Talousarvioesitys 2014
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2014 toiseksi lisätalousarvioksi.
Talouden näkymät
Maailmantalouden kasvun taustalla ovat ennen kaikkea Yhdysvallat ja Iso-Britannia, talouksien jättäessä finanssikriisin taakseen. Myös Euroopan talous elpyy vähitellen sitkeän taantuman jälkeen. Sen sijaan monissa kehittyvissä talouksissa kasvu on merkittävästi totuttua hitaampaa. Lisäksi geopoliittiset jännitteet mm. Venäjällä, Irakissa ja Libyassa varjostavat teollisuusmaiden kasvunäkymiä.
EU:n pakotteilla tai Venäjän asettamilla vastapakotteilla ei ole merkittäviä suoria kokonaistaloudellisia vaikutuksia Suomeen. Sen sijaan epäsuorat vaikutukset voivat nousta kriisin pitkittyessä merkittäviksi. Suomen talous oli vuodenvaihteessa taantumassa, mutta kääntyi keväällä vaimeaan kasvuun. Talouden toipumista tukee viennin asteittainen elpyminen. Toisaalta yksityiset investoinnit supistuvat selvästi, eikä kulutuskysyntäkään lisäänny. Alkuvuoden taantuman seurauksena Suomen kokonaistuotannon ei ennusteta keskimäärin kasvavan v. 2014.
Työmarkkinoiden tilanne heikkenee edelleen. Työttömyysasteen ennustetaan nousevan 8,6 prosenttiin ja työllisyys heikkenee edellisestä vuodesta 0,4 prosentilla. Hintapaineet hiipuvat edelleen ja inflaatio jää 1,1 prosenttiin, josta välillisen verotuksen vaikutus on n. ½ prosenttiyksikköä.
Stubbin hallitusohjelma
Pääministeri Stubbin hallituksen yhtenä painopisteenä on tukea kasvua, työllisyyttä ja ostovoimaa. Hallitusneuvotteluissa päätettiin uusista toimenpiteistä kasvun ja työllisyyden vahvistamiseksi. Seuraavat vuoteen 2014 kohdistuvat hallitusohjelmaan liittyvät toimenpiteet on sisällytetty tähän lisätalousarvioesitykseen: voimalaitosveron poistaminen, panostukset eräisiin liikenne- ja väylähankkeisiin sekä valtion asuntorahaston myöntövaltuuden lisäys käynnistymisavustuksiin.
Tuloarviot
Verotuloja koskevaa arviota alennetaan nettomääräisesti 360 milj. eurolla. Useita välillisen verojen tuottoarvioita alennetaan talouden kehitystä koskevien näkymien heikentymisen sekä saatujen verokertymätietojen seurauksena. Muun muassa arviota arvonlisäveron tuotosta alennetaan 247 milj. eurolla. Vastaavasti energiaverojen tuottoarviota alennetaan 128 milj. eurolla ja autoveron 57 milj. eurolla.
Toisaalta arviota ansio- ja pääomatuloverojen kertymästä korotetaan 120 milj. eurolla. Lisäys aiheutuu alkuvuoden ennakoitua suuremmista kertymätiedoista rajoitetusti verovelvollisten maksaman lähdeveron osalta sekä vuoden 2013 verotuksen valmistumisesta saaduista ennakkotiedoista, joiden mukaan pääomatuloverot olivat ennakoitua suuremmat.
Kertymätietojen ja niiden pohjalta päivitettyjen tuottoennusteiden seurauksena vähennetään perintö- ja lahjaveron tuottoarviota 120 milj. eurolla ja korotetaan varainsiirtoveron tuottoarviota 80 milj. eurolla.
Voimalaitosvero (ns. windfall-vero), jota ei ole vielä saatettu voimaan, perutaan ja arvio veron tuotosta poistetaan.
Arviota valtiolle takaisin maksettavista lainoista korotetaan 127,4 milj. eurolla aiheutuen Islannin ennenaikaisesti takaisin maksamasta lainasta.
Liikenne- ja väylähankkeet
Pohjoiseen menevien raskaiden kuljetusten ja erikoiskuljetusten sujuvoittamiseksi ehdotetaan 0,5 milj. euroa vt 4 Isohaaran vanhan sillan korjaamiseen. Rauman meriväylää ehdotetaan syvennettäväksi (kustannusarvio 20 milj. euroa). Mt 148 ehdotetaan parannettavaksi Keravan tien kohdalla alueelle rakennettavan logistiikkakeskuksen johdosta (kokonaiskustannusarvio 18,5 milj. euroa, josta valtion osuus 13 milj. euroa). Vt 3:lle ehdotetaan rakennettavaksi Arolammin eritasoliittymä, joka osaltaan edistää Riihimäen ympäristön maankäytön kehittymistä ja vaikuttaa suotuisasti alueen työllisyyteen (kokonaiskustannusarvio 18 milj. euroa, josta valtion osuus 6 milj. euroa). Lisäksi uutena hankkeena ehdotetaan vielä kt 77 Viitasaari—Keitele osuuden perusparannusta tavoitteena mm. metsäteollisuuden puunhuollon ja tuotekuljetusten, lannoite ja kemikaalikuljetusten sekä maidon- ja eläintenkuljetusten sujuvuuden parantaminen (kustannusarvio 13 milj. euroa). Käynnissä olevista hankkeista laajennetaan vt 19 Seinäjoen itäisen ohikulkutien hanketta ja kustannusarvio nousee 12,5 milj. eurolla. Vt 8 Turku—Pori hanketta laajennetaan siten, että nelikaistaista tietä jatketaan Maskusta Nousiaisiin n. 2,5 kilometrin verran. Hankkeen kustannusarvio ei kuitenkaan laajennuksen johdosta kasva vaan se vähenee 10 milj. eurolla johtuen uusista suunnitteluratkaisuista sekä onnistuneen kilpailutuksen avulla saatavista kustannussäästöistä.
Liikenteen tukeminen
Alusinvestointien ympäristötukeen on vuoden 2013 talousarviossa myönnetty 30 milj. euron valtuus tehdä ympäristönsuojelua parantavia investointeja jo käytössä oleviin aluksiin. Tukea ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan myös uudisalusten ympäristönsuojeluinvestointeja. Vuoden 2013 talousarviossa myönnettyä vielä käyttämättä olevaa valtuutta ehdotetaan käytettäväksi em. tarkoitukseen.
Asuminen
Hallitusohjelman mukaisesti ehdotetaan, että asunto-osakeyhtiöiden, vuokratalojen ja asumisoikeustalojen perusparannuksiin tarkoitetun määräaikaisen käynnistysavustuksen myöntämisvaltuutta lisätään 40 milj. eurolla 140 milj. euroon. Avustuksen määrä voi olla enintään 10 prosenttia hyväksytyistä perusparannuskustannuksista.
Elintarvikesektori
Maatalouden kannattavuusedellytysten turvaamiseksi Venäjän asettamien talouspakotteiden aiheuttamassa tilanteessa ehdotetaan kertaluonteista 20 milj. euron määrärahaa kohdennettuun tukeen maataloudelle.
Elintarvikkeiden vientiohjelman toteuttamiseen yhdessä Elintarviketeollisuusliiton ja Team Finland -toimijoiden kanssa osoitetaan 1,3 milj. euroa lisämäärärahaa.
Koulutus
Yleissivistävään koulutukseen ehdotetaan 15 milj. euroa lisämäärärahaa ryhmäkokojen pienentämiseen ja yleissivistävän koulutuksen laadun kehittämiseen.
Rakennemuutokset
ICT-alan rakennemuutoksesta johtuvien, erityisesti Oulun seudulla tapahtuneiden irtisanomisten vuoksi ehdotetaan äkillisten rakennemuutosten tukeen lisämäärärahaa 8,5 milj. euroa ja lisämyöntövaltuutta 12 milj. euroa.
Lisävaltuus ja -määräraha käytetään työpaikkamenetyksistä kärsivillä äkillisen rakennemuutoksen alueilla taloudellista kasvua ja uusia työpaikkoja luoviin, lähinnä pk-yrityksille myönnettäviin, yritysten kehittämisavustuksiin, yritystoiminnan kansainvälistymisen vauhdittamiseen ja yritysten tukemiseen niiden hakiessa korvaavia vientimarkkinoita Venäjän laskevan viennin tilalle. Lisäksi määrärahaa on tarkoitus käyttää työvoimakoulutuksen hankintaan sekä palkkatukeen ja starttirahaan.
Muut tarkistukset
Verohallinnolle ehdotetaan 2,5 milj. euron lisämäärärahaa lapsivähennyksen edellyttämien tietojärjestelmämuutosten ja muun valmistelun menoihin.
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 233 milj. euron vähennys ja määrärahojen 95 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2014 toinen lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 327 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi v. 2014 ehdotetaan 7,4 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2014 lopussa arvioidaan budjetoidun perusteella olevan n. 97 mrd. euroa, mikä on n. 48 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2013 Tilinpäätös |
2014 Hyväksytty talousarvio (TA+I LTA) |
2014 Hallituksen esitys |
2014 Yhteensä |
|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
54 587 | 54 584 | 95 | 54 679 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 737 | 1 814 | - | 1 814 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
46 172 | 47 479 | -233 | 47 246 |
— Verotulot | 38 740 | 39 602 | -360 | 39 242 |
— Muut tulot | 7 432 | 7 877 | 127 | 8 004 |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
6 420 | 7 105 | 327 | 7 433 |
— Nettolainanotto | 6 424 | 7 155 | 327 | 7 483 |
— Velanhallinta | -4 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi n. 95 milj. eurolla, jolloin vuoden 2014 kehysmenojen taso olisi 42 825 milj. euroa.
Kehyksen hinta- ja rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2014 kehystaso on 42 851 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi loppuvuodeksi jää 26 milj. euroa.
Eduskunnan vuodelle 2014 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | Hyväksytty talousarvio (TA+I LTA) |
Hallituksen esitys | Yhteensä | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 39 602 148 000 | -360 000 000 | 39 242 148 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 4 889 914 000 | - | 4 889 914 000 |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 2 585 000 000 | - | 2 585 000 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 401 652 000 | 127 448 000 | 529 100 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 47 478 714 000 | -232 552 000 | 47 246 162 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 7 105 280 000 | 327 406 000 | 7 432 686 000 |
Yhteensä | 54 583 994 000 | 94 854 000 | 54 678 848 000 |
Eduskunnan vuodelle 2014 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | Hyväksytty talousarvio (TA+I LTA) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
21. | Eduskunta | 157 597 000 | - | 157 597 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 37 710 000 | - | 37 710 000 |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 111 841 000 | - | 111 841 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 1 347 422 000 | - | 1 347 422 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 897 239 000 | - | 897 239 000 |
26. | Sisäministeriön hallinnonala | 1 271 024 000 | - | 1 271 024 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 2 739 854 000 | - | 2 739 854 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 17 085 946 000 | 1 454 000 | 17 087 400 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 6 662 792 000 | 15 000 000 | 6 677 792 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 668 389 000 | 20 100 000 | 2 688 489 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 3 016 309 000 | 48 500 000 | 3 064 809 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 3 617 946 000 | 9 800 000 | 3 627 746 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 12 880 025 000 | - | 12 880 025 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 276 300 000 | - | 276 300 000 |
36. | Valtionvelan korot | 1 813 600 000 | - | 1 813 600 000 |
Yhteensä | 54 583 994 000 | 94 854 000 | 54 678 848 000 |
---|