Statsbudgeten 2017
Under momentet beräknas inflyta 853 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (1482/1994). Sedan ingången av 2008 har bilskatten för både nya och begagnade personbilar fastställts utifrån bilens koldioxidutsläpp. Skatten fastställs utifrån det allmänna konsumentpriset, och skatteandelen varierar mellan 4,4 % och 50 %, beroende på mängden koldioxidutsläpp. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.
Bilbeskattningen lindras med sammanlagt ca 182 miljoner euro under regeringsperioden. Den första skattelättnaden trädde i kraft vid ingången av 2016 och de följande lättnaderna trädde i kraft stegvis vid ingången av 2017, 2018 och 2019. Syftet med att skattelättnaden införs stegvis är att dämpa beteendeeffekterna och undvika störningar på bilmarknaden och en plötslig nedgång i lagervärden på grund av en stor skatteförändring av engångsnatur. Man vill också undvika effekter som är orättvisa för konsumenterna.
Beskattningsförfarandet för leasing- och hyrbilar som används under en begränsad tid i Finland ändras vid ingången av 2017 så att det vid den första registreringen är möjligt att i förväg ansöka om återbäring för utförsel av fordon från Finland. Samtidigt lindras förutsättningarna för återbäring vid utförsel. Effekten av ändringen på intäkterna av bilskatten beräknas vara ringa.
Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. Den faktor som mest påverkar intäkterna från bilskatten är hur försäljningen av nya personbilar utvecklas. Det beräknas att ca 112 000 nya personbilar ska beskattas 2016. År 2017 antas anskaffningen av nya bilar öka med några tusen bilar jämfört med 2016.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen
2015 | 2016 prognos | 2017 prognos | ||||
st. | genomsn. skatt, euro |
st. | genomsn. skatt, euro |
st. | genomsn. skatt, euro |
|
Nya personbilar | 105 700 | 6 900 | 112 000 | 6 400 | 116 000 | 5 700 |
Nya paketbilar | 11 200 | 5 500 | 12 000 | 5 300 | 12 000 | 5 100 |
År 2015 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar 124 g/km. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat i jämn takt sedan 2008. Minskningen förväntas tillta ytterligare med anledning av de lättnader som utförs inom bilbeskattningen. Minskningen i de genomsnittliga utsläppen minskar skatteutfallet då skatteprocenten fastställs enligt utsläppen. Återbäringar som hänför sig till bilskatt för införda begagnade bilar uppskattas inverka på skatteintäkterna under de närmaste åren.
Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)
2015 bokslut |
2016 budget |
2017 prognos |
|
Personbilar | 817 | 766 | 779 |
Paketbilar | 66 | 68 | 67 |
Motorcyklar | 11 | 15 | 12 |
Andra fordon | 5 | 8 | 5 |
Återbetalning av bilskatt | -15 | -18 | -10 |
Sammanlagt | 884 | 839 | 853 |
Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 60 miljoner euro.
Det sammanlagda beloppet av skatteutgifterna i samband med bilskatten uppskattas till ca 87 miljoner euro 2017.
Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)
2015 bokslut |
2016 prognos |
2017 prognos |
|
Skatteutgifter som gäller fordon som förts in i landet i samband med inflyttning | 12 | 8 | 8 |
Skatteutgifter som gäller taxibilar | 12 | 12 | 12 |
Skatteutgifter som gäller invalidbilar | 4 | 4 | 4 |
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, husbilar och andra fordon | 63 | 63 | 63 |
Sammanlagt | 91 | 87 | 87 |
2017 budget | 853 000 000 |
2016 budget | 839 000 000 |
2015 bokslut | 884 127 174 |