Statsbudgeten 2011
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en andra tilläggsbudget för 2011.
Ekonomiska utsikter
År 2011 väntas BNP-tillväxten bli 3,9 %. Den inhemska efterfrågan väntas bidra allra mest till att öka tillväxten i år. Exporten fortsätter att dra relativt bra, men dess effekt på tillväxten minskar. Utsikterna för efterfrågan på privata investeringar är goda. De samhällsekonomiska investeringarna ökar snabbare än BNP. Investeringsgraden stiger nästan till den genomsnittliga nivån åren 2000—2008. Sysselsättningsläget väntas långsamt förbättras under året. Antalet sysselsatta ökar med 1,5 %, medan arbetslöshetsgraden minskar till 7,7 %. Antalet långtidsarbetslösa väntas fortsätta öka. I år kommer konsumentpriserna att stiga med 3,4 %.
Skuldsättningen inom den offentliga ekonomin fortsätter, även om det gynnsamma konjunkturläget, åtstramningen av den indirekta beskattningen och nedtrappningen av stimulansåtgärderna förbättrar den offentliga ekonomins finansiella ställning i år. De offentliga samfundens skuld är något under 50 % i förhållande till den totala produktionen vid utgången av 2011.
Inkomstposterna
Det föreslås att kalkylen över de ordinarie inkomsterna i tilläggsbudgetpropositionen höjs med ett nettobelopp på 846 miljoner euro.
Kalkylen över skatten på förvärvs- och kapitalinkomster föreslås bli höjd med 404 miljoner euro. Höjningen av inkomstposten baserar sig på att uppgifterna om influtna belopp under början av året och förhandsuppgifterna från den slutförda beskattningen för 2010 var positivare än beräknat och visar att intäkterna från skatten på kapitalinkomsterna 2010 var högre än vad som tidigare beräknats. Detta ökar statens utdelning 2010 och 2011. De rättelser av utdelningen som föranleds av detta ökar den skatt som inflyter till staten med ca 290 miljoner euro.
Sammanlagt 182 miljoner euro mindre än väntat beräknas inflyta i samfundsskatt. Bakgrunden till detta är såväl uppgifterna om det influtna beloppet i år som förhandsuppgifterna från den slutförda beskattningen för 2010, enligt vilka det slutliga beloppet av samfundsskatten skatteåret 2010 blir klart lägre än vad man tidigare hade beräknat.
Ett tillägg på 303 miljoner euro föreslås i intäktskalkylen över mervärdesskatten till följd av en ökning i den privata konsumtionen. Också kalkylen över försäljningen av nya personbilar har stigit från vad man hade beräknat, och det föreslås därför att kalkylen över bilskatten höjs med 95 miljoner euro.
Finlands Bank intäktsför 45 miljoner euro mer än beräknat av sin vinst till staten. Intäktsföringen av de statliga affärsverkens vinst är ca 180 miljoner euro större än beräknat, vilket beror på en ökning av intäktsföringen av Senatfastigheters vinst.
Stödjande av sysselsättningen
Ett anslag på 28 miljoner euro och en fullmaktsökning på 4 miljoner euro föreslås för finansiering av sysselsättnings-, utbildnings- och specialåtgärder för att främja sysselsättningen bland unga och långtidsarbetslösa. Tilläggsanslaget kommer att användas för bl.a. arbetskraftspolitisk vuxenutbildning, yrkesutbildning och förberedande utbildning. Antalet personer som omfattas av åtgärderna ökar därmed i genomsnitt med 3 700.
Balans och statsskulden
Med beaktande av ökningen med 846 miljoner euro i de ordinarie inkomsterna och tilläggsanslagen på 32 miljoner euro minskar den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2011 behovet av nettoupplåning med 815 miljoner euro. Den statliga nettoupplåningen 2011 föreslås uppgå till 8,2 miljarder euro, varvid statsskulden vid utgången av året beräknas vara 83 miljarder euro.
Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro | ||||
---|---|---|---|---|
2010 Bokslut |
2011 Godkänd budget (Budget+ I tilläggsb.) |
2011 Regeringens proposition |
2011 Sammanlagt |
|
Anslag sammanlagt (exkl. minskning av statsskulden) |
49 880 | 51 242 | 32 | 51 273 |
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) | 1 867 | 1 933 | - | 1 933 |
Minskning av statsskulden (huvudtitel 37) |
- | - | - | - |
— Nettoamorteringar | - | - | - | - |
— Skuldhantering | - | - | - | |
- | ||||
Inkomstposter sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
39 051 | 42 230 | 846 | 43 076 |
— Skatteinkomster | 32 207 | 35 539 | 620 | 36 159 |
— Övriga inkomster | 6 844 | 6 690 | 226 | 6 917 |
— Kumulativt överskott | - | - | - | - |
Nettoupplåning och skuldhantering (mom. 15.03.01) | 11 272 | 9 012 | -815 | 8 197 |
— Nettoupplåning | 11 038 | 9 062 | -815 | 8 247 |
— Skuldhantering | 234 | -50 | - | -50 |
Ramen för valperioden
Det föreslås att de utgifter som omfattas av ramen höjs med 32 miljoner euro i tilläggsbudgeten, varvid nivån för de totala ramutgifterna för 2011 uppgår till sammanlagt 37 824 miljoner euro.
Den utgiftsram som tidigare fastställts för 2011 är 38 093 miljoner euro efter pris- och strukturkorrigeringar. Räknat på detta sätt kvarstår 270 miljoner euro som en ofördelad reserv 2011. Vidare förblev en del av utgiftsramens ofördelade reserv för 2010 oanvänd. Av denna reserv får enligt rambestämmelsen för perioden 2008—2011 högst 100 miljoner euro användas för engångsutgifter 2011.
De av riksdagen godkända anslagen för 2011 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Huvudtitel | Godkänd budget (Budget+ I tilläggsb.) |
Regeringens proposition | Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 133 253 000 | - | 133 253 000 |
22. | Republikens president | 21 837 000 | - | 21 837 000 |
23. | Statsrådets kansli | 79 285 000 | - | 79 285 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 1 268 352 000 | - | 1 268 352 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 836 350 000 | - | 836 350 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 325 426 000 | - | 1 325 426 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 856 293 000 | - | 2 856 293 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 15 620 899 000 | 3 809 000 | 15 624 708 000 |
29. | Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde | 6 729 748 000 | - | 6 729 748 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde |
2 831 928 000 | - | 2 831 928 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde |
2 059 339 000 | - | 2 059 339 000 |
32. | Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde |
3 701 249 000 | 28 000 000 | 3 729 249 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 11 518 334 000 | - | 11 518 334 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 326 333 000 | - | 326 333 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 1 933 000 000 | - | 1 933 000 000 |
Sammanlagt | 51 241 626 000 | 31 809 000 | 51 273 435 000 |
De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2011 och de nu föreslagna ändringarna i inkomstposterna enligt avdelning, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Avdelning | Godkänd budget (Budget+ I tilläggsb.) |
Regeringens proposition | Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 35 539 174 000 | 620 000 000 | 36 159 174 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 4 702 988 000 | - | 4 702 988 000 |
13. | Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst | 1 795 680 000 | 226 400 000 | 2 022 080 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 191 803 000 | - | 191 803 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 42 229 645 000 | 846 400 000 | 43 076 045 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 9 011 981 000 | -814 591 000 | 8 197 390 000 |
Sammanlagt | 51 241 626 000 | 31 809 000 | 51 273 435 000 |