseen haettaessa määrärahaa saadaan myöntää myös erityisavustuksena.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Maa- ja elintarviketalouden kilpailukyky Suomen olosuhteissa perustuu tulevaisuudessa entistä enemmän kaikkien elintarvikeketjun toimijoiden vahvaan osaamiseen ja uusien innovaatioiden kehittämiseen ja nopeaan käyttöönottoon. Suomessa on hyödynnettävä aikaisempaa tehokkaammin koko tiedonsiirtoketjua mm. biotalouden mahdollisuuksien hyödyntämisessä.
Maatalouden harjoittajan toimintaympäristön nopea muutos edellyttää uutta tietoa ja sen nopeaa välittymistä viljelijöille mm. laajenevien tilojen johtamisesta ja riskienhallinnasta.
Lisäksi maaseudun peruselinkeinojen säilymistä ja niiden monipuolistamista sekä pk-yritysten yrittäjyyttä vahvistetaan lisäämällä innovaatioihin ja yhteistyöverkostoihin liittyvää neuvontaa.
Valtionavulla turvataan tasokkaan sekä alueellisesti ja sisällöllisesti kattavan neuvonnan tarjonta, joka omalta osaltaan luo edellytyksiä maataloustuotannon harjoittamiselle koko Suomessa. Alueellinen neuvontajärjestö tavoittaa vuosittain yli 40 % maatiloista (laskutettujen asiakkaiden määrä).
Valtionavun käytön alustavat tavoitteet:
1. Maaseutuyritysten kilpailukyvyn ja tuotteiden sekä toiminnan laadun parantaminen
- keskitytään asiantuntija-avun antamiseen taloudellisten laskelmien ja taloussuunnitelmien tekemisessä sekä analysoinnissa, yrityskokonaisuuden johtamisessa erityisesti markkina- ja liiketoimintaosaamisen ja tuottavuuden lisäämiseksi sekä maatilojen omistajanvaihdos- ja investointisuunnitelmissa
- neuvontajärjestö edistää omalta osaltaan sähköisen asioinnin, mm. sähköisen tukihaun laajenemista.
2. Ympäristön ja maaseudun tilan parantaminen sekä maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
- maataloustuotannon ravinnekuormituksen vähentämiseksi tehdään viljely- sekä erityistukisuunnitelmia tiloille sekä järjestetään neuvontaa maatilojen vesiensuojeluun liittyvistä erityiskysymyksistä
- lisätään täydentäviin ehtoihin liittyvän tilaneuvonnan käyttöä.
3. Maaseudun elinkeinojen monipuolistaminen, innovatiivisuuden lisääminen, maaseutuyritysten johtaminen ja yrittäjän jaksaminen sekä hyvinvointi
- maatiloilla tapahtuvaa palveluyrittäjyyttä kehittämällä maaseudulle luodaan uusia työpaikkoja, joiden avulla maaseutua pystytään pitämään asuttuna ja elinvoimaisena. Erityisesti selvitetään suunnitelmien ja laskelmien avulla tilatason mahdollisuuksia bioenergian tuotantoon ja käyttöön. Neuvonta kattaa yrityksen elinkaaren perustamisesta sukupolvenvaihdokseen.
Määrärahan käyttöön liittyvät tavoitteet sovitaan tarkemmin tulossopimuksessa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Järjestöjen tuki- ja jäsenmaksusäästö (HO) | -2 500 |
Tasomuutos (kertameno) | -1 000 |
Yhteensä | -3 500 |
2012 talousarvio | 7 168 000 |
2011 talousarvio | 10 668 000 |
2010 tilinpäätös | 10 668 000 |
54. Hevostalouden edistäminen totopeleistä valtion osuutena kertyvillä varoilla (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 432 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) arpajaislain (1047/2001) 18 §:ssä tarkoitetusta valtion osuudesta suoritettavien avustusten maksamiseen, totopelien tuottojen käyttämisestä hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen annetun lain (1055/2001) mukaisesti
2) hevostalousneuvottelukunnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Viitaten momenttiin 12.30.20, valtion osuutena arvioidaan kertyvän 2 600 000 euroa. Kun valtion osuudesta käytetään momentilla 30.20.01 myönnettäviä määrärahoja vastaavasti Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen hevostalouden tutkimukseen 168 000 euroa, valtion osuudesta jää tälle momentille 2 432 000 euroa käytettäväksi hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen.
2012 talousarvio | 2 432 000 |
2011 talousarvio | 8 582 000 |
2010 tilinpäätös | 7 678 731 |
55. Valtionapu 4H-toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 4 320 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maaseudun neuvontajärjestöjen valtionavustuksista annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisesti 4H-toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:4H-toiminta edistää maaseudun elinvoimaisuutta ja vetovoimaisuutta asuinympäristönä sekä maaseudun ja kaupungin vuorovaikutusta tarjoamalla monipuolista harrastus- ja palvelutoimintaa, työllistämällä nuoria ja tarjoamalla heille mahdollisuuksia yrittäjyyden kokeilemiseen omalla kotiseudulla. Erityisenä haasteena on nuorten kasvava työttömyys, johon 4H-yhdistysten painopisteet, työelämävalmiudet ja työllistäminen sekä nuorten yritykset osaltaan vastaavat. Myös erilaisia käytännön taitoja edellyttävät metsä-, luonto- ja ympäristöasiat ovat toiminnan painopistealueita. Määrärahan käyttöön liittyvät vuoden 2012 tavoitteet sovitaan tarkemmin tulossopimuksessa.
4H-järjestö on valtakunnan suurin nuorisojärjestö, jossa on yhteensä yli 290 valtionavustusta saavaa yhdistystä ja joiden toiminta kattaa noin 90 % Suomen kunnista. Yhdistysten palveluksessa on markkinaehtoisesti noin 7 000 nuorta ja nuorisojäseniä on noin 70 000.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Järjestöjen tuki- ja jäsenmaksusäästö (HO) | -500 |
Tasomuutos (kertameno) | -200 |
Yhteensä | -700 |
2012 talousarvio | 4 320 000 |
2011 talousarvio | 5 020 000 |
2010 tilinpäätös | 5 500 000 |
61. EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 77 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa toteuttavien hankkeiden ja sen toteutukseen liittyvän teknisen avun Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) maksettavan EU-rahoitusosuuden maksamiseen
2) yhdessä vastinrahoitusmomentin 30.10.62 määrärahojen kanssa maaseuturahaston rahoitusosuutena enintään 195 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen, josta teknisellä avulla palkattavien osuus on enintään 101 henkilötyövuotta
3) ohjelmien toteuttamisen kannalta muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen.
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain perusteella määrärahasta 2 300 000 euroa kohdistuu Kainuun maakuntaan.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Valtuus
Vuonna 2012 saa tehdä ohjelmakauteen 2007—2013 kohdistuvia myöntämispäätöksiä 69 030 000 eurolla, mistä 1 295 000 euroa Kainuun hallintokokeilusta annetun lain perusteella kohdistuu Kainuun maakuntaan.
Mikäli ohjelmakauteen 2007—2013 kohdistuvaa vuoden 2011 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2012.
Selvitysosa:Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman keskeisinä tavoitteina ovat maaseudun elinkeinojen monipuolistuminen, niiden kilpailukyvyn, työllisyyden ja maaseutualueiden elinvoimaisuuden kehitys. Kolmasosa momenttien 30.10.61 ja 62 määrärahoista kohdentuu aloittamisvaiheessa olevien mikro- ja pk-yritysten kilpailukykyä, osaamista, verkostoitumista ja yritysten kehittämispalveluita parantaviin hankkeisiin. Alkaville yrityksille myönnettävillä avustuksilla edistetään ensimmäisten työntekijöiden palkkaamista myöntämällä avustusta palkkamenoihin.
Yritysten ja toimintaympäristön kehittämishankkeiden hyödyn saajat ovat pääsääntöisesti harvaan asutulla ja ydinmaaseudulla. Kehittämistoimet kohdistuvat paikallisina, alueellisina, alueiden yhteisinä tai valtakunnallisina hankkeina maaseudun elinkeinojen palvelujen parantamiseen, ammatilliseen koulutustarjontaan ja tiedon välitykseen, jotka parantavat maatilojen ja muiden kehittyvien toimialojen kilpailukykyä, tuotteiden laatua, elämän laatua sekä kestävää kehitystä. EU:n Suomelle osoittamista elvytysvaroista kohdennetaan 5 500 000 euroa maaseudun laajakaistayhteyksien kehittämiseen osana kansallista laajakaistastrategiaa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (milj. euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 69,170 | 57,080 | 36,060 | 14,640 | 176,950 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 7,830 | 18,520 | 18,720 | 23,960 | 69,030 |
Menot yhteensä | 77,000 | 75,600 | 54,780 | 38,600 | 245,980 |
Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö (milj. euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ohjelma | Ohjelmakauden rahoituskehys valtuutena |
Budjetoitu valtuutta ohjelmakautena |
Myöntämisvaltuus v. 2012 |
Käytetty määrärahaa v. 2007—2010 |
Budjetoitu määrärahaa v. 2011 |
Määräraha v. 2012 |
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma (ohjelmakausi 2007—2013)1) | 438,021 | 321,800 | 69,030 | 73,051 | 71,700 | 77,000 |
— josta laajakaistahankkeet | 24,571 | 14,000 | 5,500 | - | 6,000 | 6,000 |
— josta Kainuu | 10,287 | 7,885 | 1,295 | 1,680 | 1,790 | 2,300 |
— josta tekninen apu | 22,455 | 13,084 | 4,792 | 5,927 | 3,100 | 3,780 |
Kaikki yhteensä | 438,021 | 321,800 | 69,030 | 73,051 | 71,700 | 77,000 |
1) Sisältää osan toimintalinjasta 1, toimintalinjan 3, osan toimintalinjasta 4 ja teknisen avun.
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti määrärahasta rahoitetaan alueellisten myöntämisvaltuuksien maaseuturahaston rahoitusosuus Kainuun maakuntaa varten. Momentin teknisen avun määrärahaa käytetään myös momenttien 30.20.43 ja 30.20.44 sekä Maatilatalouden kehittämisrahaston toimeenpanon osalta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman toteutukseen liittyvän teknisen avun maaseuturahaston rahoitusosuuden maksamiseen.
Momentin menoihin liittyvät tulot on merkitty momentille 12.30.02 sekä valtion rahoitusosuus momentille 30.10.62.
2012 talousarvio | 77 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | — |
2011 talousarvio | 71 700 000 |
2010 tilinpäätös | 38 443 959 |
62. Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 73 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta (maaseuturahasto) rahoitettavan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa toteuttavien hankkeiden ja sen toteutukseen liittyvän teknisen avun valtion rahoitusosuuden maksamiseen
2) yhdessä momentilla 30.10.61 olevan maaseuturahaston rahoitusosuuden kanssa valtion rahoitusosuutena henkilöstön palkkaamiseen sekä muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen
3) neuvoston asetuksen (EY 1290/2005) artiklan 31 (sääntöjenmukaisuuden tarkastaminen) ja 33 (maaseuturahastoa koskevat erityiset säännökset), neuvoston asetuksen (EY 1260/1999) artiklan 30 (tukikelpoisuus) ja artiklan 39 (varainhoitoa koskevat oikaisut) ja neuvoston asetuksen (ETY 2082/1993) artiklan 24 (tuen vähentäminen, pidättäminen ja peruuttaminen) mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen.
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain perusteella määrärahasta 2 600 000 euroa kohdistuu Kainuun maakuntaan.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Valtuus
Vuonna 2012 saa tehdä ohjelmakauteen 2007—2013 kohdistuvia myöntämispäätöksiä 62 127 000 eurolla, mistä 1 482 000 euroa Kainuun hallintokokeilusta annetun lain perusteella kohdistuu Kainuun maakuntaan.
Mikäli ohjelmakauteen 2007—2013 kohdistuvaa vuoden 2011 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2012.
Selvitysosa:Momentin määrärahan käytön tavoitteet on esitetty momentin 30.10.61 selvitysosassa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (milj. euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 66,460 | 63,250 | 41,030 | 16,460 | 187,200 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 6,540 | 16,187 | 16,320 | 23,080 | 62,127 |
Menot yhteensä | 73,000 | 79,437 | 57,350 | 39,540 | 249,327 |
Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö (milj. euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ohjelma | Ohjelmakauden rahoituskehys valtuutena |
Budjetoitu valtuutta ohjelmakautena |
Myöntämisvaltuus v. 2012 |
Käytetty määrärahaa v. 2007—2010 |
Budjetoitu määrärahaa v. 2011 |
Määräraha v. 2012 |
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma (ohjelmakausi 2007—2013)1) | 445,472 | 331,108 | 62,127 | 75,395 | 68,500 | 72,900 |
— josta Kainuu | 11,875 | 9,126 | 1,482 | 1,780 | 2,070 | 2,600 |
— josta tekninen apu | 27,445 | 15,993 | 5,857 | 7,244 | 3,790 | 4,620 |
Ohjelmien korjaukset | - | - | - | 1,191 | 0,100 | 0,100 |
Kaikki yhteensä | 445,472 | 331,108 | 62,127 | 76,586 | 68,600 | 73,000 |
1) Sisältää osan toimintalinjasta 1, toimintalinjan 3, osan toimintalinjasta 4 ja teknisen avun.
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti määrärahasta rahoitetaan yhdessä momentilla 30.10.61 olevan maaseuturahaston rahoitusosuuden kanssa alueellisten myöntämisvaltuuksien valtion rahoitusosuus Kainuun maakuntaa varten. Momentin teknisen avun määrärahaa käytetään myös momenttien 30.20.43 ja 30.20.44 sekä Maatilatalouden kehittämisrahaston toimeenpanon osalta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman toteutukseen liittyvän teknisen avun valtion rahoitusosuuden maksamiseen.
2012 talousarvio | 73 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | — |
2011 talousarvio | 68 600 000 |
2010 tilinpäätös | 38 982 798 |
(63.) Maaseudun kehittäminen(siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan siirrettäväksi momentiksi 32.50.62.