Talousarvioesitys 2015
Momentille arvioidaan kertyvän 4 592 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettuun lakiin (1472/1994) sekä lakiin sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta (1260/1996).
Energiaverojen tuottoennusteessa hyödynnetään laajasti työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolla laadittavaa energiatasetta. Sen laadinnassa käytetään valtiovarainministeriön ja eri tutkimuslaitosten suhdanne-ennusteita sekä koko kansantalouden tasolla että toimialatasolla.
Energiaverojen veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys (%)
2013 tilinpäätös |
2014 ennuste |
2015 ennuste |
|
Moottoribensiinin kulutus | -2,0 | -2½ | -2 |
Dieselöljyn kulutus | -0,8 | -½ | 1 |
Sähkön kulutus | 2,6 | 1 | 3½ |
Lämmityspolttoaineiden ja sähkön veroja korotettiin vuoden 2011 alusta alkaen nettomääräisesti noin 730 milj. eurolla työnantajan kansaneläkemaksun poistamisesta aiheutuneiden verotuottomenetysten kompensoimiseksi. Samanaikaisesti energiaverotuksessa siirryttiin ympäristöohjausta korostavaan energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin perustuvaan veroon kaikkien energiatuotteiden osalta lukuun ottamatta sähköä ja turvetta. Edellisen hallituksen päätösten mukaisesti turpeen ja maakaasun veroa oli määrä korottaa kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen tuli voimaan vuonna 2013 ja toinen oli määrä toteuttaa vuonna 2015. Polttoaineverotuksen rakennemuutoksen yhteydessä säädettiin dieselöljyn vero korotettavaksi 7,9 sentillä litralta vuoden 2012 alusta lukien ja samalla ajoneuvoveron käyttövoimaveroa alennettiin. Vuosien 2012 ja 2014 alusta liikenteen polttoaineiden veroja korotettiin molempina noin 5 prosentilla painottaen hiilidioksidiveroa. Turpeen verotasoa korotettiin nykyisen hallituksen toimesta jo aikaisemmin päätettyjen korotusten lisäksi vuonna 2013. Lisäksi muutettiin verotuottoneutraalisti sekä lämmitys- että liikennepolttoaineiden verorakenteen painopistettä ympäristöohjaavammaksi. Vuoden 2014 alusta korotettiin veroluokkan I eli kotitalouksien, palveluelinkeinojen, julkisen sektorin ja rakennustoiminnan kuluttaman sähkön veroa. Lisäksi konesalien sähköveroa alennettiin siten, että jatkossa niiden verotaso oli sähköveroluokan II mukainen.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen nestemäisten polttoaineiden sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteveroa koskevien lakien muuttamisesta. Esityksen mukaisesti sähköveroluokan I, liikennepolttoaineiden sekä lämmitys-, työkone- ja voimalaitospolttoaineiden veroja korotetaan. Kaivostoiminnan sähköveron tasoksi esitetään jatkossa sähköveroluokan I mukaista tasoa aiemman alennetun sähköveroluokka II sijaan. Lisäksi turpeen aiemmin sovitusta veronkorotuksesta vuodelle 2015 luovutaan.
Verotaso vuonna 2014 (sis. huoltovarmuusmaksun) |
Verotaso 1.1.2015 alkaen | |
Moottoribensiini, snt/l | 67,29 | 68,13 |
Dieselöljy, snt/l | 49,66 | 50,61 |
Kevyt polttoöljy, snt/l | 16,34 | 18,74 |
Raskas polttoöljy, snt/kg | 19,21 | 22,12 |
Sähkö I (kotitaloudet, palveluala jne.), snt/kWh | 1,903 | 2,253 |
Sähkö II (teollisuus), snt/kWh | 0,703 | 0,703 |
Kivihiili, €/t | 132,71 | 154,42 |
Maakaasu, €/MWh | 11,464 | 15,444 |
Polttoturve, €/MWh | 4,90 | 4,90 |
Verokertymän arvioitu kehitys energiatuotteittain (milj. euroa)
2013 tilinpäätös |
2014 talousarvio |
2015 esitys |
|
Moottoribensiini1) | 1 296 | 1 300 | 1 280 |
Diesel1) | 1 272 | 1 330 | 1 365 |
Sähkö | 948 | 1 025 | 1 215 |
Muut | 655 | 617 | 732 |
Yhteensä | 4 171 | 4 272 | 4 592 |
1) Sisältää korvaavat biopolttoaineet.
Energiaveromomentille kohdistuu 13 verotukea, joiden kokonaismääräksi arvioidaan n. 2,1 mrd. euroa vuonna 2015. Alla olevassa taulukossa esitettyjen merkittävimpien energiaverotukien lisäksi muita momentille kohdistuvia verotukia ovat liikenteessä käytetyn sähkön ja maakaasun normia alemmat verokannat, konesalien sähkön alempi verokanta sekä puupohjaisten polttoaineiden, nestekaasun, biokaasun ja raideliikenteen sähkön verottomuudet.
Merkittävimmät verotuet (milj. euroa)
2013 | 2014 | 2015 | |
Dieselpolttoaineen alempi verokanta1) | 739 | 741 | 736 |
Työkoneissa käytetyn kevyen polttoöljyn dieseliä alempi verokanta | 493 | 516 | 509 |
Turpeen alempi verokanta2) | 76 | 70 | 86 |
Maakaasun alempi verokanta | 37 | 32 | 3 |
Teollisuuden ja kasvihuoneiden sähkön alempi verokanta | 375 | 458 | 608 |
CHP-laitosten puolitettu CO2-vero | 80 | 80 | 107 |
Muut | 24 | 34 | 37 |
1) Tämän verotuen osalta on otettava huomioon verosanktioksi luettava henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero.
2) Turpeen vero ei noudata nykyistä energiaveromallia.
Lisäksi energiaverotuiksi luetaan maa- ja puutarhatalouden energiaverotuki, jonka määrä on noin 31 milj. euroa, sekä energiaintensiivisten yritysten veronpalautus, jonka suuruus on noin 220 milj. euroa vuonna 2015. Edellä mainitut verotuet kuuluvat menomomentille 28.91.41 eivätkä siten vähennä energiaverojen tulomomentin verokertymää.
Vuoden 2015 alusta lähtien momentilta vähennetään verottomasta käytöstä johtuvat palautukset sekä alusliikenteen tuet, jotka aiemmin on maksettu määrärahamomentilta 28.91.41. Niiden yhteismäärä oli vuonna 2013 noin 28 milj. euroa.
2015 talousarvio | 4 592 000 000 |
2014 II lisätalousarvio | -128 000 000 |
2014 talousarvio | 4 400 000 000 |
2013 tilinpäätös | 4 170 712 814 |