Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2002

Valtion budjetin ulkopuolella olevat rahastotPDF-versio

Budjettitalouden ulkopuolisten valtion rahastojen tulojen arvioidaan olevan 4,1 mrd. euroa ja menojen 3,9 mrd. euroa. Rahastoihin kertyy nettomääräisesti ylijäämää 0,2 mrd. euroa. Oheiseen taulukkoon on koottu tiedot seuraavista rahastoista: Valtion asuntorahasto, Huoltovarmuusvarasto, Maatilatalouden kehittämisrahasto, Maatalouden interventiorahasto, Ydinjätehuoltorahasto, Valtiontakuurahasto, Valtion vakuusrahasto, Valtion eläkerahasto, Valtion televisio- ja radiorahasto ja Öljysuojarahasto.

Valtion asuntorahasto

Valtion talousarviossa hyväksytyn valtuuden nojalla sosiaaliseen asuntotuotantoon myönnettävät lainat, korkotuet, avustukset ja asuntolainojen valtiontakauksista aiheutuvat menot maksetaan asuntorahaston varoista. Samoin rahaston varoista maksetaan myös velkojen menot.

Rahasto saa varansa aravalainojen koroista, lyhennyksistä ja vuosimaksuista sekä omistusasuntolainojen valtiontakauksiin liittyvistä takausmaksuista. Velkaa rahastolle on otettu sekä osana valtion lainanottoa, että rahaston lainasaatavia arvopaperistamalla. Talousarviovuoden alussa on aravalainojen arvopaperistettu määrä yhteensä noin 2,2 mrd. euroa ja rahastolle otetun velan määrä noin 2,1 mrd. euroa. Valtion asuntorahaston asuntolainasaamisten pääoman ennakoidaan olevan vuoden 2002 alussa 9 mrd. euroa. Rahastosta suoritettavan korkotuen piirissä olevan lainakannan arvioidaan olevan vuoden 2002 alussa 4,8 mrd. euroa.

Vuonna 2002 rahaston tuloiksi ennakoidaan noin 690 milj. euroa. Ottaen huomioon siirtyneiden valtuuserien kasvanut määrä rahastolle ehdotetaan uusia valtuuksia 500 milj. euroa lainojen myöntämiseen ja 450 milj. euroa korkotuen piiriin hyväksymiseen. Uusia asunto- ja korkotukilainoja ennakoidaan myönnettävän sekä vuonna 2001 että 2002 enemmän kuin vuonna 2000 toteutui.

Lisäksi ehdotetaan, että rahastolle saadaan ottaa pitkäaikaista lainaa tai arvopaperistaa nettomääräisesti enintään 430 milj. euroa. Omistusasuntolainojen valtiontakausten enimmäismääräksi vapaarahoitteisissa ja asp-lainoissa vuoden 2002 lopussa ehdotetaan yhteensä 1,3 mrd. euroa. Vuokra- ja asumisoikeusasuntojen korkotukilainoihin liittyy lakiperusteinen täytetakausluonteinen valtionvastuu.

Maatilatalouden kehittämisrahasto

Maatilatalouden kehittämisrahaston käytettävissä olevat varat ovat noin 311 milj. euroa, josta EU:lta tuloutuvaa rahoitusosuutta on arviolta 9 milj. euroa. Varoista arvioidaan käytettävän kulutusmenoihin noin 66 milj. euroa ja sijoitusmenoihin noin 93 milj. euroa. Kohtuullinen rahoitustilanne on seurausta EU-jäsenyyteen liittyvästä viiveestä rahoitustoiminnassa. Kulutusmenoihin luetaan ne menot, jotka kokonaan tai osaksi jäävät rahaston lopullisiksi menoiksi. Näitä ovat mm. avustukset, hoitopalkkiot, velkajärjestely- ja vakuustoiminnan menot ja tutkimustoiminnan tukeminen.

Maatalouden interventiorahasto

EU:n jäsenmaana Suomi toteuttaa yhteisen maatalouspolitiikan mukaisia toimenpiteitä EU:n ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Interventiotoiminnan ensisijaisena tehtävänä on ylläpitää sisämarkkinoilla haluttua maataloustuotteiden hintatasoa. EU-jäsenyys edellyttää tarvittaessa interventiovarastointia mm. viljan, naudanlihan, voin ja rasvattoman maitojauheen osalta. Vuonna 1995 perustetun Maatalouden interventiorahaston varoja käytetään EU:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaisen vientituen, interventiovarastoinnin ja yksityisen varastoinnin kustannusten sekä eräiden yhteisön alueella käytettävien maataloustuotteiden hintojen alentamiseen maailmanmarkkinahintatasolle.Varsinaisesta interventiotoiminnasta aiheutuvat menot rahoitetaan EU:n maatalouden ohjaus- ja tukirahaston varoista. Interventiotoimintaan arvioidaan tarvittavan noin 110 milj. euroa. Suomen valtion vastattavaksi jäävien korko- ja hallintomenojen kattamiseksi talousarvioesityksessä on 2,15 milj. euron siirto interventiorahastoon.

Valtion eläkerahasto

Valtioneläkerahaston avulla valtio varautuu tulevien eläkkeiden rahoitukseen ja pyrkii tasaamaan tulevien vuosien eläkemenoja. Rahastoon kerätään työnantajan eläkemaksuina valtion virastoilta ja laitoksilta, liikelaitoksilta, kunnilta, yksityisiltä valtionapulaitoksilta ja ns. VALTAVA-laitoksilta arviolta 1 010 milj. euroa v. 2002. Työntekijäin eläkemaksuja ja työttomyysvakuutusmaksuja kerätään rahastoon noin 260 milj. euroa. Rahaston tuloja ovat myös sijoitustoiminnan tuotot (ml. valtiolle annetuista lainoista saatavat korot), yhteensä arviolta 330 milj. euroa. Lisäksi rahaston tuloja ovat TEL-laitosten suorittamat siirtymämaksut, joiden suuruudeksi arvioidaan noin 100 milj. euroa v. 2002. Nämä siirtymämaksut suoritetaan vuodesta 1993 lähtien yhtiöitettyjen ja TEL-järjestelmään siirtyneiden valtion laitosten TEL-tasausmaksun perusteella.

Valtion eläkerahastosta ehdotetaan siirrettäväksi talousarvioon v. 2002 875 milj. euroa. Siirron enimmäismäärän rajoittaminen vuosina 2001—2005 yhteen kolmasosaan valtion eläkemenosta toteuttaa rahaston tavoitellun rahastointiasteen. Tavoitteena on, että valtion eläkkeiden rahastoinnin aste saavuttaisi TEL-järjestelmälle asetetun tavoitteen v. 2010.

Rahaston sijoitustoimintaa ohjaa valtiovarainministeriön nimittämä rahaston johtokunta. Johtokunta hyväksyy vuosittain rahastolle sijoitussuunnitelman. Sijoitustoimintaa toteutetaan samojen periaatteiden mukaisesti kuin muissa työeläkerahastoissa.

Valtion vakuusrahasto

Valtion vakuusrahasto keskittyy myönnetyn pankkituen hallinnointiin ja tukiehtojen noudattamisen valvontaan, koska uusia pankkitukitarpeita ei ole tiedossa. Myönnettyä pankkitukea oli vuoden 2000 loppuun mennessä maksettu nettomääräisesti 6 300 milj. euroa. Lukuun sisältyy Suomen Pankin, valtion vakuusrahaston ja valtioneuvoston valtion talousarvion kautta myöntämä tuki. Lisäksi valtioneuvoston myöntämistä takausvastuista oli voimassa 50 milj. euroa.

Valtion vakuusrahaston lainakanta siirrettiin budjettitalouden velan yhteyteen vuoden 2001 lisätalousarviossa. Lainakannan siirron jälkeen vakuusrahasto keskittyy viimeistelemään pankkitukijärjestelmän alasajoa.

Taulukko 18. Budjetin ulkopuoliset valtion rahastot, milj. euroa

  2000 2001** 2002**
       
Verotulot 58 55 52
Sekalaiset tulot 376 644 603
Eläkemaksut 1 253 1 302 1 372
Korkotulot 561 767 907
Siirrot talousarviosta 21 11 3
Tulot pl. rahoitustaloustoimet 2 269 2 778 2 937
Lainojen takaisin maksut 1 753 1 533 1 141
Tulot yhteensä 4 022 4 311 4 078
       
Kulutusmenot 143 72 51
Siirtomenot 800 747 730
Korkomenot 448 355 330
Siirrot talousarvioon 412 829 865
Muut menot 1 15 19
Menot pl. rahoitustaloustoimet 1 804 2 018 1 995
Finanssisijoitukset yhteensä 1 647 1 768 1 866
Menot yhteensä 3 451 3 787 3 861
       
Nettorahoitusylijäämä 571 525 218