Talousarvioesitys 2015
Selvitysosa:Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on vastuu nuorisotyön ja -politiikan yleisestä kehittämisestä. Tavoitteena on edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja. Yleisen kehittämisen välineenä toimii valtakunnallisen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskusrakenne. Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman 2012—2015 toimeenpanosta nuorisotyön alueella sekä ohjelman koordinaatiosta yhteistyössä sen toimeenpanoon osallistuvien ministeriöiden kanssa. Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta arvioi ohjelman toimeenpanoa vuosittain. Lapsi- ja nuorisopolitiikan vaikuttavuutta seurataan lasten ja nuorten elinoloja kuvaavilla indikaattoreilla. Kehittämisohjelmassa lapsi- ja nuorisopolitiikkaa lähestytään osallisuuden, arjen hallinnan ja yhdenvertaisuuden näkökulmista.
Nuorisolaki velvoittaa kuntia huolehtimaan nuorten osallistumismahdollisuuksista. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee kansalaisjärjestöjä sekä erilaisia osallistumis- ja kuulemisjärjestelmiä, joissa nuoret toimivat aktiivisesti.
Nuorisotyöttömyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen torjumiseksi toteutetaan nuorten yhteiskuntatakuu. Etsivän nuorisotyön kautta tavoitetaan yhteiskunnan palvelujärjestelmien ulkopuolella olevat nuoret ja heistä suurin osa ohjataan jatkotoimenpiteisiin. Tavoitteena on laajentaa etsivä nuorisotyö koko maata kattavaksi. Nuorten työpajatoimintaa kehitetään etsivän nuorisotyön jatkeeksi tavoitteena parantaa nuorten elämäntaitoja ja vähentää nuorisotyöttömyyttä.
Otetaan huomioon sukupuolten tasa-arvonäkökulma, yhdenvertaisuus sekä vähemmistöt ja maahanmuuttajataustaiset nuoret ensisijaisesti integroidusti nuorisotyön tukijärjestelmissä.
Toimialan yleistä kehittämistä suuntaavat myös nuorisoalan eurooppalaisen yhteistyön uudistetut puitteet (2010—2018) sekä Euroopan neuvoston suositukset.
Nuorisotyön veikkausvoittovaramomentille kohdennettava Veikkauksen rahastosta tehtävästä ylimääräisestä irrotuksesta johtuva jakosuhteen mukainen lisämääräraha 1 milj. euroa käytetään avustusten myöntämiseen toimialan työllisyyttä edistäviin hankkeisiin.
Nuorisotyön tavoitteet ja keskeisimmät toimenpiteet ovat:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | Keskeisimmät toimenpiteet |
Toimialan yleinen kehittäminen | — Valmistellaan nuorisolain uudistusta. |
— Huolehditaan hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta ja arvioinnista. Valmistellaan uutta kehittämisohjelmaa (2016—2019). | |
— Kehitetään nuorisotyön valtakunnallisen palvelu- ja kehittämiskeskusrakenteen ohjausta. | |
— Kehitetään nuorisotyölle laadullista ajantasaisen seurannan työkalua. | |
— Kehitetään nuorisojärjestöjen avustusperusteita. | |
— Jatketaan valtakunnallisten nuorisokeskusten yhteistä strategia- ja kehittämistyötä. | |
Edistetään osallisuutta ja yhdenvertaisuutta | — Kehitetään lasten ja nuorten kuulemista sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. |
— Edistetään kaikkien nuorten yhdenvertaisia harrastusmahdollisuuksia. | |
— Avustetaan osallisuutta ja yhdenvertaisuutta edistäviä kehittämishankkeita. | |
— Tuetaan valtakunnallisia nuorisojärjestöjä, valtakunnallisia nuorisotyön palvelujärjestöjä ja muita nuorisotyötä tekeviä järjestöjä. | |
— Toimeenpannaan nuorten yhteiskuntatakuu nuorisotoimen osalta. | |
— Huolehditaan Euroopan neuvoston vihapuheen vastaisen nuorisokampanjan kansallisesta toteutuksesta. | |
Seurataan ja tuetaan arjen rakentumista | — Seurataan lakisääteisten monialaisten yhteistyöverkostojen toimintaa ja luodaan edellytyksiä verkostojen väliselle yhteistyölle. |
— Jatketaan 2013 käynnistynyttä nuorten sosiaalisen vahvistamisen valtakunnallista kehittämistä. |
Eräitä nuorisotoimen tehokkuutta kuvaavia tunnuslukuja
Toiminnot | 2012 | 2013 | 2015 |
---|---|---|---|
Kuntien nuorisotyö | |||
— nuorisotilat, lkm (Kuntaliitto) | 1 100 | 1 100 | 1 100 |
— nuorisotyöntekijät, lkm (Kuntaliitto) | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
Valtakunnalliset nuorisokeskukset (10 kpl) | |||
— nuorisokäyttöpäivät | 210 605 | 248 640 | 260 000 |
Nuorten harrastaminen | |||
—aluehallinnon kautta tuetut paikalliset harrastustoimintaryhmät, lkm | 4 500 | 4 979 | 5 500 |
— nuoret (15—29 v.) joilla vähintään yksi harrastus, osuus ikäryhmästä | 83 % | 83 % | 83 % |
— nuoret (15—29 v.) jotka kuuluvat vähintään yhteen järjestöön, osuus ikäryhmästä | 50 % | 50 % | 50 % |
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpano | |||
— tuetut hankkeet (sekä valtakunnalliset että paikalliset) | 128 | 99 | 100 |
Nuorisotutkimus | |||
— tutkijat, OKM:n rahoittamat (htv) | 5,6 | 4,7 | 5 |
— painetut kirjat ja verkkojulkaisut | 17 | 16 | 16 |
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 53 362 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) ja nuorisolain (72/2006) perusteella kuntien nuorisotoimen valtionosuuksiin
2) nuorisolakiin (72/2006) perustuviin valtionavustuksiin valtakunnallisille nuorisojärjestöille, nuorisotyön valtakunnallisille palvelujärjestöille ja nuorisotyötä tekeville järjestöille
3) nuorisolakiin (72/2006) perustuviin avustuksiin valtakunnallisten nuorisokeskusten toimintaan ja rakentamiseen sekä nuorisotilojen rakentamis-, peruskorjaus- ja varustamisavustuksiin
4) nuorisotutkimuksen avustamiseen ja apurahojen maksamiseen, nuorisotyöhön ja -politiikkaan liittyvien selvitysten laatimiseen ja nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen, nuorten kuulemis- ja osallistumisjärjestelmien sekä nuorten verkkomedioiden ja niiden kehittämistoiminnan menoihin
5) yhteisöjen ja valtionhallinnon kansainvälisen nuorisoalan yhteistyön ja nuorison kansainvälisten toimintaohjelmien tukemiseen
6) lasten ja nuorten paikallisen harrastustoiminnan, liikunnallisen, kulttuurisen ja monikulttuurisen nuorisotyön ja -toiminnan sekä nuorten ympäristökasvatuksen tukemiseen
7) nuorten työpajatoiminnan valtakunnalliseen tukeen, etsivään nuorisotyöhön, ehkäisevään päihde- ja huumetyöhön, sosiaaliseen nuorisotyöhön sekä muuhun nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen
8) valtion nuorisoasiain neuvottelukunnan ja sen jaostojen, valtakunnallisten nuorisojärjestöjen ja nuorisotyön palvelujärjestöjen arviointi- ja avustustoimikunnan, saamelaisten nuorisoneuvoston menoihin ja saamenkielisen nuorisokulttuurin vahvistamiseen
9) nuorisotyön valtakunnallisten palvelu- ja kehittämiskeskusten tukemiseen
10) lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanoon, arviointiin ja kehittämiseen sekä alueellisen nuorisotoimen menoihin ja nuorisotyön alueelliseen kehittämiseen
11) toimialan aluehallinnon ja valtion virastojen määräaikaisten nuorisotoimialan hankkeiden toteuttamiseen
12) enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen, josta aluehallinnon nuorisotoimet voivat käyttää enintään kolme henkilötyövuotta henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin nuorten yhteiskuntatakuun tavoitteiden toteuttamiseksi.
Kuntien nuorisotoimen valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta on 15,00 euroa alle 29-vuotiasta asukasta kohden.
Kohdassa 12 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Nuorten aktiivinen kansalaisuus | |
Valtakunnalliset nuorisoalan järjestöt | 14 500 000 |
Lakisääteiset kansalliset toimikunnat | 900 000 |
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen | |
Etsivä nuorisotyö ja muu nuorten sosiaalinen vahvistaminen | 7 000 000 |
Nuorten kasvu- ja elinolot, paikallinen ja alueellinen nuorisotyö | |
Valtionosuus kuntien nuorisotoimeen | 8 086 000 |
Kasvu- ja elinolot paikallisesti ja alueellisesti | 5 050 000 |
Nuorisotyön ja -politiikan kehittäminen | |
Nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskukset | 6 000 000 |
Lasten ja nuorten kehittämisohjelman toimeenpano, kokeilu, kehittäminen, tutkimus | 5 626 000 |
Kansainvälinen yhteistyö | 900 000 |
Valtakunnalliset nuorisokeskukset | 5 300 000 |
Yhteensä | 53 362 000 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 281 |
Yhteensä | 281 |
2015 talousarvio | 53 362 000 |
2014 talousarvio | 53 081 000 |
2013 tilinpäätös | 52 419 164 |
51. Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 21 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) nuorten työpajatoiminnan tukemiseen
2) etsivän nuorisotyön tukemiseen.
Selvitysosa:Nuorten työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön tukeminen, laajentaminen ja laadun kehittäminen sisältävät nuorten yhteiskuntatakuun toimeenpanoa. Momentin 29.91.50 määrärahasta osoitetaan samaan tarkoitukseen yhteensä 6 000 000 euroa hallitusohjelman mukaisena tältä momentilta tehtynä veikkausvoittovaroista rahoitettavana menosäästönä.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Työpajatoiminnan tukemiseen | 13 000 000 |
Etsivän nuorisotyön tukemiseen | 8 000 000 |
Yhteensä | 21 000 000 |
---|
2015 talousarvio | 21 000 000 |
2014 talousarvio | 21 000 000 |
2013 tilinpäätös | 21 000 000 |
52. Saamelaisten kulttuuri- ja kielipesätoiminta (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää inarinsaamen, koltansaamen ja pohjoissaamen kulttuuri- ja kielipesätoiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman mukaisesti saamen kielten kielipesien rahoitus vakiinnutetaan, mikä huomioidaan momentilla 29.91.50.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -150 |
Yhteensä | -150 |
2015 talousarvio | 400 000 |
2014 talousarvio | 550 000 |
2013 tilinpäätös | 500 000 |