Talousarvioesitys 2016
01. Puolustuspolitiikka ja hallinto
Selvitysosa:
Puolustusministeriö vastaa valtioneuvoston osana ja hallinnonalansa ohjaajana puolustuspolitiikan, sotilaallisen maanpuolustuksen, kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittamisen sekä sotilaalliseen kriisinhallinnan ja rauhanturvaamistoiminnan suunnittelusta ja valmistelusta sekä toimeenpanosta ja seurannasta.
Toiminnan painopisteenä on 2020-luvun sotilaallisen maanpuolustuksen toimintaedellytysten turvaaminen osana kokonaisturvallisuutta.
Puolustusministeriölle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjausten toteuttaminen
- — Puolustuskyvyn pitkän aikavälin kehittämisperusteiden valmistelu ja siihen liittyvä ohjaus
- — Monikansallisen, alueellisen ja kahdenvälisen puolustusyhteistyön syventäminen ja monipuolistaminen
- — Hallinnonalan toimintaedellytyksiin vaikuttavien keskeisten lainsäädäntöhankkeiden jatkovalmistelu ja toteuttaminen
- — Lakisääteisten tehtävien edellyttämä ja toimintaympäristön muutoksiin vastaava puolustuskyky uudistetuilla puolustusvoimien rauhan ajan rakenteilla ja toimintatavoilla
- — Hallitusohjelman linjausten toimeenpano puolustushallinnossa sekä strategisten suorituskykyhankkeiden kokonaisuuden hallinta
- — Puolustuskyvyn kehittämistä ja huoltovarmuutta turvaava kansainvälinen yhteistoiminta erityisesti EU:n, Naton ja pohjoismaiden kanssa
- — Materiaalipoliittisten linjausten toteutuminen keskeisten hankkeiden ja kehittämisohjelman toimeenpanossa
- — Toimintaedellytykset hallinnonalan henkilöstöjärjestelmän ja asevelvollisuuden ylläpidolle ja kehittämiselle pitkäjänteisesti
- — Tilahallinnan ja ympäristönsuojelun kehittämislinjausten toteutuminen kokonaistarkastelun ja puolustusvoimauudistuksen mukaisesti
- — Valtionhallinnon ja erityisesti turvallisuusviranomaisten yhteisten ICT-palveluiden kehittäminen ja käyttöönotto hallinnonalalla
- — Kokonaisturvallisuuden yhteensovittaminen ja kehittäminen yhteiskunnan turvallisuusstrategian periaatteiden mukaisesti
- — Toimintaedellytykset osallistumiselle sotilaalliseen kriisinhallintaan sekä siihen liittyvä toimeenpanon ohjaus
Rakennuslaitoksen toiminta-ajatuksena on järjestää maanpuolustukselle laadukkaat ja tarkoituksenmukaiset kiinteistöpalvelut kaikissa oloissa. Rakennuslaitos toimii puolustushallinnon kiinteistöalan osaamiskeskuksena, josta puolustushallinto saa tarvitsemansa kiinteistö- ja ympäristöalan asiantuntemuksen ja niihin liittyvät palvelut.
Puolustushallinnon rakennuslaitokselle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Rakennuslaitosta kehitetään ottaen huomioon valtiokonsernin linjaukset, puolustushallinnon strategiat, puolustusvoimauudistus ja tilahallinnan kokonaistarkastelusta tehdyt linjaukset.
- — Rakennuslaitos tehostaa puolustusministerin 5.5.2014 tekemän päätöksen mukaisesti toimintaansa sekä yhteistyötä puolustusvoimien ja Senaatti-kiinteistöjen kanssa tavoitteena yhteensä 7 milj. euron vuositason kustannussäästöt vuoden 2018 loppuun mennessä.
- — Rakennuslaitoksen organisaatio, tehtävät sekä henkilöstörakenne ja henkilöstön määrä sopeutetaan muutosjohtamisen menettelytapoja käyttäen vastaamaan puolustusvoimien rauhan ajan ja poikkeusolojen suorituskykyvaatimuksia sekä puolustusvoimien logistiikkajärjestelmän muutosta siten, että kustannustehokkuus toteutuu ja henkilöstön osaaminen, toimintakyky ja työhyvinvointi varmistetaan.
- — Rakennuslaitos järjestää puolustusministeriön räjähdevarastoinnin kehittämispäätöksestä (FI.PLM.2013-4162) aiheutuvat puolustusvoimien ja kumppanien tilaamat rakentamis- yms. toimenpiteet.
- — Rakennuslaitos on mukana kehittämässä ja käyttöön ottamassa valtionhallinnon ja erityisesti turvallisuusviranomaisten yhteisiä ICT-palveluja.
- — Rakennuslaitoksen sopimushallinnalla, turvallisuusjärjestelyillä ja koulutuksella varmistetaan rakennuslaitoksen ja alihankkijoiden palvelutuotanto häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
- — Rakennuslaitos kehittää kykyään tukea puolustusvoimia sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa toimeksiantojen mukaisesti.
01. Puolustusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 334 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) räjähtävän materiaalin turvallisuuteen keskittyvän järjestön (Munitions Safety Information Analysis Center) ja Euroopan puolustusviraston sekä muiden kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen
2) ETY-järjestön luottamusta ja turvallisuutta lisäävien toimien täytäntöönpanosta sekä näistä johtuvista hallinnollisista toimista aiheutuvien menojen maksamiseen
3) Turvallisuuskomitean sihteeristön menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet1)
Toiminnallinen tehokkuus | 2014 toteutuma |
2015 ennakoitu |
2016 arvio |
Taloudellisuus | |||
Menot toimintoalueittain (1 000 euroa) | |||
Puolustuspolitiikka | 4 487 | 1 834 | 2 071 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 1 162 | 597 | 392 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 1 447 | 1 219 | 780 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 316 | 224 | 126 |
Ohjaustoiminnot | 11 978 | 6 298 | 5 609 |
Tukitoiminnot | 7 065 | 7 360 | |
Yhteensä | 19 390 | 17 237 | 16 338 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuodet toimintoalueittain | |||
Puolustuspolitiikka | 36 | 16 | 21 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 8 | 5 | 4 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 12 | 9 | 8 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 2 | 3 | 2 |
Ohjaustoiminnot | 89 | 45 | 45 |
Tukitoiminnot | 53 | 55 | |
Yhteensä | 147 | 131 | 135 |
1) Tiedot ovat kassamenopohjaisia ja vuoden 2014 osalta tukitoiminnot on vyörytetty ydin- ja ohjaustoiminnoille.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2014 toteutuma |
2015 ennakoitu |
2016 tavoite |
|
Työtyytyväisyys (1—5) | 3,71 | 3,6 | 3,7 |
— naiset | 3,36 | ||
— miehet | 3,96 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 19 390 | 16 277 | 15 366 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | - | 32 | 32 |
Nettomenot | 19 390 | 16 245 | 15 334 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 323 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 116 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Poliittinen toiminta (HO 2015) | -65 |
Siirto momentille 23.01.02 | -75 |
Siirto momentilta 27.10.01 (2 htv) | 180 |
VNHY:n perustamisesta aiheutuva siirto momentille 23.01.01 (-3 htv) | -714 |
Palkkaliukumasäästö | -95 |
Palkkausten tarkistukset | 77 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -99 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -120 |
Yhteensä | -911 |
2016 talousarvio | 15 334 000 |
2015 talousarvio | 16 245 000 |
2014 tilinpäätös | 20 183 000 |
21. Puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 875 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palveluiden hankkimiseen samoin kuin tuottavuushankkeiden toimeenpanoon.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä kertyneitä säästöjä 75-prosenttisesti vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää hankkeisiin, joilla tuetaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuuden paranemista.
2016 talousarvio | 2 875 000 |
2015 talousarvio | 2 875 000 |
2014 tilinpäätös | 2 315 000 |
29. Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 367 369 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäveron korotus | -1 928 |
Eduskunnan tekemistä päätöksistä aiheutuva lisätarve ALV-menoihin | 24 205 |
Ennakollisen kustannustason tarkistuksen vaikutus | 6 024 |
Kunnossapidon kumppanuus (Millog) -tilausvaltuudesta aiheutuva muutos | -3 800 |
Libanonin operaation johtovaltiovastuun jatko | 2 640 |
Puolustusbudjetin tasokorotus (HO 2015) | 12 000 |
PURU:n yhtiöittämisestä aiheutuva ALV-menojen lisäys | -78 |
PVKEH 2015 Pansio-luokan miinalauttojen peruskorjaus (LTA I 2015) | 1 440 |
Siirto momentille 23.01.29 | -107 |
Toimintamenosäästön ALV-osuus (HO 2015) | -1 318 |
Valtori (siirto momentille 28.01.29) | -3 069 |
Vuoden 2012 kolmanteen lisätalousarvioon sisältyneiden tilausvaltuuksien menoajoitusmuutosten ALV-osuus | -139 |
Vuoden 2014 toteutuneesta indeksikehityksestä aiheutuva muutos ALV-menojen tarpeeseen | -2 530 |
Vuokrasopimusten ennenaikaisten päättymiskorvausten ALV-osuus | -1 174 |
Yhteensä | 32 166 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 367 369 000 |
2015 talousarvio | 335 203 000 |
2014 tilinpäätös | 298 114 921 |