Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2014

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2014 toiseksi lisätalousarvioksi.

Talouden näkymät

Maailmantalouden kasvun taustalla ovat ennen kaikkea Yhdysvallat ja Iso-Britannia, talouksien jättäessä finanssikriisin taakseen. Myös Euroopan talous elpyy vähitellen sitkeän taantuman jälkeen. Sen sijaan monissa kehittyvissä talouksissa kasvu on merkittävästi totuttua hitaampaa. Lisäksi geopoliittiset jännitteet mm. Venäjällä, Irakissa ja Libyassa varjostavat teollisuusmaiden kasvunäkymiä.

EU:n pakotteilla tai Venäjän asettamilla vastapakotteilla ei ole merkittäviä suoria kokonaistaloudellisia vaikutuksia Suomeen. Sen sijaan epäsuorat vaikutukset voivat nousta kriisin pitkittyessä merkittäviksi. Suomen talous oli vuodenvaihteessa taantumassa, mutta kääntyi keväällä vaimeaan kasvuun. Talouden toipumista tukee viennin asteittainen elpyminen. Toisaalta yksityiset investoinnit supistuvat selvästi, eikä kulutuskysyntäkään lisäänny. Alkuvuoden taantuman seurauksena Suomen kokonaistuotannon ei ennusteta keskimäärin kasvavan v. 2014.

Työmarkkinoiden tilanne heikkenee edelleen. Työttömyysasteen ennustetaan nousevan 8,6 prosenttiin ja työllisyys heikkenee edellisestä vuodesta 0,4 prosentilla. Hintapaineet hiipuvat edelleen ja inflaatio jää 1,1 prosenttiin, josta välillisen verotuksen vaikutus on n. ½ prosenttiyksikköä.

Stubbin hallitusohjelma

Pääministeri Stubbin hallituksen yhtenä painopisteenä on tukea kasvua, työllisyyttä ja ostovoimaa. Hallitusneuvotteluissa päätettiin uusista toimenpiteistä kasvun ja työllisyyden vahvistamiseksi. Seuraavat vuoteen 2014 kohdistuvat hallitusohjelmaan liittyvät toimenpiteet on sisällytetty tähän lisätalousarvioesitykseen: voimalaitosveron poistaminen, panostukset eräisiin liikenne- ja väylähankkeisiin sekä valtion asuntorahaston myöntövaltuuden lisäys käynnistymisavustuksiin.

Tuloarviot

Verotuloja koskevaa arviota alennetaan nettomääräisesti 360 milj. eurolla. Useita välillisen verojen tuottoarvioita alennetaan talouden kehitystä koskevien näkymien heikentymisen sekä saatujen verokertymätietojen seurauksena. Muun muassa arviota arvonlisäveron tuotosta alennetaan 247 milj. eurolla. Vastaavasti energiaverojen tuottoarviota alennetaan 128 milj. eurolla ja autoveron 57 milj. eurolla.

Toisaalta arviota ansio- ja pääomatuloverojen kertymästä korotetaan 120 milj. eurolla. Lisäys aiheutuu alkuvuoden ennakoitua suuremmista kertymätiedoista rajoitetusti verovelvollisten maksaman lähdeveron osalta sekä vuoden 2013 verotuksen valmistumisesta saaduista ennakkotiedoista, joiden mukaan pääomatuloverot olivat ennakoitua suuremmat.

Kertymätietojen ja niiden pohjalta päivitettyjen tuottoennusteiden seurauksena vähennetään perintö- ja lahjaveron tuottoarviota 120 milj. eurolla ja korotetaan varainsiirtoveron tuottoarviota 80 milj. eurolla.

Voimalaitosvero (ns. windfall-vero), jota ei ole vielä saatettu voimaan, perutaan ja arvio veron tuotosta poistetaan.

Arviota valtiolle takaisin maksettavista lainoista korotetaan 127,4 milj. eurolla aiheutuen Islannin ennenaikaisesti takaisin maksamasta lainasta.

Liikenne- ja väylähankkeet

Pohjoiseen menevien raskaiden kuljetusten ja erikoiskuljetusten sujuvoittamiseksi ehdotetaan 0,5 milj. euroa vt 4 Isohaaran vanhan sillan korjaamiseen. Rauman meriväylää ehdotetaan syvennettäväksi (kustannusarvio 20 milj. euroa). Mt 148 ehdotetaan parannettavaksi Keravan tien kohdalla alueelle rakennettavan logistiikkakeskuksen johdosta (kokonaiskustannusarvio 18,5 milj. euroa, josta valtion osuus 13 milj. euroa). Vt 3:lle ehdotetaan rakennettavaksi Arolammin eritasoliittymä, joka osaltaan edistää Riihimäen ympäristön maankäytön kehittymistä ja vaikuttaa suotuisasti alueen työllisyyteen (kokonaiskustannusarvio 18 milj. euroa, josta valtion osuus 6 milj. euroa). Lisäksi uutena hankkeena ehdotetaan vielä kt 77 Viitasaari—Keitele osuuden perusparannusta tavoitteena mm. metsäteollisuuden puunhuollon ja tuotekuljetusten, lannoite ja kemikaalikuljetusten sekä maidon- ja eläintenkuljetusten sujuvuuden parantaminen (kustannusarvio 13 milj. euroa). Käynnissä olevista hankkeista laajennetaan vt 19 Seinäjoen itäisen ohikulkutien hanketta ja kustannusarvio nousee 12,5 milj. eurolla. Vt 8 Turku—Pori hanketta laajennetaan siten, että nelikaistaista tietä jatketaan Maskusta Nousiaisiin n. 2,5 kilometrin verran. Hankkeen kustannusarvio ei kuitenkaan laajennuksen johdosta kasva vaan se vähenee 10 milj. eurolla johtuen uusista suunnitteluratkaisuista sekä onnistuneen kilpailutuksen avulla saatavista kustannussäästöistä.

Liikenteen tukeminen

Alusinvestointien ympäristötukeen on vuoden 2013 talousarviossa myönnetty 30 milj. euron valtuus tehdä ympäristönsuojelua parantavia investointeja jo käytössä oleviin aluksiin. Tukea ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan myös uudisalusten ympäristönsuojeluinvestointeja. Vuoden 2013 talousarviossa myönnettyä vielä käyttämättä olevaa valtuutta ehdotetaan käytettäväksi em. tarkoitukseen.

Asuminen

Hallitusohjelman mukaisesti ehdotetaan, että asunto-osakeyhtiöiden, vuokratalojen ja asumisoikeustalojen perusparannuksiin tarkoitetun määräaikaisen käynnistysavustuksen myöntämisvaltuutta lisätään 40 milj. eurolla 140 milj. euroon. Avustuksen määrä voi olla enintään 10 prosenttia hyväksytyistä perusparannuskustannuksista.

Elintarvikesektori

Maatalouden kannattavuusedellytysten turvaamiseksi Venäjän asettamien talouspakotteiden aiheuttamassa tilanteessa ehdotetaan kertaluonteista 20 milj. euron määrärahaa kohdennettuun tukeen maataloudelle.

Elintarvikkeiden vientiohjelman toteuttamiseen yhdessä Elintarviketeollisuusliiton ja Team Finland -toimijoiden kanssa osoitetaan 1,3 milj. euroa lisämäärärahaa.

Koulutus

Yleissivistävään koulutukseen ehdotetaan 15 milj. euroa lisämäärärahaa ryhmäkokojen pienentämiseen ja yleissivistävän koulutuksen laadun kehittämiseen.

Rakennemuutokset

ICT-alan rakennemuutoksesta johtuvien, erityisesti Oulun seudulla tapahtuneiden irtisanomisten vuoksi ehdotetaan äkillisten rakennemuutosten tukeen lisämäärärahaa 8,5 milj. euroa ja lisämyöntövaltuutta 12 milj. euroa.

Lisävaltuus ja -määräraha käytetään työpaikkamenetyksistä kärsivillä äkillisen rakennemuutoksen alueilla taloudellista kasvua ja uusia työpaikkoja luoviin, lähinnä pk-yrityksille myönnettäviin, yritysten kehittämisavustuksiin, yritystoiminnan kansainvälistymisen vauhdittamiseen ja yritysten tukemiseen niiden hakiessa korvaavia vientimarkkinoita Venäjän laskevan viennin tilalle. Lisäksi määrärahaa on tarkoitus käyttää työvoimakoulutuksen hankintaan sekä palkkatukeen ja starttirahaan.

Muut tarkistukset

Verohallinnolle ehdotetaan 2,5 milj. euron lisämäärärahaa lapsivähennyksen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten ja muun valmistelun menoihin.

Tasapaino ja valtionvelka

Varsinaisten tulojen 233 milj. euron vähennys ja määrärahojen 95 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2014 toinen lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 327 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi v. 2014 ehdotetaan 7,4 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2014 lopussa arvioidaan budjetoidun perusteella olevan n. 97 mrd. euroa, mikä on n. 48 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa

  2013
Tilinpäätös
2014
Hyväksytty
talousarvio (TA+I LTA)
2014
Hallituksen
esitys
2014
Yhteensä
         
Määrärahat yhteensä
(pl. valtionvelan vähentäminen)
54 587 54 584 95 54 679
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) 1 737 1 814 - 1 814
         
Tuloarviot yhteensä
(pl. nettolainanotto ja velanhallinta)
46 172 47 479 -233 47 246
— Verotulot 38 740 39 602 -360 39 242
— Muut tulot 7 432 7 877 127 8 004
Nettolainanotto ja velanhallinta
(mom. 15.03.01)
6 420 7 105 327 7 433
— Nettolainanotto 6 424 7 155 327 7 483
— Velanhallinta -4 -50 - -50

Vaalikauden kehys

Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi n. 95 milj. eurolla, jolloin vuoden 2014 kehysmenojen taso olisi 42 825 milj. euroa.

Kehyksen hinta- ja rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2014 kehystaso on 42 851 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi loppuvuodeksi jää 26 milj. euroa.

Eduskunnan vuodelle 2014 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hyväksytty
talousarvio
(TA+I LTA)
Hallituksen esitys Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 39 602 148 000 -360 000 000 39 242 148 000
12. Sekalaiset tulot 4 889 914 000 - 4 889 914 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 2 585 000 000 - 2 585 000 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 401 652 000 127 448 000 529 100 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 47 478 714 000 -232 552 000 47 246 162 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 7 105 280 000 327 406 000 7 432 686 000
Yhteensä 54 583 994 000 94 854 000 54 678 848 000

Eduskunnan vuodelle 2014 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hyväksytty
talousarvio
(TA+I LTA)
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 157 597 000 - 157 597 000
22. Tasavallan presidentti 37 710 000 - 37 710 000
23. Valtioneuvoston kanslia 111 841 000 - 111 841 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 1 347 422 000 - 1 347 422 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 897 239 000 - 897 239 000
26. Sisäministeriön hallinnonala 1 271 024 000 - 1 271 024 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 739 854 000 - 2 739 854 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 17 085 946 000 1 454 000 17 087 400 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 6 662 792 000 15 000 000 6 677 792 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 668 389 000 20 100 000 2 688 489 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 3 016 309 000 48 500 000 3 064 809 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 3 617 946 000 9 800 000 3 627 746 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 12 880 025 000 - 12 880 025 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 276 300 000 - 276 300 000
36. Valtionvelan korot 1 813 600 000 - 1 813 600 000
Yhteensä 54 583 994 000 94 854 000 54 678 848 000