Statsbudgeten 2015
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2015.
Ekonomiska utsikter
Samhällsekonomin i Finland har inte ökat på tre år. Utvecklingen av exporten har varit fortsatt svag under början av innevarande år, och förlusten av marknadsandelar i den internationella handeln kommer att fortgå också under den närmaste framtiden. Det förutspås att Finlands BNP under innevarande år kommer att öka med bara 0,3 %. I september 2014 förutspåddes totalproduktionen öka med 1,2 % år 2015, så den ekonomiska utvecklingen blir svagare än vad som bedömdes förra hösten. Arbetslösheten har under början av året fortsatt stiga, och arbetslöshetsgraden för innevarande år förutspås bli 9,3 %. Antalet sysselsatta förutspås också sjunka en aning. Inflationen stannar på endast 0,1 procent.
Inkomstposter
Inkomstposterna sänks med ett nettobelopp på 1 miljon euro. Bakgrunden till behovet av att ändra uppskattningarna av skatteinkomsterna är de belopp som influtit under början av året och den nya prognosen för ekonomin.
Inkomstposten för skatt på förvärvsinkomst och kapitalinkomst höjs med 303 miljoner euro och prognosen för samfundsskatten med 210 miljoner euro, huvudsakligen på grund av att de influtna beloppen varit större än beräknat. Uppskattningen av intäkterna av skatt på arv och gåva höjs likaså med anledning av uppgifterna om influtna belopp.
Inkomstposten för mervärdesskatten sänks med 274 miljoner euro, inkomstposten för energiskatten med 160 miljoner euro och inkomstposten för bilskatten med 105 miljoner euro. Sänkningen av inkomstposten för mervärdesskatten är huvudsakligen en följd av att prognosen för ekonomin har försämrats. Sänkningen av inkomstposterna för energiskatten och bilskatten föranleds av att prognosen uppdaterats utifrån uppgifterna om influtna belopp. Också inkomstposten för avfallsskatten sänks med 22 miljoner euro med anledning av uppgifterna om influtna belopp.
Intäktsföringen av Finlands Banks vinst till staten är i enlighet med riksdagens bankfullmäktiges beslut 137,5 miljoner euro år 2015, dvs. 12,5 miljoner euro mindre än vad som beräknats i den ordinarie budgeten.
Balans och statsskulden
Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med en miljon euro och ökningen av anslagen med ca 55 miljoner euro ökar den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2015 behovet av statens nettoupplåning med ca 56 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till ca 5,2 miljarder euro år 2015. Statsskulden beräknas vid utgången av 2015 uppgå till ca 100 miljarder euro, vilket är ca 49 % i förhållande till bruttonationalprodukten.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro
2014 Bokslut |
2015 Godkänd budget (budget+tilläggsbudget) |
2015 Regeringens proposition |
2015 Sammanlagt |
|
---|---|---|---|---|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
54 234 | 54 274 | 55 | 54 328 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 1 713 | 1 766 | -173 | 1 593 |
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
47 671 | 49 107 | -1 | 49 106 |
— Skatteinkomster | 39 271 | 39 909 | 12 | 39 921 |
— Övriga inkomster | 8 400 | 9 198 | -13 | 9 185 |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) |
5 554 | 5 166 | 56 | 5 222 |
— Nettoupplåning | 5 371 | 5 216 | 56 | 5 272 |
— Skuldhantering | 183 | -50 | - | -50 |
Ramutgifter
I den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2015 föreslås det att de utgifter som ska hänföras till ramen höjs med ca 172 miljoner euro. Nivån för ramutgifterna för 2015 blir därmed 42 353 miljoner euro.
Enligt regeringsprogrammet reserveras i tilläggsbudgetarna årligen 300 miljoner euro för ramutgifter.
Gruvdriften vid Talvivaara
Det föreslås att Terrafame Ab beviljas 112 miljoner euro för stärkande av sitt eget kapital. Talvivaara Sotkamo Oy:s konkursbo har försökt hitta en ny företagare för gruvdriften. Konkursboet ingick i mars 2015 ett villkorat köpeavtal, men förutsättningarna för att köpet ska slutföras har ännu inte säkerställts. Därför är staten beredd att genom Terrafame Ab, som helt ägs av staten, satsa mer än vad som tidigare planerats på att fortsätta med deltagandet i gruvdriften eller också eventuellt se till att gruvan stängs. Om gruvan överförs från konkursboet på ett nytt bolags ansvar, upphör samtidigt finansieringen via den offentliga utredningen av åtgärder för att förhindra miljöskador som orsakas av gruvdriften.
Miljöersättning för jordbruket
Åtgången av stöd för miljöersättningar i samband med den första ansökan i enlighet med de nya bestämmelserna för den nya programperioden för jordbruket våren 2015 var större än väntat. Därför föreslås det att fullmakten för miljöersättningar höjs med 116 miljoner euro.
Stöd till skogsbruket
Det föreslås att stödet för tryggande av virkesproduktionens uthållighet höjs med 14 miljoner euro, och det föreslås att en tilläggsfullmakt på 20 miljoner euro reserveras för stödet. Stöd som hänför sig till tilläggsfullmakten betalas huvudsakligen av anslaget för 2015. Lagen om energistöd för klenträd (101/2011) har inte satts i kraft. Därför föreslås det att det under momentet för energistöd för klenträd dras av de anslag som reserverats för verkställigheten av lagen.
Senatfastigheters försäljningsfullmakter
I tilläggsbudgetpropositionen föreslås det att Senatfastigheter får fullmakt att överlåta statlig fastighetsförmögenhet enligt följande:
- — i Sjundeå 28 fastigheter och sju obrutna områden och byggnader och konstruktioner på dem för en köpesumma på 11,7 miljoner euro,
- — i Ulrikasborg i Helsingfors en kvotdel på 99/100 av fastigheten och byggnader och konstruktioner på den för en köpesumma på 21,5 miljoner euro, och
- — de sammanlagt 400 000 aktier som omfattar statens hela ägarandel i Aalto Universitetsfastigheter Ab för en köpesumma på 89,6 miljoner euro och de sammanlagt 400 000 aktier som omfattar statens hela ägarandel i Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy—Helsingfors Universitetsfastigheter Ab för en köpesumma på 127,6 miljoner euro.
Andra justeringar
Det föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro för den grundliga renoveringen av riksdagens byggnader.
För att försäkra att nödcentralsdatasystemet (Erica) blir färdigt föreslås en tilläggsfullmakt på 7 miljoner euro.
Till följd av att kalkylen över förmånsutgifter har preciserats föreslås tillägg på 12,2 miljoner euro för utgifterna för underhållsstödet, på 50 miljoner euro för utgifterna för inkomstrelaterad dagpenning inom utkomstskyddet för arbetslösa och på 10,6 miljoner euro för utgifterna för alterneringsersättning.
Med anledning av att antalet asylsökande har ökat kraftigt föreslås ett tillägg på 19,5 miljoner euro för utgifterna för mottagande av flyktingar och asylsökande. För Migrationsverkets asylutredning föreslås ett tillägg på 0,7 miljoner euro för anställande av visstidsanställda handläggare.
Kalkylen för ränteutgifterna för statsskulden sänks med 173 miljoner euro till under 1,6 miljarder euro.
De av riksdagen godkända anslagen för 2015 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro
Huvudtitel | 2015 Godkänd budget (budget+tilläggsbudget) |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 164 169 000 | 10 000 000 | 174 169 000 |
22. | Republikens president | 19 150 000 | - | 19 150 000 |
23. | Statsrådets kansli | 186 460 000 | - | 186 460 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 1 216 918 000 | 6 000 000 | 1 222 918 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 899 862 000 | - | 899 862 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 227 821 000 | 20 203 000 | 1 248 024 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 660 271 000 | - | 2 660 271 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 16 966 217 000 | -4 000 | 16 966 213 000 |
29. | Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde | 6 768 569 000 | - | 6 768 569 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde | 2 626 693 000 | 6 980 000 | 2 633 673 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde | 2 926 042 000 | - | 2 926 042 000 |
32. | Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde | 3 828 657 000 | 112 000 000 | 3 940 657 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 12 812 702 000 | 72 800 000 | 12 885 502 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 203 886 000 | - | 203 886 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 1 766 100 000 | -173 000 000 | 1 593 100 000 |
Sammanlagt | 54 273 517 000 | 54 979 000 | 54 328 496 000 |
---|
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2015 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro
Avdelning | 2015 Godkänd budget (budget+tilläggsbudget) |
Regeringens proposition |
Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 39 908 910 000 | 12 000 000 | 39 920 910 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 6 016 199 000 | -460 000 | 6 015 739 000 |
13. | Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst | 2 767 600 000 | -12 500 000 | 2 755 100 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 414 500 000 | - | 414 500 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 49 107 209 000 | -960 000 | 49 106 249 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 5 166 308 000 | 55 939 000 | 5 222 247 000 |
Sammanlagt | 54 273 517 000 | 54 979 000 | 54 328 496 000 |