Statsbudgeten 2019
Förklaring: Statens trafiknät består av landsvägsnätet, bannätet och farleder. Landsvägsnätets längd var 77 993 km, bannätets 5 926 km och farledernas 16 286 km vid utgången av 2017. Motsvarande bokföringsvärde för trafikledsegendomen var 15 miljarder euro för landsvägsnätets del, 4,6 miljarder euro för bannätets del och 0,2 miljarder euro för farledernas del. Trafikledernas återanskaffningsvärde är mångdubbelt.
Balansvärde för trafiknätet (mn euro)
2017 | 2018 (uppskattning) | 2019 (uppskattning) | |
Väg | 14 953 | 14 898 | 14 217 |
Järnvägar | 4 671 | 4 791 | 4 537 |
Farleder | 206 | 238 | 232 |
Sammanlagt | 19 830 | 19 927 | 18 986 |
Det eftersatta underhållet i fråga om landsvägar, järnvägar och farleder uppgick år 2017 till sammanlagt ca 2,5 miljarder euro. Med eftersatt underhåll avses den penningsumma som behövs för att trafiklederna ska vara i gott skick enligt dagens behov. Med gott skick avses en sådan teknisk-ekonomisk nivå på vilken trafikledens servicenivå är tillräcklig i förhållande till trafikledens trafikvolym och betydelse och på vilken upprätthållandet av servicenivån inte blir orimligt dyrt. Av anslagen för bastrafikledshållning är 90 miljoner euro anslag som överförts från utvecklingsprojekt och med vilket det eftersatta underhållet fås under kontroll och trafikförhållandena förbättras.
Trafikledsverket ansvarar för statens väg-, ban- och farledsnät samt upprätthållandet av servicenivån i trafiken på de trafikleder som förvaltas av staten. Verket upprätthåller och utvecklar trafiksystemet i samarbete med andra aktörer. Verket främjar trafiktjänsterna och en fungerande marknad för dem.
Trafikledsverkets roll vid förverkligandet av de samhälleliga effektmålen och förvaltningsområdets prioriteringar är att:
- — se till att trafiknäten motsvarar transportbehov som är viktiga med tanke på näringslivet och konkurrenskraften och möjliggör trygga, miljömässigt ansvarsfulla och ändamålsenliga sätt att röra sig
- — genomföra åtgärder med hjälp av vilka ökningen av det eftersatta underhållet av trafikledsnätet förhindras på ett kontrollerat sätt med beaktande av kundernas behov
- — säkerställa driftssäkerheten i trafiken
- — minska användningen av fossila bränslen i trafiken genom att förbättra det trafikledsnät som stöder bioekonomin
- — förbättra trafikledshållningens energieffektivitet
- — skapa förutsättningar för utveckladet av passagerarnas rese- och informationstjänster
- — säkerställa förutsättningar för öppnandet av konkurrensen i fråga om järnvägstrafiken
- — främja en automatisering av trafiken
- — öppna och utnyttja den information som verket producerar för att få till stånd nya affärsmöjligheter
- — säkerställa informationssäkerheten inom verkets informationssystem och datakommunikation för att främja utnyttjandet av verkets informationslager.
Inkomster av och utgifter för Trafikledsverket (mn euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Omkostnader (01) | 77,4 | 73,0 | 50,8 |
Inkomster av verksamheten | 1,6 | 1,1 | 0,4 |
Omkostnader | 79,0 | 74,1 | 51,2 |
Bastrafikledshållning (20) | 1 202,3 | 1 406,8 | 1 036,9 |
Inkomster | 60,9 | 53,6 | 51,6 |
— Banavgift | 42,9 | 45,0 | 45,0 |
— Övriga inkomster | 18,0 | 8,6 | 6,6 |
Utgifter | 1 263,2 | 1 460,4 | 1 088,5 |
Underhåll | 802,8 | 803,2 | 780,6 |
— Skötsel | 354,3 | 339,7 | 373,2 |
— Användning | 48,0 | 49,4 | 57,6 |
— Reparation | 400,5 | 414,1 | 349,8 |
Förbättring och planering | 94,0 | 71,8 | 54,1 |
— Investeringar i förbättring av trafikleder | 41,1 | 33,4 | 31,6 |
— System för trafikledning | 19,6 | 21,0 | - |
— Planering | 33,3 | 17,4 | 22,5 |
Trafiktjänster | 123,8 | 132,4 | 153,8 |
— Informations- och styrningstjänster för trafiken | 71,0 | 77,6 | 103,8 |
— Landsvägsfärjetrafik | 49,1 | 49,3 | 50,0 |
— Sjökartläggning | 3,7 | 5,5 | - |
Minskandet av det eftersatta underhållet | 242,6 | 453,0 | 100,0 |
Utvecklingsinvesteringar (76, 77, 78, 79) | 442,1 | 495,0 | 451,2 |
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) | 18,2 | 35,0 | 35,0 |
Utvecklande av trafikledsnätet (77) | 279,1 | 335,0 | 298,2 |
Vissa trafikledsprojekt (78) | 51,5 | - | - |
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) | 93,3 | 125,0 | 118,0 |
Nettoutgifter sammanlagt | 1 721,8 | 1 974,8 | 1 538,9 |
Bruttoutgifter sammanlagt | 1 784,3 | 2 029,5 | 1 590,9 |
Utvecklingen av uppgifter gällande verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)
2017 utfall |
2018 uppskattning |
förändring | 2019 uppskattning |
förändring | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter | |||||
Utländsk godstrafik vid havskusten, mn ton | 97 606 | 99 753 | 2,2 % | 101 948 | 2,2 % |
Passagerartrafik, mn resenärer | 19,2 | 19,6 | 2,1 % | 20,0 | 2,1 % |
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro | 47 336 | 47 900 | 1,2 % | 48 400 | 1,0 % |
Övriga intäkter, 1 000 euro | 169 | 218 | 29 % | 100 | -54,1 % |
Kostnader, 1 000 euro | 82 118 | 91 132 | 11,0 % | 94 324 | 3,5 % |
Kostnadsmotsvarighet | 57,9 % | 52,8 % | -5,1 %-enh | 51,4 % | -1,4 %-enh |
01. Trafikledsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 754 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till utgifter för samarbetsprojekt i närområdena
2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om inrättande av Transport- och kommunikationsverket, ändring av lagen om Trafikverket och till vissa lagar som har samband med dem.
Trafikledsverket har till uppgift att svara för upprätthållandet och utvecklandet av servicenivån för trafiken på de trafikleder som förvaltas av staten. Genom sin verksamhet främjar verket hela trafiksystemets funktion, trafiksäkerheten och en balanserad och hållbar utveckling inom regionerna.
Trafikledsverket har bl.a. till uppgift att
- — svara för de statliga väg- och bannät som verket är huvudman för, för utvecklandet av dem samt för samordnandet av åtgärder som gäller dem i hela landet
- — delta i trafiksystemplaneringen och i beredningen av åtgärder som gäller trafiknäten samt i markanvändningssamarbetet
- — delta i samordningen av trafiken och markanvändningen
- — begränsa miljöolägenheter som orsakas av trafiken
- — svara för trafikstyrningen
- — främja digitaliseringen och automatiseringen av transportservice och trafiksystem
- — svara för underhållet av landsvägarna och upprätthållandet av deras servicenivå, för genomförandet av viktiga vägprojekt och för riksomfattande uppgifter inom väghållningen samt för planering, byggande och underhåll av järnvägar och farleder och för upprätthållandet av deras servicenivå
- — svara för den operativa styrningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna inom sitt ansvarsområde och samordningen av väghållningen vid centralerna
- — svara för och administrera informationsresurser som gäller trafikleder och sörja för statistikföringen inom verksamhetsområdet
- — trygga vintersjöfartens förutsättningar
- — främja en fungerande marknad för trafik- och farledshållning
- — inom den egna verksamheten sörja för beredskapen för störningssituationer under normala förhållanden och för undantagsförhållanden samt inom sitt verksamhetsområde främja samhällets allmänna beredskap för störningssituationer under normala förhållanden och för undantagsförhållanden
- — slå vakt om och sköta kulturhistoriskt värdefulla fastighetsobjekt, kulturmiljöer och kulturegendom som verket har i sin besittning.
De centrala verksamhetsmål för 2019 som kommunikationsministeriet preliminärt ställer upp för Trafikledsverket är följande:
Resultatmål | 2017 utfall | 2018 mål | 2019 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
---|---|---|---|
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation | |||
Marknaden fungerar opartiskt och utvecklingen av den främjas |
|||
Innovativa upphandlingar och försök | Riktlinjerna för upphandling har omarbetats för att möjliggöra ny slags affärsverksamhet. Försöken har påskyndat utvecklingen och användningen av nya tjänster. |
||
Opartiskhet i fråga om bannätets användning och tjänster |
Bangårdarna fungerar konkurrensneutralt. Bannätsförvaltarens tjänster har beskrivits och prissatts. Nya verksamhetsmodeller för kapacitetsförvaltningen har utarbetats och ibruktagandet har schemalagts. |
||
2. Energireformen inom trafiksektorn | |||
Energieffektiviteten inom ansvarsområdet förbättras | |||
Trafiksystemets effektivitet | Betydande åtgärder och projekt som främjar ett hållbart trafiksystem har genomförts. Energieffektiviteten och miljömedvetenheten inom trafiken har främjats (t.ex. tågtrafikens energieffektivitet, digitalisering). |
||
Energieffektivitet i Trafikledsverkets upphandlingar | De nya riktlinjerna för krav på energieffektivitet i upphandlingar har omarbetats. |
||
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Informationen har tillfört ny affärsverksamhet samt effektiviserat logistiken och trafikledshållningen |
|||
Automatiserade transporter och utnyttjande av information |
Verket har deltagit utifrån sin roll i utvecklandet av ekosystem, försök och informationsunderlag i fråga om automatiserade transporter. | ||
Verkställande av satellitnavigering | De åtgärder för 2019 enligt SATNAV-förvaltningsområdets åtgärdsplan som verket ansvarar för har genomförts. | ||
Utvecklande av smarta infrastrukturtillgångar och av hanteringen av infrastrukturens skick | Nya informationskällor och nya analyser har utnyttjats som en del av förvaltningen av infrastrukturtillgångarna och utvecklandet av trafiksystemet | ||
4. Förtroende för digitala tjänster | |||
Informationen, systemen och näten är tillförlitliga | |||
Säkerställande av informationssäkerheten och dataskyddet vid ledningen av den intelligenta trafiken och trafiken |
Informationssäkerhetskraven har beaktats vid insamling, hantering och distribution av information och i upphandlingskontraktet om ledningen av trafiken. |
||
De digitala tjänsterna är tillgängliga | |||
Tillgängligheten hos digitala tjänster inom trafik och kommunikation | Verket har genomfört de åtgärder i åtgärdsprogrammet digitala transport- och kommunikationstjänster görs tillgängliga som är på dess ansvar och har lämnat en halvtidsrapport. | ||
5. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Förvaltningen av trafikledsegendomen är systematisk | |||
Förvaltningen av trafikledsegendomen | En strategisk plan för förvaltningen av egendomen har utarbetats och de centrala åtgärderna har planerats i relation till servicenivån och finansieringen. |
||
Trafiknäten motsvarar de transportbehov som är viktiga med tanke på näringslivet och konkurrenskraften | |||
Verkställande av lagen om trafiksystem och landsvägar |
Genomförandet av reformerna inom trafiksystemet har inletts i samarbete med kommunerna och andra aktörer. |
||
Kundtillfredsställelse | Svaren från mätningar av kundtillfredsställelse har analyserats och beslut om behövliga åtgärder har fattats. |
||
Förseningar i fjärr- och närtågstrafiken på grund av banhållningen |
Förseningar på grund av banhållningen har minskat |
||
Driftssäkerheten och säkerheten i näten och på systemnivå förbättras | |||
Driftssäkerheten i näten och på trafiksystemnivå |
Bannätets driftssäkerhet har förbättrats med hjälp livscykelhantering och utvecklande av planeringen av bannätets användning. Kvaliteten på vinterväghållningen på vägnätet och hur väl vinterväghållningen motsvarar kundernas behov har säkerställts. |
||
Säkerhetsstyrningssystem och riskhantering |
Säkerhetsstyrningssystemen är integrerade i verkets ledningssystem och fungerar högklassigt. Verkets riskhantering är systematisk och samordnad. Övervakningen av serviceproducenter och servicekedjor har förbättrats. |
||
Övervakning av trafikledernas servicenivå | Digital information om trafikledernas skick, trafikanordningar, trafikmarkeringar, trafiksituationer och störningar har producerats och analyserats. |
||
Näten möjliggör nya innovativa tjänster |
|||
Näten skapar möjligheter för utvecklandet av nya tjänster |
De ändringsbehov i fråga om näten som krävs när det gäller trafiken och logistiken samt servicen och servicekoncepten i anslutning till dem har identifierats och medtagits i planerna. |
||
Finland är ett ledande land för 5G-teknologi | |||
Genomförande och främjande av 5G-projektet | Projektet har genomförts i enlighet med projektplanen. | ||
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktivitet och totalekonomi1) | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % | 1,3 | 1,0 | |
Ökning av den totala produktiviteten, % | -2,1 | 0,2 | |
Kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet, % | 116 | 120 | 120 |
1) Trafikverkets mål 2017—2018; för 2019 har de ännu inte fastställts
Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom den uppgiftshelhet som överförs till Transport- och kommunikationsverket, som inrättas den 1 januari 2019, beaktats. Av denna anledning har 6 664 000 euro från momentet överförts till moment 31.20.01 Transport- och kommunikationsverkets omkostnader. Denna summa innehåller löneutgifter och övriga utgifter motsvarande 78 årsverken.
I samband med ämbetsverksreformen inom förvaltningsområdet kommer från verkets uppgifter till Transport- och kommunikationsverket att överföras myndighetsuppgifter, bl.a. ordnandet av sjökartläggningen, beviljandet av stöd till handelsfartyg och uppgifter i anknytning till utvecklingen av kollektivtrafiken. Trafikledsverket koncentrerar sig på upprätthållandet av servicenivån på vägar, järnvägar och farleder, utvecklandet av trafik- och farlederna, främjandet av automatiseringen samt samordningen av trafiken och markanvändningen.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 79 000 | 74 114 | 51 154 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 1 625 | 1 100 | 400 |
Nettoutgifter | 77 375 | 73 014 | 50 754 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 068 | ||
— överförts till följande år | 12 006 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Omfördelning av omkostnadsbesparingen från moment 31.01.01 | -33 |
Uppgifter som överförs till trafikledningsbolaget (-175 årsv.) (överföring till moment 31.10.20) | -16 317 |
Uppgifter som överförs till Transport- och kommunikationsverket (-78 årsv.) (överföring till moment 31.20.01) | -6 664 |
Överföring från moment 31.20.01 (1 årsv.) | 118 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -210 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -52 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -33 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 25 |
Lönejusteringar | 1 754 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -910 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -391 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -176 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -18 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 509 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 204 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -66 |
Sammanlagt | -22 260 |
Momentets rubrik har ändrats.
2019 budget | 50 754 000 |
2018 I tilläggsb. | 535 000 |
2018 budget | 73 014 000 |
2017 bokslut | 74 313 000 |
20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 036 852 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänförs till skötsel, användning och reparation av trafikledsnätet, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem samt styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafiken och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. För den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med det trafikledningsbolag som bildas får högst 103 817 000 euro användas.
2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal
3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till uppgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom med undantag för intäkterna av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal
1) för en sjuårig avtalsperiod för upphandling av isbrytartjänster som tillhandahålls av två isbrytare av kategori A så att de får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 90 000 000 euro
2) för en sjuårig avtalsperiod för upphandling av isbrytartjänster som tillhandahålls av en isbrytare av kategori C så att de får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 19 000 000 euro
3) enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Trafikledsverket har konkurrensutsatt isbrytartjänsterna för isbrytare av kategori A och vid anbudsförfarandet var det endast Arctia Icebreaking Ab som erbjöd tjänster. Trafikledsverket har fattat ett villkorligt upphandlingsbeslut, tills riksdagen har beviljat fullmakt för upphandlingen. Avtalsperioden är sju år och inleds den 15 januari 2019. Avtalsperioden löper ut den 30 april 2025. Avtalet omfattar två isbrytare av kategori A (Fennica och Nordica).
Trafikledsverket har konkurrensutsatt isbrytartjänster för en isbrytare av kategori C och vid anbudsförfarandet var det endast Alfons Håkans AS, filial i Finland som erbjöd tjänster. Trafikledsverket har fattat ett villkorligt upphandlingsbeslut, tills riksdagen har beviljat fullmakt för upphandlingen. Avtalsperioden är sju år och inleds den 1 januari 2019. Avtalsperioden löper ut den 30 april 2025. Avtalet omfattar en isbrytare av kategori C (Zeus of Finland).
Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt bastrafikledshållningen. Med anslagen för bastrafikledshållningen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter digitaliseringen medför.
Vid dimensioneringen av anslaget har 45,0 miljoner euro beaktats som nettobudgeterade inkomster av banavgiftens grundavgift och 6,6 miljoner euro av andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter).
Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat också den tilläggsfinansiering på 100 miljoner euro för minskning av det eftersatta underhållet i enlighet med regeringens strategiska mål. Man strävar efter att efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet behoven inom näringslivet. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena, genom vilket bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.
Trafikcentralerna under Trafikledsverket sköter den operativa trafikstyrningen inom sjötrafiken och vägtrafiken samt övervakar och samordnar ledningen av järnvägstrafiken. Trafikledsverkets operativa 24/7 servicefunktioner inom trafikledningen samt funktioner nära förknippade med dem överförs till det nya helt statsägda bolag med specialuppgift som ska bildas. Trafikledningsbolaget inleder sin verksamhet den 1 januari 2019. Den personalen som arbetar inom Trafikledsverkets trafikstyrnings- och trafikledningstjänster ska övergå i aktiebolagets tjänst. Trafikledsverket ska för trafikledningen betala det framtida bolaget en serviceavgift som bygger på ett serviceavtal. Serviceavgiften betalas med ett belopp på 103,8 miljoner euro under momentet för bastrafikledshållning.
Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom anslagen för bastrafikledshållningen för den uppgiftshelhet som överförs till Transport- och kommunikationsverket, som inrättas den 1 januari 2019, beaktats. Av denna anledning har 9 843 000 euro överförts till moment 31.20.01. Denna summa innehåller de utgifter som betalats under momentet för bastrafikledshållningen för uppgiftshelheten, såsom utgifterna för informationsförvaltning och projekt.
Produktgrupperna för trafikledshållningen revideras vid ingången av 2019 och är som följer: underhåll (skötsel och reparation), förbättring och planering samt trafiklednings- och trafikstyrningstjänster. Dessa är vidare uppdelade i de delar som nämns i momentets beslutsdel. Finansieringen av bastrafikledshållningen är nästan till 60 % bunden till över ettåriga indexbundna avtal.
Genom skötsel (431 mn euro) garanteras den dagliga framkomligheten i trafiknätet. För trafiknätets underhåll används 373 miljoner euro och för isbrytning 58 miljoner euro. Dessa åtgärder prioriteras i hela trafikledshållningen. Utgifterna för isbrytning är dimensionerade enligt 650 driftsdagar för isbrytarna och kostnadsmotsvarigheten för uppgifterna enligt lagen om farledsavgift uppskattas vara 51,4 % år 2019. Behovet av tilläggsanslag, 7,558 miljoner euro, för isbrytaren Polaris täcks av intäktsföringen av TEN-T-stöden för vintersjöfartsprojektet WINMOS med 22,62 miljoner euro för byggande av isbrytare under moment 12.31.10 under åren 2014—2017. Europeiska kommissionen har den 17 april 2018 godkänt användningen av stödet för det föreslagna ändamålet. Syftet med farledsavgiften är att täcka de kostnader som föranleds av byggande, skötsel och upprätthållande av farleder för handelssjöfarten samt de kostnader som föranleds av fartygstrafikservicen och isbrytarassistansen. Den tillfälliga halveringen av farledsavgiften har förlängts till åren 2019—2020.
Ett belopp på 350 miljoner euro används för reparation av trafiklederna. Vid reparationerna ser man över skador som föranleds av att trafiknätet och dess specialkonstruktioner slits och blir äldre och förnyar konstruktioner med försvagad funktion. Största delen av finansieringen för reparationer (319 miljoner euro) används till livscykelhantering. Åtgärderna består av systematisk reparation och modernisering av delar av trafikledsnätet eller ett stort enskilt objekt. Genom dessa åtgärder förebyggs sådana olägenheter för trafiken som föranleds av försämring av trafiknätets skick och förbättras trafikens säkerhet, framkomlighet och punktlighet. Utöver finansieringen för reparationer används 90 miljoner euro av den finansiering som överförts från stora utvecklingsprojekt för att få den ökande eftersättningen av underhållet att stanna av.
För förbättring och planering används 54 miljoner euro och genom dem upprätthålls trafikledernas servicenivå på den nivå som den ökade trafiken och ändringarna i markanvändningen förutsätter. Genom finansieringen genomförs mindre byggnadsarbeten med tillhörande projektplanering samt planeringen av det s.k. en timmes tåget (10 miljoner euro). I finansieringen av förbättring ingår bl.a. 8 miljoner euro för att förbättra järnvägarnas plankorsningar.
För trafiktjänster används 154 miljoner euro. Trafiktjänsterna består av trafikstyrning och trafikinformation som skaffas hos trafikledningsbolaget (104 miljoner euro) samt ordnande av landsvägsfärjetrafik (50 miljoner euro).
Som väg- och banhållare kan staten i enlighet med ett separat avtal också ta del i kostnaderna för annat än byggande och underhåll av landsvägar och järnvägar om åtgärden hänför sig till en väg- eller banhållares uppgifter. Det handlar alltid om specialsituationer där trafiksystemets funktion eller säkerhet förutsätter att trafikledshållaren finansierar en åtgärd någon annanstans än på vägområdet på en landsväg eller någon annanstans än på järnvägsområdet och trafikledshållaren anser att åtgärden är nödvändig. Till exempel kan s.k. kalla rastplatser som tidigare byggts på landsvägsområdet i fortsättningen byggas också utanför landsvägsområdet i anslutning till service som riktar sig till vägtrafikanterna. I fortsättningen är det också möjligt för banhållaren att delta t.ex. i ordnandet av sådan anslutningsparkering som behövs för bannätet på en fastighet som angränsar till järnvägsområdet.
Utgångspunkten för planeringen av den grundliga reparationen av stambanan ska vara att resan mellan Helsingfors centralstation och Tammerfors järnvägsstation inte får ta längre än en timme med sedvanlig materiel.
Avsikten är att använda planeringspengar också för att påskynda den allmänna planeringen av en snabb järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo och till att inleda planeringen av banan.
Inkomster av och utgifter för bastrafikledshållningen per trafikform åren 2017—2019 (mn euro)
2017 bokslut | 2018 ordinarie budget | 2019 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 776 | 1 | 765 | 769 | - | 769 | 569 | - | 569 |
Banhållning | 457 | 53 | 414 | 592 | 53 | 539 | 415 | 51 | 364 |
Farledshållning | 94 | 1 | 93 | 100 | 1 | 99 | 105 | 1 | 104 |
Sammanlagt | 1 327 | 55 | 1 272 | 1 461 | 54 | 1 407 | 1 089 | 52 | 1 037 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bolagiseringen av trafikledningstjänsterna (överföring från moment 31.10.01) | 16 317 |
Bortfall av en post av engångsnatur | -11 800 |
Förbättrande av plankorsningar | -2 000 |
Minskandet av det eftersatta underhållet | -40 000 |
Planeringen av stambanan | 1 000 |
Ring I i Bredvik (överföring till moment 31.10.77) | -13 000 |
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen | -1 400 |
Trafiksäkerhet och tjällossningspaket | 1 220 |
Uppgifter som överförs till Transport- och kommunikationsverket (överföring till moment 31.20.01) | -9 843 |
Återföring av planeringspengar | 5 000 |
Ökning av isbrytarkostnaderna på grund av isbrytaren Polaris | 7 558 |
Sparbeslut | -10 000 |
Spetsprojektfinansieringen upphör (regeringsprogr. 2015) | -313 000 |
Sammanlagt | -369 948 |
2019 budget | 1 036 852 000 |
2018 I tilläggsb. | 15 540 000 |
2018 budget | 1 406 800 000 |
2017 bokslut | 1 271 800 000 |
35. Statsunderstöd för byggandet av västmetron (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 12 000 000 euro.
Anslaget får användas för byggandet av västmetron i Esbo från Mattby till Stensvik.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:I och med det fortsatta projektet med byggandet av västmetron ska västmetron förlängas från Mattby till Stensvik i Esbo. Understödet betalas till Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet har betalats första gången 2017 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2014—2016. Det fortsatta projektet med byggandet av västmetron bedöms framskrida så att statsunderstöd betalas till ett belopp av 12,0 miljoner euro år 2019, ett belopp av 97,313 miljoner euro år 2020 och ett belopp av 16,0 miljoner euro år 2021. Maximibeloppet av understödet enligt kostnadsnivån för MAKU-index november 2013 (136,72 poäng 2005 =100) är 240 miljoner euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | Sammanlagt fr.o.m. 2019 | |
Mattby—Stensvik | 12 000 | 97 313 | 16 000 | 125 313 |
Sammanlagt | 12 000 | 97 313 | 16 000 | 125 313 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändrad tidsmässig fördelning | -19 500 |
Sammanlagt | -19 500 |
2019 budget | 12 000 000 |
2018 budget | 31 500 000 |
2017 bokslut | 83 000 000 |
36. Statsunderstöd för spårvägsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 25 100 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för byggande av snabbspårvägen Spår-Jokern och en spårväg i Tammerfors (fas 1).
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Trafikledsverket får förbinda sig till understöd av projekten snabbspårvägen Spår-Jokern och spårvägen i Tammerfors (fas 1 och 2) till den del tidigare beviljade fullmakter för dessa ändamål inte har använts.
Förklaring:Spår-Jokern är en regional ringformad kollektivtrafikförbindelse som genomförs i form av en snabbspårväg från Östra Centrum via Sockenbacka och Alberga till Kägelviken. Understöd betalas till Helsingfors och Esbo stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet betalas första gången 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Projektet snabbspårvägen Spår-Jokern beräknas framskrida så att det i statsunderstöd betalas 5,5 miljoner euro 2019, 30,0 miljoner euro 2020, 30,0 miljoner euro 2021 och 18,2 miljoner euro senare. Understödets maximibelopp är 84,0 miljoner euro.
I den första fasen av projektet spårvägen i Tammerfors byggs spårväg på sträckan Hervanta—centrum—Tays och i andra fasen mellan centrum och Lentävänniemi. Understödet betalas till Tammerfors stad i efterhand på basis av de faktiska kostnaderna från föregående år, men så att statsunderstödet betalas första gången 2018 för de faktiska understödsberättigande utgifterna 2016—2017. Statsunderstödet är högst 71,0 miljoner euro på det sättet att den första fasens andel är högst 55,05 miljoner euro och den andra fasens andel är högst 15,95 miljoner euro. Den första fasen av projektet spårvägen i Tammerfors beräknas framskrida så att det i statsunderstöd betalas 19,6 miljoner euro år 2019, 18,7 miljoner euro år 2020 och 0,95 miljoner euro år 2021. Kostnaderna för den andra fasen, sammanlagt 15,95 miljoner euro, beräknas fördela sig så att det i statsunderstöd betalas 7,95 miljoner euro 2021 och 8,0 miljoner euro 2022.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Sammanlagt fr.o.m. 2019 |
|
Snabbspårvägen Spår-Jokern | 5 500 | 30 000 | 30 000 | 18 200 | 83 700 |
Spårvägen i Tammerfors, 1 fasen | 19 600 | 18 700 | 950 | - | 39 250 |
Spårvägen i Tammerfors, 2 fasen | - | - | 7 950 | 8 000 | 15 950 |
Utgifter sammanlagt | 25 100 | 48 700 | 38 900 | 26 200 | 138 900 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 9 000 |
Sammanlagt | 9 000 |
2019 budget | 25 100 000 |
2018 budget | 16 100 000 |
2017 bokslut | — |
41. Statsbidrag för byggande och upprätthållande av vissa flygplatser (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 000 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av statsunderstöd till verksamhets- och investeringsutgifter för de flygplatser som ligger utanför Finavias flygplatsnät.
Förklaring:På beviljande av understöd tillämpas utöver statsunderstödslagen (688/2001) meddelandet från kommissionen om riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (EUT 2014/C 99/03) samt kommissionens förordning 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget och senare gjorda ändringar i förordningen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -1 490 |
Sammanlagt | -1 490 |
2019 budget | 1 000 000 |
2018 I tilläggsb. | 2 000 000 |
2018 budget | 2 490 000 |
2017 bokslut | 1 150 000 |
50. Statsunderstöd för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 17 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med lagen (358/1962) och förordningen (1267/2000) om enskilda vägar till betalning av statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar
2) till att stödja rådgivning och handledning av väglag och till produktion av material och tjänster som stöder detta.
Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas för att understödja underhåll och förbättring av enskilda vägar. Anslaget får användas för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och näringslivet behöver.
Statsbidraget inriktas i första hand på vägförbättringar samt på stöd till användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar. Antalet specialobjekt som understöds är ca 20.
Understöd beviljas bara för förbättring av de broar och stora vägtrummor som med tanke på framkomligheten på vägen är mest brådskande eller för reparation av skador på vägen. Stödet kan maximalt uppgå till 75 % av de faktiska godkända kostnaderna. För sedvanliga vägförbättringsobjekt utgör stödets andel för närvarande 50 % och i vissa av de mest betydande broobjekten högst 75 %. Kommunernas stöd för objekt av detta slag har varierat mellan 0—20 %. Det stöd som används för specialobjekt som erhåller understöd uppgår till ca 2,3 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 4 000 |
Sammanlagt | 4 000 |
2019 budget | 17 000 000 |
2018 budget | 13 000 000 |
2017 bokslut | 13 000 000 |
76. Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 997 000 euro.
Anslaget får användas
1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt landsvägslagen (503/2005) även till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)
3) till förvärv av bytesmark som kan användas för sådana områden som behövs för landsvägar och järnvägar och för ägoregleringar samt till ersättningar innan godkännandet av en väg- eller järnvägsplan äger rum
4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007) samt till betalning av nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som behövs för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt
6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011)
7) till betalning av ersättningar enligt lagen om enskilda vägar (358/1962).
Förklaring:Avsikten är att 28 440 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 6 540 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 17 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.
2019 budget | 34 997 000 |
2018 budget | 34 997 000 |
2017 bokslut | 18 178 677 |
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 298 150 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen:
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 140 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Ringbanan | 517 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, spår i väster | 48 800 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 12 500 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Havsfarleden till Raumo | 31 500 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 173 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikledsverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2019 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017/tilläggsbudget 2018 | 2021 | 140,0 | 54,5 | 36,1 | 49,4 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 47,0 | 34,0 | 40,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 78,0 | 56,7 | 63,3 | |
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2021 | 20,0 | 2,0 | 15,0 | 3,0 | |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 6,3 | 30,3 | 102,4 | |
Banprojekt | |||||||
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014/tilläggsbudget 2018 | 2020 | 48,8 | 36,0 | 3,0 | - | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 68,7 | 25,4 | 55,9 | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 39,0 | 13,8 | 7,2 | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 41,0 | 34,9 | 89,1 | |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudget 2017 | 2021 | 21,0 | 10,0 | 9,0 | 2,0 | |
Farledsprojekt | |||||||
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2019 | 40,0 | 36,0 | 4,0 | - | |
Havsfarleden till Karleby | Budget 2018 | 2020 | 45,0 | 15,0 | 25,0 | 5,0 | |
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 1,0 | 6,0 | 5,5 | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 160,3 | 434,5 | 298,2 | 422,8 |
---|
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022— | Sammanlagt fr.o.m. 2019 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 293 150 | 245 200 | 169 100 | 8 500 | 715 950 |
Utgifter sammanlagt | 293 150 | 245 200 | 169 100 | 8 500 | 715 950 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 470 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | -1 800 |
Ring I i Bredvik (överföring från moment 31.10.20) | 13 000 |
Rv 4 Kirri-Tikkakoski motorväg, ändrad tidsmässig fördelning av anslaget | -15 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors-Riihimäki, ändrad tidsmässig fördelning av anslaget | -15 000 |
Återföring av planeringspengar (överföring till moment 31.10.20) | -5 000 |
Nivåförändring | -13 000 |
Sammanlagt | -36 800 |
2019 budget | 298 150 000 |
2018 I tilläggsb. | 24 500 000 |
2018 budget | 334 950 000 |
2017 bokslut | 308 100 000 |
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 118 000 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter som föranleds av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet som genomförs som livscykelprojekt.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansieringsandel i alla livscykelprojekt. År 2019 finansieras fyra livscykelprojekt under momentet.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2019 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade livscykelprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lojo | I Tilläggsbudget för 2004 | 2008 | 700,0 | 411,3 | 34,0 | 254,7 |
E18 Forsby—Kotka | Budget 2010 | 2014 | 650,0 | 254,8 | 50,0 | 345,2 |
E18 Fredrikshamn—Vaalimaa | Budget 2014 | 2018 | 660,0 | 60,0 | 30,0 | 570,0 |
Fast förbindelse till Karlö | Budget 2018 | 2021 | 116,9 | 2,0 | 4,0 | 110,9 |
Sammanlagt | 2 126,9 | 728,1 | 118,0 | 1 280,8 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | 2021 | 2022– | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2019 | 118 000 | 112 800 | 115 800 | 1 052 200 | 1 398 800 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 400 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | -7 000 |
Sammanlagt | -7 000 |
2019 budget | 118 000 000 |
2018 budget | 125 000 000 |
2017 bokslut | 107 000 000 |