Talousarvioesitys 2005
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan toinen vuoden 2005 talousarvioesitystä (HE 151/2004 vp) täydentävä hallituksen esitys. Hallituksen esitys vuoden 2005 talousarvioksi annettiin eduskunnalle 14.9.2004 ja hallituksen täydentävä esitys 26.11.2004, eikä valtiovarainvaliokunta ole vielä antanut niistä mietintöään.
Työllisyyttä, ostovoimaa ja kilpailukykyä tukevat toimenpiteet
Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat 29.11.2004 saavuttaneet tulopoliittista sopimusta vuosille 2005—2007 koskevan neuvottelutuloksen. Hallitus sitoutuu omasta puolestaan 30.11.2004 antamassaan kannanotossa tiettyihin vuoden 2005 talousarviota koskeviin toimenpiteisiin sekä lukuisiin muihin toimenpiteisiin. Mikäli neuvottelutulos ei tule riittävän kattavana hyväksytyksi liittotason neuvotteluissa hallitus toteaa, että muut kuin vuoden 2005 talousarviota koskevat toimenpiteet raukeavat.
Työllisyyden ja palkansaajien ostovoiman lisäämiseksi hallitus ehdottaa työn verotuksen keventämistä vuonna 2005 vuositasolla noin 350 milj. eurolla, josta valtion osuus on 208 milj. euroa. Kevennys toteutetaan muuttamalla valtion tuloveroasteikkoa ja kasvattamalla kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä. Lisäksi valtion tuloveroasteikkoon tehdään kahden prosentin inflaatiotarkistus. Ansiotulovähennyksen kasvattamisesta seuraavat verotuottomenetykset kompensoidaan kunnille lisäämällä sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksia ja seurakunnille nostamalla niiden osuutta yhteisöverosta.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle ehdotetaan kertaluonteisesti yhteensä 10 milj. euron lisäys (sis. alv) vuodelle 2005 jo ehdotettuihin perustienpidon määrärahoihin.
Kuntien ja valtion välisen kustannustenjaon tarkistuksen vuodelle 2008 jaksotettua osuutta aikaistetaan 20 milj. eurolla vuodelle 2005.
Vaalikauden kehys
Täydentävässä esityksessä lisätään kehykseen kuuluvia määrärahoja yhteensä 30 milj. eurolla. Siten vaalikauden kehykseen kuuluvien määrärahojen yhteismääräksi vuodelle 2005 ehdotetaan 28 471 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi jää 377 milj. euroa. Ennakoimattomien lisäbudjettitarpeiden ohella jakamattomasta varauksesta on tarkoitus rahoittaa mm. uusissa työ- ja virkaehtosopimuksissa sovittavat palkankorotukset, jotka on tarkoitus budjetoida virastoille ja laitoksille vuoden 2005 ensimmäisessä lisätalousarviossa.
Kehyksen ulkopuolisiin menohin ehdotetaan 121 milj. euron lisäystä, joka johtuu ansiotulojen veronkevennysten aiheuttaman tulojen menetyksen korvaamisesta kunnille sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksien lisäyksenä. Kehyksen ulkopuolisiin menoihin vuodelle 2005 ehdotetaan 9 314 milj. euroa.
Menot, tulot ja tasapaino
Hallitus esittää vuoden 2005 talousarvion määrärahoiksi tämä täydentävä esitys mukaan lukien 37 785 milj. euroa ja tuloarvioksi ilman lainanottoa 36 916 milj. euroa. Talousarvion kattamiseksi ehdotetaan uutta lainanottoa 870 milj. euroa.
Käsiteltävänä olevien ja nyt arvioitujen tuloarviomuutosten jakaantuminen osastoittain, euroa | ||||
---|---|---|---|---|
Osasto | Hallituksen esitys talousarvioksi + ensimmäinen täydentävä esitys |
Toinen täydentävä esitys |
Yhteensä | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 31 261 908 000 | -197 000 000 | 31 064 908 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 4 569 013 000 | - | 4 569 013 000 |
13. | Korkotulot ja voiton tuloutukset | 929 280 000 | - | 929 280 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 352 390 000 | - | 352 390 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 37 112 591 000 | -197 000 000 | 36 915 591 000 | |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom.15.03.01) | 522 012 000 | 347 813 000 | 869 825 000 | |
Yhteensä | 37 634 603 000 | 150 813 000 | 37 785 416 000 |
Käsiteltävänä olevien ja nyt ehdotettujen määrärahamuutosten jakaantuminen pääluokittain, euroa | ||||
---|---|---|---|---|
Pääluokka | Hallituksen esitys talousarvioksi + ensimmäinen täydentävä esitys |
Toinen täydentävä esitys |
Yhteensä | |
21. | Eduskunta | 97 461 000 | - | 97 461 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 8 505 000 | - | 8 505 000 |
23. | Valtioneuvosto | 49 137 000 | - | 49 137 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 825 174 000 | - | 825 174 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 662 312 000 | - | 662 312 000 |
26. | Sisäasiainministeriön hallinnonala | 1 503 674 000 | - | 1 503 674 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 2 148 871 000 | - | 2 148 871 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 5 564 129 000 | -887 000 | 5 563 242 000 |
29. | Opetusministeriön hallinnonala | 6 168 162 000 | 5 000 000 | 6 173 162 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 721 554 000 | - | 2 721 554 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 1 749 664 000 | 10 000 000 | 1 759 664 000 |
32. | Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala | 975 743 000 | - | 975 743 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 9 861 454 000 | 136 700 000 | 9 998 154 000 |
34. | Työministeriön hallinnonala | 2 164 015 000 | - | 2 164 015 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 687 748 000 | - | 687 748 000 |
36. | Valtionvelan korot | 2 447 000 000 | - | 2 447 000 000 |
Yhteensä | 37 634 603 000 | 150 813 000 | 37 785 416 000 |