Statsbudgeten 2019
20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning
Förklaring:Justitieministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål och resultatmål för verksamheten samt centrala åtgärder för förverkligandet av dem för 2019:
- — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. Man koncentrerar sig på att utveckla och utforma elektroniska tjänster som är riktade till medborgarna och intressentgrupper kundservicen fås att motsvara den nya verksamhetsmodellen enligt utsökningsväsendets strukturreformsprojekt (URA).
- — Möjligheterna att begå ekonomiska brott och dra nytta av dem minskar. Man agerar effektivt som en del av brottsbekämpningskedjan och skapar goda verksamhetssätt och god praxis för den nya specialverkställigheten.
- — Rättssäkerheten förverkligas i praktiken. Man ser till att verkställighetsåtgärderna håller jämn kvalitet genom att harmonisera arbetsmetoderna. Likvidationsprocessen görs effektiv och enhetlig.
- — Beredningen av strukturreformen inom utsökningsväsendet fortsätts. Målet är att strukturreformen ska träda i kraft år 2020.
- — I samhället råder en god betalningsmoral och kreditsamhället fungerar. Under beredningsskedet för URA sörjer man för att indrivningen är resultatrik och har tyngdpunkten i inledningen. Det skapas en verksamhetsmodell för åtgärder inom utsökning för att förebygga överskuldsättning.
Krävande fall sköts högklassigt och klienternas likabehandling förverkligas. Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Organisationsstrukturen och nätverket av verksamhetsställen är ändamålsenliga och stöder stärkandet av personalens kompetens. Informationssystemen är användarvänliga och stöder verksamheten.
Målen och de centrala åtgärderna för konkursombudsmannens byrå är att främja ett effektivt konkursförfarande, utveckla god boförvaltningspraxis och företagssaneringspraxis med hjälp av utbildning och rekommendationer samt bekämpa ekonomisk brottslighet i anslutning till konkurser genom att i tillräcklig omfattning utföra särskilda granskningar och offentliga utredningar.
Uppgifter om personalen
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Riksfogdeämbetet | |||
Årsverken | 45 | 761) | 761) |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 6,4 | 6,3 | 6,4 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,8 | 3,7 | 3,7 |
Utsökningsverken | |||
Årsverken | 1 080 | 1 047 | 1 050 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,7 | 9,5 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,5 | 3,4 | 3,3 |
Konkursombudsmannens byrå | |||
Årsverken | 10,2 | 10 | 10 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,3 | 4 | 4 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,3 | 3,4 |
1) Omfattar URA-projektbyrån och personalen vid den centraliserade personalförvaltningsenheten.
01. Utsökningsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 101 690 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Riksfogdeämbetet, utsökningsverken, landskapsfogdeämbetet i landskapet Åland och konkursombudsmannens byrå.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster enligt lagen om utsökningsavgifter (34/1995) och förordningen om utsökningsavgifter (35/1995), små utsökningsbelopp som enligt utsökningsbalken (705/2007) ska redovisas till staten eller utdelning som enligt konkurslagen (120/2004) ska redovisas till staten och som går förlorad för borgenärerna.
Förklaring:Till utsökning beräknas inkomma 2,9 miljoner ärenden (3,3 miljoner ärenden år 2017, uppskattningsvis 3 miljoner ärenden år 2018). Antalet gäldenärer som årligen är föremål för utsökning har de senaste åren hållits rätt så stabilt (550 000 olika gäldenärer 2016, 560 000 olika gäldenärer 2017 ja uppskattning 545 000 olika gäldenärer 2018). Antalet nya gäldenärer, dvs. gäldenärer som inte haft ärenden anhängiga året innan, var år 2017 sammanlagt 173 033 (171 855 år 2016).
Antalet konkursförfaranden och företagssaneringsförfaranden sjönk 2017 jämfört med nivån året innan. Våren 2018 stod 3 043 anhängiga konkursförfaranden under övervakning av konkursombudsmannens byrå, och 478 av dem var offentliga utredningar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för utsökningsväsendets och konkursombudsmannen byrås verksamhet 2019:
Tabell med nyckeltal
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål/uppskattning |
|
Ärenden som behandlats (1 000 st.) | 3 173 | 2 600 | 2 600 |
Indrivet (mn euro) | 1 054 | 1 029 | 1 000 |
Kostnader per indriven euro (euro) | 0,09 | 0,1 | 0,1 |
Förhållandet mellan indrivna och medellösa fordringar | |||
Av antal ärenden, % | 45 | 42 | 42 |
Av belopp, % | 35 | 38 | 40 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 6,3 | 7,7 | 7,7 |
Resurshushållning (€/behandlat ärende) | 30 | 39 | 38 |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 3 103 | 2 250 | 2 350 |
Från specialindrivningen redovisats direkt till borgenärerna (mn euro) | 24 | 20 | 20 |
Gäldenärer som specialindrivningen tagit för utredning | 317 | 350 | 350 |
Särskilda granskningar av konkursbon och granskningar av förvaltningen | 119 | 110 | 100 |
Inleds offentliga utredningar av konkursbon | 59 | 55 | 50 |
Utsökningsklagan antal | 40 | 50 | 50 |
Utsökningsklagan behandlingstid, mån. | 10 | 6 | 6 |
I inkomster av utsökningsavgifter beräknas 73 miljoner euro inflyta under moment 12.25.20. Inkomsterna av utsökningsavgifterna motsvarar ca 70 % av de totala utgifterna för utsökningsverken.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 97 295 | 100 663 | 101 860 |
Bruttoinkomster | 358 | 170 | 170 |
Nettoutgifter | 96 937 | 100 493 | 101 690 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 20 937 | ||
— överförts till följande år | 27 271 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Effektivisering av rådgivningen för gäldenärer för att förbättra ställningen för överskuldsatta | 1 000 |
Informationssystemprojektet inom utsökningsväsendets strukturreform (URA ICT) (finansieringen 2018) (överföring till moment 28.70.20) | -1 744 |
Utvecklande av insolvensregistret (finansiering 2018) (överföring från moment 25.01.05) | 29 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 358 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -341 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -73 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -19 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 54 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | -31 |
Lönejusteringar | 2 669 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -720 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -495 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -267 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -27 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 829 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -25 |
Sammanlagt | 1 197 |
2019 budget | 101 690 000 |
2018 I tilläggsb. | 829 000 |
2018 budget | 100 493 000 |
2017 bokslut | 103 271 000 |